Audi Q7 V12 TDI – automobilka potvrdila výrobu dieselového mastodonta
Nizozemskému serveru AutoTelegraaf automobilka Audi potvrdila, že připravuje spuštění výroby a prodeje modelu Q7 se vznětovým dvanáctiválcem, který by měl do showroomů dorazit v druhé polovině příštího roku.
Dvanáctiválec se představil jako koncept na letošním autosalonu v Detroitu, kde ohromoval především svými výkony. Tato pohonná jednotka je po konstrukční stránce integrována do modulárního systému stavby koncernových motorů v rámci VW Group a podle serveru AutoTelegraaf by měla její výroba probíhat v závodě Audi v Maďarsku.
Podobně jako další vidlicové šesti, osmi a desetiválce použité u Audi, má také tento dvanáctiválec rozteč válců 90 mm, ale místo V svírajícího úhel 90° je použito kompaktnější řešení s 60°, které má optimální vlastnosti i z hlediska vyvážení setrvačných sil a momentů. Zdvih 91,4 mm a vrtání 83 mm, to jsou známé parametry šestiválce 3.0 TDI a stejná čísla jsou nyní i ve specifikaci motoru V12 TDI o zdvihovém objemu 5934 cm3. S délkou pouze 684 mm je tento V12 velmi kompaktní a pouze o 166 mm delší než motor V8 TDI.
Použitý systém vstřikování common-rail je v současnosti špičkové řešení s maximálními vstřikovacími tlaky 2000 bar (200 MPa), piezovstřikovači s osmiotvorovými tryskami a dvěma řídícími jednotkami vzájemně spolupracujícími na bázi master-slave. Přeplňování obstarávají turbodmychadla, která dávají plnící tlak až 2,5 bar.
Dvanáctiválcový turbodiesel dosahuje výkonu 367 kW (499 k) a točivého momentu 1000 Nm mezi 1750 až 3000 ot./min. Audi Q7 s tímto motorem dokáže akcelerovat z 0 na 100 km/h za 5,5 s a jeho maximální rychlost je elektronicky omezena na 250 km/h. Kombinovaná spotřeba vozu s šestistupňovou automatickou převodovkou Tiptronic se má podle výrobce pohybovat okolo 11,9 litru nafty na 100 km.