Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

BMW 3 (1998- dosud) - bavorský vdoleček

Ondřej Láník
Automobily značky BMW patří k těm, o kterých sní mnoho řidičů. Vysoká pořizovací cena nového bavoráku bývá překážkou na cestě ke splnění snu, ale řešením může být koupě vozu z druhé ruky. Nejvyšší ztrátu hodnoty jako obvykle u této značky přebírá...

Mnichovská automobilka léta usiluje o postavení jedničky mezi prémiovými značkami. Proti Mercedesům třídy C a Audi A4 vysílá BMW trojkovou řadu. Stalo se tradicí, že než přijde nové BMW trvá to 7 až 8 let a v některých případech se vystřídají během jedné generace bavoráků, celé dvě generace u konkurence (korejské automobilky). Tato strategie je možná pouze díky technologickému náskoku, který automobil postrčí při uvedení na trh na špičku třídy, kde se drží i několik let po uvedení. To je čas, kdy jej dostihne konkurence, aspoň v některých disciplínách. „Být napřed“ ale také něco stojí, takže BMW nikdy nebude levné auto. Ve vyšší ceně jsou zahrnuty vysoké náklady na vývoj a bohatá motorová nabídka, která nepokrývá jen nejprodávanější motorizace, ale i vysokovýkonné agregáty. K BMW patří přirozeně i prestiž. Část ceny kterou platíte je jen zhodnocení image výrobce, který tuto obtížně měřitelnou veličinu buduje mnoho let.

BMW 3 (E46), které si dnes podrobněji představíme, nahradilo předchůdce e36.jpg E36, který se vyráběl v letech 1990-1997. Březnový ženevský autosalon byl v roce 1998 svědkem významné události - světové premiéry nejprodávanější řady bavorské automobilky. První dodávky následovaly až později v létě 1998, nejprve jen ve čtyřdveřové verzi sedan. To co jsme popsali v předchozím odstavci, platí beze zbytku o BMW 3 (E46). Tento automobil se po zahájení prodeje stal bestsellerem a technickým vrcholem automobilové produkce konce devadesátých let. Prémiový segment tehdy čekal na novou generaci Audi A4 (2000) i Mercedesu-Benz C (2000) a v Mnichově tento náskok proměnili v obchodní úspěch. Kvůli uspokojení poptávky se u BMW rušily celozávodní dovolené a přijímaly stovky nových zaměstnanců pro další směny.

Elegantní karosérie má pro BMW typické znaky: krátký přední převis, sportovní siluetu s dlouhou kapotou a ostrou odtrhovou hranou na zádi. Firemní pravidlo, o podvozku rychlejším než motor, bylo také u nové trojky ctěno. Hliníkový podvozek lze z provozního hlediska pouze chválit. Nejde jen o sportovně bezchybné reakce vozu na podněty řidiče. Umění je skloubit sportovní chování vozu s pohodlím posádky a to BMW umí. Klasická koncepce pohonu (motor vpředu, pohon zadních kol) je pro bavorské výrobky charakteristická a více méně předurčuje prostorové možnosti automobilu, jehož vnější rozměry vyrostly na 4471 x 1739 x 1415 mm. U E46 byl vzhledem ke kritice předchozí generace zvětšen rozvor na 2725 mm, což je na první pohled velkorysá hodnota, ale nesmíme zapomenout na to, že motor je uložen vpředu podélně (za ním ještě převodovka a středem vedený spojovací hřídel) a tak obestavěný prostor není využit tak dobře jako u vozů s motorem napříč. Na zadních sedadlech je více místa než v předchozí generaci, ale trojkové BMW není v tomto směru rozhodně rekordmanem. Cestující na zadních sedadlech také omezuje konstrukce předních sedadel, která neumožňuje zastrčit chodidla pod sedadlo. Ani zavazadlový prostor není příliš velkorysý (sedan 440 l, touring 445/1345 l), to se ale stává v prémiovém segmentu standardem. Nepotěší absence možnosti sklopit zadní opěradla (příplatková položka, kterou nebyl každý ochoten objednat). V kokpitu vládnou kvalitní materiály (měkčené plasty), precizní dílenské zpracování, jednoduchý a funkční design.

Zkratka BMW vznikla z názvu Bayerische Motorenwerke, což ukazuje na motorářský původ firmy. Na přelomu milenia byly motory BMW jedny z nejlepších na trhu. Systém značení modelů, kdy dvě koncové číslice vyjadřovaly zaokrouhlený zdvihový objem motoru, automobilka postupně opustila, ale navenek je hierarchie v rámci řady určována stále stejně. Základní motorizace tvořily čtyřválce 1895 cm3, které se prodávaly pod modelovým označením 316i (77 kW) a 318i (87 kW). Základní verze BMW měla vždy specifické postavení, neboť byla v oblasti výbavy a mnoha detailech, kompromisem s cílem dosáhnout nižší cenu, resp. motivovat zájemce ke koupi silnějších modelů. BMW 316i často soupeřilo s velmi dobře vybavenými konkurenčními modely obyčejných značek (často se silnými motory) a právě u něj je nejvíce cítit image, které je třeba zaplatit. Třistaosmnáctka je pak posledním stupněm k opravdovému BMW, které prostě musí mít pod kapotou řadový šestiválec. Ten najdeme v modelech 320i (zdvihový objem motoru 2171 cm3, nejvyšší výkon 125 kW), 325i (zdvihový objem motoru 2494 cm3, nejvyšší výkon 141 kW), 328i (zdvihový objem motoru 2793 cm3, nejvyšší výkon 142 kW), 330i (zdvihový objem motoru 2979 cm3, nejvyšší výkon 170 kW). Nad nimi trůní již jen BMW M3 (řadový šestiválec, zdvihový objem motoru 3246 cm3, nejvyšší výkon 252 kW, v nabídce od roku 2001), které má v řadě E46 výhradně dvoudveřovou karosérii (kupé nebo kabrio). V rámci neustálého zlepšování dostala později základní verze 316i nový čtyřválec 1796 cm3 (85 kW) a 318i již nemá pod kapotou motor 1,9 l ale nový čtyřválec 1995 cm3 (105 kW). Motorových verzí bylo ještě více, jejich přehled naleznete v samostatné tabulce.

BMW E46 Compact

Model Motor výkon výroba
316ti N42 85 kW 2001 - dosud
318ti M44 105 kW 2001 - dosud
325ti M54 141 kW 2001 - dosud
318td M47 85 kW 2003 - dosud
320td M47 110 kW 2001 - dosud

BMW E46 Sedan

Model Motor výkon výroba
316i M44 77 kW 1999 - 2002
316i N42 85 kW 2002 - dosud
318i M44 87 kW 1998 - 2001
318i N42 105 kW 2001 - dosud
320i M52 110 kW 1998 - 2000
320i M54 125 kW 2000 - dosud
323i M52 125 kW 1998 - 2000
325i M54 141 kW 2000 - dosud
325xi M54 141 kW 2000 - dosud
328i M52 142 kW 1998 - 2000
330i M54 170 kW 2000 - dosud
330xi M54 170 kW 2000 - dosud
318d M47 85 kW 2001 - dosud
320d M47 100 kW 1998 - 2001
320d M47 110 kW 2001 - dosud
330d M57 135 kW 1999 - 2003
330d M57 150 kW 2003 - dosud
330xd M57 135 kW 2000 - 2003
330xd M57 150 kW 2003 - dosud

BMW E46 Touring

Model Motor výkon výroba
318i M44 87 kW 1999 - 2001
318i N42 105 kW 2001 - dosud
320i M52 110 kW 1999 - 2000
320i M54 125 kW 2000 - dosud
325i M54 141 kW 2000 - dosud
325xi M54 141 kW 2000 - dosud
328i M52 142 kW 1999 - 2000
330i M54 170 kW 2000 - dosud
330xi M54 170 kW 2000 - dosud
318d M47 85 kW 2003 - dosud
320d M47 100 kW 1999 - 2001
320d M47 110 kW 2001 - dosud
330d M57 135 kW 1999 - 2003
330d M57 150 kW 2003 - dosud
330xd M57 135 kW 2000 - 2003
330xd M57 150 kW 2003 - dosud

BMW E46 Coupe

Model Motor výkon výroba
318Ci M44 87 kW 1999 - 2001
318Ci N42 105 kW 2001 - dosud
320Ci M52 110 kW 1999 - 2000
320Ci M54 125 kW 2000 - dosud
323Ci M52 125 kW 1999 - 2000
325Ci M54 141 kW 2000 - dosud
328Ci M52 142 kW 1999 - 2000
330Ci M54 170 kW 2000 - dosud
320Cd M47 110 kW 2003 - dosud
330Cd M57 150 kW 2003 - dosud

Samostatnou kapitolou jsou diesely. Jejich obliba roste nezadržitelným tempem a právě BMW bylo u počátku růstu výkonů v 90. letech, kdy byl na trh uveden „sportovní diesel“ v modelu 325tds (E36). Od počátku prodeje generace E46 je v nabídce čtyřválcový přeplňovaný diesel 1951 cm3 (100 kW (dnes 110 kW/330 Nm), 280 Nm při 1750 ot./min, kombinovaná spotřeba 5,7 l/100 km), později přišel dieselový vrchol, šestiválec se vstřikováním common-rail o zdvihovém objemu 2926 cm3 (135 kW, 390 Nm při 1750 ot./min, kombinovaná spotřeba 6,8 l/100 km) a nedávno také 150kilowattová verze. Setkat se můžete také s BMW 318d (85 kW).

Písmeno v označení verzí 325xi, 330xi a 330xd značí pohon všech kol (bez uzávěrek diferenciálu), který rozděluje výkon na kola v poměru 38 % na přední, 62 % na zadní nápravu a v případě nedostatku adheze je přísun síly na konkrétní kolo utlumen samočinným zásahem brzdového systému.

Verze touring i kupé disponovaly stejnou motorovou škálou jako sedany, až na nejslabší verze. Dieselový věk se přenesl i do sportovně střižené karosérie kupé, když se pod kapotou objevil menší (320Cd) i větší (330 Cd) turbodiesel.

Facelift řady přišel v roce 2001. Nejdůležitější změnou, která odlišuje novější vozy řady E46, jsou výraznější přední světlomety a inovovaný design koncových svítilen. Když jsme u koncových světel, v roce 2003 dostala trojková BMW dvoustupňová světla. V roce 2003 došlo také k výraznějšímu odlišení dvoudveřových verzí, které mají teď nejen bezrámová okna bočních dveří (platí od počátku produkce), ale také mnohem agresivnější příď s novým nárazníkem a jinými světlomety.

Od roku 2001 je v nabídce také druhá generace BMW 3 Compact, která sice vychází z řady 3, ale designéři dělali vše pro její odlišení od dražších karosářských verzí. Zcela jiná je příď se čtveřicí samostatných světlometů a neobvykle působí také záď se svítilnami sdruženými pod společným krycím sklem resp. plastem. Jako nejmenší BMW byl Compact určen mladým zákazníkům, kteří chtěli levné BMW. Konkurentem byly například Audi A3. Také Compact má pohon zadních kol, během výroby se rozšířila základní nabídka motorů také o šestiválec 325ti (141 kW, písmeno „t“ však neznamená že pod kapotou je turbo) a turbodiesely 316 TD (85 kW) a 318 TD (105 kW).

Podíváme-li se trojkovému BMW na zoubek okem statistik závad a nedostatků, najdeme poznámky techniků Dekry týkající se nadprůměrného výskytu nadměrného opotřebení brzd (zřejmě dáno i stylem jízdy mnoha majitelů BMW), občas zlobí viklající se sedadla, přední světlomety nebo časté závady na dieselovém vstřikovacím čerpadle. Žebříček TÜV 2004 ukazuje překvapivě špatné hodnocení už tříletých BMW řady 3 (hůře dopadlo jen 5 hodnocených vozů) a bohužel pro BMW, tato situace se opakuje také ve starších kategoriích, kam tato řada (E46) také patří. Trojková BMW patří dle statistik technických nedostatků k podprůměrným vozům. Klíčem k tak špatnému hodnocení jsou paradoxně (vzhledem k provozním kvalitám podvozku) závady na obou nápravách, které provázely již řadu E36 a u nástupce pokračují. Závady se kupodivu netýkají bezchybného řízení, ani hnacích hřídelů.

Nedávno německý Autobild zvýšil hladinu zájmu o BMW 3 aférou s problematickou zadní nápravou řady E46. U modelů vyrobených před únorem 2000 dochází nadprůměrně často k prasklinám kolem úchytů nápravy do karosérie. Automobilka tvrdí, že jde o ojedinělé případy, které se vyskytují u přetěžovaných a nestandardně používaných vozů (autoškoly a majitelé s těžkými přívěsy), které disponují vysokými výkony. Autobild zjistil, že zmíněné provozní podmínky nebyly v mnoha případech na vině. V extrémních případech došlo k oddělení jednoho ze čtyř úchytných bodů na zadní nápravě (která tak v tomto místě byla asi o 10 cm níže), což přirozeně výrazně mění geometrii kol. BMW ve většině případů přiznalo chybu a opravu závady uhradilo. (hromadnou opravu - svolávací akci - u všech vyrobených vozů ale odmítá). Zásadní nedostatek je řešen výměnou poměrně velkého plechového dílu, kvůli kterému je nutno odstrojit celou zadní část automobilu, včetně nápravy, nádrže a čalounění interiéru. O závažnosti této chyby hovoří i to, že celá operace trvá 3 až 4 týdny. Budete-li tedy kupovat takové BMW, doporučujeme pozorně prozkoumat uchycení zadní nápravy do karosérie, nepatrné praskliny se mohou brzy a rychle rozšířit. Naopak pokud uvidíte, že se se zadní části spodku vozu něco dělalo, nemusí jít hned o těžkou havárii, ale jen stopy po rozsáhlé opravě v servisu BMW. Takto postižených automobilů je samozřejmě relativně málo (řádově stovky) v celkovém objemu produkce, ale předpokládáme, že se majitelé opravených aut velmi rychle chtějí zbavit, což může znamenat, že se tyto vozy objeví za výhodnější cenu i u nás. Od poloviny února 2000 je tento konkrétní problém vyřešen změnou konstrukce. Faktem zůstává, že TÜV nachází již u tříletých aut u každého desátého BMW 3 problém na podvozku a procento závad s rostoucím věkem také roste.

Mezi špatné vlastnosti všech BMW patří jejich atraktivita na černém trhu, takže existuje potenciální nebezpečí krádeže nebo poškození vozu. V oblasti odolnosti vůči krádeži, udělala tato německá automobilka, vědoma si atraktivity svých vozů, velký krok kupředu, ale zloději časem vždy přijdou na nové triky… S tím souvisí vyšší částky za pojištění, které taky zohledňují prvotřídní sazby za servis a náhradní díly.

Koupě ojetého BMW může být splněním životního snu. Když už na něj máte, k výše uvedeným pozitivům a jistotám, problémům a nevýhodám, můžete připočítat bohatou bezpečnostní výbavu všech modelů a u šestiválcových verzí i nadstandardní komfortní výbavu (té u čtyřválců mnohdy něco schází). Co vám vyjde na konci této rovnice, zda koupit nebo nekoupit, bude jako vždy záležet na individuálním stavu vozu, stavu vaší peněženky a na vaší ochotě poddat se třem písmenům: BMW.

Další informace o tomto voze najdete také na těchto odkazech:

Přednosti:

  • výborné jízdní vlastnosti
  • hodnotně působící interiér, výborné dílenské zpracování
  • velmi dobré vznětové motory (výkonné, tiché, úsporné)
  • vzhledem k výkonům příznivá spotřeba zážehových motorů, kultivovaný chod
  • image značky

Nedostatky:

  • vyšší ceny náhradních dílů, servisních prací, pojištění
  • vysoká atraktivita u zlodějů
  • průměrné místo na zadních sedadlech, průměrný zavazadlový prostor
  • vyšší ztráta hodnoty v prvních letech provozu

Nejčastější závady:

  • nadprůměrně časté problémy s přední i zadní nápravou
  • nesouměrný účinek ruční brzdy
  • viklající se sedadla
  • závady vstřikovacích čerpadel u vznětových motorů
Ondřej Láník