Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Auto roku 2019 v ČR: Vyzkoušeli jsme všechny finalisty. Kdo má šanci vyhrát?

David Bureš
Diskuze (86)
Ve finálové pětce letošní ankety o nejlepší auto v ČR je luxusní SUV, crossover, dva kompakty a stylovka střední třídy. Šanci na vítězství má každý.

Letošní ročník ankety Auto roku v České republice vstoupil do druhého kola. Třicet šest porotců z řad tuzemských novinářů z 23 nominovaných automobilů vybralo pět nejlepších modelů, které postoupily do druhého kola, z nichž bude vybírán celkový vítěz. Tento týden se v okolí středočeského Jíloviště konaly testovací jízdy finalistů, na nichž jsem jakožto člen poroty nemohl chybět.

Na jednom místě jsem si tak mohl vyzkoušet všechny finalisty, kterými jsou (v abecedním pořadí): BMW X5, Ford Focus, Kia Ceed, Peugeot 508 a Subaru XV. Tyto vozy dostaly nejvyšší počet hlasů od poroty, v druhém kole už porotci budou každému přisuzovat určitý počet bodů ve vybraných kategoriích, hodnotících různé vlastnosti aut (jízda, užitná hodnota, ekonomika, technologie, design).

Opět je tak ve finále různorodá pětka, z níž se celkový vítěz bude opravdu těžko vybírat. Jak jsem na prezentačních jízdách zjistil, šanci na vítězství má každé z těchto pěti aut. U každého najdeme silnou stránku, díky níž může vyhrát. Ostatně posuďte sami, jak pětici aut hodnotím po prezentačních jízdách:

BMW X5

Jestliže loni se do finálové pětky v anketě Auto roku v České republice dostalo BMW 5, letos se o titul uchází další zástupce z Mnichova, BMW X5. A podobně jako pětka nasazuje ty nejostřejší zbraně, jako je ta nejmodernější technika nebo luxus na palubě. Přidejte k tomu na poměry SUV slušné jízdní vlastnosti nebo povedený naftový šestiválec a zjistíte, že na tomhle autě se hledají chyby jen těžko.

Ve srovnání s ostatními finalisty je však mnichovský zástupce jakožto dílo výrobce luxusních aut logicky výrazně dražší, jeho ceny začínají na 1,83 milionu korun, což je částka, na který se jiný finalista ani nedostane v nejvyšší výbavě. Leckomu pak může vadit spíše jen průměrný prostor na zadních sedadlech nebo hůře přístupný zavazadelník. Kvůli dvojitému víku se hůře dosáhne na u zadní lavice zapadlé předměty

Ford Focus

Už od počátku věků chtěl být Ford Focus tím nejlépe jezdícím automobilem v nižší střední třídě, což nepochybně platí i pro letos uvedenou čtvrtou generaci. A opravdu, Focus IV jezdí skvěle, což jsme si po prvních jízdách na mezinárodní prezentaci ve francouzské Provence potvrdili i na českých silnicích.

Nový Focus má opravdu skvělý podvozek, jak je ostatně od Fordů tak nějak očekáváno. S nástrahami silniček kolem Jíloviště si zkoušená, sportovně laděná verze ST Line dovedla poradit opravdu na výbornou, až jsme se občas nestačili divit. Líbí se nám i benzinový tříválec 1.5 EcoBoost se 110 kW, který má síly na rozdávání a ani ty pouhé tři válce byste mu nehádali, tak dobře je odhlučněný. V kombinaci se skvělou manuální převodovkou to znamená, že si za jeho volantem budou užívat i pravověrní milovníci řízení. Jen by kratičká páka mohla být více po ruce.

Jen chválit ale nebudeme, Fordy vždycky ztrácely v oblasti interiéru, na což se sice nový Focus zaměřil, stále ale na konkurenci poněkud ztrácí. Působí poněkud lacině, zvlášť ty plastové výplně dveří, konkurenční Kia Ceed je na tom v tomto směru rozhodně lépe, byť bez chyb též není. Místa na zadních sedadlech je ale hodně, což pro Focus většinou neplatilo.

Kia Ceed

Kia Ceed už anketu Auto roku v České republice jednou vyhrála, v roce 2008, a třetí generace by tento úspěch nepochybně ráda zopakovala. Šanci na to má, protože to je též výtečný kompakt. Komplexně vlastně nedělá nic špatně, byť přímé srovnání s Focusem ukazuje o chlup horší práci podvozku (stále ale vynikající), který je navíc hlučnější a o něco nižší jistotu za volantem. Zato má Ceed hodnotněji vypadající interiér a také zvenku vypadá lépe – Focus nám přijde až zaměnitelným autem, byť Kia oproti předchůdci část osobitého charakteru kvůli konvenčnější siluetě též ztratila.

Místa je uvnitř hodně, líbila se nám i kombinace vyzkoušeného turbodieselu 1.6 CRDi (100 kW) se sedmistupňovou dvouspojkovou převodovkou, která hladce a rychle řadí. Z auta je navíc lépe vidět než z Focusu.

Peugeot 508

Střední třída strádá, a tak se Peugeot svého nového zástupce rozhodl pojmout po svém, novou 508 uvádí na trh jako stylový fastback, který brzy doplní i shooting brake. Karoserie s nízkou siluetou se náramně povedla, takhle má vypadat francouzský šmrnc! A líbí se nám také interiér, sázející na výtečné materiály a kvalitní zpracování. Dokonce nám v tomto případě ani tolik nevadí interiér i-Cockpit, za maličký volant a vysoko posazený přístrojový štít se v tomto autě srovnáme lépe než v jiných Peugeotech.

Pochvalu zaslouží také turbodiesel 2.0 BlueHDi (130 kW) kombinovaný s osmistupňovým automatem, který naprosto hladce řadí. A nevýhody? Daní za nízkou siluetou je omezený prostor na zadních sedadlech, se 185 centimetry už se zkrátka dotýkám stropu. Podvozek je pak sice francouzsky houpavý, se silničkami v okolí Jíloviště si ale poradil s menším přehledem než třeba Focus nebo skvělé XV.

Subaru XV

Zástupce Subaru se do finálové pětky ankety Auto roku v České republice dostal druhý rok po sobě. Loni o vítězství bojoval kompaktní hatchback Impreza, letos od ní odvozený crossover XV. Mohl by tentokrát vyhrát on?

Pokud by šlo jen o jízdní vlastnosti, šance na vítězství by byla opravdu vysoká, protože tenhle crossover jezdí opravdu výtečně! A to nemyslíme jen v rámci segmentu crossoverů, ale při celkovém pohledu na trh, práce podvozku XV je totiž možná vůbec nejlepší z letošní finálové pětky. Tak, jak si XV umí poradit s nástrahami českých silnic se nestačíte divit, i rozbitou cestu odfiltruje jakoby nic. K tomu přidejte velice tuhou karoserii nebo hezký interiér a zjistíte, že tohle auto má hodně silných vlastností.

Jenže bohužel také slabiny. K dispozici jsou jen dva (benzinové) motory, navíc v kombinaci výhradně s převodovkou CVT. Zákazníci si to prý žádají, nám ale přijde škoda absence manuálu, ke schopnostem tohoto crossoveru by se náramně hodil, stejně jako silnější motor. Ani atmosférický dvoulitr nemá moc síly na rozdávání, natožpak menší šestnáctistovka.

Tak si to shrňme, BMW X5 boduje luxusem a nejmodernější technikou, Ford Focus skvěle pracujícím podvozkem a jízdními vlastnostmi, Kia Ceed komplexností celku za slušnou cenu, Peugeot 508 nádherným designem a Subaru XV výtečným podvozkem. Šanci na vítězství má podle našeho názoru tedy každé z těchto pěti aut, která jsou hodně povedená. Jak to všechno dopadlo, se dozvíme 8. ledna 2019, kdy budou výsledky ankety Auto roku 2019 v České republice oficiálně oznámeny.

David Bureš
Diskuze (86)
Avatar - Ozzman
23. 11. 2018 10:31
Re: Auto roku
:yes:
23. 11. 2018 04:41
Auto roku
Auto roku bych dal Dáčii logana nejvíc se mi líbí ten můj z roku 2007 ;-)
Avatar - Emel
22. 11. 2018 22:32
Re: Můj Favorit
Jo, a ještě je to kampaň... ne?
Avatar - Hammunasakra
22. 11. 2018 17:13
Re: Můj Favorit
Skrytá inflace v desítkách procent
Avatar - Emel
22. 11. 2018 16:33
Re: Můj Favorit
Mně nešlo o to nějak hodnotit, jestli to Norsko dělá dobře nebo špatně. Jen jsem si ho vybral jako příklad toho, jak pro interpretaci čísel nutně potřebuješ nějaké povědomí o daném trhu.

Čína je třeba za říjen -11%... co za tím je? Kdo na tom získá a kdo ztratí? Je to dočasné nebo trvalé? Proč má Toyota +25% a třeba Peugeot -64%? Co je pravdy na tom, že se tam teď nevyplácí přílišná orientace na SUV?
[odkaz]

Dá se k tomu lecos načíst, ale já to nesleduju.