Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Evropské Automobily roku: Opel Insignia (2009)

Aleš Dragoun
Diskuze (12)
Insignia nahradila na podzim 2008 v nabídce Opelu nepříliš úspěšnou Vectru C a odvozený hatchback Signum. Vyrábí se dodnes.

Rüsselsheimský „blesk“ poprvé představil vůz s názvem Insignia jako koncept na IAA 2003 ve Frankfurtu. Čtyřmístný 4,8 m dlouhý luxusní hatchback měl druhý pár dveří posuvný a zcela mu chyběl střední sloupek. Zadní okno se vyklápělo samostatně směrem vzhůru. Jméno pochází z latiny (insigne = znak, erb). Nešlo o žádného loudu, motor, konkrétně vidlicový osmiválec LS1 5,7 l s výkonem 253 kW (344 k), mu darovala Corvette. K jeho charakteru se hodil i sedmistupňový automat. Design byl prací Marka Adamse a Malcolma Warda, kteří navrhli i pozdější sériovou Insignii.

Světlomety měl koncept kompletně diodové a nechyběl mu ani podvozek s hydropneumatickým odpružením, pro případnou produkci však byl příliš těžký a drahý. Tvarové linky pozdějšího sériového modelu, zejména pak ostrých verzí předznamenávalo v Ženevě 2007 sportovní GTC s třísetkoňovým (221 kW) V6 Turbo 2,8 l a bezrámovými okny. Šestistupňová manuální převodovka, 400 N.m a pohon obou náprav jej katapultovaly z klidu na stovku za 6 s a dosáhlo maximální dvěstěpadesátky I zde zůstalo pouze u studie. Fanoušci Opelu se mimochodem většího kupé (GTC měřilo 4,83 m) v sérii nedočkali dodnes, což je obrovská škoda...

Debut v Londýně

Tehdejší prezident GM Europe Carl-Peter Forster sliboval v případě nástupce řady Vectra/Signum radikální odklon od předchozí řady včetně změny názvu, což se obojí potvrdilo. Velký rodinný vůz segmentu D, tedy evropské střední třídy debutoval překvapivě na autosalonu v Londýně 23. července 2008, do Ženevy už to nestihl.

Insignia má standardně koncepci „vše vpředu“ s napříč uloženými motory. Agregáty se dodnes kombinují se šestistupňovými přímo řazenými a samočinnými převodovkami. Zpočátku byly v nabídce zážehové řadové čtyřválce 1.6 VVT (1598 cm3/85 kW), 1.8 VVT (1796 cm3/103 kW), 2.0 Turbo (1998 cm3/162 kW) a vidlicový šestiválec 2,8T (2792 cm3/191 kW).

Přeplňovaný dvoulitr byl rovnou k mání i s pohonem 4x4, záhy přibyla tato alternativa také u V6. Adaptivní systém se spojkou Haldex se aktivoval samočinně při rozjezdu, pokud nebyla potřeba trakce vzadu, až 90 % točivého momentu putovalo na přední nápravu. Turbodiesely pocházely ze společné koncernové líhně Fiatu a GM, šlo tedy o novou generaci jednotek JTD, Opel je však značil CDTI.. Z dvoulitrového (1956 cm3) objemu poskytovaly 81, 96 a 118 kW.

Epsilon II

Insignia je postavena na koncernové platformě GM Epsilon II, kterou dostala jako vůbec první koncernový model této velikosti. Podvozek disponuje rozvorem 2737 mm, dnes jej tedy pomalu dohánějí auta o segment níže. V tomto modelu Opel představil mnoho nových bezpečnostních funkcí: adaptivní bi-xenony a diodová denní světla, či kameru Opel-Eye na čelním skle spojenou s prevencí neúmyslného vybočení z jízdního pruhu (nad 60 km/h) a rozpoznáváním dopravních značek. Pětihvězdičkové ohodnocení při bariérových testech Euro NCAP představovalo naprostou samozřejmost.

Insignia se začala prodávat v říjnu 2008 hned ve dvou karosářských variantách. Čtyřdveřové sedany i pětidveřové hatchbacky, nebo liftbacky, chcete-li, měřily 4,83 m. Klasickým tříprostorovým karoseriím Opel mimochodem říká v oficiálních materiálech „notchback“. Na 4,91 m dlouhé kombi, u kterého značka opustila tradiční název Caravan ve prospěch marketingového jména Sports Tourer, jsme si museli počkat do března následujícího roku, protože jej „blesk“ vystavil až v Paříži 2008. Podle provedení vážily vozy od 1470 do 1840 kg. Opravdový kus auta.

Zadním cestujícím nabídly oproti Vectře C navíc tři centimetry pro jejich kolena, ale byly také o dost větší a lehce dražší než ona, ta měřila 4,61-4,84 m. Výbavy se jmenovaly Essentia, Edition, Sport a Cosmo. Zajímavost představovala absence stěrače zadního okna v základu u pětidveřových verzí. K dispozici bylo však odvětrávání předních sedadel a boční airbagy i pro druhou řadu, vůbec poprvé v historii značky.

Padesát titulů

Kromě titulu evropského Automobilu roku 2009 získala Insignia další více než padesátku mezinárodních i lokálních ocenění v různých anketách po celém starém kontinentu. Jaro 2009 znamenalo debut benzinové šestnáctistovky s turbem a 132 kW a řady dieselů EcoFlex se sníženou normovanou spotřebou, výkony 96 a 118 kW jim zůstaly. Debutovalo i prototypové dvoulitrové naftové twinturbo se 140 kW a CDTI V6 2,9 l (191 kW, 550 N.m). Zatímco první jmenovaná jednotka se o skoro tři roky opozdila, druhá pod kapoty produkčních insignií nakonec nezamířila vůbec.

OPC

Špičkové provedení OPC (Opel Performance Center) automobilka odhalila na začátku roku 2009. Přeplňovaný vidlicový šestiválec 2,8 l zdědilo po stejně pojmenované Vectře. Motor se vyráběl v australském Melbourne a dával 239 kW a 435 N.m. Už od 2000 otáček přitom nabídl celé čtyři stovky newtonmetrů... Na výběr byly oba druhy převodovek, pohon všech kol doplňovalo modifikované šasi.

Insignia OPC využívala přední zavěšení HiPerStrut, modifikované vzpěry McPherson a adaptivní odpružení FlexRide s třemi režimy nastavení (Normal, Sport a OPC), zatímco běžné verze měly módy Normal, Tour a Sport a při volbě posledního jim zčervenaly dříve bílé palubní přístroje. Zadní elektronický diferenciál je samosvorný. OPC existuje coby sedan a kombi, varianta Unlimited prodávaná od dubna 2011 měla deaktivovaný omezovač otáček, takže místo obligátní dvěstěpadesátky mohla po německých dálnicích uhánět ještě o 20 km/h rychleji...

Nové motory a omezené série

V září 2010 přišla na řadu čtyřkolka k motoru 2.0 CDTI/118 kW, následující sezónu v červnu dostaly naftové motory start-stop. Zážehovou osmnáctistovku tehdy vystřídal agregát 1.4 Turbo (1364 cm3/103 kW), později i na LPG, 2.0 Turbo byl coby 4x4 posílen na 184 kW, původní výkon zůstal vyhrazen verzi s předním pohonem. Už výše zmíněný dvoulitrový diesel se dvěma turby vyvíjel Opel ve spolupráci se Saabem, ale problémové švédské automobilky se u GM zbavili, takže debut jednotky s konečným výkonem 143 kW a 400 N.m točivého momentu přesunuli až na samý závěr roku 2011. Jí vybavená auta zabírala buď pouze na předek, nebo na všechny čtyři.

Opely byly k dostání také v několika limitovaných edicích s extra výbavou, pochopitelně záleželo na trhu. Jmenovaly se Business, Selection, Active a v sezóně 2012 se prodávala omezená série ke 150. výročí založení firmy. 26. dubna téhož roku opustila rüsselsheimský tovární komplex půlmiliontá Insignia. 40 % z nich byly kombíky, dalších čtyřicet tvořily hatchbacky a zbytek připadal na sedany. Slušný odbyt nezastavila ani trojice svolávacích akcí kvůli řídicím jednotkám motorů 2.0 CDTI a vzduchovým vakům.

Pořádek v kokpitu

Hlavní „plastická operace“ byla představena v červnu 2013 a naživo jste ji mohli vidět poprvé na IAA, kde si odbyla svou výstavní premiéru. Příď s novými světly a LED páskami reprezentujícími aktuální designový trend značky doplňoval nárazník s jinými mlhovkami. Protáhly se i koncové reflektory, takže chromovaná příčka, která je vizuálně propojovala, zasahovala nyní hluboko dovnitř po vzoru kabrioletů Cascada. Také vzadu našly uplatnění diody, ovšem s výjimkou blinkrů.

Facelift exteriéru doplňovala „uklizená“ kabina včetně hezčího volantu se spodním dvojitým ramenem. Analogové „budíky“ před řidičem mohly vystřídat příplatkové digitální s dominantním rychloměrem a možností navolení zobrazovaných informací. Zvětšila se barevná obrazovka ve středu palubní desky, nyní byla osmipalcová a dotyková. Informační systém šlo ovládat ale i touchpadem, hlasem a větším počtem tlačítek na volantu. Bezpečnostní prvky doplnily adaptivní tempomat, nouzové brzdění při hrozící kolizi, asistent změny jízdního pruhu, hlídač mrtvého úhlu a sledování provozu za vozem - vše pomocí kamer a radaru. „Čudlíků“ sice ubylo, ale nijak radikálně. Jejich počet však byl do té doby ostře kritizován.

Do přírody

Změnila se paleta motorů, některé zůstaly, nové přibyly. Benzin konzumovaly stále čtyřválce 1.4 Turbo a navrátilec 1.8 VVT, který se prodával pouze na vybraných trzích. K nim se zařadily přímovstřikové jednotky SIDI Turbo s objemy 1,6 a 2,0 l a výkony 125, respektive 184 kW. Diesely 2.0 CDTI EcoFlex (Opel používal pro pořádek už od počátku přepis „ecoFLEX“) měly varianty 88, 103 a 120 kW, nejostřejší biturbo pokračovalo s nezměněnou hodnotou. Naftová jednotka s výkonem 96 kW bez úsporných opatření včetně start-stopu (neměla jej jako jediná) se kombinovala pouze s automatem, u SIDI Turbo a dvou nejvýkonnějších dieselů byly na výběr obě převodovky.

Po faceliftu se objevila rovněž Insignia Country Tourer, debutovala také na stejném frankfurtském stánku. Nešlo o nic jiného než o lehce zvýšené kombi s módním oplastováním, hliníkovou ochranou spodku motorového prostoru a možností pohonu všech kol. Do prodejen to stihlo krátce po ostatních verzích, ještě před koncem roku. V září 2014 pak Opel v metropoli nad Seinou představil nový „tichý“ motor 2.0 CDTI se 125 kW a 400 N.m. Ten loni doplnila menší dieselová šestnáctistovka (1598 cm3) z Astry s 88, respektive 100 kW.

Jinde

Insignia existuje pochopitelně pod značkou Vauxhall, která se používá na britském trhu. Jako první model od roku 1994 nepoužívá na přídi chromovanou V-mřížku, která jinak vauxhally od opelů odlišovala.. Sportovní verze nenese písmenka OPC, nýbrž VXR a speciály VXR-R dokonce závodily na okruzích v tamním mistrovství cestovních vozů. Běžné výbavy nesly názvy Exclusiv, S, SE, SRi a Elite.

V Austrálii překvapivě debutovala v roce 2012 jako Opel, ale německá značka tam vydržela jen jednu další sezónu. Po pauze nese od loňska logo tamního Holdenu, stejně jako na Novém Zélandu. Američané si kupují od října 2009 odvozený Buick Regal, stejně jako Číňané, ti už počínaje prosincem 2008. V jeho životopisu jde v pořadí o pátou generaci, původně se mělo jednat o „dvojkový“ Saturn Aura, ale značka byla po řízeném bankrotu General Motors zrušena.

Výhradně řadové benzinové čtyřválce současných buicků disponují objemem 2,0 a 2,4 l, u Shanghai-GM se rodí i verze s přeplňovanou šestnáctistovkou. Dvoulitr má také výhradně turbo. Zajímavostí je to, že do února 2011 putovaly vozy do Severní Ameriky přes Atlantik z hlavního závodu v německém Rüsselsheimu, teprve tehdy byla zahájena kanadská produkce v Oshawě (provincie Ontario). V latinskoamerické Chile zase nezůstalo klasické jméno Chevrolet Vectra, používá se tam překvapivě standardní evropské... Vlastní verzi Insignie s odlišnou přídí ukázal i Erich Bitter, coby sedan a následně kombi!

Speciály

Velké opely samozřejmě ladí slavní tuneři Irmscher a Steinmetz, ale i jiní, například MR Car Design, respektive dokonce Ital Romeo Ferraris, který se jinak specializuje na fiaty. Fahrmitgas.de už podle svého názvu dokážou přestavět vozy na plyn. Insignie používají němečtí a britští policisté a kombíky také záchranné složky.

Aleš Dragoun
Diskuze (12)
6. 9. 2016 23:19
Je dobra...
Takovouhle Insignii si porizoval pred par lety kolega z prace. Bral ji uz nejakej rok jetou, ale dodnes vypada jako nova a kdyz jsem s nim parkrat jet, byl to fakt prijemnej zazitek, nedivim se teda ze ji takhle ocenujou :-)
6. 9. 2016 16:37
Raději počkat na novou...
Tato generace Insingnie trpí přesně stejnými neduhy, jako minulá generace Astry - obtloustlý design, silná nadváha a slabé využití obestavěného prostoru. Nejhůř je na tom liftback, který nabízí absurdně malý prostor pro hlavy zadních pasažérů... Mimořádně nepovedené je řešení zadní výklopné stěny u kombíku, které ubírá z délky kufru snad půl metru a při pohledu na toto auto se zvednými pátými dveřmi by se člověk skoro pozvracel...
Nepochybuju ale o tom, že nová generace Isignie bude stejně skvělá jako nová Astra - mezigeneračně má zhubnout až o 200 kg, dostat svižnější tvary a proporce a zásadně větší vnitřní prostor - vzorem v tomto směru prý byl Superb! Výsledek bychom mohli vidět už na nadcházejícím pařížském autosalonu a podle dosud dostupných informací to vypadá, že tentokrát by mohlo být horko i Passatu, o amerikanizované současné generaci Mondea ani nemluvě! :-!
6. 9. 2016 12:30
Re: By
Presne tak. Každému sa páči niečo iné, takže z môjho pohľadu by sa pri testoch design ani nemal hodnotiť... A pre mňa je Insignia nádherné auto, hlavne po facelifte a vo verzii Sports Tourer :-)
6. 9. 2016 11:32
Re: By
Pánové ozvali jste se hezky, ale zatím tu nikdo nevyčítal přetlačítkovaný středový panel. Naopak já za něj vždy "bojoval", v tom se shodneme, že je ideální mí pro každou funkci své tlačítko.
6. 9. 2016 11:28
Re: By
Mozem len potvrdit. Aktualne jazdim 3 insigniu 125kw, ST. auto ma 6mesiac, cez 40 000ks. Hlucnost oproti 96kw je znizena, komfort na dlhe cesty vyborny! Desing auta, je to u kazdeho individualne, ako so zenskou. Jednemu sa paci stihla, inemu krv a mieko :-) Pre mna TOP! Sexepil + Comfort ;-)