Audi V8: Vstupence čtyř kruhů do luxusního segmentu je pětadvacet

 

Na podzim 1988 překvapily čtyři kruhy z Ingolstadtu svět představením luxusní limuzíny V8. Sedmičkovému BMW i třídě S od Mercedes-Benzu vyrostl nečekaný soupeř.

O Audi 300, jak zněl původní název, se špitalo už delší dobu. Fotky prototypů (dokonce maskovaných jako dvoudveřové!) se objevily i v našich motoristických médiích. Audi se svou vlajkovou lodí pochlubilo na autosalonu v Paříži 1988. Novinka nakonec nesla prostinký název V8. Ano, pod kapotou byl výhradně zážehový vidlicový osmiválec. Výroba byla zahájena v září.

Už při pohledu na limuzínu bylo zřejmé, že V8 nebyla tak úplně zcela novým modelem. Konstruktéři postupovali metodou „co dům dal“ a hnidopichové jim to neváhali připomenout. Ano, V8 s kódem D1 (typ 4C) měla svůj konstrukční základ v řadách 100 a 200 C3. Rozvor byl prodloužen na 2702 mm. Vpředu bychom našli vzpěry McPherson a spodní příčná ramena, vzadu byla kombinace trojúhelníkových a jednoduchých. Vinuté pružiny, plynokapalinové tlumiče a stabilizátory představovaly samozřejmost, stejně jako hřebenové řízení a čtveřice kotoučů s vnitřním chlazením včetně ABS. Sedan měřil jen 4,87 m, takže dnes by sotva patřil do vyšší střední třídy, zavazadelník si zachoval objem 610 l z menších sourozenců. Také motor vzešel z koncernové líhně. Hliníkový čtyřventilový osmiválec objemu 3562 cm3 s rozvodem DOHC byly vlastně dva spojené čtyřválce z dvojkového Golfu GTI...

Dával výkon 184 kW/5800 min-1. Točivý moment 340 N.m/4000 min-1 přenášela čtyřstupňová samočinná převodovka se třemi jízdními režimy výhradně na všechna kola, systém „quattro“ byl tedy standardem. Kromě automatu se dodával i pětistupňový manuál. Zajímavost představovaly nárazníky s vestavěnými kapalinovými tlumiči. Výbava byla skutečně luxusní: přední sedačky nepostrádaly vyhřívání, to měla také zpětná zrcátka, zámek řidičových dveří a tryska ostřikovače. V zimě k nezaplacení! Všechna okna ovládaly elektromotorky, nechyběla automatická (!) klimatizace, palubní počítač, ani centrální zamykání. Za dvojici čelních airbagů se tehdy ještě připlácelo. Limuzína s automatem vážila 1710 kg, uměla se rozjet až na 235 km/h a z nuly na stovku sprintovala během 9,2 s. S manuální převodovkou byly tyto hodnoty ještě lepší: 244 km/h a 7,6 s. Od „stovek“ a „dvoustovek“ se lišila už na první pohled kromě proporcí i jinou maskou, kapotou a většími výřezy blatníků pro patnáctipalcová kola. Základní verze stála v osmdesátém osmém v Německu nemalých 98.700 marek, což byla i vzhledem ke konkurenci cena velmi optimistická... Na počátku devadesátých let klesla pod 85 tisíc marek. Náhradní motor ale i tak vyšel na 20 a automatická převodovka na 13.000 DM!

Delší limuzína V8L (Lang – dlouhý) z konce roku 1989 měla rozvor prodloužený na 3018 mm a se svými 5,19 m už byla jasným zástupcem třídy luxusních aut. Přibrala přitom pouhých 60 kg. V létě 1991 přišel na řadu alternativně větší osmiválec 4172 cm3 který byl již od základu nově vyvinut. Dával 206 kW a rovných 400 N.m. Jím vybavené vozy koketovaly s rychlostí 250 km/h, ještě bez omezovače otáček. Místo pětistupňového manuálu mělo přímo řazené ústrojí rychlostí šest, samočinný „čtyřkvalt“ zůstal. Nová převodovka se ale dostala i do slabších verzí s motorem 3,6 l. Ceny vrcholných verzí vyšplhaly k částce 167.000 DM. Za tuhle sumu ale dostal klient kromě již zmíněných prvků výbavy palubní desku z ořechového dřeva, kvalitní audio, kůži Kodiak, případně Conolly, nebo koberečky z ovčí vlny. Třeba za samočinnou regulaci světlé výšky se však vždy připlácelo.

V8 měla i sportovní ambice. Audi připravilo speciály V8 pro německé mistrovství cestovních vozů. Od sezóny 1990 nemohly mít přeplňované motory, osmiválce 3,56 l taky byly stejně jako v sérii klasické atmosférické. Na počátku vývoje měly 313 kW na jeho konci až 345 kW a pohon všech kol jim zůstal. Čtyři kruhy triumfovaly hned v prvním ročníku, kterého se zúčastnily, tím šťastným byl Hans Joachim Stuck, který jel v satelitním týmu Schmidt Motorsport. V následující sezóně jeho úspěch zopakoval Frank Biela za stáj AZR (Audi Zentrum Reutlingen). Nadvláda čtyř kruhů i přes hmotnostní handicap (nejdříve 1250, později 1300 kg) však vzbudila nevoli u konkurence. Po protestech soupeřů ohledně nehomologovaného klikového hřídele se proto továrna během sezóny 1992 ze šampionátu stáhla...

Ve Frankfurtu 1993 vystavilo Audi blýskavý prototyp ASF (Audi Space Frame). Na začátku roku 1994 se z něj zrodila první generace řady A8 (D2) se stejnou hliníkovou samonosnou karoserií. V8 tak mohla odejít na zasloužený odpočinek, její výroba dobíhala do srpna téhož roku. Celkem vzniklo 21.565 kusů. Ano, je to málo, V8 však připravila „živnou půdu“ pro nástupce a dále posílila image značky. Zákazníci však kupovali spíše Mercedesy třídy S a BMW řady 7. V domácím Německu je dnes registrováno necelých šestnáct stovek těchto vozů.


Audi V8, foto: Alexandr Šmejkal
 

JAKE.AUTO.CZ: Audi A8 (přehled všech článků o třech generacích nástupce)

Spolupracujeme s TipCars.com
Bankám a spořitelnám klesá zisk, může za to prodej podílu ve Visa Bankám a spořitelnám klesá zisk, může za to prodej podílu ve Visa

Bankám a spořitelnám v Česku za tři čtvrtletí 2017 klesl…

V Praze čeká na V Praze čeká na "zelenou" čtyřicet tisíc bytů, číslo v poslední době roste

V Praze je v současné době v povolovacím procesu…

Japonská inovace: zaměstnavatel vyplatí až dvacet tisíc korun mzdy v bitcoinech Japonská inovace: zaměstnavatel vyplatí až dvacet tisíc korun mzdy v bitcoinech

Více než čtyři tisíce zaměstnanců japonské firmy GMO…

 
 







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Dacia Duster II dorazila na Slovensko. Skvělé ceny si zachovala Dacia Duster II dorazila na Slovensko. Skvělé ceny si zachovala

Český ceník Dacie Duster zatím není k dispozici, a podle…

VW Arteon dostane třílitr VR6 Turbo! Bude mít 400 koní, porazí i Panameru VW Arteon dostane třílitr VR6 Turbo! Bude mít 400 koní, porazí i Panameru

Nový šestiválec vůz posune na úplně novou úroveň.…

 



Zapomenuté supersporty: Zender Fact 4 (1989-1991) - Německý Countach se nechytil Zapomenuté supersporty: Zender Fact 4 (1989-1991) - Německý Countach se nechytil

Supersport od tuningové firmy a ještě navíc z Německa?…

Za volantem Audi V8: Pokus číslo tři Za volantem Audi V8: Pokus číslo tři

Audi V8 je v současnosti raritou a kuriozitou zároveň.…

 



 
Účinky prémiového paliva: Opravdu fungují a vyčistí vám motor?

Účinky prémiového paliva: Opravdu fungují a vyčistí vám motor?

Dnes 09:57

Demontované vstřikovače z našeho dvanáctiletého mondea promluvily: čisticí vlastnosti prémiové nafty stojí za to.




Blesk.cz

Sestra prezidenta Hondurasu zemřela při havárii vrtulníku. Příčina nehody se vyšetřuje

Sestra prezidenta Hondurasu zemřela při havárii…

Sestra honduraského prezidenta Hilda Hernándezová a dalších pět osob zemřelo v sobotu při havárii vrtulníku v…

Vánoce slavných: Bílá a David září do noci! A kdo výzdobu odflákl?

Vánoce slavných: Bílá a David září do noci! A kdo…

Přes rok svítí na nebi českého showbyznysu. Před Vánocemi ale naše hvězdy rozzářily i své příbytky. Blesk…

 

iSport.cz

Budíček se nekonal, Puskarčíková s Vítkovou doběhly ve třetí desítce

Budíček se nekonal, Puskarčíková s Vítkovou doběhly…

České biatlonistky skončily v závodě s hromadným startem na Světovém poháru v Annecy až ve třetí desítce.…

Legenda jménem Hamšík. Slovenský kapitán 115. gólem vyrovnal Maradonu

Legenda jménem Hamšík. Slovenský kapitán 115. gólem…

Už deset let je jméno Marek Hamšík spojeno s italskou Neapolí. Majitel 103 startů ve slovenské reprezentaci je…

 

Reflex.cz

Ruský David Rath? Uljukajev dostal 8 let vězení. O úplatku prý nevěděl, v tašce mělo být víno

Ruský David Rath? Uljukajev dostal 8 let vězení. O…

Bývalý ruský ministr ekonomického rozvoje Alexej Uljukajev byl v pátek odsouzen k osmi letům vězení se…

Švédsko chce omezit sexismus na plakátech a v reklamách

Švédsko chce omezit sexismus na plakátech a v reklamách

Stockholská zastupitelská rada rozhodla, že se chce ve městě zbavit „nevhodných, rasistických a sexistických…