7.3. 2018 Tomáš Dusil Tomáš Dusil

Mercedes-AMG GT 4-Door Coupé: První „čtyřdveřák“ z Affalterbachu!

 

Na stánku firmy AMG v Ženevě je hvězdou první velikosti nový sportovně-cestovní vůz se čtyřmi dveřmi GT 4-Door Coupé, první takto pojatý vůz od AMG. Jeho srdce bije v rytmu osmi nebo šesti válců.

Vůz GT 4-Door Coupé přináší do třídy čtyřdveřových vozidel s charakterem kupé, kterou Mercedes-Benz kdysi založil modelem CLS, na první pohled velmi dynamické tvary. Základem je dlouhá linie kapoty, kterou se novinka hlásí po bok starších produktů rodiny AMG GT. Příbuznost k těmto vozům evokuje také řešení přední části s poměrně výraznou maskou chladiče. Celá příď byla navržena tak, aby vůz vykazoval co možná nejlepší aerodynamiku. Úzké šikmé přední světlomety plně využívají technologii LED pro tlumené i dálkové světlo.

Přední část vozu se bude lišit podle toho zda půjde o osmiválcovou nebo šestiválcovou verzi. Ta s osmi válci se bude lišit trojicí horizontálně vedených žaluzií v prostoru nasávací plochy přídě. Naopak šestiválec má po jedné žaluzii na každé straně masky. Jinak mají obě verze řešené také výfukové potrubí. Šestiválec jej dostal klasicky zdvojené zatímco oba osmiválce mají vyústění výfuku jednodílné, ale rozměrově větší.

Dvě verze osmiválce

AMG nabídne svůj první čtyřdveřový vůz s dvojicí motorů. Z pohledu jízdní dynamiky je zajímavější větší osmiválec o objemu 4,0 litru přeplňovaný dvojicí turbodmychadel. Znám je již z jiných modelů s přídomkem AMG. Výrobce uvádí, že pro 4-Door Coupé prodělal motor další úpravy. V nabídce budou dvě verze lišící se primárně výkonem. Silnější „63 S“ nabídne 470 kW, slabší „63“ 430 kW. Rozdíly v dynamických parametrech ale budou nepříliš velké. Výkonnější verze zrychlí z 0 na 100 km/h za 3,2 sekundy, slabší V8 je o pouhé 0,2 sekundy při sprintu na stovku pomalejší.

Čtyřdveřový Mercedes-AMG GT na prvních fotografiích. Tohle je nový konkurent Panamery

Při hodnocení spotřeby paliva a emisí oxidu uhličitého se karty obrátí. U méně výkonné varianty udává AMG spotřebu 11,0 litru na 100 km, u výkonnější 11,2 litru na 100 km. S tím korespondují i údaje o produkci oxidu uhličitého. Slabší se chlubí 252 g/km, silnější 256 g na každý ujetý kilometr. Nejvyšší udávaná rychlost vozu je dle výrobce 310, respektive 315 km/h. Uvedené hodnoty spotřeby jsou ale ještě dle staršího měřícího cyklu NEDC.

Válce podle potřeby

Osmiválec v novém GT 4-Door Coupé je bez ohledu na výkonovou verzi vybaven nejmodernější technikou. Za jeho velmi příznivou spotřebou paliva vzhledem k nabízeným výkonům stojí mimo jiné také systém umožňující odpojit válce. Motor tak může pracovat jako čtyřválcový nebo osmiválcový. Se čtyřmi válci se pojí jednak nastavení jízdního režimu „Comfort“ a dále práce motoru při otáčkách od 1000 do 3250 za minutu. Na rozdíl třeba od motoru 2.5 Sky-G nové Mazdy CX-5 je řidič AMG informován na přístrojovém štítu o právě aktuálním počtu pracujících válců.

Naopak k vysokému výkonu obou verzí pomáhá dvojice turbodmychadel. Nejde o kaskádovité uspořádání, kdy obě jednotky jsou různě velké, ale o řešení, kdy každá řada válců má své vlastní turbodmychadlo, navíc ještě typu se zdvojeným kanálem turbíny. Motor dále používá méně obvyklé přímé vstřikování benzínu s piezo elektricky ovládanými vstřikovači. Běžně k vidění jsou solenoidové typy.

Šest válců, 48 voltů

Těm co nepotřebují tak velké výkony jaké poskytuje osmiválec, nabízí Mercedes-AMG menší šestiválec „53“. Jedná se o řadový motor nabízející z objemu 3,0 litru výkon 320 kW, kombinovanou spotřebu paliva 9,1 litru na 100 km a množství emisí oxidu uhličitého 209 g/km.

Zajímavostí je systém EQ Booster, což je vlastně „reverzibilní alternátor“ o výkonu 16 kW a točivém momentu 250 N.m. Nejde však o alternátor umístěný v příslušenství motoru a poháněný řemenem, ale o zařízení vložené mezi motor a převodovku. Kromě toho, že vyrábí elektrický proud slouží také ke spouštění motoru.

AUTOSALON ŽENEVA 2018 NA AUTO.CZ

Další zajímavostí je elektrický kompresor pro přeplňování motoru, podobný jaký má motor Audi SQ7. Mercedes-AMG mu říká eZV a využívá stejně jako EQ Booster 48voltovou napájecí síť. Samozřejmě nechybí ani 12voltová pro napájení komfortní elektroniky. Systém přeplňování eZV je u šestiválce kombinovaný s klasickým turbodmychadlem, poháněným výfukovými plyny.

Všechny motory jsou spojeny výhradně s devítistupňovou převodovkou AMG Speedshift. Osmiválce mají verzi MCT 9G, šestiválec TCT 9G. V čem je rozdíl? TCT využívá běžný hydrodynamický měnič, zatímco MCT má na jeho místě vícelamelovou spojku v olejové lázni pro rychlejší řazení. Planetová konstrukce je společná oběma.

Hrabe čtyřmi, zatáčí čtyřmi

Vynikající jízdní výkony vozu zajišťuje také pohon všech kol 4Matic+, který je u všech motorových verzí standardem. O rozdělování hnací síly se stará elektromechanicky ovládaná lamelová spojka. Nechybí dokonce Drift Mode, který nastaví režim pohonu tak aby se auto chovalo jako s klasickou koncepcí poháněné zadní nápravy. U vrcholné verze AMG 63 S je navíc k dispozici v rámci paketu Dynamic Plus elektronicky ovládaný samosvorný diferenciál zadní nápravy. Ostatní verze se musejí spokojit s otevřeným mechanickým.

Technika podvozku je vůbec zajímavá. Nové AMG tak nabídne mimo jiné rovněž aktivní řízení zadní nápravou. Do rychlosti zhruba 100 km/h se zadní kola natáčení v opačném směru než ta přední, od uvedené rychlosti výše je tomu obráceně, takže auto projíždí zatáčku jakoby krabím chodem. Celek doplňuje řízení s proměnným převodem, jehož posilovač lze nastavit ve třech režimech. A sice Comfort, Sport a Sport+.

Spolupracujeme s TipCars.com
Bohumínská organizace ČSSD je jasně proti vládě s ANO Bohumínská organizace ČSSD je jasně proti vládě s ANO

Ve městě, kde si sociální demokracie v roce 1995…

Zničili jsme centrum pro testování jaderných zbraní, ohlásili Severokorejci Zničili jsme centrum pro testování jaderných zbraní, ohlásili Severokorejci

Severní Korea za přítomnosti zahraničních novinářů…

Gazprom pokutu platit nebude. Evropská komise ukončila vyšetřování Gazprom pokutu platit nebude. Evropská komise ukončila vyšetřování

Evropská komise (EK) se dohodla na vyřešení sporu s…

NÁVOD: Jak se vyhnout likvidačním pokutám a vyzrát na GDPR NÁVOD: Jak se vyhnout likvidačním pokutám a vyzrát na GDPR

Pokud budete chtít nadále po 25. květnu 2018 posílat…

 
 







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Škoda Fabia po faceliftu má české ceny. Podražila až o 23.000 Kč Škoda Fabia po faceliftu má české ceny. Podražila až o 23.000 Kč

Ke zlevnění modernizované Škody Fabia došlo pouze v…

Nový Ford Focus už se vyrábí. Podívejte se do upravené německé továrny Nový Ford Focus už se vyrábí. Podívejte se do upravené německé továrny

Příchod každého nového modelu si žádá prázdniny pro…

 



Čtyřdveřový Mercedes-AMG GT odhaluje své linie a zve na premiéru do Ženevy Čtyřdveřový Mercedes-AMG GT odhaluje své linie a zve na premiéru do Ženevy

Mezi hlavní hvězdy letošního ženevského autosalonu se má…

Mercedes-AMG GT R od Edo Competition: 660 koní s hvězdou Mercedes-AMG GT R od Edo Competition: 660 koní s hvězdou

Kupé GT s přídomkem R stojí na vrcholu současné nabídky…

 



 
Tento Jeep Wagoneer se jen tváří jako model z roku 1965, ale skutečnost je trochu jiná

Tento Jeep Wagoneer se jen tváří jako model z roku 1965, ale skutečnost je trochu jiná

Dnes 12:54

Společnost Icon již více než dvacet let nabízí proměny klasických vozů v nádherné stroje s moderní technikou.




Blesk.cz

Podívaná jako z pekla: Havajské ulice hoří kvůli lávě modrými plameny

Podívaná jako z pekla: Havajské ulice hoří kvůli…

Už téměř měsíc žijí obyvatelé havajského ostrova ve strachu z vybuchující sopky Kilauea. Ta nadále chrlí…

„Exemplárně potrestat!“ Poslankyně poslala policii na karikaturistu, nakreslil o ní vtip

„Exemplárně potrestat!“ Poslankyně poslala policii…

Soustem pro ruský bulvár se stal skandál kolem poslankyně Natalje Poklonské, bývalé krymské prokurátorky,…

 

iSport.cz

Fanoušci bulharského týmu po sestupu žádají: Nechte nás hrát v Makedonii

Fanoušci bulharského týmu po sestupu žádají: Nechte…

Příznivci bulharského fotbalového klubu Pirin Blagoevgrad po pondělním sestupu z první ligy požádali svazové…

Pernica: Pelta se z vězení vrátil silnější. Co si myslí o Šádkovi?

Pernica: Pelta se z vězení vrátil silnější. Co si…

S Jabloncem prožíval pohádkové jaro, ale zároveň mačkal palce Plzni, aby doklopýtala k titulu a obdržela lístek…

 

Reflex.cz

Babiš tu nebude navěky, nechtěně ale může zničit demokracii, říká politolog Lebeda

Babiš tu nebude navěky, nechtěně ale může zničit…

Chce tu vůbec někdo vládnout? ptá se politolog Tomáš Lebeda při pohledu na vyjednávání mezi hnutím ANO a ČSSD.…

Fotograf mizejícího světa Péter Korniss: Komunisté ho vyhodili z práv, ale zato získal Pulitzera

Fotograf mizejícího světa Péter Korniss: Komunisté…

Fotografa lidských příběhů a kronikáře života východoevropského venkova Pétera Kornisse známe také jako váženého…