Bertone Volvo Tundra (1979): Proč vypadá jako Citroën BX?

 

Volvo Tundra bylo mezi plejádou historických konceptů zvláštní výjimkou, protože prvky jeho designu se dočkaly komerčního úspěchu na voze úplně jiné značky...

Švédské Volvo požádalo italské studio Bertone ve druhé polovině 70. let o vytvoření možného nástupce tehdejší v Nizozemí vyráběné kompaktní „třístovkové“ řady. Práce se chopil veleslavný Marcello Gandini, tehdejší šéfdesignér stylizovaného „b“. Nezačal zcela na čistém listě papíru, použil vlastní, o něco starší návrh britského Reliantu FW 11 (1977). Určitě si nelze nevšimnout podoby obou vozů s pozdějším Citroënem BX, která má ovšem, jak vidno, ještě trochu hlubší kořeny...

Digitál

Výsledná Tundra, kterou mohli poprvé spatřit naživo návštěvníci autosalonu v Ženevě 1979, se však značně lišila. Nijak nepřekvapily tehdy módní výklopné světlomety, směrovky byly umístěny na bocích. Gandini použil i klasickou masku Volva, ale ta fungovala jako přívod vzduchu v předním nárazníku. A ještě ke všemu ji navíc orientoval asymetricky. Studie měla jen jeden pár dveří, v zadní stěně se vyklápělo pouze zadní okno. Všechna skla byla mimochodem řádně velká. Pod ním se nacházela koncová světla propojená červeným plastovým pásem s nápisem Volvo 343, ze kterého pocházela veškerá technika.. Označení Tundra se skvělo pod pravým zadním reflektorem.

Už na konci 70. let minulého věku se koncept pyšnil plně digitální přístrojovou deskou. Hlavici řadicí páky pokrýval pro lepší kontrast přírodní materiál: dřevo. Kabina navozovala útulnou atmosféru, pronikalo do ní dost světla a originálně navržená sedadla mohla poskytnout mimořádné pohodlí.

Pod kapotou vrčel zcela sériový řadový zážehový čtyřválec 1,4 litru s výkonem 52 kW (70 k). Volva řady 300 vyznávala ještě klasickou koncepci, tedy zadní pohon, o přenos síly se starala čtyřstupňová přímo řazená převodovka. Vpředu bychom našli i rezervní kolo, v sedmdesátých letech minulého věku obvyklé umístění dodnes přežilo jen v ruských ladách. Koncept byl tedy (pravděpodobně) funkční.

Místo Volva Citroën

Švédští manažeři se ovšem nestali bůhvíjak velkými fanoušky Tundry. Shledali ji jako příliš odvážnou, moderní, okázalou, progresivní a futuristickou, tudíž ji „slušně odmítli“. Pod značkou Volvo nikdy do světa produkční verze nevyjela a její nabídku neokořenila, nebyla pro tehdejší sestavu zkrátka vhodná. Automobilka na tom nebyla finančně příliš dobře a nepředpokládala, že by se takové auto úspěšně prodávalo. Design vozů ze země tří korunek se posléze ubíral úplně jiným směrem, k ještě radikálnějším, byť možná méně vzrušujícím hranám. Svébytným se nakonec stal pouze model 480 ES, kříženec hatchbacku a kupé, znovu ovšem s výklopnými reflektory. Série 400 už měla přední pohon.

Po Gandiniho projektu sáhl francouzský Citroën, pochopitelně nikoli zadarmo, dnes již bohužel neexistující turínské studio na něm určitě vydělalo. Dvojitý šíp si ovšem vzal z tvarů studie hodně nosných prvků, hlavně základní tvary, vystouplé lemy blatníků, přičemž ty zadní se nacházely mnohem níže než přední, a dále plastové nárazníky zcela integrované do karoserie. Přidal koncernové motory i šasi, svou koncepci „vše vpředu“, jako třešničku na dortu proslulé hydropneumatické odpružení... a hlavně obrovský obchodní úspěch. BX se udržel ve výrobě od září 1982 do července 1994 a má na svém kontě celkem přesně 2.315.739 exemplářů všech provedení hatchbacků i kombi Break.

Mimochodem, prapůvodní Reliant FW 11 byl navržen pro turecký Otosan jako nástupce vozů Anadol téže britské konstrukce. Firma z Albionu z něj nakonec odvodila prototyp nové generace Scimitaru (Se7). Oba měly smutný osud, ani jeden z nich se totiž na rozdíl od BX sériově nevyráběl.

Foto: Bertone, Rainer W. Schlegemilch/Getty Images

Spolupracujeme s TipCars.com
Zápisník Jana Pavce: Starý dobrý hotel Zápisník Jana Pavce: Starý dobrý hotel

Některé kultury vidí čas spíše jako kruh než přímku.…

Vláda by měla zrušit memorandum o lithiu, rozhodli poslanci Vláda by měla zrušit memorandum o lithiu, rozhodli poslanci

Sněmovna dnes požádala vládu, aby zrušila platnost…

Wi-fi sítě nemusí být bezpečné, tvrdí belgický vědec Wi-fi sítě nemusí být bezpečné, tvrdí belgický vědec

Vědec z lovaňské univerzity objevil chybu bezdrátového…

 
Zdroj: archiv, auto.cz, Motor1, Wiki

Štítky Bertone Citroën Volvo Design Střední třída

 







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Test ojetiny Subaru Outback:  Pro ty, co jezdí do hor a nebojí se oprav Test ojetiny Subaru Outback: Pro ty, co jezdí do hor a nebojí se oprav

Dvojici povedených vozů od Subaru dnes v bazaru naleznete…

Osel zničil lak na McLarenu 650S Spider. Zřejmě si jej spetl s obří mrkví Osel zničil lak na McLarenu 650S Spider. Zřejmě si jej spetl s obří mrkví

Vždy si dobře rozmyslete, kde zaparkujete svůj vůz.…

 



Nejdražší parkovací lístek: 30 tisíc euro za 3 roky parkování Nejdražší parkovací lístek: 30 tisíc euro za 3 roky parkování

Automobil nemůže být legálně odtažen, protože neporušuje…

 



 
Ford Racing Puma: Speciální Pumu s kořeny v ďábelské skupině B u nás nekoupíte

Ford Racing Puma: Speciální Pumu s kořeny v ďábelské skupině B u nás nekoupíte

Včera

Od ukončení výroby kupé puma uplynulo už 16 let, takže dnes jsou tato auta k mání za cenu jednoho průměrného platu. Racing Puma je ale něco docela jiného...




Blesk.cz

Tři miliony Čechů zvažují změnu práce. Chtějí povýšení i vyšší výplatu

Tři miliony Čechů zvažují změnu práce. Chtějí…

Češi zjišťují, že nastal ideální čas k tomu, aby si řekli o vyšší plat. Nebo změnili práci. Podle nového…

Rusko prý tajně financuje Tálibán. A dodává mu palivo za více než 50 milionů

Rusko prý tajně financuje Tálibán. A dodává mu…

Rusko posílá každý měsíc islamistickému hnutí Tálibán do Afghánistánu cisterny s pohonnými hmotami v hodnotě 2,5…

 

iSport.cz

Pokleknutí hráčů Herthy? Ohlas po světě, doma zazněla také kritika

Pokleknutí hráčů Herthy? Ohlas po světě, doma…

Bundesligový zápas ještě nezačal a už z něj byla celosvětová událost. Fotbalisté Herthy Berlín se rozhodli před…

Komise stojí za sudím: Krev není kritérium, u Bakoše není jasný úmysl

Komise stojí za sudím: Krev není kritérium, u Bakoše…

Rozhodčí si vedli dobře a neudělali žádnou hrubou chybu. Tak hodnotí výkon Radka Příhody a jeho kolegů…

 

Reflex.cz

JXD: Proč mám vlastně pomáhat Ahmedovi?

JXD: Proč mám vlastně pomáhat Ahmedovi?

Ano, Ahmed má hlad. Dozvídám se to jednak ze stejnojmenného románu, za druhé dnes a denně ze zpráv. Situace na…

Nejmladším světovým politickým lídrem se stal Rakušan Sebastian Kurz, předstihl i Kim Čong-una

Nejmladším světovým politickým lídrem se stal…

Svět politiky se někdy otevírá i pro hodně mladé lidi, ale aby někdo dosáhl tak závratné kariéry jako Rakušan…