Audi V8: Vstupence čtyř kruhů do luxusního segmentu je pětadvacet

 

Na podzim 1988 překvapily čtyři kruhy z Ingolstadtu svět představením luxusní limuzíny V8. Sedmičkovému BMW i třídě S od Mercedes-Benzu vyrostl nečekaný soupeř.

O Audi 300, jak zněl původní název, se špitalo už delší dobu. Fotky prototypů (dokonce maskovaných jako dvoudveřové!) se objevily i v našich motoristických médiích. Audi se svou vlajkovou lodí pochlubilo na autosalonu v Paříži 1988. Novinka nakonec nesla prostinký název V8. Ano, pod kapotou byl výhradně zážehový vidlicový osmiválec. Výroba byla zahájena v září.

Už při pohledu na limuzínu bylo zřejmé, že V8 nebyla tak úplně zcela novým modelem. Konstruktéři postupovali metodou „co dům dal“ a hnidopichové jim to neváhali připomenout. Ano, V8 s kódem D1 (typ 4C) měla svůj konstrukční základ v řadách 100 a 200 C3. Rozvor byl prodloužen na 2702 mm. Vpředu bychom našli vzpěry McPherson a spodní příčná ramena, vzadu byla kombinace trojúhelníkových a jednoduchých. Vinuté pružiny, plynokapalinové tlumiče a stabilizátory představovaly samozřejmost, stejně jako hřebenové řízení a čtveřice kotoučů s vnitřním chlazením včetně ABS. Sedan měřil jen 4,87 m, takže dnes by sotva patřil do vyšší střední třídy, zavazadelník si zachoval objem 610 l z menších sourozenců. Také motor vzešel z koncernové líhně. Hliníkový čtyřventilový osmiválec objemu 3562 cm3 s rozvodem DOHC byly vlastně dva spojené čtyřválce z dvojkového Golfu GTI...

Dával výkon 184 kW/5800 min-1. Točivý moment 340 N.m/4000 min-1 přenášela čtyřstupňová samočinná převodovka se třemi jízdními režimy výhradně na všechna kola, systém „quattro“ byl tedy standardem. Kromě automatu se dodával i pětistupňový manuál. Zajímavost představovaly nárazníky s vestavěnými kapalinovými tlumiči. Výbava byla skutečně luxusní: přední sedačky nepostrádaly vyhřívání, to měla také zpětná zrcátka, zámek řidičových dveří a tryska ostřikovače. V zimě k nezaplacení! Všechna okna ovládaly elektromotorky, nechyběla automatická (!) klimatizace, palubní počítač, ani centrální zamykání. Za dvojici čelních airbagů se tehdy ještě připlácelo. Limuzína s automatem vážila 1710 kg, uměla se rozjet až na 235 km/h a z nuly na stovku sprintovala během 9,2 s. S manuální převodovkou byly tyto hodnoty ještě lepší: 244 km/h a 7,6 s. Od „stovek“ a „dvoustovek“ se lišila už na první pohled kromě proporcí i jinou maskou, kapotou a většími výřezy blatníků pro patnáctipalcová kola. Základní verze stála v osmdesátém osmém v Německu nemalých 98.700 marek, což byla i vzhledem ke konkurenci cena velmi optimistická... Na počátku devadesátých let klesla pod 85 tisíc marek. Náhradní motor ale i tak vyšel na 20 a automatická převodovka na 13.000 DM!

Delší limuzína V8L (Lang – dlouhý) z konce roku 1989 měla rozvor prodloužený na 3018 mm a se svými 5,19 m už byla jasným zástupcem třídy luxusních aut. Přibrala přitom pouhých 60 kg. V létě 1991 přišel na řadu alternativně větší osmiválec 4172 cm3 který byl již od základu nově vyvinut. Dával 206 kW a rovných 400 N.m. Jím vybavené vozy koketovaly s rychlostí 250 km/h, ještě bez omezovače otáček. Místo pětistupňového manuálu mělo přímo řazené ústrojí rychlostí šest, samočinný „čtyřkvalt“ zůstal. Nová převodovka se ale dostala i do slabších verzí s motorem 3,6 l. Ceny vrcholných verzí vyšplhaly k částce 167.000 DM. Za tuhle sumu ale dostal klient kromě již zmíněných prvků výbavy palubní desku z ořechového dřeva, kvalitní audio, kůži Kodiak, případně Conolly, nebo koberečky z ovčí vlny. Třeba za samočinnou regulaci světlé výšky se však vždy připlácelo.

V8 měla i sportovní ambice. Audi připravilo speciály V8 pro německé mistrovství cestovních vozů. Od sezóny 1990 nemohly mít přeplňované motory, osmiválce 3,56 l taky byly stejně jako v sérii klasické atmosférické. Na počátku vývoje měly 313 kW na jeho konci až 345 kW a pohon všech kol jim zůstal. Čtyři kruhy triumfovaly hned v prvním ročníku, kterého se zúčastnily, tím šťastným byl Hans Joachim Stuck, který jel v satelitním týmu Schmidt Motorsport. V následující sezóně jeho úspěch zopakoval Frank Biela za stáj AZR (Audi Zentrum Reutlingen). Nadvláda čtyř kruhů i přes hmotnostní handicap (nejdříve 1250, později 1300 kg) však vzbudila nevoli u konkurence. Po protestech soupeřů ohledně nehomologovaného klikového hřídele se proto továrna během sezóny 1992 ze šampionátu stáhla...

Ve Frankfurtu 1993 vystavilo Audi blýskavý prototyp ASF (Audi Space Frame). Na začátku roku 1994 se z něj zrodila první generace řady A8 (D2) se stejnou hliníkovou samonosnou karoserií. V8 tak mohla odejít na zasloužený odpočinek, její výroba dobíhala do srpna téhož roku. Celkem vzniklo 21.565 kusů. Ano, je to málo, V8 však připravila „živnou půdu“ pro nástupce a dále posílila image značky. Zákazníci však kupovali spíše Mercedesy třídy S a BMW řady 7. V domácím Německu je dnes registrováno necelých šestnáct stovek těchto vozů.


Audi V8, foto: Alexandr Šmejkal
 

JAKE.AUTO.CZ: Audi A8 (přehled všech článků o třech generacích nástupce)

Autosalon Frankfurt 2017
Spolupracujeme s TipCars.com
Američané poslali bombardéry a bojové stíhačky ke KLDR, chtějí demonstrovat sílu Američané poslali bombardéry a bojové stíhačky ke KLDR, chtějí demonstrovat sílu

Mezinárodním vzdušným prostorem nad mořem u východního…

Netradiční závod. Automobiloví veteráni zdolali kopec pod Cukrákem, podívejte se Netradiční závod. Automobiloví veteráni zdolali kopec pod Cukrákem, podívejte se

Jízda o pohár Elišky Junkové Zbraslav-Jíloviště se…

Z KLDR je hlášeno slabé zemětřesení, Čína hovoří o možném výbuchu Z KLDR je hlášeno slabé zemětřesení, Čína hovoří o možném výbuchu

V Severní Koreji bylo zaznamenáno zemětřesení o síle 3,4…

 
 







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Bublina možná brzy splaskne. Ceny klasických vozů klesají Bublina možná brzy splaskne. Ceny klasických vozů klesají

Na renomovaném britském automobilovém serveru se objevil…

Luxusní a ještě luxusnější. Audi Q8 a Lamborghini Urus přistiženy v Itálii Luxusní a ještě luxusnější. Audi Q8 a Lamborghini Urus přistiženy v Itálii

Trojici důkladně zamaskovaných prototypů, případně…

 



Zapomenuté supersporty: Zender Fact 4 (1989-1991) - Německý Countach se nechytil Zapomenuté supersporty: Zender Fact 4 (1989-1991) - Německý Countach se nechytil

Supersport od tuningové firmy a ještě navíc z Německa?…

Za volantem Audi V8: Pokus číslo tři Za volantem Audi V8: Pokus číslo tři

Audi V8 je v současnosti raritou a kuriozitou zároveň.…

 



 
Rychlé Fordy v Mostě: Mustangy, ještě silnější Mustangy a speciální Focus RS

Rychlé Fordy v Mostě: Mustangy a speciální Focus RS

Včera

Byl jsem si v Mostě zajezdit s hodně pestrou partičkou od Fordu. Zábava to byla velká!




Blesk.cz

Severní Korea se otřásla: Způsobila to exploze, míní Čína. Norové nesouhlasí

Severní Korea se otřásla: Způsobila to exploze, míní…

V Severní Koreji bylo v sobotu zaznamenáno zemětřesení o síle 3,4 stupně, které mělo ohnisko nepříliš daleko od…

Na novém iPadu Pro konečně můžete sledovat i HDR filmy, má to ale háček

Na novém iPadu Pro konečně můžete sledovat i HDR…

Apple na zářijové konferenci kladl velký důraz na technologickou vlnu 4K a HDR, kterou začíná aktivně chytat a…

 

iSport.cz

Výhru Realu vystřelil Ceballos, Barceloně pomohly vlastní góly

Výhru Realu vystřelil Ceballos, Barceloně pomohly…

Ve šlágru šestého kola španělské ligy fotbalisté Atlética Madrid porazili 2:0 Sevillu a posunuli se na druhé…

SESTŘIHY: Výhru slaví Plzeň i Olomouc, Slavia remizovala ve Zlíně

SESTŘIHY: Výhru slaví Plzeň i Olomouc, Slavia…

Fotbalisté Slavie získali ligový rekord v neporazitelnosti, ve Zlíně ale brali jen bod za remízu 1:1. Další…

 

Reflex.cz

Sex, drogy a peep show: Slavné Times Square v New Yorku 80. let

Sex, drogy a peep show: Slavné Times Square v New…

V dnešní době navštíví nejproslulejší náměstí New Yorku přes 130 milionů turistů ročně. Stojí tu obří obchod s…

Za poznáním Ruska a pochopením ruské duše: Domov pravé víry

Za poznáním Ruska a pochopením ruské duše: Domov pravé víry

„Marino, slyšíte mne? Přijedete pro nás?“ snažím se z Moskvy dovolat do kláštera na Solovecké ostrovy…