Audi V8: Vstupence čtyř kruhů do luxusního segmentu je pětadvacet

 

Na podzim 1988 překvapily čtyři kruhy z Ingolstadtu svět představením luxusní limuzíny V8. Sedmičkovému BMW i třídě S od Mercedes-Benzu vyrostl nečekaný soupeř.

O Audi 300, jak zněl původní název, se špitalo už delší dobu. Fotky prototypů (dokonce maskovaných jako dvoudveřové!) se objevily i v našich motoristických médiích. Audi se svou vlajkovou lodí pochlubilo na autosalonu v Paříži 1988. Novinka nakonec nesla prostinký název V8. Ano, pod kapotou byl výhradně zážehový vidlicový osmiválec. Výroba byla zahájena v září.

Už při pohledu na limuzínu bylo zřejmé, že V8 nebyla tak úplně zcela novým modelem. Konstruktéři postupovali metodou „co dům dal“ a hnidopichové jim to neváhali připomenout. Ano, V8 s kódem D1 (typ 4C) měla svůj konstrukční základ v řadách 100 a 200 C3. Rozvor byl prodloužen na 2702 mm. Vpředu bychom našli vzpěry McPherson a spodní příčná ramena, vzadu byla kombinace trojúhelníkových a jednoduchých. Vinuté pružiny, plynokapalinové tlumiče a stabilizátory představovaly samozřejmost, stejně jako hřebenové řízení a čtveřice kotoučů s vnitřním chlazením včetně ABS. Sedan měřil jen 4,87 m, takže dnes by sotva patřil do vyšší střední třídy, zavazadelník si zachoval objem 610 l z menších sourozenců. Také motor vzešel z koncernové líhně. Hliníkový čtyřventilový osmiválec objemu 3562 cm3 s rozvodem DOHC byly vlastně dva spojené čtyřválce z dvojkového Golfu GTI...

Dával výkon 184 kW/5800 min-1. Točivý moment 340 N.m/4000 min-1 přenášela čtyřstupňová samočinná převodovka se třemi jízdními režimy výhradně na všechna kola, systém „quattro“ byl tedy standardem. Kromě automatu se dodával i pětistupňový manuál. Zajímavost představovaly nárazníky s vestavěnými kapalinovými tlumiči. Výbava byla skutečně luxusní: přední sedačky nepostrádaly vyhřívání, to měla také zpětná zrcátka, zámek řidičových dveří a tryska ostřikovače. V zimě k nezaplacení! Všechna okna ovládaly elektromotorky, nechyběla automatická (!) klimatizace, palubní počítač, ani centrální zamykání. Za dvojici čelních airbagů se tehdy ještě připlácelo. Limuzína s automatem vážila 1710 kg, uměla se rozjet až na 235 km/h a z nuly na stovku sprintovala během 9,2 s. S manuální převodovkou byly tyto hodnoty ještě lepší: 244 km/h a 7,6 s. Od „stovek“ a „dvoustovek“ se lišila už na první pohled kromě proporcí i jinou maskou, kapotou a většími výřezy blatníků pro patnáctipalcová kola. Základní verze stála v osmdesátém osmém v Německu nemalých 98.700 marek, což byla i vzhledem ke konkurenci cena velmi optimistická... Na počátku devadesátých let klesla pod 85 tisíc marek. Náhradní motor ale i tak vyšel na 20 a automatická převodovka na 13.000 DM!

Delší limuzína V8L (Lang – dlouhý) z konce roku 1989 měla rozvor prodloužený na 3018 mm a se svými 5,19 m už byla jasným zástupcem třídy luxusních aut. Přibrala přitom pouhých 60 kg. V létě 1991 přišel na řadu alternativně větší osmiválec 4172 cm3 který byl již od základu nově vyvinut. Dával 206 kW a rovných 400 N.m. Jím vybavené vozy koketovaly s rychlostí 250 km/h, ještě bez omezovače otáček. Místo pětistupňového manuálu mělo přímo řazené ústrojí rychlostí šest, samočinný „čtyřkvalt“ zůstal. Nová převodovka se ale dostala i do slabších verzí s motorem 3,6 l. Ceny vrcholných verzí vyšplhaly k částce 167.000 DM. Za tuhle sumu ale dostal klient kromě již zmíněných prvků výbavy palubní desku z ořechového dřeva, kvalitní audio, kůži Kodiak, případně Conolly, nebo koberečky z ovčí vlny. Třeba za samočinnou regulaci světlé výšky se však vždy připlácelo.

V8 měla i sportovní ambice. Audi připravilo speciály V8 pro německé mistrovství cestovních vozů. Od sezóny 1990 nemohly mít přeplňované motory, osmiválce 3,56 l taky byly stejně jako v sérii klasické atmosférické. Na počátku vývoje měly 313 kW na jeho konci až 345 kW a pohon všech kol jim zůstal. Čtyři kruhy triumfovaly hned v prvním ročníku, kterého se zúčastnily, tím šťastným byl Hans Joachim Stuck, který jel v satelitním týmu Schmidt Motorsport. V následující sezóně jeho úspěch zopakoval Frank Biela za stáj AZR (Audi Zentrum Reutlingen). Nadvláda čtyř kruhů i přes hmotnostní handicap (nejdříve 1250, později 1300 kg) však vzbudila nevoli u konkurence. Po protestech soupeřů ohledně nehomologovaného klikového hřídele se proto továrna během sezóny 1992 ze šampionátu stáhla...

Ve Frankfurtu 1993 vystavilo Audi blýskavý prototyp ASF (Audi Space Frame). Na začátku roku 1994 se z něj zrodila první generace řady A8 (D2) se stejnou hliníkovou samonosnou karoserií. V8 tak mohla odejít na zasloužený odpočinek, její výroba dobíhala do srpna téhož roku. Celkem vzniklo 21.565 kusů. Ano, je to málo, V8 však připravila „živnou půdu“ pro nástupce a dále posílila image značky. Zákazníci však kupovali spíše Mercedesy třídy S a BMW řady 7. V domácím Německu je dnes registrováno necelých šestnáct stovek těchto vozů.


Audi V8, foto: Alexandr Šmejkal
 

JAKE.AUTO.CZ: Audi A8 (přehled všech článků o třech generacích nástupce)

Spolupracujeme s TipCars.com
Od dohody Babišem lze ještě odstoupit, říká část ČSSD. Referendum prý stranu nesvazuje Od dohody Babišem lze ještě odstoupit, říká část ČSSD. Referendum prý stranu nesvazuje

Předseda sociálních demokratů Jan Hamáček znovu čelí…

Armáda chce nakoupit letouny CASA a další techniku za více než sto miliard Armáda chce nakoupit letouny CASA a další techniku za více než sto miliard

Česká armáda počítá s nákupem dvou dalších letounů CASA.…

Burza vydělala nejméně za dekádu, chybí jí dividenda z nejziskovější části byznysu Burza vydělala nejméně za dekádu, chybí jí dividenda z nejziskovější části byznysu

Pražská burza loni vydělala necelých 54 milionů korun…

Akcie, měny & názory Vladana Gallistla: Nizozemská platební horečka Akcie, měny & názory Vladana Gallistla: Nizozemská platební horečka

Platební společnosti dnes zažívají neskutečný boom.…

 
 







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Slavná závodnice zhodnotila Škodu Kodiaq RS. Její slova asi mnohé nepotěší Slavná závodnice zhodnotila Škodu Kodiaq RS. Její slova asi mnohé nepotěší

Německá závodnice Sabine Schmitz obkroužila slavnou…

Řidič Mercedesu ukázal světu, proč byste nikdy neměli půjčovat vlastní auto Řidič Mercedesu ukázal světu, proč byste nikdy neměli půjčovat vlastní auto

Automobily SUV si lidé kupují mimo jiné z důvodu pocitu…

 



Zapomenuté supersporty: Zender Fact 4 (1989-1991) - Německý Countach se nechytil Zapomenuté supersporty: Zender Fact 4 (1989-1991) - Německý Countach se nechytil

Supersport od tuningové firmy a ještě navíc z Německa?…

Za volantem Audi V8: Pokus číslo tři Za volantem Audi V8: Pokus číslo tři

Audi V8 je v současnosti raritou a kuriozitou zároveň.…

 



 
V Česku je k mání raritní Tatra 700. Z požadované částky se vám protočí panenky

V Česku je k mání raritní Tatra 700. Z požadované částky se vám protočí panenky

Dnes 15:56

Pokud chcete domů pořídit vzácnou a kompletně zrestaurovanou Tatrovku, nyní máte možnost. Ale plácnete se přes kapsu.




Blesk.cz

17letá matka z Výměny manželek: Měsíc do porodu druhého dítěte! Co to bude?

17letá matka z Výměny manželek: Měsíc do porodu…

Poté, co se ve Výměně manželek objevili sedmnáctiletá matka Iva a její o téměř 30 let starší manžel Marian,…

Holešovská regata vyplouvá: Navštivte největší rodinný festival u nás!

Holešovská regata vyplouvá: Navštivte největší…

Spousta dobré muziky a zábavy pro celou rodinu. To je Holešovská Regata. Největší rodinný festival u nás už…

 

iSport.cz

Program MS ve fotbale 2018: Kompletní rozpis zápasů, hrací dny, play off

Program MS ve fotbale 2018: Kompletní rozpis zápasů,…

Mistrovství světa ve fotbale 2018 v Rusku nabídne od 14. června celkem 64 zápasů, ze kterých 8. července vzejde…

Moc nahoty? Tepláky si kvůli zákazu brát nebudeme, ujišťují beachvolejbalistky

Moc nahoty? Tepláky si kvůli zákazu brát nebudeme,…

Když při prvním seznámení s unikátním prostředí v Dolní oblasti Vítkovic natočily propagační video na turnaj…

 

Reflex.cz

Prezident Zeman by měl podstoupit psychiatrické vyšetření

Prezident Zeman by měl podstoupit psychiatrické vyšetření

V tomto článku se nepíše, že pan prezident je blázen, ani to, že trpí alkoholovou demencí čili Korsakovovou…

Hloupý nápad! Na šampionátu v Rusku dávají ceny od pivovaru pro nejlepší hráče i muslimům, ti ale nesmí pít

Hloupý nápad! Na šampionátu v Rusku dávají ceny od…

Fotbalové mistrovství světa v Rusku je kromě show Ronalda, Messiho, Neymara a dalších také obrovským byznysem.…