Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Volkswagen I.D. Crozz: Éra elektromobility právě začíná!

Tomáš Dusil
Diskuze (14)
Hvězdou stánku německé automobilky Volkswagen na domácí půdě je koncept elektrického kupé SUV I.D. Crozz. Nejde ale jen tak o nějakou studii, ale o automobil, který má zahájit novou éru skupiny VW.

Těžko říct, zda se v budoucnu budeme i nadále setkávat s passaty, golfy či poly. My doufáme, že se tyto tradiční modelové řady zachovají i přesto, že u automobilky Volkswagen a potažmo v celém jejím koncernu se dnes prosazuje elektromobilita. Patrně však dojde k výraznému útlumu tradičních motorů TSI a TDI, jejichž místo zaujmou elektromotory. Skupina VW má totiž smělé plány převzít vedoucí úlohu v otázce elektricky poháněných vozidel v Evropě. Důkazem budiž naše nedávné krátké svezení se studií Škoda Vision E k níž se od letošního IAA přidává obdobně koncipovaný vůz s logem VW na přídi, I.D. Crozz. Hlavním popudem k masivnímu rozvoji elektromobility se u skupiny VW dost pravděpodobně stala nedávná kauza Dieselgate. Ta měla na celý koncern VW dost neblahé následky. A to se už nesmí v budoucnu opakovat.

Video se připravuje ...

Jak prozradil Dr. Herbert Diess, předseda správní rady německé automobilky, značka Volkswagen hodlá investovat šest miliard euro do rozvoje elektrických pohonů v nejbližších pěti letech. Cílem je nabídnout technologii, jejíž základem bude elektrický pohon vozidel, co nejširší skupině motoristů.

Elektrická pětiletka

Nesmírně ambiciózní plán má následující zadání: Volkswagen chce v letech 2020 až 2025, tedy během pouhých pěti let uvést na trh 23!!! nových elektricky poháněných vozidel. Tolik zástupců dnes nemá celá byť bohatá modelová řada německého výrobce. Koncept I.D. Crozz tak vlastně doplňuje již známé studie I.D.2 a I.D. Buzz.

Podobně jako u Škody Vision E, je také v případě I.D. Crozzu jeho základem zcela nové platforma pro elektrická auta MEB. Vyznačuje se hladkou podlahou bez střední výztuhy v podobě středového tunelu. Důvodem je uložení akumulátorů do podlahového roštu.

Budoucí elektromobily skupiny VW budou nabízeny jak s pohonem předních kol, tak také ve „čtyřkolce“. Její řešení ukazuje právě koncept sportovního kupé SUV I.D. Crozz. Auto je vybaveno dvěma elektromotory s nezbytným příslušenstvím. Každý tak pohání jednu nápravu. Pohon se tudíž obejde bez převodového ústrojí (patrně bude použit redukční převod na obou elektromotorech) a samozřejmě bez kloubového hnacího hřídele (kardanu). VW uvádí systémový výkon elektromotorů 225 kW, maximální rychlost 180 km/h a normovaný dojezd dle metodiky NEDC až 500 km. To jsou velice slibné parametry. Při využití rychlonabíjení se baterie nabijí na 80 procent své kapacity během třiceti minut.

Vzhled bude důležitý

Jedním z důležitých aspektů, jak přiblížit budoucí elektromobily VW běžným spotřebitelům je nabídnout jim to nejlepší z klasických aut. To znamená, že kromě praktické stránky věci bude i nadále důležitý atraktivní vzhled, stejně jako solidní jízdní projev. Třeba Peugeot iOn a jeho deriváty sice splňovali podmínky elektromobility vcelku dobře, avšak asi jen málokdo by si tento vůz koupil z jiných důvodů, než je elektrický pohon. Jak vzhled, tak užitná hodnota, tak také jízdní projev měly k ideálu daleko.

I.D. Crozz je ale jiný. Nabízí atraktivní vzhled a jeho koncepce pohonu slibuje také velmi dobré jízdní vlastnosti. I vlastnictví elektromobilu vás musí těšit, což by měla splňovat všechny budoucí elektrická auta skupiny VW. Žádné improvizace či polovičatá řešení jako je tomu u některých výtvorů jiných výrobců aut. Ale opravdová plnohodnotná auta.

Rodina I.D.

Koncept kupé SUV I.D. Crozz patří do rodiny elektrických automobilů volkswagenu. Zatímco I.D. je čtyřdveřový sedan, I.D. Buzz reinkarnací legendárního VW T, tak Crozz je vozem SUV. Všechna tato auta sdílejí platformu MEB a tedy i techniku. Jako první, v roce 2020 se uvede sedan I.D. Následovat bude SUV I.D. Crozz a jako poslední v roce 2022 má vyjet Buzz. To jsou zatím tři auta, ale ještě jich zbývá rovných dvacet.

Už teď se na mysl vkrádají četné otázky. Pokud by těch elektromobilů bylo skutečně 23, kdo bude ta auta kupovat? A jak to bude celé vyřešeno s nabíjením? Tím máme na mysli infrastrukturu elektrické sítě. Až dosud se elektromobily sice nabízely, avšak pouze coby doplněk běžných aut se zážehovými motory. Jistě třeba americká Tesla na nich založila své bytí, ovšem auta této značky jsou sice skvělá, leč patřičně drahá.

Těžko říci, zda jde jen o pouhý záchvěv snahy posunout individuální dopravu zase o něco dále a nebo o skutečně cílené změny, které se dotknou každého z nás. Mám-li být upřímný, tak celá věc mi tak trochu připomíná dopravní letectví z počátku 60. let. Tehdy se budoucnost letecké dopravy spojovala s cestováním nadzvukovou rychlostí. Třeba v dobových časopisech L+K v 60. letech vycházely na pokračování články „Nadzvuková doprava v ČSSR“. To myslím jako důkaz stačí. A nadzvukové dopravní letadlo (SST) vyvíjeli nejen Britové spolu s Francouzi (známý Concorde), ale také Sověti (TU-144) a dále Američané (Boeing 2707). Všichni chtěli létat nadzvukově. Najednou však jako mávnutím kouzelného proutku o tato letadla nebyl zájem a celé to skončilo v propadlišti dějin. Ale stálo to šílené peníze… Tak aby to s tím masovým nástupem elektromobility u VW nedopadlo podobně… Ano, elektromobily jsou jistě budoucnost, ovšem je otázkou, zda už tou nejbližší. Pokud by chtěl VW uvést 23 elektromobilů do roku 2035, asi bychom se nad tím nepozastavovali. Ale o dekádu dříve? Trochu to celé zavání tím, že skutečně nebude možné si nic jiného než elektromobil koupit. Ale tak třeba to takto nedopadne.

Tomáš Dusil
Diskuze (14)
Avatar - petr164
17. 9. 2017 11:38
Asi první VW s perspektivou
Světe div se, ale jako alfista a milovník čistého vyváženého designu tomuhle počinu z Wolfsburgu tleskám. O technické stránce netřeba pochybovat, když u VW chtějí, tak umí. Vzhledově jde o úprk od sterilního stylu DDDD "drobné dokonalosti deprivovaného davu). To, co VW z 80 % produkuje, nemá perspektivu, tahle studie ale ano.
12. 9. 2017 17:41
Re: Loďka ne kolech?
Smysl to má. Tak nějak vidíš, kam chce automobilka směřovat a koncepty jsou vždy minimálně zajímavé. Třeba ten "Busík" bych bral i v podobě konceptu, normální vnější rozměry, 6 míst, 1.5TSI (případně Hybrid) a jsem "happy" :yes:
12. 9. 2017 17:28
Re: Pribrzdenec
Nic jsi nepochopil. Všichni to doteď dělali špatně. Jak se do toho vloží VW tak se teprve začnou vyrábět ty správné elektromobily. Jak zde psal dement GTI ať si koupíš co si koupíš nakonec stejně budeš litovat že jsi si nekoupil VW.
12. 9. 2017 14:07
Re: Hm,
Renault kooperuje s MB. Proto je na Kadjaru zadnice z GLE :-)
Avatar - wakantanka
12. 9. 2017 11:00
Re: Pribrzdenec
nadpisy vraj robí výhradne šéfredaktor istý Machala >:D očividne ešte stále funguje na megaakcii na náplavce :-) :-) :-)