reklama


Audi S4 - sportovec z Ingolstadtu

Audi S4 - sportovec z Ingolstadtu

 
 

Sportovní vozy na bázi "běžného" sériového modelu se již stávají běžnou záležitostí. Ve svém výrobním programu je má téměř každá automobilka. Podobně "tuctově" by proto mohl na první pohled vyhlížet i nový model Audi S4, kdyby se ovšem nejednalo o produkt automobilky Audi, která má v této oblasti dlouholetou tradici.

Už letmý pohled na parametry nového Audi S4 potvrzuje, že se skutečně nejedná o "běžný sporťák" na bázi rodinného vozu, ale o opravdový originál. Především motor V8 o objemu 4,2 litru a výkonu 253 kW je v této třídě opravdovou raritou a dává tušit mimořádné dynamické vlastnosti: zrychlení z 0 na 100 km/h za pouhých 5,6 s a z 0 na 200 km/h za 20,6 s, maximální rychlost 250 km/h (elektronicky omezena). Pro srovnání uveďme, že předchozí generace Audi S4 disponovala turbomotorem V6 2,7 l s výkonem 195 kW a například současné Porsche 911Carrera pohání motor V6 o obsahu 3,6 l a výkonu 235 kW.

Technika

Srdcem nového Audi S4 je motor V8 o zdvihovém objemu 4.2 l. Tento agregát je pozoruhodný nejen svým výkonem 253 kW (344 k), ale také svými kompaktními rozměry, které umožnily jeho montáž ve voze střední třídy. To vše především díky velmi krátké délce 464 mm, které bylo dosaženo netradičním přesunutím rozvodového řetězu z čela do zádi motoru čímž bylo ušetřeno cenných 52 mm. Celá konstrukce pohonného ústrojí se pak vyznačuje snahou o maximální redukci hmotnosti. Výsledkem je váha motoru pouhých 195 kg, která je dokonce nižší než motoru V6 2.7 biturbo použitého předchozího modelu S4 (!). Dalším důsledkem odlehčené konstrukce je dovolená hranice maximálních otáček motoru na hodnotě 7200 ot/min.

Kde však konstruktéři skutečně nešetřili je výkon motoru, ten dosahuje svého maxima 253 kW při 7000 ot/min. Fascinující je dále nejen maximální hodnota kroutícího momentu 410 Nm při 3500 ot/min, ale i jeho celkový průběh, vždyť už při 1100 ot/min je dispozici 300 Nm a mezi 3000 až 4500 ot/min neklesne jeho hodnota pod 400 Nm. Při těchto výkonových hodnotách potom nikoho nepřekvapí spotřeba 13.3 l benzínu na 100 km v kombinovaném režimu, ta však není u vozu tohoto kalibru až tak podstatná.

Tento obrovský výkonový potenciál přenáší na všechna čtyři poháněná kola manuální šestistupňová převodovka, ke které jako alternativa přibude v průběhu roku 2003 také nová automatická šestistupňová převodovka tiptrotic s možností manuálního řazení páčkami pod volantem.

Sportovnímu charakteru vozu byl samozřejmě přizpůsoben i podvozek. Světlá výška byla snížena o 20 mm, upraveny byly charakteristiky pružin, tlumičů a příčných stabilizátorů. Oproti sériovým vozů byl použit strmější převod řízení. Bezpečné zastavení zajišťují vysoce výkonné brzdy, které jsou opatřeny novým dvoustupňovým posilovačem brzdového účinku a brzdovým asistentem. Posilovač pracuje ve dvou režimech: při mírném až středním brzdění je jeho účinek nižší, brzdový pedál je potom "tvrdší" a umožňuje lepší dávkování brzdné síly, při intenzivním brzdění míra posílení skokově naroste - brzdový pedál "změkne", čímž je dosaženo maximálního brzdného efektu. Mohutné brzdové kotouče s vnitřním chlazením mají vpředu průměr 340 mm a vzadu 300 mm. Samozřejmostí je nejmodernější elektronika stability jízdy, jejímž vrcholem je stabilizační systém ESP.

Design

Audi S4 bude nabízeno v obou karosářských verzích modelové řady A4 a to v provedení sedan a kombi (označovaném jako Avant). Vnější vzhled obou verzí vychází z designu modelové řady A4, který má již sám o sobě sportovní nádech. Pouze podle některých detailů a doplňků lze poznat, že se jedná sportovní verzi. Při pohledu ze předu upoutá především mohutnější nárazník s velkými sacími otvory. Zadní části vozu potom dominují dvě chromované koncovky výfuků na každé straně. U verze sedan doplňuje navíc odtrhovou hranu víka zavazadlového prostoru decentní spoiler. Verzi kombi pro změnu zdobí elegantní podélné střešní nosiče. Vnější zpětná zrcátka a lišty kolem bočních oken mají povrchovou úpravu z leštěného hliníku. Lišty na dveřích jsou pak provedeny v barvě vozu, naproti tomu ochranné prahové lišty jsou černé. Decentní design vozu podtrhují 18palcová hliníková kola s designem Avus, která jsou typická pro všechny "eskové" modely.

Pokud se v případě vnějšího vzhledu dalo hovořit pouze o decentních úpravách, tak interiér vozu se již nese zcela ve sportovním duchu. Interiéru dominují sportovní sedadla Recaro s vynikajícím bočním vedením. Kvalitu těchto sedáků ocení nejen řidič a spolujezdec, ale i pasažéři na zadních sedadlech. Sériově jsou tato sedadla čalouněna kombinací černé kůže a mikrovlákna Alcantara, za příplatek pak lze získat čalounění celokožené v několika barevných odstínech. Zákazník má navíc možnost zvolit si kromě standardního karbonového obložení interiéru Atlas další tři různá materiálová provedení, která jsou určena výhradně pro model S4. Z dalších doplňků jmenujme např. tříramenný kůží potažený sportovní volant, a originální provedení ukazatelů na přístrojovém panelu.

Výbavy

Zařazení Audi S4 na vrchol modelové řady A4 odpovídá i rozsah sériové výbavy. Namátkou uveďme například 6 airbagů, elektricky nastavitelná a vyhřívaná vnější zpětná zrcátka, hliníková kola 8J x 18", dvouzónovou automatickou klimatizaci, elektricky polohovatelná přední sedadla Recaro, elektrické ovládání oken vpředu a vzadu, xenonové světlomety apod. Pro zákazníky, kterým nestačí rozsáhlá standardní výbava je připraveno mnoho dalších doplňků známých z nabídky pro ostatní vozy Audi.

Konkurence

Nové Audi S4 nemá na trhu mnoho přímých konkurentů. Za přímé soky musíme považovat především BMW M3 Coupé (řadový šestivále 3.2/ 252 kW) a Mercedes-Benz C 32 AMG (V6 3.2/260 kW), který existuje i ve verzi kombi (označení C 32 T AMG). Žádný s těchto vozů však na rozdíl od Audi nedisponuje stálým pohonem všech kol.

Motor4,2 V8
Druhzážehový
Zdvihový objem (cm3)4163
Válce/ventily na válec8/5
Max. výkon (kW/k/ot)253/344/7000
Max. točivý moment (Nm/ot)410/3500
Jízdní výkony
Nejvyšší rychlost (km/h)250 (el. omezena)
Zrychlení 0-100 km/h (s)5,6 (5,8)
Zrychlení 0-200 km/h (s)20,6
Spotřeba (93/116 EU)
Město (l/100 km)19,5 (19,6)
Mimo město (l/100 km)9,8 (9,8)
Kombinovaná (l/100 km)13,3 (13,4)
Rozměry a hmotnosti
Délka (mm)4575
Šířka (mm)1781
Výška (mm)1415 (1440)
Rozvor (mm)2651
Rozchod vpředu (mm)1516
Rozchod vzadu (mm)1512
Pohotovostní hmotnost (kg)1660 (1720)
Objem nádrže (l)66
Rozměr pneu235/40 R18
Oznámkuj dealera
Devizové intervence můžou skončit už v dubnu Devizové intervence můžou skončit už v dubnu

Uvolnění kurzu koruny vůči euru může být dílem necelých…

Petr Mach rezignoval z vedení Svobodných. Chci se utkat se zastánci alternativní vize, tvrdí Petr Mach rezignoval z vedení Svobodných. Chci se utkat se zastánci alternativní vize, tvrdí

Šéf Strany svobodných občanů (Svobodní) Petr Mach dnes…

Prezident Gambie neuznal výsledky voleb, zemi hrozí chaos Prezident Gambie neuznal výsledky voleb, zemi hrozí chaos

Prezident Gambie Yahya Jammeh odmítl výsledky nedávných…

Fyzici mají recept na ekonomickou krizi Fyzici mají recept na ekonomickou krizi

Ekonomická a následně i dluhová krize Evropské unie jako…

 
 

Tapety




reklama


reklama


Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Ikonický Dodge Challenger dostal pohon všech kol Ikonický Dodge Challenger dostal pohon všech kol

Tradiční zástupce segmentu amerických muscle cars si nyní…

Test ojetiny: Mercedes třídy R je komfortní. Servis ale stojí desetitisíce. Test ojetiny: Mercedes třídy R je komfortní. Servis ale stojí desetitisíce.

Mercedesu třídy R těžko přijdete na chuť pohledem. Svezte…

 






 
Nejdivnější podívaná na světě? Takhle driftuje tank!

Nejdivnější podívaná na světě? Takhle driftuje tank!

Včera

Zejména v zimních měsících je jízda „bokem“ oblíbenou kratochvílí nejenom mladších a dynamicky založených řidičů. Vidět tohle dělat tank se vám ale jenom tak nepoštěstí.




Blesk.cz

Malý ostrov s velkým bohatstvím: 7 důvodů, proč vyrazit na Mauritius

Malý ostrov s velkým bohatstvím: 7 důvodů, proč…

Na vzácnou známku zapomeňte. Našli jsme sedm jiných důvodů, proč se jet v zimě ohřát na tento rajský ostrov.

Držte se! Studenti podpořili spolužáky zraněné při nehodě společnou fotkou a vzkazem

Držte se! Studenti podpořili spolužáky zraněné při…

Spěchali, aby stihli začátek čtvrtečního vyučování. Jenže u Lomničky na Brněnsku mladík za volantem nezvládl…

 

iSport.cz

Voráček řádí! Čtyřmi body řídil obrat a je druhý v bodování NHL

Voráček řádí! Čtyřmi body řídil obrat a je druhý v…

Hokejový útočník Jakub Voráček ve druhém utkání NHL za sebou zaznamenal gól a tři asistence. Philadelphia i díky…

Skokan Štursa poprvé v desítce: Byl jsem krásně soustředěný na sebe

Skokan Štursa poprvé v desítce: Byl jsem krásně…

Jen čtyři závody nové sezony musel jednadvacetiletý skokan na lyžích Vojtěch Štursa čekat na první výlet do…

 

Reflex.cz

Bílý láma, brutální i duchovní komiks z Tibetu

Bílý láma, brutální i duchovní komiks z Tibetu

Chilsko-francouzský mystik, režisér, filozof a spisovatel Alejandro Jodorowsky se dočkal i v Česku zaslouženého…

Korunní princ nafotil Dubaj v mracích, fotografie jsou kouzelné

Korunní princ nafotil Dubaj v mracích, fotografie…

Hamdan bin Mohammed Al Maktoum, korunní princ Spojených arabských emirátů, si jednoho dne vyšel na střechu jedné…

 
 
reklama