Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Ferrari slaví v Paříži sedmdesátiny pěticí unikátních aut

Aleš Dragoun
Diskuze (3)
Ferrari si připomíná 70. let od založení. S kulatinami je spojeno mnoho akcí, tou nejdůležitější je však prezentace pěti současných aut v jedinečných barevných kombinacích.

Enzo Ferrari sice založil svou Scuderii už v roce 1929, ale ta se zprvu stala oficiálním reprezentantem značky Alfa Rome ve Velkých cenách. Právě smlouva s „křížem a hadem“ mu znemožňovala použít pro vlastní vozy své příjmení. Firma Auto Avio Contruzioni (AAC) byla jen krátkou epizodou, po druhé světové válce už mu nic nebránilo, aby se vozy jmenovaly po něm. Žlutý štít se vzpínajícím se koníkem měly už ostré alfy.

Automobilka se vrací do historie i v Paříži. Představila pětici aut ze současného výrobního programu, jejichž podoba byla inspirována závodní minulostí. Jedná se o dva spidery 488, jedno kupé GTB stejné řady, Californii T a F12berlinetta. Technika zůstává sériová, přeplňované osmiválce 3,9 a 3,3,86 l, ani atmosférický V12 6,26 l nedoznaly žádných změn.

Třikrát 488

Červenobílé 488 GTB vzdává hold Michaelu Schumacherovi. Pruhování připomíná monopost F2003-GA, se kterým před třinácti lety získal čtvrtý mistrovský titul pro Ferrari v řadě a svůj šestý celkově. Tím se dostal v tomto ohledu do čela historických tabulek, kde zůstává dodnes. Scuderia v roce 2003 vyhrála i Pohár konstruktérů. Samotný Schumacher tenkrát zvítězil v pěti GP (Španělsko, Rakousko, Kanada, Itálie a USA), v Imole, kterou také ovládl, startoval ještě s F2002B. S německým šampionem se bohužel zřejmě už nikdy naživo nesetkáme...

488 Spider s přídomkem The Green Jewel je vyvedeno v atypické zelené metalíze a má zlatá kola. Název tedy sedí. Kožená sedadla jsou různé barvy, pilotovo červené, spolujezdcovo černé. Startovní číslo 25 odkazuje znovu na závodní původ. Kdo ale takovou divokou kombinaci používal? Dnes neprávem zapomenutý Brit David Piper, pro vozy jeho privátního týmu (nejen ferrari) byla typická. Za volantem Ferrari 365 P2 vyhrál dvakrát atypický vytrvalostní závod v jihoafrickém Kyalami (1965 a 1966). Atypický, protože byl vypsán na devět hodin. Pokaždé se střídal s Richardem Attwoodem, oba se mimochodem mihli rovněž ve formuli 1. Sám Piper ovládl se stejným vozem také Trophée d’Auvergne 1966, která se konala na nádherném horském okruhu Charade nedaleko francouzského města Clermont-Ferrand.

Druhý spider v bílé barvě Bianco Italia s modrými pruhy a kokpitem má na svědomí divize Tailor Made, stejně jako všechny ostatní exempláře, speciální jméno ale nedostal. Provedení odkazuje na totožnou 375 MM z roku 1953, konkrétní kus oblékla karosárna Pinin Farina.

McQueen a Moss

Hnědá California T s béžovým interiérem vzpomíná na slavného amerického herce. Ano, elegantní 250 GT Berlinetta Lusso, kterou v roce 1963 dostal jako dárek od své manželky, herečky, tanečnice a zpěvačky Neile Adams, vyznávala podobnou kombinaci. Zajímavé je, že v očích motoristických fanoušků proslavilo později McQueena úplně jiné auto, navíc od konkurence z Německa...

Tmavě modrá (odstín se jmenuje Blu Scuro) F12berlinetta s označením The Stirling nepřipomíná nikoho jiného než legendárního Stirlinga Mosse. Ve světovém šampionátu F1 seděl hlavně v britských vozech, když pomineme maserati a mercedesy, monopost z Maranella nikdy neřídil. Jenže jako mnoho jiných jezdil i závody sportovních aut. 250 GT Berlinetta SWB, se kterou vyhrál britskou automobilovou Tourist Trophy 1961 v Goodwoodu, měla stejné bílé polepy včetně kulatých pro startovní čísla na dveřích. O rok později na témže okruhu na Velikonoce havaroval tak nešťastně, že po vyléčení ukončil profesionální závodní kariéru. Ztratil své rychlé reakce...

Nezůstane pouze u jediného exempláře, celkem by jich mělo vzniknout pět od každého. Tailor Made ale nabídne i dalších 65 kombinací. Ano, výročních vozů se speciálními logy bude vyrobeno dohromady 350. V souvislosti s výročím se dále chystá mohutné světové turné po více než šedesátce zemí, spojené s výstavami současných i historických aut s koníkem ve znaku.

Aleš Dragoun
Diskuze (3)
Avatar - Petrolhead_CZ
2. 10. 2016 10:30
Re: pět edic není to samé jako nový model
70. výročí oslavuje LaFerrari Aperta, to znamená elitní limitovaný hypersport, jako je již léta zvykem. Edice, které slouží jako reminiscence zlatých časů a slavných ér motorsportu Ferrari, mě přijde jako vynikající nápad. Verze Schumacher a Green Jewel vypadají naprosto úchvatně. K tomu přijde ještě velkolepá slavnost Ferrari příští rok v Goodwoodu. Navíc určitě představí další edice a dle mého i úplně nový model o pár kusech.
2. 10. 2016 06:57
Re: pět edic není to samé jako nový model
Ale klídek, je tu otevřené LaFerrari. 488 je na trhu krátce, FF dostalo FL...tolik inovací jako teď Ferrari nikdy nemělo.
1. 10. 2016 21:57
pět edic není to samé jako nový model
F40, F50, Enzo bylo trochu dřív, ale k šedesátinám jako vzniklo 599 gtb. a teď? barvičky na úplně běžných modelech, slabota, Commendatore se obrací v hrobě.