26.11. 2012 Ladislav Černý

Bazar: Citroën Jumper 2.0 HDI - Záklaďák

 

Citroën Jumper v základním provedení L1H1 patří k úspěšným dodávkám. Co na něm zanechá průměrný šestiletý provoz?

To je tedy lenoch, nejede ani dole, ani nahoře, řekl nám kolega, kterého jsme přibrali na zkušební jízdu šestiletým pracantem. Měl pravdu, v mírném stoupání furgon naložený cca 400 kg nezvládal požadované tempo a kromě podřazení jsme mohli na plynový pedál s nadsázkou položit cihlu. Každé „A“ však mívá také své „B“. Tím byl pohled na cenu 116 500 korun bez daně. Čtyřválec byl celkem v kondici, nepoměr jeho výkonu i točivého momentu nevycházel z opotřebení, ale už z výroby. Necelé dvě stovky newtonmetrů je v současných poměrech podprůměr i pro kompaktní hatchback Citroën C4, natož k pohonu minimálně dvoutunového furgonu s velkou čelní plochou.

Kupodivu drží

Možná překvapí, že jsme byli téměř zaskočeni slušnou kondicí agregátu, ale v rukách běžného řidiče musel znát jen plný plyn, nebo nic. Že motoru spíše prospívá ustálený režim, o tom nemusí být řeč, a proto jsme agregát podrobili pečlivému zkoumání. Žádná voda v oleji, relativně čisté výfukové plyny bez kouře ze spáleného oleje, rychlé nastartování, žádný svist turba a pravidelný chod ukazovaly, že slaboušek se navzdory 166 000 km na tachometru velmi statečně drží.

Průměrný měsíční nájezd cca 21 000 kilometrů neukazoval na dlouhé dálniční trasy, ale maximálně příměstské využití. V tom tedy tkvěla hlavní příčina velmi dobrého stavu čtyřválce, který pravděpodobně jen sporadicky zažil plný plyn po delší dobu. Pokud by byl používán na dálnici, podle naší zkoušky by k dosažení českého rychlostního limitu musela být „cihla na podlaze“.

Když k plné zátěži připočteme pouze pětistupňovou převodovku s krátkou pětkou (4000 min-1 při 130 km/h), aby furgon se slabým motorem vykazoval přijatelnou dynamiku, pak nám z dálničního provozu této konfigurace běhal mráz po zádech. Po pravdě řečeno jen velmi neznalý člověk by si nejmenší jednotku pořizoval s tím, že bude brázdit Evropu. Pro tyto případy byl z roku 2006 nejvhodnější čtyřválec 2.8 HDI/107 kW, s velkým otazníkem také 2.2 HDI/74 kW.

Podvozek

Jumpery předchozí generace nebyly vyhlášené odolností podvozku. Čepy, ramena a další díly při velkém zatížení snášely běžně kolem sto tisíc kilometrů. Testované vozidlo s mnohem delší ujetou vzdáleností nemělo v posledních dvou třech letech měněný žádný díl podvozkové skupiny. Jednotná vrstva rzi ukazovala na jejich přibližně stejné stáří. Přední i zadní náprava vozidla se nacházely ve velmi dobrém stavu, vozidlo tedy bylo velmi hýčkáno, což je pro případného zájemce velmi potěšující.

Tento předpoklad podporoval stav třímístného interiéru. Přístrojová deska, sedadla ani plasty v oblasti nohou neutrpěly žádné zásadní poškození, nepříjemné byly pouze tvrdou gumou opatřené opěrky hlavy. To se však už netýká posledního vydání Jumperu, což je mu ke cti a řidiči k pohodlí.

Velké množství odkládacích prostor včetně výklopného stolečku z opěradla prostředního cestujícího doplňovala velká přihrádka pod dvousedadlem pro spolujezdce. Do ní se slušně vešly i větší předměty a z okolí vozu na ně nebylo vůbec vidět.

Udělej si sám

Nákladový prostor byl opatřen dodatečnou plastovou ochranou dna. Na mnoha místech skrze ni vykukovala plechová podlaha. U šestiletých dodávek často vídáme na podlaze ložného prostoru značné rezivění. Odřeniny, rýhy a zejména kotvicí oka se barvou blíží kožichu lišky. To pro jumper neplatilo, dokonce ani nejchoulostivější partie - podběhy kol – nerezivěly, navíc byly opatřeny původním lakováním.

Při prvním setkání s vozem jsme však narazili na špatně fungující dveřní zámky. Zejména ten zadní ve dvoukřídlých dveřích se nám dařilo otvírat na více pokusů.

Spousta dílů všude

Kromě špatně fungujících zámků může na budoucího majitele čekat výměna dalších dílů, kterých je však díky unifikaci řady Ducato/Jumper/Boxer na vrakovištích mnoho. Problémy nejsou ani se sehnáním nových dílů z druhovýroby.

TECHNICKÉ PARAMETRY
Motor 2.0 HDi
Typ přeplňovaný vznětový čtyřválec
Počet válců/ventilů 4/8
Objem válců (cm3) 1997
Chlazení kapalinou
Vstřik paliva common rail
Největší výkon (kW/min-1) 64/4000
Točivý moment (N.m/min-1) 195/1900
Emisní norma Euro 4
Převodovka pětistupňová manuální
Pohon předních kol
D/š/v (mm) 4749/2024/2145
Rozvor (mm) 2850
Provozní hmotnost (kg) 1830
Celková hmotnost (kg) 2900
Objem nákladového prostoru (m3) 7,5
D/š/v ložného prostoru (mm) 2510/1870/1562
Nejvyšší rychlost (km/h) 136
Objem nádrže paliva (l) 80
Cena (Kč bez DPH) 116 500

Spolupracujeme s TipCars.com
Brexit by neměl ohrozit finanční stabilitu eurozóny, tvrdí ECB Brexit by neměl ohrozit finanční stabilitu eurozóny, tvrdí ECB

Odchod Británie z Evropské unie by neměl představovat…

Lidovce a starosty povede v Praze do voleb Gazdík, dvojkou bude Herman Lidovce a starosty povede v Praze do voleb Gazdík, dvojkou bude Herman

Koalici KDU-ČSL a Starostů a nezávislých (STAN) povede v…

IKEA vymění ředitele, do čela nastoupí Jesper Brodin IKEA vymění ředitele, do čela nastoupí Jesper Brodin

Švédský nábytkářský řetězec IKEA Group jmenoval novým…

Komentář Bohumila Pečinky: Zajímavá bude hlavně koncovka Komentář Bohumila Pečinky: Zajímavá bude hlavně koncovka

Pokud si někdo myslí, že výměnou ministra financí skončí…

 

Štítky Citroën Profi

 







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
Škoda chystá sportovní elektromobil odkazující na slavný model 110 R Škoda chystá sportovní elektromobil odkazující na slavný model 110 R

Hodně nenápadně potvrdila mladoboleslavská automobilka…

Legendární Lancia opouští svět aut. 7 milníků, které stojí za připomenutí Legendární Lancia opouští svět aut. 7 milníků, které stojí za připomenutí

Není žádným tajemstvím, že dříve slavná italská…

 




Poznali byste v této žluté dodávce nejnovější Citroën Jumper? Poznali byste v této žluté dodávce nejnovější Citroën Jumper?

Proslulý užitkový automobil od Citroënu oslaví letos…

Citroën Jumper a Peugeot Boxer s novými motory Euro 6 Citroën Jumper a Peugeot Boxer s novými motory Euro 6

Největší zástupci lehkých užitkových vozidel značek…

 



 
Golf GTI First Decade Concept: Čtyřsetkoňový hybrid pro Wörthersee

Golf GTI First Decade Concept: Čtyřsetkoňový hybrid pro Wörthersee

Dnes 11:53

Učni Volkswagenu vytvořili už desátou studii pro GTI Treffen u jezera Wörthersee. Tentokrát přestavěli Golfa GTI na hybrid. Společnost mu dělá... elektrický kombík!




Blesk.cz

Jak dnes žije rodina z Dovolené v protektorátu? Děsivé zážitky v nás zůstaly! Vážíme si svobody a jídla

Jak dnes žije rodina z Dovolené v protektorátu?…

 Jsou to dva roky, co rodina Dočekalových a Lustykových žila po dobu dvou měsíců zpět v době protektorátu Čechy…

Cisterna s 28 tunami cementu se zřítila ze srázu na Chrudimsku: Řidič jako zázrakem přežil

Cisterna s 28 tunami cementu se zřítila ze srázu na…

Rychlá jízda se málem stala osudnou řidiči cisterny z ciziny. V nebezpečném úseku na Chrudimsku se v sobotu i s…

 

iSport.cz

United můžou ve finále pomoci Zlínu. Jde jim o peníze či Griezmanna

United můžou ve finále pomoci Zlínu. Jde jim o…

Již dnes usednou fotbalisté, vedení i fanoušci Zlína k televizi a budou fandit Manchesteru United. Pokud totiž…

Hotovo! Vukadinovič jde do Sparty, Jugas upřednostnil Slavii

Hotovo! Vukadinovič jde do Sparty, Jugas upřednostnil Slavii

Přestupová sága dvou zlínských hvězd končí. Stoper Jakub Jugas (24) podepsal tříletý kontrakt se Slavií a…

 

Reflex.cz

Nový policejní prezident i likvidátor Sobotky. Internet si dělá legraci z Kajínkova propuštění

Nový policejní prezident i likvidátor Sobotky.…

Je to pár hodin, co se Jiří Kajínek zjevil před zástupem novinářů ve svítivě zeleném tílku a po 23 letech poprvé…

Polepšení bojovníci: Co bude s příslušníky kolumbijských geril ve výslužbě?

Polepšení bojovníci: Co bude s příslušníky…

Letos po více než padesáti letech podepsala kolumbijská vláda s nejstarší gerilou v zemi FARC dohodu o příměří.…