Bertone Volvo Tundra (1979): Proč vypadá jako Citroën BX?

 

Volvo Tundra bylo mezi plejádou historických konceptů zvláštní výjimkou, protože prvky jeho designu se dočkaly komerčního úspěchu na voze úplně jiné značky...

Švédské Volvo požádalo italské studio Bertone ve druhé polovině 70. let o vytvoření možného nástupce tehdejší v Nizozemí vyráběné kompaktní „třístovkové“ řady. Práce se chopil veleslavný Marcello Gandini, tehdejší šéfdesignér stylizovaného „b“. Nezačal zcela na čistém listě papíru, použil vlastní, o něco starší návrh britského Reliantu FW 11 (1977). Určitě si nelze nevšimnout podoby obou vozů s pozdějším Citroënem BX, která má ovšem, jak vidno, ještě trochu hlubší kořeny...

Digitál

Výsledná Tundra, kterou mohli poprvé spatřit naživo návštěvníci autosalonu v Ženevě 1979, se však značně lišila. Nijak nepřekvapily tehdy módní výklopné světlomety, směrovky byly umístěny na bocích. Gandini použil i klasickou masku Volva, ale ta fungovala jako přívod vzduchu v předním nárazníku. A ještě ke všemu ji navíc orientoval asymetricky. Studie měla jen jeden pár dveří, v zadní stěně se vyklápělo pouze zadní okno. Všechna skla byla mimochodem řádně velká. Pod ním se nacházela koncová světla propojená červeným plastovým pásem s nápisem Volvo 343, ze kterého pocházela veškerá technika.. Označení Tundra se skvělo pod pravým zadním reflektorem.

Už na konci 70. let minulého věku se koncept pyšnil plně digitální přístrojovou deskou. Hlavici řadicí páky pokrýval pro lepší kontrast přírodní materiál: dřevo. Kabina navozovala útulnou atmosféru, pronikalo do ní dost světla a originálně navržená sedadla mohla poskytnout mimořádné pohodlí.

Pod kapotou vrčel zcela sériový řadový zážehový čtyřválec 1,4 litru s výkonem 52 kW (70 k). Volva řady 300 vyznávala ještě klasickou koncepci, tedy zadní pohon, o přenos síly se starala čtyřstupňová přímo řazená převodovka. Vpředu bychom našli i rezervní kolo, v sedmdesátých letech minulého věku obvyklé umístění dodnes přežilo jen v ruských ladách. Koncept byl tedy (pravděpodobně) funkční.

Místo Volva Citroën

Švédští manažeři se ovšem nestali bůhvíjak velkými fanoušky Tundry. Shledali ji jako příliš odvážnou, moderní, okázalou, progresivní a futuristickou, tudíž ji „slušně odmítli“. Pod značkou Volvo nikdy do světa produkční verze nevyjela a její nabídku neokořenila, nebyla pro tehdejší sestavu zkrátka vhodná. Automobilka na tom nebyla finančně příliš dobře a nepředpokládala, že by se takové auto úspěšně prodávalo. Design vozů ze země tří korunek se posléze ubíral úplně jiným směrem, k ještě radikálnějším, byť možná méně vzrušujícím hranám. Svébytným se nakonec stal pouze model 480 ES, kříženec hatchbacku a kupé, znovu ovšem s výklopnými reflektory. Série 400 už měla přední pohon.

Po Gandiniho projektu sáhl francouzský Citroën, pochopitelně nikoli zadarmo, dnes již bohužel neexistující turínské studio na něm určitě vydělalo. Dvojitý šíp si ovšem vzal z tvarů studie hodně nosných prvků, hlavně základní tvary, vystouplé lemy blatníků, přičemž ty zadní se nacházely mnohem níže než přední, a dále plastové nárazníky zcela integrované do karoserie. Přidal koncernové motory i šasi, svou koncepci „vše vpředu“, jako třešničku na dortu proslulé hydropneumatické odpružení... a hlavně obrovský obchodní úspěch. BX se udržel ve výrobě od září 1982 do července 1994 a má na svém kontě celkem přesně 2.315.739 exemplářů všech provedení hatchbacků i kombi Break.

Mimochodem, prapůvodní Reliant FW 11 byl navržen pro turecký Otosan jako nástupce vozů Anadol téže britské konstrukce. Firma z Albionu z něj nakonec odvodila prototyp nové generace Scimitaru (Se7). Oba měly smutný osud, ani jeden z nich se totiž na rozdíl od BX sériově nevyráběl.

Foto: Bertone, Rainer W. Schlegemilch/Getty Images

Rallye Dakar 2018
Spolupracujeme s TipCars.com
Do IT má letos jít o 150 miliard více. Klaus má takové investice za zbytečné Do IT má letos jít o 150 miliard více. Klaus má takové investice za zbytečné

Investice do IT v loňském roce rostly, firmy za ně…

Nájemné dál znatelně poroste, poptávku zvyšují drahé byty Nájemné dál znatelně poroste, poptávku zvyšují drahé byty

Ve střední Evropě vydělává člověk na průměrný byt nejdéle…

OBRAZEM: Hřbitov kol. Čínské město si nakládání s vyřazenými bicykly nekomplikuje OBRAZEM: Hřbitov kol. Čínské město si nakládání s vyřazenými bicykly nekomplikuje

Příjemné podnebí, koloniální architektura kontrastující s…

UniCredit: Lidé i banky v regionu bohatnou UniCredit: Lidé i banky v regionu bohatnou

Banky byly loni ziskové v regionu celé střední a východní…

 
Zdroj: archiv, auto.cz, Motor1, Wiki

Štítky Bertone Citroën Volvo Design Střední třída

 







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Potvrzeno: Nová Škoda Fabia míří do Ženevy! Potvrzeno: Nová Škoda Fabia míří do Ženevy!

Na březnovém autosalonu v Ženevě představí Škoda Auto…

Hyundai mění ceník crossoveru Kona. Nejsilnější motor nyní v nižší výbavě Hyundai mění ceník crossoveru Kona. Nejsilnější motor nyní v nižší výbavě

Hyundai Kona je nyní se silnějším motorem levnější. Na…

 



Nejdražší parkovací lístek: 30 tisíc euro za 3 roky parkování Nejdražší parkovací lístek: 30 tisíc euro za 3 roky parkování

Automobil nemůže být legálně odtažen, protože neporušuje…

 



 
Zapomenuté koncepty: Bertone Pickster – Podivný pick-up s technikou BMW

Zapomenuté koncepty: Bertone Pickster – Podivný pick-up s technikou BMW

Dnes 18:40

Značku BMW si s pick-upy obvykle nespojíme, a přece pár takových aut vzniklo. Vedle děl z Mnichova jedno navrhlo slavné studio Bertone.




Blesk.cz

Jak správně komunikovat s věřitelem a exekutory? Zeptejte se odborníka

Jak správně komunikovat s věřitelem a exekutory?…

Nejlepší půjčkou je žádná půjčka, řada Čechů ale toto pravidlo nectí. Lidé si půjčují bez ohledu na to, aby si…

Outlook.com testuje Plány, umožní sdílení více událostí zároveň

Outlook.com testuje Plány, umožní sdílení více…

Používáte-li webovou verzi Outlook.com, dozajista víte, že její součástí je i klasický kalendář. 

 

iSport.cz

Hokej na ZOH 2018: Kdy hrají Češi, Kanada a další favorité?

Hokej na ZOH 2018: Kdy hrají Češi, Kanada a další favorité?

Hokej na olympijských hrách v Pchjongčchangu bude jednou z nejsledovanějších disciplín, i když na ZOH 2018 po…

Ikaunieks k nám do Bohemky? Asi ne, nevěřím tomu, říká trenér Hašek

Ikaunieks k nám do Bohemky? Asi ne, nevěřím tomu,…

Davis Ikaunieks a Bohemians? Tohle spojení zřejmě platit nebude. Pro „klokany“ by jihlavský útočník mohl být…

 

Reflex.cz

Velká Británie: Feťákům už se nesmí říkat smažky. Přejmenováním ale realitu nezměníme

Velká Británie: Feťákům už se nesmí říkat smažky.…

Móda politické korektnosti dosáhla takových výšin absurdity, že to na první pohled budí dojmem karikatury,…

Co by se stalo, kdyby prezident zemřel? Krátké video vám vysvětlí postup při úmrtí hlavy státu

Co by se stalo, kdyby prezident zemřel? Krátké video…

Ústava České republiky samozřejmě počítá s možností, že by prezident zemřel ve výkonu úřadu. Ostatně za bývalého…