Audi Q3: První jízdní dojmy

Audi Q3: První jízdní dojmy

 
 

Novinka, která dostala výhradně dvoulitrové turbomotory, míří především do měst, má být nejsportovnějšíí ve třídě a příbuznost s levnějšími sourozenci z VW Group si nepřipouští.

V okolí Zürichu jsme osedlali základní 2,0 TFSI (125 kW), silnější 2,0 TFSI (155 kW) i zřejmě nejžádanější 2,0 TDI (103 kW). Tady jsou naše první zkušenosti za volantem.

Motor napříč a k tomu Haldex

Jakkoliv je vzhled nových Audi předvídatelný, výsledek v případě posledních novinek překvapuje vyvážeností celku, který je sestaven z povědomých designových řešení. To je i případ Q3.

Mezi premiérou konceptu a sériového vozu uplynuly 4 roky, což i v případě prémiové značky znamená více než půl generace. Za tu dobu se v designu čtyř kruhů mnohé změnilo a odráží se to i na vzhledu Q3.

„Malé“ sériové SUV tak bez nadsázky hodnotíme jako stylisticky zajímavější než původní Cross Coupé. Shodují se na tom i čtenáři Auto.cz, kteří v anketě u duelu také preferují design Q3.

Q3 má podle předpokladu plnit roli modelu baby-Q5. A skutečně: Z některých pohledů tyto dva modely bez přímého srovnání jen těžko poznáte. Audi tak opakuje úspěšnou strategii, kdy dostupnější modely navrhuje a vyrábí tak, aby byly podobné těm dražším.

Technická příbuznost s Tiguanem není na první ani na druhý pohled vidět. Priority u Audi jsou navíc uspořádány trochu jinak než u VW, takže Q3 si mohla dovolit méně kolmou zadní stěnu, která dotváří celkový dojem z auta, avšak omezuje zavazadelník jen v jeho rozšířeném uspořádání.

Až třetí pohled odhalí mírné zakolísání na hraně rozložení hmot. Máme na mysli přeci jen trochu těžkou příď, větší přední převis, než je u moderních Audi obvyklé, a snad trochu moc civilní vizáž přední části, která bude zřejmě následována novou generací Audi A3.

Od drsného SUV se snad čeká trochu drsnější vzhled, ne? Ne! V případě Q3 jde o záměr. Novinka se prý ve městech bude cítit velmi dobře, bude tam trávit se svými zákazníky hodně času. Taky první zákaznický prospekt o 72 stranách prezentuje Q-trojku jen na městských fotografiích. Ani slovo o nezpevněných cestách…

Vnější rozměryAudi Q3VW Tiguan
Délka [mm]43854457
Šířka [mm]18311809
Výška [mm]15901686
Rozvor [mm]26032604

Nejmenší SUV snadno poznáte podle výrazného nočního designu předních i zadních svítilen. Trubicové diody tvoří velká stylizovaná písmena C – proti Škodě obrácená otevřenou částí směrem ven k okrajům vozu.

Q3 dostalo světlou výšku 17 cm. To je hodnota blízká průměru ve třídě. Existuje však řada konkurenčních modelů, které umí pod karoserií nabídnout 18 i více centimetrů. To, že terénní schopnosti nejsou nejvyšší, ale spíš okrajovou prioritou je zřejmé z možnosti důkladného lakování lemů blatníků, prahů a nárazníků, které je nabízeno za příplatek.

Všem třem SUV značky Audi (Q3, Q5, Q7) je společná neobvyklá konstrukce pátých dveří. Ty se podobně jako v případě Insignie Sports Tourer mohutně zakusují do karoserie a prakticky kryjí 2/3 celého jejího průřezu. Po otevření víka by nebyla vidět koncová světla, a tak trojka dostala duplicitní poziční svítilny integrované do exponovaných míst zadního nárazníku.

2,0 TDI (103 kW) – základ bez čtyřkolky

Naši sérii krátkých projížděk záměrně zahajujeme základní motorizací bez označení quattro na zádi.

Standardní turbodiesel 2,0 TDI (103 kW) zná hodně majitelů Tiguanů, ale taky řidiči Škody Yeti. V Q3 jde o základní motorizaci, které nepřísluší, aby poháněla všechna čtyři kola. Je to problém?

Vlastně ani ne! Pokud marketing Audi uvažuje tak, že Q3 bude trávit většinu času ve městě (a ono to tak asi opravdu dopadne), neplyne z absence pohonu všech kol žádný zásadní problém. K prokluzu přinutíte přední kola jedině na výjezdech ze zatáček nebo na mokru, či sněhu. Jen trochu rozumnější práce s plynem ale znamená, že trakce předních kol, zatížených poctivým dvoulitrovým turbodieselem, bude odpovídat potřebám běžného řidiče Audi.

Bereme to v prémiové části trhu jako samozřejmost, ale přesto stojí za zmínku perfektní odhlučnění interiéru od klasického TDI, o dokonalé izolaci interiéru od vibrací motoru ani nemluvě. Dominantním zdrojem hluku na dálnici je aerodynamika karoserie, což znamená, že i odhlučnění podvozku (pneumatik, podběhů) je na velmi dobré úrovni, přestože testovaná vozidla měla obuta spíše ty z větších rozměrů pneu určených pro Q3.

Motor se nechává ochotně ovládat, síla roste nad volnoběhem plynule a vytrvale. Do města se jistě lépe hodí některá motorizace s převodovkou DSG, přesto není tento turbodiesel s manuálem vyloženě mimoměstskou volbou. I v nízkých otáčkách si toho nechá hodně líbit, převodovka je sice těžce převodovaná, ale rychlostí v ní i přesnosti v kulise je dost.

Audi slibuje kombinovanou spotřebu 5,2 l/100 km, my slibujeme, že ve městě a okolí lze jezdit do 6,5 l/100 km bez velkého úsilí.

2,0 TSI (125 kW) quattro – tichý civil

Jestliže byl turbodiesel v Q3 tichý, o základním TSI se 125 kW a 280 Nm nemusíte za celou dobu jízdy vůbec dozvědět. Mírně přeplňovaný dvoulitr nové generace je jednoznačně komfortní volbou. Jeho běh je vyvážený, za všech okolností tichý a prémiově kultivovaný. Dynamika jízdy odpovídá silnějšímu provedení 2,0 TDI (130 kW), standardem je však šestistupňový manuál a pohon všech kol se spojkou Haldex (silnější turbodiesel jen s DSG).

Výrobce uvádí kombinovanou spotřebu 7,3 l/100 km, čemuž lze věřit. Předpokladem však je, že budete využívat maximálně vysoký točivý moment v nízkých otáčkách. 280 Nm je k dispozici mezi 1700 a 4200 min-1, a tak není výjimkou, když vás šipky na přístrojovém štítu nabádají k řazení nahoru i ve 2000 min-1. Běžná jízda s občasným využitím potenciálu motoru končí odběrem 8 až 9 l/100 km.

Elektronicky řízený pohon všech kol dodává Q-trojce více stability, pomáhá jí ze zatáček bez prokluzů předních kol a spolehlivě řeší trakci na horším povrchu. Proti základnímu 2,0 TDI (103 kW) ale počítejte s nárůstem hmotnosti o 60 kg.

2,0 TSI (155 kW) quattro – rychlý civil

Motor z Golfu GTI instalovaný v podobně velkém SUV, by z něj měl udělat už hodně živé auto. Jenže vášně krotí provozní hmotnost 1640 kg (+55 kg proti verzi se 125 kW a +220 kg proti Golfu GTI). Vše zachraňuje sedmistupňové DSG s krátkými nízkými a dlouhými vysokými rychlostními stupni. Teoreticky proto zvládne toto Audi Q3 držet s Golfem GTI krok na sprintu z 0 na 100 km/h. Oba jsou tam za 6,9 s!

Prozatím nejsilnější Q3 patří současně mezi nejrychlejší SUV nižší střední třídy. Jízdní dynamika má být dalším prodejním argumentem tohoto modelu, po designu a tradičně luxusním interiéru.

Vrozená nedotáčivost je při jízdě znát, ale její vlivy jsou výrazně potlačeny. Poloha řidiče za volantem je vyvýšená, ale ve skutečnosti asi patří k těm nižším mezi SUV. 1,6 m vysoké Audi se v zatáčkách příliš nenaklání a má celkem tuhý podvozek, takže snadno uvěříte, že q-trojka bude nejsportovnějším SUV ve své třídě, jak tvrdí šéf technického vývoje Audi.

Sedmistupňové DSG řadí precizně. Při klidné jízdě skoro nepoznáte, že se o řazení starají dvě spojky, a taky rozjezdy jsou ukázkově plynulé. Sportovnější režim ukáže vyspělost nové převodovky, protože dokáže být velmi rychlá a výborně proto doplňuje motor 2,0 TSI s přebytkem síly i výkonu. Podřadit páčkami pod volantem můžete kdykoliv vás to napadne, což dělá jízdu ještě zábavnější, protože reakce převodovky jsou velmi rychlé.

Silnějšímu dvoulitru chybí snad jen výraznější zvukový projev. Jste skoro tak rychlí jako GTI, ale současně i dost nenápadní. Zvukově z davu vystupuje až pětiválcové Q3 RS z motorem z RS 3 Sportback.

České ceny

Audi již zveřejnilo ceny čtyř základních motorizací, přestože Q3 bude zákazníkům v ČR k dispozici až letos na podzim.

První cena (698.500,-Kč) patří dvoukolce s motorem 2,0 TDI (103 kW), o málo dražší (732.000,-Kč) je slabší verze motoru 2,0 TFSI (125 kW).

Další dvě motorizace dostanou nepravé quattro (systém Haldex), které je standardně dodáváno se sedmistupňovou dvouspojkovou převodovkou S tronic.

Standardní výbava obsahuje vždy 6 airbagů, klimatizaci, rádio s CD přehrávačem, elektromechanickou ruční brzdu, koberečky vpředu i vzadu, mlhové světlomety a 17palcová kola z lehkých slitin.

Audi Q3 - Ceny na českém trhu (květen 2011)
Model2,0 TSI quattro2,0 TSI quattro2,0 TDI2,0 TDI quattro
Převodovka6M7DSG6M7DSG
Zdvihový objem [cm3]1984198419681968
Válce/ventily4/44/44/44/4
Největší výkon [kW/min-1]125/4300-6200155/5000-6200103/4200130/4200
Největší toč. mom. [Nm/min-1]280/1700-4200350/1800-4900320/1750-2500380/1750-2500
Max. rychlost [km/h]212230202212
Zrychlení 0-100 km/h [s]8,26,99,98,2
Komb. spotřeba [l/100 km]7,37,75,25,9
Cena [Kč]732.000,-894.900,-698.500,-869.900,-

Spolupracujeme s TipCars.com
Borisov může získat bulharské premiérské křeslo. Potřetí Borisov může získat bulharské premiérské křeslo. Potřetí

Občané za evropský rozvoj Bulharska (GERB) expremiéra…

Zápisník Daniela Nováka: Řetězce na mušce Zápisník Daniela Nováka: Řetězce na mušce

Americký jaderný koncern Westinghouse čeká bankrot. Firmu…

ANO má vůdce: schválené stanovy hnutí jsou nezákonné, tvrdí právník ANO má vůdce: schválené stanovy hnutí jsou nezákonné, tvrdí právník

Úředníci odmítli stížnost exhejtmana Oty Košty, který…

Komentář Michaela Romancova: Kreml nemá rád otázky Komentář Michaela Romancova: Kreml nemá rád otázky

Když od března do září 1969 probíhala na Dálném východě…

 
 

Přidat názorDiskuse: Audi Q3: První jízdní dojmy







Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Socialistické stroje: Ještě nedávno zatracované, dnes ale dobrá investice Socialistické stroje: Ještě nedávno zatracované, dnes ale dobrá investice

Protože před Sametovou revolucí u nás jezdila téměř…

Hyundai si patentovalo motor s nestejným objemem spalovacích komor Hyundai si patentovalo motor s nestejným objemem spalovacích komor

Korejská automobilka si nechala na evropském patentovém…

 




Audi Q3: Decentní vylepšení vzhledu s větší dávkou sportu Audi Q3: Decentní vylepšení vzhledu s větší dávkou sportu

Audi Q3 přijede do Paříže v modernizované podobě. Vozy s…

Audi RS Q3 performance: Pětiválcové SUV posílilo na 270 kW Audi RS Q3 performance: Pětiválcové SUV posílilo na 270 kW

Nová vrcholná verze Audi Q3 se katapultuje na stovku za…

 



 
Turbodmychadla VGT: Naklápění lopatek čtyřikrát jinak (+videa)

Turbodmychadla VGT: Naklápění lopatek čtyřikrát jinak

Dnes 08:00

Turbodmychadla s proměnnou geometrií rozváděcích lopatek statoru turbíny jsou nedílnou součástí vznětových motorů už od 90. let a emisní normy Euro 2. Dnes koncepce existuje už ve čtyřech různých provedeních. Víte, čím se jednotlivá řešení liší?




Blesk.cz

Kuchař Ridi rozmazluje Hunčárovou v Alpách! Za vanu u postele platí denně 13 tisíc!

Kuchař Ridi rozmazluje Hunčárovou v Alpách! Za vanu…

Jako v ráji se teď cítí tanečnice Lucie Hunčárová (31). Její nový partner, ženatý kuchař Emanuele Ridi (43), ji…

Muž se nechal přejmenovat na Hitlera. Děti Adolfa a Evu Braun mu vzala sociálka

Muž se nechal přejmenovat na Hitlera. Děti Adolfa a…

Žádost o změnu příjmení po vzoru vůdce nacistického Německa posvětil soud americkému neonacistovi. Isidore Heath…

 

iSport.cz

Česká paráda! Mladíci slaví postup na EURO, úspěch pečetily krásné góly

Česká paráda! Mladíci slaví postup na EURO, úspěch…

Čeští fotbalisté do 19 let postoupili na mistrovství Evropy, kde si zahrají poprvé od roku 2011. Tým trenéra…

Smolař Rosický: O zranění, motivaci k návratu i výkonech Sparty

Smolař Rosický: O zranění, motivaci k návratu i…

Je to pro něj hodně těžké. Ale rozhodl se bojovat. Záložník Sparty Tomáš Rosický má sice kvůli další operaci po…

 

Reflex.cz

Spravedlnost v ČT: Slovák hodil rukavici české televizní detektivce!

Spravedlnost v ČT: Slovák hodil rukavici české…

Včera skončila Spravedlnost! Tedy alespoň na obrazovkách ČT1 a nutno dodat – a tady se dost rozcházím s kolegyní…

Tohle uvidíte jen v Rusku. Snímky, které ukazují jeho nejupřímnější tvář

Tohle uvidíte jen v Rusku. Snímky, které ukazují…

Fotograf Alexander Petrosyan strávil několik let objevováním a dokumentováním nekonečných zákoutí Petrohradu.…