17.5. 2017 Tomáš Dusil Tomáš Dusil

Automobilový vidlicový čtyřválec (V4): Proč se skoro nepoužívá?

 

Zatímco s formulí „V6“, „V8“ či „V12“ se u aut občas setkáváme, vidlicové čtyřválce se i v minulosti používaly v automobilech spíše výjimečně. U kterých značek a modelů je najdeme a proč je tato koncepce v zásadě neoblíbená?

Jaká je vlastně výhoda vidlicového motoru? V první řadě jsou to kompaktní rozměry. Pro názornost zůstaneme u šestiválce. Kromě koncepce V6 existuje také řadový šestiválec značený R6, dále ležatý s protiběžnými písty B6 a konečně koncepce „řadově-vidlicová“ VR6. Ležatý šestiválec je ale také s trochou nadsázky vidlicovým motorem, pouze s úhlem rozevření řad válců 180 stupňů. No a ta VR6 také, byť naopak s velmi úzkým rozevřením řad válců (u VW původně 15 stupňů, u druhé generace 10,6 stupně).

Řadový šestiválec vyniká vysoce kultivovaným chodem. V nejedné učebnici o spalovacích motorech se dočtete, že se jedná o přirozeně nejlépe vyvážený motor. Jenže pokud máte auto s motorem uloženým napříč, znamená to, že konstruktéři musejí u takové motoru velmi pečlivě optimalizovat jeho uložení. Sice to možné je, což v minulosti dokázalo třeba švédské Volvo, ale vyžaduje to různé ústupky. V případě Volva je tak například pohon kompresoru klimatizace u těchto motorů, řešen z opačné strany, než jsou rozvodu. A jejich je tady také obtížná, neboť místa mnoho nezbývá.

To vidlicový šestiválec, zejména má-li jeho blok úhel rozevření řad válců obvyklých 60 stupňů (90 stupňů má třeba Audi V6, či Rover KV6), se mnohem snáze vejde i do přídě vozů kompaktní třídy, jak ostatně v minulosti dokázala třeba Mazda (MX-3, 323 BA či Alfa Romeo 147 GTA). Vidlicový šestiválec má v podstatě délku tříválce, takže není problém při jeho uložení napříč s pohonem příslušenství. A také se teoreticky snáze dostane mechanik k rozvodům. Pravdou je, že zmíněný Rover KV6 se i přes úhel 90 stupňů vešel do přídě kompaktního vozu 45/MG ZS, ale pokud jste to někdy viděli, tak místa tam opravdu mnoho není.

Je to drahé

Vidlicové motory mají ale i nevýhody. Předně jsou dost drahé na výrobu a množství dílů. Považte. Jejich blok je složitější, než je tomu u řadových motorů a dále, s výjimkou koncepce VR vyžadují dvě hlavy válců, což znamená dvojnásobný počet vačkových hřídelů, nemluvě o složitějším pohonu rozvodů či řešení výfukového a sacího potrubí.

A tím se dostáváme k prvnímu z důvodů, proč se vidlicové čtyřválce v autech neujaly. Stejně jako V6 i ty musejí mít uvedené prvky dvakrát, jiné zbytečně složité. Pokud u V6 i tak převažují výhody, tak u stejně řešeného motoru obraného o dva válce již toto jako jeho obhajoba neobstojí. Řadový čtyřválec se totiž do přídě vejde podélně i napříč a stejně jak před zadní či za zadní nápravu. Motor V4 je sice oproti řadovému čtyřválci na délku (v ose klikového hřídele) kratší, ale na šířku zabírá místa výrazně více.

Pokud bychom měli V4 porovnat s plochým čtyřválcem, tedy B4, tak v tomto případě nemá výhody takřka žádné. Technika je obdobně složitá (B4 má také dvě hlavy válců) a navíc na rozdíl od B4 má V4 mnohem výše umístěné těžiště, takže zde není potřebný přínos pro jízdní vlastnosti vozidla.

Běží hladce?

Řadový čtyřválec je v otázce kultivovanosti chodu průměrný. Proto se k jeho zlepšení používají dodatečně montované protiběžné vyvažovací hřídele a to zejména u motorů s výrazně delším zdvihem oproti vrtání. Tady je jejich použití skoro nezbytné. Vidlicový čtyřválec vyniká kultivovaným chodem pouze za předpokladu, že má jeho blok úhel rozevření řad válců 90 stupňů. Pokud konstruktér zvolí úhel 60 stupňů, třeba z důvodu kompaktnějších rozměrů, měl by se použít vyvažovací hřídel.

Vidlicové čtyřválce jsou dnes k vidění výhradně u motocyklů. V minulosti se ale objevily také u automobilů. Od 20. do 60. let minulého století je hojně používala italská Lancia v modelech počínaje Lambdou a konče Fulvií. Další společností, která takový motor nabízela, byl americký AMC (American Motor Corporation). Asi nejznámější motor V4 pochází od evropského Fordu. Ten prodával hned dva takto koncipované agregáty. Jednak německý motor Taunus a dále britský Essex. Motor Taunus V4 poháněl kromě fordů Taunus, Transit či kupé Capri také vozy Saab Sonett V4 a dále modely Saab 95 a 96. Dalším cizím uživatelem motoru Ford Taunus V4 bylo francouzské kupé Matra M530, u něhož byl motor V4 uložen před zadní nápravou. Tady se vyplatila krátká délka motoru V4, díky níž mohla být tato matra 2+2 místná. Motor Ford Essex V4, tedy britský našel své uplatnění v e Fordech Transit a Corsair.

Při výčtu uživatelů motoru V4 nesmíme zapomenout na ukrajinskou automobilku ZAS a její modely 965, 966 a 968 běžně pojmenované Zaporožec. Ty poháněl vidlicový čtyřválec MeMZ (Melitopolski Motor Plant, ukrajinsky Мелітопольський моторний завод) vyráběný postupně ve třech zdvihových objemech: 746 cm3, 887 cm3 a v modernějším modelu pak 1,2 litru. Motor byl chlazený vzduchem a umístěný za zadní nápravou, přičemž pro zjemnění chodu využíval vyvažovací hřídel.

Spolupracujeme s TipCars.com
E-shop CZC.cz zvýšil loni tržby o pětinu na 4,3 miliardy korun E-shop CZC.cz zvýšil loni tržby o pětinu na 4,3 miliardy korun

Prodejce počítačů a elektroniky CZC.cz zvýšil ve…

Čína otevírá dveře zahraničním automobilkám. Sníží clo na dovoz Čína otevírá dveře zahraničním automobilkám. Sníží clo na dovoz

Čínská vláda se rozhodla snížit clo na dovoz osobních…

Na český trh vstupuje jedna z největších světových realitek Na český trh vstupuje jedna z největších světových realitek

Advokátka působící ve vedení Muzea Kampa uvádí do České…

 

Štítky Technika

 







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Škoda Š 720: Šestiválec měl konkurovat BMW, skončilo to fiaskem Škoda Š 720: Šestiválec měl konkurovat BMW, skončilo to fiaskem

Prototyp vozu střední třídy s označením Š 720 měl být…

Maybach už nemusí vyrábět své SUV. Stačí vám pick-up Ram upravený v Itálii Maybach už nemusí vyrábět své SUV. Stačí vám pick-up Ram upravený v Itálii

I přes farmářské základy není tato přestavba z řady těch…

 





 
Automobilová „černá skříňka“: Věděli jste, že ji má i vaše auto?

Automobilová „černá skříňka“: Věděli jste, že ji má i vaše auto?

Dnes 08:00

O černých skříňkách známých z letadel se stále častěji mluví i v souvislosti s auty. Věděli jste, že už se dnes používají?




Blesk.cz

Harry s Meghan budou mít dvojčata, říká senzibilka, která trefila i děti Williama s Kate

Harry s Meghan budou mít dvojčata, říká senzibilka,…

Už správně předpověděla všechny děti prince Williama (35), teď si Sally Morgan zavěštila i v případě jeho bratra…

Ze sebe zklamaná Kopřivová opět opustila Jágra! Sama ale není...

Ze sebe zklamaná Kopřivová opět opustila Jágra! Sama…

Vztah Jaromíra Jágra (46) a Veroniky Kopřivové (26) je velmi zvláštní. Když Jarda hrál hokej na Floridě, tak se…

 

iSport.cz

Šéf IIHF: Příští MS? Češi v Bratislavě, domácí v Košicích! A řeší brankáře

Šéf IIHF: Příští MS? Češi v Bratislavě, domácí v…

Čeští hokejisté po sedmém místě na MS v Kodani a Herningu klesli v žebříčku IIHF z páté příčky na šestou. Proč…

Davidová zazářila s jednorožci! Má nejkrásnější pažbu mezi biatlonisty

Davidová zazářila s jednorožci! Má nejkrásnější…

Modro-fialové nebe s hvězdičkami a jednorožci vynesli Markétě Davidové ocenění pro nejkrásnější pažbu mezi…

 

Reflex.cz

Bohumil Pečinka: Babiše a jeho ANO opouštějí lidé, kterým zbylo svědomí

Bohumil Pečinka: Babiše a jeho ANO opouštějí lidé,…

Andrej Babiš jako tenista Roger Federer, ČSSD jako Radek Štěpánek. Nerovný zápas, který má podle komentátora…

Zemětřesení na Chebsku: Knihy padaly z polic, postele cestovaly. Lidé popisovali neobvykle silné otřesy

Zemětřesení na Chebsku: Knihy padaly z polic,…

Na Chebsku a v okolí lidé v noci na úterý zažili zemětřesení. V západních Čechách není malé zemětřesení nic…