Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Audi Q8 poprvé na vlastní kůži. Všechno, ale ne jen sportovnější Q7

David Bureš
Diskuze (53)
Můžete se domnívat, že Q8 je jen sportovnější verzí Q7, ale to by byla chyba. Architektura je možná shodná, design a interiér jsou ale zcela jiné.

Rok 2018 je pro automobilku Audi nadmíru důležitý, naplánovanou má totiž mohutnou modelovou ofenzivu, během níž v průměru představuje nový model každé tři týdny! Mezi 17 novinkami jsou taková auta jako nové generace modelů A1, Q3 a A6 nebo zcela nové modely v podobě elektrického SUV e-tron a luxusního Q8. Právě poslední jmenované jsme si prohlédli s předstihem, ještě před oficiálním odhalením.

To si vyžádalo v novinářské práci klasickou praxi, do oficiální premiéry bylo ještě daleko, a tak jsme při prvním prohlédnutí si auta museli s kolegy odevzdat všechny své fotoaparáty i mobily, aby na veřejnost neuniklo nic dříve, než Audi plánuje. Takové tajemno ale může být na škodu, protože může vyvolat až příliš velké očekávání, jenže při prvním pohledu na Q8 po takové eskapádě jsme měli jasno, cílová klientela ji bude milovat!

Video se připravuje ...

Tohle Audi není nudné

Jestliže byl Audi mnohokrát vytýkán nudný vzhled, pro Q8 to rozhodně neplatí, byť námi prohlédnutý exemplář zdůrazňovala jasná oranžová metalíza. Auto vypadá naživo prostě fantasticky, není divu, že jej někteří kolegové nazvali vůbec nejhezčím Audi současnosti. Navíc je zcela jiné než ostatní díla čtyř kruhů, čímž designéři reagovali na kritiku jednotného stylu vozů ingolstadtské značky.

První, čeho si při pohledu na Q8 všimnete, jsou úctyhodné rozměry. Ostatně s délkou 4.986 mm, šířkou 1.995 mm a výškou 1.705 mm to je opravdu pořádný macek, a to přestože oproti technicky spřízněné Q7 je o 66 mm kratší. Zato je Q8 o 27 mm širší. A liší se i kratšími převisy nebo většími koly.

Audi Q8 – srovnání rozměrů s modelem Q7
Model Audi Q8 Audi Q7
Délka (mm) 4986 5052
Šířka (mm) 1995 1968
Výška (mm) 1705 1741
Rozvor (mm) 2994 2994
Světlá výška (mm) až 254 až 245
Objem zavazadelníku (l) 605-1755 890-2075

Design je prakticky shodný s loňskou studií Q8 Sport Concept, která již využívala sériovou architekturu auta. Příď tvoří nově řešená maska chladiče singleframe, která však není šestiúhelníková jako třeba u nové A6, ale osmiúhelníková. Tento detail se mimochodem má stát poznávacím znakem SUV od Audi. Specialitou jsou také světlomety, na první pohled sice vypadají jako velice úzké, pak si ale uvědomíte, že jejich součástí je i ta spodní tmavá část. Ta ukrývá dálková světla, zatímco nahoře jsou potkávačky a denní svícení.

Q8 slouží jako vlajková loď rodiny ingolstadtských SUV, proto má na zádi podobný detail jako A8, vlajková loď běžné modelové palety značky, tedy propojená koncová světla, která trochu připomínají též Lamborghini Urus. Specialitou je pak černý pruh mezi nimi, jež má evokovat Audi Sport Quattro, stejně jako podobný tvar C-sloupků.

Právě silueta vozu stojí za to. Audi zdůrazňuje, že tohle je SUV kupé, na rozdíl od konkurence ho ale chtělo udělat po svém. Proto je Q8 natolik odlišná než sice menší, ale podobně koncipované modely typu Mercedes-Benz GLE kupé a BMW X6. Střecha totiž začíná klesat opravdu až v zadní části karoserie, ne někde u B-sloupků jako u konkurenčních značek, což přináší originální siluetu a hlavně zajišťuje, že pasažéři na zadních sedadlech mají kam dát hlavu.

Místem na zadních sedadlech Q8 opravdu příjemně překvapuje. Velká rezerva před koleny se vzhledem k velikosti auta a téměř třímetrovému rozvoru dá očekávat (navíc je tu i posuvná lavice), tolik místa nad hlavou pro 182 cm vysokého figuranta ale už tolik ne. A to přestože si vůz v tomto ohledu pomáhá níže uloženou lavicí. To je přece jen rozdíl proti technicky spřízněné Q7, v níž sedadla lépe podpírají stehna. Místa nad hlavou je pak v Q7 přece jen ještě více.

Dalším výrazným rozdílem proti Q7 je pak palubní deska, která je zcela jinak koncipována. Q8 se spoléhá na dotykové ovládání, už tu tak není výsuvný displej multimediálního systému, ale obří, 10,1“ obrazovka zakomponovaná do středového panelu, kterou pod ní doplňuje další, 8,6“, pro ovládání dalších prvků auta jako klimatizace a komfortní funkce. Koncepce tak připomíná A8, potažmo A6, proti které je dvouobrazovkové řešení více zakomponované do palubní desky. Není tu tak žádná linka rámující displej jako v A6.

Zatím jediný motor

Jestliže z hlediska barev budou mít zákazníci na výběr širokou škálu možností (12 laků karoserie, množství barev a materiálů uvnitř), z hlediska motorů se při startu prodeje počítá s jediným. Půjde o třílitrový vznětový šestiválec s 210 kW a 600 N.m s obchodním označením 50 TDI, který využívá mildhybridní pohon.

Motor bude standardně spolupracovat s osmistupňovým automatem a pohonem všech kol, který tvoří mechanicky pracující mezinápravový diferenciál. Součástí výzbroje bude i lithium-iontový akumulátor a řemenem poháněný generátor s funkcí spouštěče BAS (Belt Alternator Starter), které jsou integrovány do hlavní elektrické sítě s napětím 48 V.

Na začátku roku 2019 se však nabídka rozšíří. To přijde slabší třílitrový turbodiesel s výkonem 170 kW (45 TDI) a zážehový motor 3.0 TFSI s výkonem 250 kW (55 TFSI). Pro rok 2020 je pak chystané vrcholné Audi SQ8.

Audi Q8 – technická data nabízené verze
Motor 50 TDI
Zdvihový objem [cm3] 2967
Válce/ventily 6/4
Největší výkon [kW] 210
Točivý moment [N.m] 600
Převodovka 8A
Max. rychlost [km/h] 232
Zrychlení 0-100 km/h [s] 6,3
Pohotovostní h. [kg] 2145

Motor je v Q8 uložen v pomocném rámu přední nápravy prostřednictvím adaptivních hydraulických ložisek, která při volnoběhu eliminují vibrace pomocí měkké charakteristiky a za jízdy potlačují vibrace motoru vyšší intenzitou tlumení. Podvozek tvoří vpředu i vzadu pětiprvkové zavěšení, které je z velké části vyrobeno z hliníku.

Ten je použit také na konstrukci prostorového rámu Audi SpaceFrame, který je základem Q8. Vedle hliníkových tlakových odlitků (výztuhy mezi prahy a podélníky) a hliníkových plechů (bezrámové dveře, přední blatníky a víko kufru) je na konstrukci využita také ultra vysokopevnostní ocel.

Bohatá výbava

Jakožto vlajková loď SUV portfolia Audi nabídne Q8 i bohatou výbavu. Už v základu mimo jiné dostanete adaptivní podvozek, 19“ kola, diodové světlomety, navigační systém a dvouzónovou automatickou klimatizaci. Přiobjednat si bude možné různé asistenty, pomáhající ať už s parkováním nebo jízdou, nebo třeba hudební systém Bang & Olufsen.

Podvozky budou k dispozici tři. Vedle základního (s adaptivními tlumiči) to bude vzduchový podvozek, se standardním nebo sportovním nastavením. Ten dokáže zvýšit světlou výšku ze základních 220 mm až na 254 mm. Objednat si bude možné i natáčení zadní nápravy, zmenšující poloměr otáčení o jeden metr, případně zlepšující stabilitu ve vysokých rychlostech, v reakci na aktuální potřebě.

Na český trh bude Audi Q8 uvedeno začátkem července. O výrobu se stejně jako v případě odvozené Q7 postará továrna v Bratislavě.

David Bureš
Diskuze (53)
Avatar - white label
7. 6. 2018 15:01
Re: RSQ8
RSQ8 asi těžko, Q8 RS možná ano. :-)
A to má být vyladěný motor z Cayenne/Panamery Turbo, nebo naopak podladěný (hybridní) z Panamery Turbo S?
7. 6. 2018 12:53
RSQ8
Opravte si informace. SQ8 nebude, ale rovnou RSQ8 s 4,0 TFSI V8 441 kW. Jinak na živo je to opravdu působivý model. Dále příští rok bude Q7 facelift, který bude mít za následek změnu interiéru, takže bude stejný jako u Q8 a designéři přiznali i zásadnější změnu designu, než bývá u faceliftů zvykem.
6. 6. 2018 21:10
Re: Pořád dokola
Souhlas, jen další SUV bez špetky nápadu. Pokud někdo přemýšlí o Coupé, koupí si opravdu coupé a to třeba A5, BMW 4er nebo MB C/E Coupé, nikoli bachraté SUV. Jen to že někdo zkosí sloupek C a udělá bezrámová okna z nevzhledné krabice sportovní 2dveřové coupé neudělá :no:
Avatar - white label
6. 6. 2018 19:15
Re: Cafra..
A v laku, lepší?:
[odkaz]

Tahle oranžová je dobrá na prezentaci, ale v reálu Q8 uvidíš spíš v Č+B+50 odstínů šedi, a v těch bude zase vypadat trochu jinak, než v oranžové.
Avatar - Korendir
6. 6. 2018 17:20
Re: Cafra..
Každý má jiný vkus, ale tohle mi nepřijde nějak moc pohlavní a agresivní a sportovní a bůh ví co ještě marketéři tvrdí. Spíš dost přeplácaný a asijský.
Skoro každý tady hází hnůj na Lexusy, ale když vyjde s něčím D3, všichni jsou hned shovívavější.