Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Autosalon Detroit 2019: Velká fotogalerie novinek přímo z výstaviště

David Bureš
Diskuze (4)
Největší hvězdou letošního detroitského autosalonu je nepochybně nová Toyota Supra. V Cobo Centru je toho ale k vidění vícero.

Detroitský autosalon patřil mezi klíčové automobilové výstavy světa, ostatně konal se v srdci amerického automobilového průmyslu. V posledních letech však zájem o něj uvadá, na což pořadatelé reagují změnou termínu, od příštího roku se nově bude konat v červnu. Letošní ročník Severoamerické mezinárodní autoshow (NAIAS) je tak poslední lednový, co zajímavého nabízí?

Nejočekávanější novinkou detroitského autosalonu 2019 byla nepochybně pátá generace Toyoty Supra, která se i díky tomu stala největší hvězdou výstavy. Na premiéru ji dovezl sám šéf automobilky Akio Toyoda, který vyzdvihoval její schopnosti. Auto poháněné šestiválcem z dílny BMW o výkonu 250 kW se stejně jako bratrské BMW Z4 vyrábí v rakouském Štýrském Hradci, u firmy Magna Steyr.

Supra ale není jedinou sportovní novinkou z Japonska, která je v Detroitu k vidění. Subaru se pochlubilo modelem STI S209, novou verzí sportovního sedanu WRX STI, určeného bohužel výhradně pro americké zákazníky. Je to nejsilnější sériové estéíčko historie, inspirované okruhovým speciálem, s 2,5litrovým boxerem o výkonu zhruba 251 kW.

Lexus zase odhalil modernizované provedení kupé RC F, kladiva na vozy typu Audi RS 5 a BMW M4, které se nově dočkalo ostré verze Track Edition. Ta chce kombinovat vynikající schopnosti na okruhu s každodenní využitelností, přičemž proti výchozí verzi shodila až 80 kilogramů, díky karbonovému střešnímu panelu nebo karbon-keramickým brzdám. A kdyby vám to od Lexusu nestačilo, na detroitském stánku vystavuje i koncept LC Convertible, naznačující příchod velkého kabrioletu.

Koncepty se pochlubily i další asijské značky. Nissan IMs je „zvýšený sportovní sedan,“ tedy jakýsi kříženec SUV a sedanu. Poháněn je dvěma elektromotory o výkonu 360 kW a točivém momentu 800 N.m, které využívají energii z baterií o kapacitě 115 kWh. Infiniti QX Inspiration je zase koncept středně velkého SUV s elektrickým pohonem, naznačující příchod prvního elektromobilu této prémiové divize Nissanu. Více než jiné Infiniti je 4.650 mm dlouhý koncept s rozvorem 2.850 mm inspirovaný japonskou kulturou, konkrétně konceptem Ma zdůrazňující volný prostor.

Možnou budoucnost představuje také čínská automobilka GAC, jejíž studie Entranze je navržena podle potřeb amerických klientů. Jedná se o velkoprostorové auto tvaru kulky s interiérem s konfigurací 3+2+2, které zaujme moderním ovládáním. Místo tradičního kontrolního panelu je to hlasové ovládání nebo speciální zakřivené displeje zábavního systému pro cestující.

Koncept na svém detroitském stánku vystavuje také Cadillac, prostřednictvím zatím nepojmenovaného crossoveru naznačuje příchod svého prvního automobilu s elektrickým pohonem, který bude postaven na základech nové platformy pro tento druh vozidel. Architekturu bude možné přizpůsobit zákaznickým potřebám, umožní výběr mezi pohonem předních, zadních nebo však kol, individualizovat bude možné i velikost baterií.

Naopak Cadillac XT6 je již sériovým autem. Jedná se o 5.050 mm dlouhé SUV s třemi řadami sedadel, které vyplňuje mezeru mezi modely XT5 a Escalade. Poháněn je atmosférickým zážehovým motorem 3.6 V6 DOHC VVT o výkonu 229 kW a točivém momentu 373 N.m , který spolupracuje s devítistupňovým automatem.

Sériovým autem je též nová, už šestá generace Fordu Explorer, která by se mohla dostat i do Evropy. Základem je nová platforma, kterou se vůz vrací ke kořenům, má totiž poháněná zadní kola. Vedle výchozí varianty poháněné čtyřválcem 2.3 EcoBoost (223 kW) nebo šestiválcem 3.0 EcoBoost (272 kW) bude dostupný také ve dvou zajímavějších verzích. Explorer ST je sportovně laděný model se speciálně vyladěným třílitrem o projektovaném výkonu 294 kW, zatímco Exporer Hybrid je, jak název napovídá, model s hybridním pohonem. Využívá 3,3litrový motor a hybridní desetistupňový automat, přičemž kombinovaný výkon tohoto ústrojí má dosáhnout 234 kW.

Ford si ale přichystal ještě jednu žhavou novinku, nejvýkonnější verzi Mustangu v historii. Jmenuje se Shelby GT500 a je to ostře vyhlížející muscle car poháněný 5,2litrovým osmiválcem s kompresorem, který je naladěný na 515 kW. Spolupracuje se sedmistupňovou dvouspojkovou převodovkou, využívající znalosti ze supersportu Ford GT, a automobilka tvrdí, že vůz bude schopný nejen ve sprintech, ale také na zatáčkovitých tratích.

Typickým „Američanem“ je i RAM Heavy Duty, obří těžký pick-up, který zvládne utáhnout až 3.484 kilogramů těžký náklad nebo 15.921 kilogramů těžký přívěs. Tyto schopnosti platí pro model poháněný šestiválcovým turbodieselem Cummins o objemu 6,7 litru, který dosahuje výkonu 294 kW a neskutečného točivého momentu 1.355 N.m. K dispozici je ale i slabší verze tohoto motoru s 272 kW a 1.152 N.m, případně zážehový osmiválec 6.4 HEMI s 301 kW a 582 N.m.

Zapomenout nesmíme ani na nový Volkswagen Passat. V tomto případě však mluvíme o americkém modelu, specificky postavenému pro severoamerické klienty, který se od toho evropského liší designem i užitou technikou. Novinka působí sportovněji než dosavadní „americký“ Passat, z motorů byl oznámen pouze zážehový čtyřválec 2.0 TSI se 128 kW, který spolupracuje se šestistupňovým automatem s hydrodynamickým měničem.

Jiné automobilky naopak letos v Detroitu zcela chybí, mimo jiné Volvo, Porsche, Jaguar Land Rover nebo kompletní německá prémiová trojka, Audi, BMW a Mercedes-Benz. I to je důkaz toho, že detroitský autosalon už tolik netáhne. V obdobném termínu se v Las Vegas koná výstava spotřební elektroniky, která je dnes z hlediska prezentace stále zajímavější i pro automobilové výrobce, ideální dnes už není ani lednový termín, kdy je venku zima. I proto se výstava NAIAS bude od příštího roku konat v červnu. Uvidíme, zda to přiláká více vystavovatelů i návštěvníků.

David Bureš
Diskuze (4)

Doporučujeme

Avatar - fOE
17. 1. 2019 07:35
Re: Need for speed
Ono se taky nema co lepsit, bohuzel je tohle designovy debakl. ;-\
Avatar - Emel
16. 1. 2019 21:52
Re: Need for speed
Tank ujde, Rubicon je klasika... a kdybych si teda jo musel něco vybrat, tak Ford GT inspired by Gulf by se dal.

Supra naopak spíš rozpaky přibývají, v jiných barvách a z jiných úhlů se to zatím moc nelepší.
Avatar - twistedTSD
16. 1. 2019 20:18
Need for speed
Asi nejvíc mě zaujal Lex s karbonovými doplňky, jak vystřižený z dob NFSU...not gonna lie, nevědět co s penězi, tak neváhám. :-) [odkaz]

A ten nový tank od Caddyho taky ujde.
Avatar - 3_diamanty
16. 1. 2019 19:14
da sa
telluride passat aj supra :yes:

domaci cadillac naopak kusok sklamanie ;-\