Bertone Volvo Tundra (1979): Proč vypadá jako Citroën BX?

 

Volvo Tundra bylo mezi plejádou historických konceptů zvláštní výjimkou, protože prvky jeho designu se dočkaly komerčního úspěchu na voze úplně jiné značky...

Švédské Volvo požádalo italské studio Bertone ve druhé polovině 70. let o vytvoření možného nástupce tehdejší v Nizozemí vyráběné kompaktní „třístovkové“ řady. Práce se chopil veleslavný Marcello Gandini, tehdejší šéfdesignér stylizovaného „b“. Nezačal zcela na čistém listě papíru, použil vlastní, o něco starší návrh britského Reliantu FW 11 (1977). Určitě si nelze nevšimnout podoby obou vozů s pozdějším Citroënem BX, která má ovšem, jak vidno, ještě trochu hlubší kořeny...

Digitál

Výsledná Tundra, kterou mohli poprvé spatřit naživo návštěvníci autosalonu v Ženevě 1979, se však značně lišila. Nijak nepřekvapily tehdy módní výklopné světlomety, směrovky byly umístěny na bocích. Gandini použil i klasickou masku Volva, ale ta fungovala jako přívod vzduchu v předním nárazníku. A ještě ke všemu ji navíc orientoval asymetricky. Studie měla jen jeden pár dveří, v zadní stěně se vyklápělo pouze zadní okno. Všechna skla byla mimochodem řádně velká. Pod ním se nacházela koncová světla propojená červeným plastovým pásem s nápisem Volvo 343, ze kterého pocházela veškerá technika.. Označení Tundra se skvělo pod pravým zadním reflektorem.

Už na konci 70. let minulého věku se koncept pyšnil plně digitální přístrojovou deskou. Hlavici řadicí páky pokrýval pro lepší kontrast přírodní materiál: dřevo. Kabina navozovala útulnou atmosféru, pronikalo do ní dost světla a originálně navržená sedadla mohla poskytnout mimořádné pohodlí.

Pod kapotou vrčel zcela sériový řadový zážehový čtyřválec 1,4 litru s výkonem 52 kW (70 k). Volva řady 300 vyznávala ještě klasickou koncepci, tedy zadní pohon, o přenos síly se starala čtyřstupňová přímo řazená převodovka. Vpředu bychom našli i rezervní kolo, v sedmdesátých letech minulého věku obvyklé umístění dodnes přežilo jen v ruských ladách. Koncept byl tedy (pravděpodobně) funkční.

Místo Volva Citroën

Švédští manažeři se ovšem nestali bůhvíjak velkými fanoušky Tundry. Shledali ji jako příliš odvážnou, moderní, okázalou, progresivní a futuristickou, tudíž ji „slušně odmítli“. Pod značkou Volvo nikdy do světa produkční verze nevyjela a její nabídku neokořenila, nebyla pro tehdejší sestavu zkrátka vhodná. Automobilka na tom nebyla finančně příliš dobře a nepředpokládala, že by se takové auto úspěšně prodávalo. Design vozů ze země tří korunek se posléze ubíral úplně jiným směrem, k ještě radikálnějším, byť možná méně vzrušujícím hranám. Svébytným se nakonec stal pouze model 480 ES, kříženec hatchbacku a kupé, znovu ovšem s výklopnými reflektory. Série 400 už měla přední pohon.

Po Gandiniho projektu sáhl francouzský Citroën, pochopitelně nikoli zadarmo, dnes již bohužel neexistující turínské studio na něm určitě vydělalo. Dvojitý šíp si ovšem vzal z tvarů studie hodně nosných prvků, hlavně základní tvary, vystouplé lemy blatníků, přičemž ty zadní se nacházely mnohem níže než přední, a dále plastové nárazníky zcela integrované do karoserie. Přidal koncernové motory i šasi, svou koncepci „vše vpředu“, jako třešničku na dortu proslulé hydropneumatické odpružení... a hlavně obrovský obchodní úspěch. BX se udržel ve výrobě od září 1982 do července 1994 a má na svém kontě celkem přesně 2.315.739 exemplářů všech provedení hatchbacků i kombi Break.

Mimochodem, prapůvodní Reliant FW 11 byl navržen pro turecký Otosan jako nástupce vozů Anadol téže britské konstrukce. Firma z Albionu z něj nakonec odvodila prototyp nové generace Scimitaru (Se7). Oba měly smutný osud, ani jeden z nich se totiž na rozdíl od BX sériově nevyráběl.

Foto: Bertone, Rainer W. Schlegemilch/Getty Images

Spolupracujeme s TipCars.com
Ukrajina pohořela u soudu v Londýně. Nevysvětlila, proč by Rusku neměla splatit dluh Ukrajina pohořela u soudu v Londýně. Nevysvětlila, proč by Rusku neměla splatit dluh

Ukrajina nedokázala uspokojivě vysvětlit, proč nesplatila…

Řekové osekali českým miliardářům zisk ze sázkové společnosti OPAP Řekové osekali českým miliardářům zisk ze sázkové společnosti OPAP

Největší řecké sázkové společnosti OPAP ve čtvrtém…

VIDEO: Koukalová udělala jméno českému biatlonu, vydělala miliony korun VIDEO: Koukalová udělala jméno českému biatlonu, vydělala miliony korun

V sedmadvaceti letech zažila biatlonistka Gabriela…

Koruna se vrátí do roku 2013, říká ekonom Josef Jeřicha Koruna se vrátí do roku 2013, říká ekonom Josef Jeřicha

Nervozita před ukončením intervencí přináší výkyvy na…

 
Zdroj: archiv, auto.cz, Motor1, Wiki
 







Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Je čas přezouvat! Známe dvacet nejlepších letních pneumatik na trhu Je čas přezouvat! Známe dvacet nejlepších letních pneumatik na trhu

V pátek fakticky končí povinnost zimních pneumatik a…

O tato auta přicházíme kvůli módní vlně SUV. Některá nás obzvláště mrzí O tato auta přicházíme kvůli módní vlně SUV. Některá nás obzvláště mrzí

Hlad zákazníků po módních SUV je drtivý. Automobilky na…

 




Nejdražší parkovací lístek: 30 tisíc euro za 3 roky parkování Nejdražší parkovací lístek: 30 tisíc euro za 3 roky parkování

Automobil nemůže být legálně odtažen, protože neporušuje…

 



 
Jízdní dojmy Kia Picanto: Ještě pořád mini? (+videa)

Jízdní dojmy Kia Picanto: Ještě pořád mini? (+videa)

Dnes 19:50

U minulé generace picanta jsem měl pocit, že vlastně řídím malé auto. Že je minikia celkově velmi dospělá. Došel jsem ke stejnému závěru i v případě novinky?




Blesk.cz

Zeman z Chorvatska: Jsem agent podnikatelů, kteří nechtějí tunelovat

Zeman z Chorvatska: Jsem agent podnikatelů, kteří…

Prezident Miloš Zeman se setkal s chorvatskou prezidentkou Kolindou Grabar-Kitarović. Při rozhovorech se jednalo…

Švýcarsko není jen lyžování: 9 krás, za kterými se sem vydat po celý rok!

Švýcarsko není jen lyžování: 9 krás, za kterými se…

Švýcarsko není jen lyžařskou destinací, alpská země má turistům co nabídnout po celý rok. Ať už jde o…

 

iSport.cz

Nečas první duel rozsekl pro Kometu bruslí: Nechtěl jsem to kopnout

Nečas první duel rozsekl pro Kometu bruslí: Nechtěl…

Suverenitu, klid při rozehrávce a produktivitu si brněnský hokejový klenot Martin Nečas přenesl v play off i do…

VIDEO: Hradec - Kometa 0:2. Rozhodl Nečas, do prázdné pečetil Kvapil

VIDEO: Hradec - Kometa 0:2. Rozhodl Nečas, do…

Do semifinále Generali play off Tipsport extraligy vstoupili lépe hokejisté brněnské Komety, kteří v prvním…

 

Reflex.cz

Mladé české podnikatelky vymyslely superlehký stan s koly místo tyčí, chtějí ním na americký trh

Mladé české podnikatelky vymyslely superlehký stan s…

S originálním nápadem vstupují do českého byznysového rybníku Petra Krhutová a Helena Záleská. Mladé…

Brexit začíná. Předseda EK dostal formální oznámení záměru Londýna odejít z unie

Brexit začíná. Předseda EK dostal formální oznámení…

Ostatních 27 zemí Evropské unie bude při jednání s Británií o odchodu ze společenství postupovat jednotně a…