Audi Q3: První jízdní dojmy

Audi Q3: První jízdní dojmy

 
 

Novinka, která dostala výhradně dvoulitrové turbomotory, míří především do měst, má být nejsportovnějšíí ve třídě a příbuznost s levnějšími sourozenci z VW Group si nepřipouští.

V okolí Zürichu jsme osedlali základní 2,0 TFSI (125 kW), silnější 2,0 TFSI (155 kW) i zřejmě nejžádanější 2,0 TDI (103 kW). Tady jsou naše první zkušenosti za volantem.

Motor napříč a k tomu Haldex

Jakkoliv je vzhled nových Audi předvídatelný, výsledek v případě posledních novinek překvapuje vyvážeností celku, který je sestaven z povědomých designových řešení. To je i případ Q3.

Mezi premiérou konceptu a sériového vozu uplynuly 4 roky, což i v případě prémiové značky znamená více než půl generace. Za tu dobu se v designu čtyř kruhů mnohé změnilo a odráží se to i na vzhledu Q3.

„Malé“ sériové SUV tak bez nadsázky hodnotíme jako stylisticky zajímavější než původní Cross Coupé. Shodují se na tom i čtenáři Auto.cz, kteří v anketě u duelu také preferují design Q3.

Q3 má podle předpokladu plnit roli modelu baby-Q5. A skutečně: Z některých pohledů tyto dva modely bez přímého srovnání jen těžko poznáte. Audi tak opakuje úspěšnou strategii, kdy dostupnější modely navrhuje a vyrábí tak, aby byly podobné těm dražším.

Technická příbuznost s Tiguanem není na první ani na druhý pohled vidět. Priority u Audi jsou navíc uspořádány trochu jinak než u VW, takže Q3 si mohla dovolit méně kolmou zadní stěnu, která dotváří celkový dojem z auta, avšak omezuje zavazadelník jen v jeho rozšířeném uspořádání.

Až třetí pohled odhalí mírné zakolísání na hraně rozložení hmot. Máme na mysli přeci jen trochu těžkou příď, větší přední převis, než je u moderních Audi obvyklé, a snad trochu moc civilní vizáž přední části, která bude zřejmě následována novou generací Audi A3.

Od drsného SUV se snad čeká trochu drsnější vzhled, ne? Ne! V případě Q3 jde o záměr. Novinka se prý ve městech bude cítit velmi dobře, bude tam trávit se svými zákazníky hodně času. Taky první zákaznický prospekt o 72 stranách prezentuje Q-trojku jen na městských fotografiích. Ani slovo o nezpevněných cestách…

Vnější rozměryAudi Q3VW Tiguan
Délka [mm]43854457
Šířka [mm]18311809
Výška [mm]15901686
Rozvor [mm]26032604

Nejmenší SUV snadno poznáte podle výrazného nočního designu předních i zadních svítilen. Trubicové diody tvoří velká stylizovaná písmena C – proti Škodě obrácená otevřenou částí směrem ven k okrajům vozu.

Q3 dostalo světlou výšku 17 cm. To je hodnota blízká průměru ve třídě. Existuje však řada konkurenčních modelů, které umí pod karoserií nabídnout 18 i více centimetrů. To, že terénní schopnosti nejsou nejvyšší, ale spíš okrajovou prioritou je zřejmé z možnosti důkladného lakování lemů blatníků, prahů a nárazníků, které je nabízeno za příplatek.

Všem třem SUV značky Audi (Q3, Q5, Q7) je společná neobvyklá konstrukce pátých dveří. Ty se podobně jako v případě Insignie Sports Tourer mohutně zakusují do karoserie a prakticky kryjí 2/3 celého jejího průřezu. Po otevření víka by nebyla vidět koncová světla, a tak trojka dostala duplicitní poziční svítilny integrované do exponovaných míst zadního nárazníku.

2,0 TDI (103 kW) – základ bez čtyřkolky

Naši sérii krátkých projížděk záměrně zahajujeme základní motorizací bez označení quattro na zádi.

Standardní turbodiesel 2,0 TDI (103 kW) zná hodně majitelů Tiguanů, ale taky řidiči Škody Yeti. V Q3 jde o základní motorizaci, které nepřísluší, aby poháněla všechna čtyři kola. Je to problém?

Vlastně ani ne! Pokud marketing Audi uvažuje tak, že Q3 bude trávit většinu času ve městě (a ono to tak asi opravdu dopadne), neplyne z absence pohonu všech kol žádný zásadní problém. K prokluzu přinutíte přední kola jedině na výjezdech ze zatáček nebo na mokru, či sněhu. Jen trochu rozumnější práce s plynem ale znamená, že trakce předních kol, zatížených poctivým dvoulitrovým turbodieselem, bude odpovídat potřebám běžného řidiče Audi.

Bereme to v prémiové části trhu jako samozřejmost, ale přesto stojí za zmínku perfektní odhlučnění interiéru od klasického TDI, o dokonalé izolaci interiéru od vibrací motoru ani nemluvě. Dominantním zdrojem hluku na dálnici je aerodynamika karoserie, což znamená, že i odhlučnění podvozku (pneumatik, podběhů) je na velmi dobré úrovni, přestože testovaná vozidla měla obuta spíše ty z větších rozměrů pneu určených pro Q3.

Motor se nechává ochotně ovládat, síla roste nad volnoběhem plynule a vytrvale. Do města se jistě lépe hodí některá motorizace s převodovkou DSG, přesto není tento turbodiesel s manuálem vyloženě mimoměstskou volbou. I v nízkých otáčkách si toho nechá hodně líbit, převodovka je sice těžce převodovaná, ale rychlostí v ní i přesnosti v kulise je dost.

Audi slibuje kombinovanou spotřebu 5,2 l/100 km, my slibujeme, že ve městě a okolí lze jezdit do 6,5 l/100 km bez velkého úsilí.

2,0 TSI (125 kW) quattro – tichý civil

Jestliže byl turbodiesel v Q3 tichý, o základním TSI se 125 kW a 280 Nm nemusíte za celou dobu jízdy vůbec dozvědět. Mírně přeplňovaný dvoulitr nové generace je jednoznačně komfortní volbou. Jeho běh je vyvážený, za všech okolností tichý a prémiově kultivovaný. Dynamika jízdy odpovídá silnějšímu provedení 2,0 TDI (130 kW), standardem je však šestistupňový manuál a pohon všech kol se spojkou Haldex (silnější turbodiesel jen s DSG).

Výrobce uvádí kombinovanou spotřebu 7,3 l/100 km, čemuž lze věřit. Předpokladem však je, že budete využívat maximálně vysoký točivý moment v nízkých otáčkách. 280 Nm je k dispozici mezi 1700 a 4200 min-1, a tak není výjimkou, když vás šipky na přístrojovém štítu nabádají k řazení nahoru i ve 2000 min-1. Běžná jízda s občasným využitím potenciálu motoru končí odběrem 8 až 9 l/100 km.

Elektronicky řízený pohon všech kol dodává Q-trojce více stability, pomáhá jí ze zatáček bez prokluzů předních kol a spolehlivě řeší trakci na horším povrchu. Proti základnímu 2,0 TDI (103 kW) ale počítejte s nárůstem hmotnosti o 60 kg.

2,0 TSI (155 kW) quattro – rychlý civil

Motor z Golfu GTI instalovaný v podobně velkém SUV, by z něj měl udělat už hodně živé auto. Jenže vášně krotí provozní hmotnost 1640 kg (+55 kg proti verzi se 125 kW a +220 kg proti Golfu GTI). Vše zachraňuje sedmistupňové DSG s krátkými nízkými a dlouhými vysokými rychlostními stupni. Teoreticky proto zvládne toto Audi Q3 držet s Golfem GTI krok na sprintu z 0 na 100 km/h. Oba jsou tam za 6,9 s!

Prozatím nejsilnější Q3 patří současně mezi nejrychlejší SUV nižší střední třídy. Jízdní dynamika má být dalším prodejním argumentem tohoto modelu, po designu a tradičně luxusním interiéru.

Vrozená nedotáčivost je při jízdě znát, ale její vlivy jsou výrazně potlačeny. Poloha řidiče za volantem je vyvýšená, ale ve skutečnosti asi patří k těm nižším mezi SUV. 1,6 m vysoké Audi se v zatáčkách příliš nenaklání a má celkem tuhý podvozek, takže snadno uvěříte, že q-trojka bude nejsportovnějším SUV ve své třídě, jak tvrdí šéf technického vývoje Audi.

Sedmistupňové DSG řadí precizně. Při klidné jízdě skoro nepoznáte, že se o řazení starají dvě spojky, a taky rozjezdy jsou ukázkově plynulé. Sportovnější režim ukáže vyspělost nové převodovky, protože dokáže být velmi rychlá a výborně proto doplňuje motor 2,0 TSI s přebytkem síly i výkonu. Podřadit páčkami pod volantem můžete kdykoliv vás to napadne, což dělá jízdu ještě zábavnější, protože reakce převodovky jsou velmi rychlé.

Silnějšímu dvoulitru chybí snad jen výraznější zvukový projev. Jste skoro tak rychlí jako GTI, ale současně i dost nenápadní. Zvukově z davu vystupuje až pětiválcové Q3 RS z motorem z RS 3 Sportback.

České ceny

Audi již zveřejnilo ceny čtyř základních motorizací, přestože Q3 bude zákazníkům v ČR k dispozici až letos na podzim.

První cena (698.500,-Kč) patří dvoukolce s motorem 2,0 TDI (103 kW), o málo dražší (732.000,-Kč) je slabší verze motoru 2,0 TFSI (125 kW).

Další dvě motorizace dostanou nepravé quattro (systém Haldex), které je standardně dodáváno se sedmistupňovou dvouspojkovou převodovkou S tronic.

Standardní výbava obsahuje vždy 6 airbagů, klimatizaci, rádio s CD přehrávačem, elektromechanickou ruční brzdu, koberečky vpředu i vzadu, mlhové světlomety a 17palcová kola z lehkých slitin.

Audi Q3 - Ceny na českém trhu (květen 2011)
Model2,0 TSI quattro2,0 TSI quattro2,0 TDI2,0 TDI quattro
Převodovka6M7DSG6M7DSG
Zdvihový objem [cm3]1984198419681968
Válce/ventily4/44/44/44/4
Největší výkon [kW/min-1]125/4300-6200155/5000-6200103/4200130/4200
Největší toč. mom. [Nm/min-1]280/1700-4200350/1800-4900320/1750-2500380/1750-2500
Max. rychlost [km/h]212230202212
Zrychlení 0-100 km/h [s]8,26,99,98,2
Komb. spotřeba [l/100 km]7,37,75,25,9
Cena [Kč]732.000,-894.900,-698.500,-869.900,-

Spolupracujeme s TipCars.com
Zisk Goldman Sachs klesl, překonal však očekávání Zisk Goldman Sachs klesl, překonal však očekávání

Americké investiční bance Goldman Sachs ve třetím…

Jasné slovo Martina Čabana: Spiknutí. Kdo dostane Babiše? Jasné slovo Martina Čabana: Spiknutí. Kdo dostane Babiše?

Možná vám přijde, že vašich posledních pár dnů nestálo za…

Polsko podporuje vstup Turecka do Evropské unie, ujistil Duda Erdogana Polsko podporuje vstup Turecka do Evropské unie, ujistil Duda Erdogana

Polsko podporovalo a podporuje snahy Turecka o vstup do…

 
 

Přidat názorDiskuse: Audi Q3: První jízdní dojmy







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Test ojetiny Subaru Outback:  Pro ty, co jezdí do hor a nebojí se oprav Test ojetiny Subaru Outback: Pro ty, co jezdí do hor a nebojí se oprav

Dvojici povedených vozů od Subaru dnes v bazaru naleznete…

Osel zničil lak na McLarenu 650S Spider. Zřejmě si jej spetl s obří mrkví Osel zničil lak na McLarenu 650S Spider. Zřejmě si jej spetl s obří mrkví

Vždy si dobře rozmyslete, kde zaparkujete svůj vůz.…

 



Audi Q3: Druhá generace se blíží, co od ní čekat? Audi Q3: Druhá generace se blíží, co od ní čekat?

Druhá generace Q3 povyroste, aby si tolik nekonkurovala s…

Audi Q3: Decentní vylepšení vzhledu s větší dávkou sportu Audi Q3: Decentní vylepšení vzhledu s větší dávkou sportu

Audi Q3 přijede do Paříže v modernizované podobě. Vozy s…

 



 
Vypadá jako Volvo, ale není to Volvo. Polestar odhaluje první vůz, je jím výkonné hybridní kupé

Vypadá jako Volvo, ale není to Volvo. Polestar odhaluje první vůz. Výkonné hybridní kupé!

Dnes 13:59

Dnes představuje nová samostatná značka svůj první model. Jmenuje se Polestar 1 a švédské kořeny nezapře.




Blesk.cz

Exmanželka Cruise Katie Holmes vyzkoušla metro: Ukázkově kyselý obličej!

Exmanželka Cruise Katie Holmes vyzkoušla metro:…

Její kolegyně se vozí luxusními auty s řidičem, Katie Holmes (38) se nebojí a klidně se vmísí mezi „obyčejné“…

Google zaplní poslední volný roh své čistě bílé úvodní stránky

Google zaplní poslední volný roh své čistě bílé…

Zakladatelé Googlu Sergey Brin a Larry Page odpočátku tvrdí, že úvodní stránka jejich vyhledávače má být…

 

iSport.cz

Tady je doma Guardiola! Podívejte se na jeho apartmán kousek od Mourinha

Tady je doma Guardiola! Podívejte se na jeho…

Má se jako v bavlnce. Trenér Manchestru City Pep Guardiola si ročně vydělá 15 milionů liber (43,5 mil. Kč) a na…

Fanoušci v Plzni volali: Měls ho zabít! Klub za ně platí už čtvrtou pokutu

Fanoušci v Plzni volali: Měls ho zabít! Klub za ně…

A je to tady znovu! Plzeň dostala od disciplinární komise hokejové extraligy pokutu 10 tisíc korun za chování…

 

Reflex.cz

Výprava do nitra Nové Guiney: Země andělů a démonů

Výprava do nitra Nové Guiney: Země andělů a démonů

Papua-Nová Guinea patří k zemím, kterým se turisté vyhýbají. Ale kdo se nebojí, bude mít výjimečný zážitek. Tak…

Mumie z Guanajuatu jsou jednou z nejděsivějších turistických atrakcí na světě

Mumie z Guanajuatu jsou jednou z nejděsivějších…

Epidemie cholery, které v 19. století zasáhly takřka celou planetu, se nevyhnuly ani Mexiku. Jen mezi lety…