Automobilismus 1998 vs. 2008 vs. 2018: Máme se opravdu nejlíp?
Čeští řidiči si nikdy nežili tak dobře jako v roce 2018. Auta i pojištění jsou levnější, platy vyšší. Jen silnice nepřibývají.
Žehráte na současnost? Jste mimo realitu! Čeští šoféři na tom nikdy nebyli tak dobře jako teď. Před dvaceti lety jsme brali třetinové platy, ale auta, která byla v průměru méně komfortní i výkonná a nebezpečnější, stála více než dnes!
Třikrát levněji
Příklad za všechny najdete níže, kde uvádíme ceny srovnatelných vozů v jednotlivých desetiletích.
V roce 1998 přišel dieselový golf na 58 průměrných platů. Dnes jich nevytasíte u dealera ani 18.
Z toho vyplývá, že během dvaceti let se pro průměrného Čecha stalo nové auto víc než třikrát dostupnější, a navíc se jedná o produkty výrazně lepší kvality.
Na silnici bezpečněji
Před dvaceti lety také bylo na silnicích mnohem méně aut než dnes. Přesto umíralo po nehodách výrazně více lidí. Konkrétní pokles 1204 ➝ 992 ➝ 502 najdete v tabulce. Z toho jednoznačně vyplývá, že současný provoz je o dost bezpečnější.
Dopravní nehody | Počet nehod | Mrtví | Těžká zranění | Lehká zranění | Odhad škod | Škoda na nehodu |
1998 | 210 138 | 1204 | 3960 | 25 382 | 6834 milionů | 32 521 Kč |
2008 | 160 376 | 992 | 3809 | 24 776 | 7741 milionů | 48 267 Kč |
2017 | 103 821 | 502 | 2339 | 24 740 | 6316 milionů | 60 835 Kč |
Pojistíme za hubičku
Škody na nehodu ale narostly: ze všech ukazatelů v našem tématu dokonce úplně nejvíc: z 32.521 Kč před dvaceti lety na 60.835 Kč dnes.
Logický důsledek: dražší pojištění. Kdepak! Neuvěřitelný konkurenční boj pojišťoven přináší úplně opačný efekt. Zatímco před deseti lety stálo roční povinné ručení na auto v průměru 3800 Kč, dnes je to o tisícovku méně. Inu, kde nevybírá peníze stát, ale funguje trh, je řidičům dobře.
Nestaví se
Ilustruje to třeba vývoj cen dálničních známek. V roce 1998 zdražily ty roční na auto ze 400 na 800 Kč. V roce 2008 už to byla tisícovka a dnes 1500 Kč. Ale ve výstavbě to jaksi nevidět.
Bagry sice potkáte toto léto v každém okrese republiky, ale většinou se jen opravují staré dálnice a silnice. Dokonale to ilustruje naše tabulka: počet kilometrů českých, moravských a slezských silnic se rozrostl za dvacet let z 55.394 na 55.761 kilometrů. Tedy ani ne o procento. Jediný skok najdeme u dálnic. Vězí za tím ale především legislativní úprava k lednu 2016, kdy byla většina ze 463 kilometrů rychlostních silnic přeřazena mezi dálnice. Česko tím najednou mělo 1200 km dálnic.
Délka komunikací | Dálnice | Rychlostní silnice a silnice I. třídy | Silnice II. a III. třídy | Celkem |
1998 | 499 | 5993 | 48 902 | 55 394 |
2008 | 668 | 6191 | 48 735 | 55 594 |
2018 | 1232 | 5832 | 48 697 | 55 761 |
Provoz auta: To nic není…
Ani vývoj cen hodinových sazeb v servisu Čechy ve srovnání s růstem cen piva, bytů a cigaret moc trápit nemusí. Nakonec i benzin s naftou.
Jak vidíte v grafu v galerii, nyní tankujeme v podstatě za stejné ceny jako v srpnu 2008. Do aut, která jezdí výrazně úsporněji, a my nosíme v peněženkách víc bankovek. Ano: máme se líp!
Lepší vozy za méně peněz
Srovnání cen aut z let 1998, 2008 a 2018 mluví jasně. Vybavenější auta koupíme za nižší ceny než před lety.
Xsara byla v roce 1998 moderní a vyhledávané auto. Ale nebyla zdaleka tak vybavená jako dnešní C4 Cactus – přesto stála víc peněz, ač Češi brali před dvaceti lety takřka třetinové platy. I většina dalších srovnání cen nových aut, které přinášíme, vyznívá jasně: nové vozy jsou dneska levnější.
Malé škodovky | 1998 | 2008 | 2018 |
Felicia 1.3 MPI | Fabia 1.2 HTP | Fabia 1.0 MPI | |
Vnější rozměry (mm) | 3885 x 1635 x 1415 | 3992 x 1642 x 1498 | 3997 x 1732 x 1467 |
Rozvor (mm) | 2450 | 2462 | 2470 |
Rozchod vpředu/vzadu (mm) | 1420/1380 | 1436/1426 | 1463/1457 |
Pohotovostní/užitečná hmotnost (kg) | 920/450 | 1040/515 | 1086/530 |
Objem kufru (l) | 272/967 | 300/1163 | 330/1150 |
Motor | zážehový čtyřválec OHV | zážehový tříválec OHC | zážehový tříválec DOHC |
Zdvihový objem (cm3) | 1289 | 1198 | 999 |
Největší výkon (kW/min-1) | 40/4500 | 44/5200 | 55/6200 |
Největší točivý moment (Nm/min-1) | 99/2500 | 108/3000 | 95/3000 |
Převodovka | 5st. manuální | 5st. manuální | 5st. manuální |
Největší rychlost (km/h) | 145 | 155 | 168 |
Zrychlení z 0 na 100 km/h (s) | 15,5 | 16,5 | 14,9 |
Spotřeba paliva město/mimo město/kombinace (l/100 km) | 8,8/5,0/6,4 | 7,8/4,8/5,9 | 6,0/4,3/4,9 |
Emisní norma | EU2 | EU4 | EU6 |
Standardní výbava | z moderních prvků nic | 4x airbag, posilovač, stavitelný volant | 6x airbag, klimatizace, dálkový centrál, rádio |
Cena (Kč) | 229 900 | 239 900 | 259 900 |
Jak odhalíte studiem naší tabulky, největší skok dolů si mohly dovolit kompakty = vozy nižší střední třídy. Focus, ukázka pravé modernizace v tomto segmentu, stojí výrazně méně než před dvaceti lety escort, a přitom s sebou vozí mnohem více výbavy a pomocníků. Podobně se to má s VW Golf, Peugeotem 306/308.
O autech z vyšších tříd ani nemluvě. Příklad za všechny: Opel Vectra s 85 kW pod kapotou stál před dvěma desetiletími přes 730.000 Kč. Jeho nástupce Insignia nehýčká majitele jen 103 kW, ale taky mnohem bohatší výbavou – a přitom novou insignii koupíte pod 570.000 Kč.
Jestli některá značka udělala cenový posun směrem nahoru, je to Škoda. I u jejích modelů, pokud si porovnáte motory a výbavy, však dojdete k jasnému závěru: jsou levnější než před lety.
Kompaktní škodovky | 1998 | 2008 | 2018 |
Octavia 1.9 TDI GLX | Octavia 1.9 TDI Ambiente | Octavia 1.6 TDI Ambition | |
Vnější rozměry (mm) | 4511 x 1731 x 1429 | 4572 x 1769 x 1462 | 4670 x 1814 x 1461 |
Rozvor (mm) | 2512 | 2578 | 2667 |
Rozchod vpředu/vzadu (mm) | 1516/1492 | 1539/1528 | 1543/1534 |
Pohotovostní/užitečná hmotnost (kg) | 1265/510 | 1310/660 | 1305/625 |
Objem kufru (l) | 528/1328 | 560/1350 | 590/1580 |
Motor | vznětový přeplňovaný čtyřválec OHC | vznětový přeplňovaný čtyřválec OHC | vznětový přeplňovaný čtyřválec DOHC |
Zdvihový objem (cm3) | 1896 | 1896 | 1598 |
Největší výkon (kW/min-1) | 66/4000 | 77/4000 | 85/3250 |
Největší točivý moment (Nm/min-1) | 210/1900 | 250/1900 | 250/1500 |
Převodovka | 5st. manuální | 5st. manuální | 5st. manuální |
Největší rychlost (km/h) | 178 | 192 | 203 |
Zrychlení z 0 na 100 km/h (s) | 13,7 | 11,8 | 10,1 |
Spotřeba paliva (město/mimo město/kombinace) (l/100 km) | 6,8/4,3/5,2 | 6,3/4,1/4,9 | 4,6/3,8/4,1 |
Emisní norma | EU2 | EU4 | EU6 |
Standardní výbava (vybrané prvky) | 2x airbag, posilovač | 4x airbag, centrál, rádio | 7x airbag, klimatizace, tempomat, litá kola |
Cena (Kč) | 455 900 | 519 900 | 548 900 |
Osmičkové roky Světa motorů
1998: Benzin blízko stropu
Ještě v lednu loňského roku se dal litr naturalu mnohde koupit za méně než 20 korun. Po zvýšení spotřební daně na pohonné hmoty osciluje po 1. lednu 1998 cena za litr bezolovnatého benzinu u renomovaných firem kolem 24 korun. A kdo potřebuje pro své auto Natural 98, leckde zaplatí přes 28 korun. Třicítka je tedy na dohled a také cena nafty už ojediněle začíná dvojkou. Mnozí řidiči tak mají pocit, že ceny brzy narazí na strop poptávky. Distributoři se naopak nedomnívají, že by se ceny blížily k této hranici. „Lidé reptají, skřípou zuby, ale když někdo potřebuje jezdit, stejně se musí u nějaké pumpy zastavit,“ konstatuje pokladní brněnského Agipu. Expremiér Václav Klaus se kdysi vyjádřil, že se těší na dobu, kdy čeští motoristé budou jezdit nakupovat levnější benzin za hranice. Na polské a slovenské čáře se to již děje. K rakouským a německým cenám nemáme tak daleko. Životní úroveň, jejímž vzestupem byl inspirován Klausův bonmot, však nestoupá tak rychle. Ceny za pohonné hmoty naopak výrazně.
2008: Metalická policie
Zapomeňte na bílé policejní vozy se zeleným pruhem! Od nynějška budou všechna nová služební auta stříbrná s modrožlutými reflexními prvky. „Ještě do konce letošního roku chceme mít na silnicích alespoň sedm set nových vozidel a v každém z následujících tří let přinejmenším stejné množství,“ komentuje zastaralost současného vozového parku náměstek policejního prezidenta pro ekonomiku Tomáš Kužel. Stávající vozidla zůstanou v v bělozeleném laku až do vyřazení, kdy je zcela nahradí žlutomodrá. O nové podobě policejních vozů za 238.000 Kč rozhodlo výběrové řízení uspořádané Policií ČR a Ministerstvem vnitra. Policisté přitom brali v potaz zkušenosti ze zahraničí, kde žlutomodrá kombinace představuje obvyklé barvy bezpečnostních sborů. Zejména žluté prvky musí dosahovat minimální odrazivosti. Přihlíželo se rovněž k tomu, aby grafické a barevné provedení nebylo zaměnitelné s jinými složkami integrovaného záchranného systému. Kritici však upozorňují, že hlavně z čelního pohledu není z reflexních částí vidět skoro nic. A také metalízu nepovažují za ideál. „Lepší by byla bílá,“ shodují se.
2018: Bez sítě to nepůjde…
Česká republika se letos zase o fous přiblížila moderním trendům – úřady se on-line propojily mezi sebou, měření emisí už je na síti a auta si sama přivolají pomoc. Bohužel tím radosti z inovací končí. Třeba o elektronickém výpisu bodového konta nebo snad podávání žádostí na dálku přes internet si pořád můžeme nechat jen zdát. Přitom právě elektronický přístup je nejčastějším požadavkem občanů motoristů. Podle informací Ministerstva dopravy letos nedojde ani na ohlašovanou modernizaci bodového systému, o které se hovoří roky. Pro mnoho motoristů je to dobře, protože návrh počítá s citelným navýšením maximální sankce za závažná porušení předpisů až na 75.000 korun. Zatím usnula i myšlenka řidičských oprávnění pro
začátečníky na zkoušku. V Praze se sice stále hlasitěji hovoří o nízkoemisních zónách, ale přípravy zatím letošnímu spuštění nenasvědčují. Je z toho politické téma, na kterém se koalice dosud není schopna dohodnout.
Prodeje osobních aut | |||||
1998 | 2008 | 2018 | |||
Značka | Průměrný měsíční prodej | Značka | Průměrné měsíční registrace | Značka | Průměrné měsíční registrace |
1. Škoda | 6485 | 1. Škoda | 5046 | 1. Škoda | 7829 |
2. Ford | 821 | 2. Volkswagen | 1303 | 2. Volkswagen | 2290 |
3. Opel | 544 | 3. Ford | 1276 | 3. Hyundai | 1728 |
4. Volkswagen | 523 | 4. Renault | 1177 | 4. Dacia | 1423 |
5. Renault | 378 | 5. Citroën | 948 | 5. Ford | 1240 |
6. Fiat | 345 | 6. Peugeot | 850 | 6. Peugeot | 961 |
7. Peugeot | 247 | 7. Hyundai | 774 | 7. Kia | 914 |
8. Toyota | 237 | 8. Kia | 670 | 8. Renault | 874 |
9. Seat | 236 | 9. Fiat | 567 | 9. Toyota | 831 |
10. Mazda | 232 | 10. Toyota | 478 | 10. Mercedes-Benz | 630 |
11. Honda | 223 | 11. Opel | 445 | 11. Citroën | 592 |
12. Daewoo | 219 | 12. Mercedes-Benz | 403 | 12. Seat | 591 |
13. Citroën | 183 | 13. Chevrolet | 386 | 13. Opel | 568 |
14. Nissan | 158 | 14. Suzuki | 341 | 14. BMW | 554 |
15. Hyundai | 148 | 15. Mazda | 305 | 15. Nissan | 530 |
Model | |||||
1. Škoda Felicia | 4598 | 1. Škoda Fabia | 2509 | 1. Škoda Octavia | 2417 |
2. Škoda Octavia | 1887 | 2. Škoda Octavia | 1701 | 2. Škoda Fabia | 1854 |
3. Ford Escort | 310 | 3. Ford Fiesta/Fusion | 533 | 3. Škoda Rapid | 1369 |
4. Volkswagen Polo | 241 | 4. Renault Clio/Clio Storia/Thalia | 402 | 4. Škoda Superb | 687 |
5. Fiat Punto | 205 | 5. Kia Cee´d | 395 | 5. Škoda Karoq | 622 |
6. Ford Fiesta | 194 | 6. Peugeot 206/207 | 385 | 6. Hyundai i30 | 585 |
7. Opel Corsa | 185 | 7. Volkswagen Golf/Eos/Jetta | 297 | 7. Škoda Kodiaq | 574 |
8. Opel Vectra | 171 | 8. Škoda Roomster | 289 | 8. Volkswagen Golf | 566 |
9. Renault Mégane | 170 | 9. Ford Focus | 239 | 9. Dacia Duster | 457 |
10. Ford Mondeo | 165 | 10. Volkswagen Polo | 233 | 10. Ford Focus | 394 |
11. Opel Astra | 139 | 11. Renault Mégane | 229 | 11. Hyundai ix20 | 381 |
12. Toyota Corolla | 136 | 12. Citroën C3 | 201 | 12. Kia Ceed | 374 |
13. Ford Ka | 138 | 13. Chevrolet Spark | 194 | 13. Nissan Qashqai | 361 |
14. Volkswagen Passat | 131 | 14. Toyota Yaris | 191 | 14. Volkswagen Tiguan | 358 |
15. Volkswagen Golf | 121 | 15. Citroën C4 | 184 | 15. Dacia Dokker | 353 |
MotoGP v Brně: Za kolik?
Nejvýznamnější sportovní motoristickou akcí v České republice je pravidelně závod mistrovství světa silničních motocyklů.
1998: Na přírodní tribunu jste se mohli dostat za 350 korun na víkend. Vstupenka na proslulou tribunu C, kde fanoušek vidí průjezd čtyřmi zatáčkami a krátkou rovinkou, stála 1250 korun. Nejvíce peněz jste museli vytáhnout, pokud jste chtěli sedět na kryté tribuně proti boxům. Přišlo to na 2400 Kč.
2008: Za přírodní tribunu jste zaplatili 1150 korun. Tradičně nejžádanější vstupenka na známý Stadion se počítala za 2000 Kč. Pokud se chtěl člověk dívat pod střechou tribuny u cílové rovinky a boxů, musel počítat s lístkem v ceně 3900 Kč.
2018: Jestliže jste chtěli prosedět víkend na přírodní tribuně, přišlo vás to na 2900 Kč. Mohli jste se ovšem pohybovat po všech přírodních tribunách a navštívit shopping centrum před hlavní tribunou. Za 2300 na víkend se dala pořídit vstupenka pouze na přírodní svahy. Hlavní tribuna proti boxům stála 6500 korun na víkend.