Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Audi vyrazilo s chystaným SUV e-tron na Pikes Peak. Proč jelo z kopce a ne na slavný vrch?

David Bureš David Bureš 9. 8. 2018
42
5
Zobrazit náhledy (42)
Audi e-tron Audi e-tron Audi e-tron Audi e-tron Audi e-tron Audi e-tron Audi e-tron Audi e-tron Audi e-tron Audi e-tron Audi e-tron Audi e-tron Audi e-tron Audi e-tron Audi e-tron Audi e-tron Audi e-tron Audi e-tron Audi e-tron Audi e-tron Audi e-tron Audi e-tron Audi e-tron Audi e-tron Audi e-tron Audi e-tron Audi e-tron Audi e-tron Audi e-tron Audi e-tron Audi e-tron Audi e-tron Audi e-tron Audi e-tron Audi e-tron Audi e-tron Audi e-tron
Čtyři kruhy vyrazily s připravovaným elektrickým SUV e-tron na slavný americký vrch. Tam si pro něj připravily netradiční zkoušku.

Audi se připravuje na premiéru svého prvního elektrického SUV, modelu e-tron a pomalu finalizuje jeho vývoj. Naposledy s autem vyrazilo na americký Pikes Peak, horu proslavenou závodem do vrchu, kde na něj čekal neobvyklý test. Místo jízdy na slavný vrch se e-tron projel dolů z kopce.

Automobilka tímto netradičním způsobem vyzkoušela systém rekuperace brzdné energie nového vozu, který díky svému inovativnímu řešení má důležitý vliv na hospodárnost auta. Rekuperace brzdné energie totiž zvládne prodloužit dojezd e-tronu až o 30 %. U e-tronu rekuperace probíhá s brzdným momentem až 300 N.m a elektrickým výkonem 220 kW, což je přes 70 % nejvyššího výkonu systému pohonu.

Právě tento účinný systém byl prezentován na základě jízdy z Pikes Peaku. Na 31 kilometrů dlouhém klesání z kopce ve Skalnatých horách se díky rekuperaci brzdné energie vrátilo zpět do akumulátorů tolik energie, že by s tímto množstvím mohlo ujet navíc přibližně stejnou vzdálenost.

360p720p1080p

Povedlo se to díky tomu, že novinka kombinuje hned tři různé druhy rekuperace. Auto umí brzdit jen elektromotory, případně kotoučovými brzdami nebo kombinací obou systémů, a to elektricky individuálně na každé nápravě. Integrovaný systém řízení elektrohydraulické brzdové soustavy přitom v závislosti na situaci sám rozhoduje, jak bude auto brzdit. Audi k tomu tvrdí, že přechody mezi brzděním elektromotory a třecími brzdami jsou nepostřehnutelné. Řidič si každopádně intenzitu rekuperace může také manuálně nastavit ve třech stupních.

Do zpomalení 0,3 g prototyp brzdí bez použití konvenčních brzd, výhradně prostřednictvím elektromotorů, což je využíváno ve více než 90 % případech zpomalování v běžném provozu. Prakticky všechny brzdné manévry jsou tak energeticky využívány k nabíjení akumulátorů.

Když však řidič vyžaduje prudší brzdění (o více než 0,3 g), přicházejí na řadu kotoučové brzdy. Ty díky elektrohydraulickému ovládání, poprvé využitému v sériovém elektromobilu, mimořádně rychle reagují. Hydraulický píst v kompaktním brzdovém modulu vytváří dodatečný tlak, jímž zvyšuje brzdný moment rekuperačního systému. Při automatizovaném brzdění v nebezpečné situaci tak uběhne mezi zahájením zpomalení a dosažením maximálního brzdného tlaku mezi brzdovým obložením a brzdovými kotouči pouhých 150 milisekund, což dokáže zkrátit brzdnou dráhu až o 20 % oproti konvenční brzdové soustavě.

Pro lepší využívání rekuperace brzdné energie e-tron navíc dostane do vínku standardně dodávaný asistent pro hospodárnou jízdu, který na základě provozních podmínek, aktuální dopravní situace nebo dané trase upozorní řidiče, kdy má dát nohu z plynu. V kombinaci s příplatkovým adaptivním asistentem řízení pak auto zvládne i předvídavě zpomalovat a zrychlovat.

Prototyp Audi e-tron bude ještě letos představen ve své sériové podobě. Připravované SUV bude poháněno dvěma elektromotory o výkonu až 300 kW a točivém momentu 664 N.m. Tyto hodnoty však budou dostupné pouze prostřednictvím funkce Boost po dobu maximálně osmi vteřin. Výkon 265 kW a krouťák 561 N.m pak budou kvůli úspoře energie k dispozici maximálně po dobu šedesáti sekund. Tyto parametry každopádně znamenají, že Audi e-tron zvládne zrychlit z 0-100 km/h za méně než šest sekund a jet nejvyšší rychlostí 200 km/h.

Související články

Témata
Autorizovaný prodej Servis osobních aut Autobazary Pneuservisy Náhradní díly

Diskuse: Přidat názor

Tak som sa síce nedozvedel...
| 9. 8. 2018
Jo s tou rekuperací pomocí kotoučových brzd jsem se taky pobavil >:D Pan redaktor je šprýmař.
Legrační je i informace o rekuperačním brzdném momentu 300 Nm, když běžná kotoučová brzda snadno dosahuje tisíce nebo i desítky tisíc Nm. (Pokud se tím myslel brzdný moment motoru, tak samozřejmě bez udání převodového poměru je to také celkem zbytečný údaj.)

A ještě jedna zajímavost - pokud jsou motory schopné dávat 265 kW po dobu jedné minuty, proč je maximálka pouhých 200 km/h ?
Avatar - Zetti
Tak som sa síce nedozvedel...
| 9. 8. 2018
Moc zalezi na tom jak se slape na plyn, muze se to lisit o desitky i stovky procentnich bodu.
Avatar - Zetti
brzdy
| 9. 8. 2018
Ale budou se vyuzivat, zadna rekuperace nezastavi auto uplne. Pri dojizdeni napriklad do krizovatky rekuperace "vadne" a musi se slapnout na brzdu
brzdy
| 9. 8. 2018
Otazkou jak to bude s rezivenim kotoucu. Pokud se nebufou vyuzivat, po nekolika denich destich budou rezave , cimz se jejich akutni ucenek snizi, a odolnost desyicek pujde rapidne dolu.
Tak som sa síce nedozvedel...
| 9. 8. 2018
Tak som sa síce nedozvedel, koľko percent z energie minutej na výjazd sa následne rekuperáciou vrátilo, ale zato som sa dozvedel, že brzdenie kotúčovou brzdou je spôsob rekuperácie.

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerát Zobrazit nabídku