Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Škoda Klement je elektrický jednostopý koncept pro městskou mikromobilitu!

Tomáš Dusil
Diskuze (14)

Jak může vypadat budoucnost dopravy v přeplněných městech, ukazuje jednostopý koncept Škoda Klement. Vystačí si s elektromotorem o výkonu pouhé 4 kW.

Na právě probíhajícím autosalonu v Ženevě ukázala Škoda koncept vozidla pojmenovaného Klement pro takzvanou udržitelnou mikromobilitu ve městě. Na první pohled vozidlo vypadá jako ultramoderní jízdní kolo. Namísto pedálů s řetězem pohánějícím zadní kolo má však v náboji kola integrovaný elektromotor. Chlubí se výkonem 4 kW, což vozidlu umožní dosažení nejvyšší rychlosti 45 km/h.

Napájení elektromotoru je řešeno ze dvou lithium-iontových baterií, každá s 52 články. Jejich celková kapacita činí 1250 Wh. Výrobce udává normovaný dojezd vozidla 62 km. Baterie je možné nabíjet ze zásuvky 230V/50 Hz, přičemž je lze z vozidla vyjmout. Současně se ale nabíjejí také rekuperací při brzdění vozidla. Hmotnost stroje činí 25 kg.

Jak se takový stroj ovládá? Dle výrobce k tomu stačí pedály plynu a brzdy umístěné na stupačkách, které jsou naklápěcí. Stroj používá vpředu brzdu ovládanou hydraulicky, navíc proti jejímu zablokování chrání jezdce protiblokovací jednotka ABS. Z dalších zajímavostí, které se starají o bezpečnou jízdu, nechybí třeba diodové vnější osvětlení. Vzadu je dále brzdová svítilna a rovněž jsou použity LED světla pro ukazatele směru a denní svícení. V době chytrých telefonů nechybí ani jeho držák na řídítkách, který je navíc řešen tak aby bylo možné jeho indukční (tedy bezdrátové) dobíjení.

Dle slov Giuda Haaka, vedoucího managementu produktu Škoda Auto je Klement určený zejména mladým lidem, vyznávajícím aktivní životní styl. Současně se jedná o příspěvek naší automobilky k takzvané mikromobilitě, která bude dle tvůrců hrát v blízké budoucnosti mnohem větší roli, než je tomu dnes.

Elektrický jednostopý koncept ale přirozeně nemá nahradit klasickou dvoustopé vozidlo, tedy běžné auto. Má být spíše jeho doplňkem. Alespoň takto to vidí jeho tvůrci. Pokud by se vozidlo dočkalo výroby, prošlo by patrně dalším vývojem. Zda jej ale uvidíme v běžném provozu, tisková zpráva neuvádí.

Tomáš Dusil
Diskuze (14)

Doporučujeme

6. 3. 2019 15:28
Smysluplne.
No konecne smysluplne umisteni elektropohonu a ne to cpat do 2tunovych monster bez dojezdu.
Avatar - Deutsch
6. 3. 2019 14:49
Re: tak snad
Ty jsi ale k.o.k.u.t.e.k
6. 3. 2019 10:12
e-Držkopád
Docela by mě zajímalo, co se stane když těmi nášlapy, resp. tím nesmyslně nízkým rámem chytnu obrubník ;-) Pozice jízdy s nohami u sebe musí být také fajnová...
Avatar - Bubáq
6. 3. 2019 06:46
Re: Nemá to blatníky, není to skládací,
... ovšem pěkně Simply clever! Ještě je třeba přidat víčko k neexistující nádrži, aby bylo možno dovybavit "vozidlo" škrabkou na led. Deštník nutno uložit do kabelky přes rameno.

Ale líbí se mi, zejména ta letmá uložení P i Z kola, to má šťávu!
Avatar - Blue Sun
6. 3. 2019 05:47
Re: 4 kW
To samozřejmě musí. Ale nikdo to neřeší, je to přeci kolo... Móda.