reklama


BMW 3 (1998- dosud) - bavorský vdoleček

BMW 3 (1998- dosud) - bavorský vdoleček

 
 

Automobily značky BMW patří k těm, o kterých sní mnoho řidičů. Vysoká pořizovací cena nového bavoráku bývá překážkou na cestě ke splnění snu, ale řešením může být koupě vozu z druhé ruky. Nejvyšší ztrátu hodnoty jako obvykle u této značky přebírá první majitel, takže koupě tříletého nebo pětiletého BMW může ušetřit mnoho peněz.Při nákupu byste se však měli dívat nejen na pořizovací cenu. BMW není tuctové auto, což platí i o částkách, které dáte za pojištění a servis. Pověstná kvalita německých výrobků má své hranice a poslední generace BMW řady 3 má také své mouchy.

Mnichovská automobilka léta usiluje o postavení jedničky mezi prémiovými značkami. Proti Mercedesům třídy C a Audi A4 vysílá BMW trojkovou řadu. Stalo se tradicí, že než přijde nové BMW trvá to 7 až 8 let a v některých případech se vystřídají během jedné generace bavoráků, celé dvě generace u konkurence (korejské automobilky). Tato strategie je možná pouze díky technologickému náskoku, který automobil postrčí při uvedení na trh na špičku třídy, kde se drží i několik let po uvedení. To je čas, kdy jej dostihne konkurence, aspoň v některých disciplínách. „Být napřed“ ale také něco stojí, takže BMW nikdy nebude levné auto. Ve vyšší ceně jsou zahrnuty vysoké náklady na vývoj a bohatá motorová nabídka, která nepokrývá jen nejprodávanější motorizace, ale i vysokovýkonné agregáty. K BMW patří přirozeně i prestiž. Část ceny kterou platíte je jen zhodnocení image výrobce, který tuto obtížně měřitelnou veličinu buduje mnoho let.

BMW 3 (E46), které si dnes podrobněji představíme, nahradilo předchůdce e36.jpg E36, který se vyráběl v letech 1990-1997. Březnový ženevský autosalon byl v roce 1998 svědkem významné události - světové premiéry nejprodávanější řady bavorské automobilky. První dodávky následovaly až později v létě 1998, nejprve jen ve čtyřdveřové verzi sedan. To co jsme popsali v předchozím odstavci, platí beze zbytku o BMW 3 (E46). Tento automobil se po zahájení prodeje stal bestsellerem a technickým vrcholem automobilové produkce konce devadesátých let. Prémiový segment tehdy čekal na novou generaci Audi A4 (2000) i Mercedesu-Benz C (2000) a v Mnichově tento náskok proměnili v obchodní úspěch. Kvůli uspokojení poptávky se u BMW rušily celozávodní dovolené a přijímaly stovky nových zaměstnanců pro další směny.

Elegantní karosérie má pro BMW typické znaky: krátký přední převis, sportovní siluetu s dlouhou kapotou a ostrou odtrhovou hranou na zádi. Firemní pravidlo, o podvozku rychlejším než motor, bylo také u nové trojky ctěno. Hliníkový podvozek lze z provozního hlediska pouze chválit. Nejde jen o sportovně bezchybné reakce vozu na podněty řidiče. Umění je skloubit sportovní chování vozu s pohodlím posádky a to BMW umí. Klasická koncepce pohonu (motor vpředu, pohon zadních kol) je pro bavorské výrobky charakteristická a více méně předurčuje prostorové možnosti automobilu, jehož vnější rozměry vyrostly na 4471 x 1739 x 1415 mm. U E46 byl vzhledem ke kritice předchozí generace zvětšen rozvor na 2725 mm, což je na první pohled velkorysá hodnota, ale nesmíme zapomenout na to, že motor je uložen vpředu podélně (za ním ještě převodovka a středem vedený spojovací hřídel) a tak obestavěný prostor není využit tak dobře jako u vozů s motorem napříč. Na zadních sedadlech je více místa než v předchozí generaci, ale trojkové BMW není v tomto směru rozhodně rekordmanem. Cestující na zadních sedadlech také omezuje konstrukce předních sedadel, která neumožňuje zastrčit chodidla pod sedadlo. Ani zavazadlový prostor není příliš velkorysý (sedan 440 l, touring 445/1345 l), to se ale stává v prémiovém segmentu standardem. Nepotěší absence možnosti sklopit zadní opěradla (příplatková položka, kterou nebyl každý ochoten objednat). V kokpitu vládnou kvalitní materiály (měkčené plasty), precizní dílenské zpracování, jednoduchý a funkční design.

Zkratka BMW vznikla z názvu Bayerische Motorenwerke, což ukazuje na motorářský původ firmy. Na přelomu milenia byly motory BMW jedny z nejlepších na trhu. Systém značení modelů, kdy dvě koncové číslice vyjadřovaly zaokrouhlený zdvihový objem motoru, automobilka postupně opustila, ale navenek je hierarchie v rámci řady určována stále stejně. Základní motorizace tvořily čtyřválce 1895 cm3, které se prodávaly pod modelovým označením 316i (77 kW) a 318i (87 kW). Základní verze BMW měla vždy specifické postavení, neboť byla v oblasti výbavy a mnoha detailech, kompromisem s cílem dosáhnout nižší cenu, resp. motivovat zájemce ke koupi silnějších modelů. BMW 316i často soupeřilo s velmi dobře vybavenými konkurenčními modely obyčejných značek (často se silnými motory) a právě u něj je nejvíce cítit image, které je třeba zaplatit. Třistaosmnáctka je pak posledním stupněm k opravdovému BMW, které prostě musí mít pod kapotou řadový šestiválec. Ten najdeme v modelech 320i (zdvihový objem motoru 2171 cm3, nejvyšší výkon 125 kW), 325i (zdvihový objem motoru 2494 cm3, nejvyšší výkon 141 kW), 328i (zdvihový objem motoru 2793 cm3, nejvyšší výkon 142 kW), 330i (zdvihový objem motoru 2979 cm3, nejvyšší výkon 170 kW). Nad nimi trůní již jen BMW M3 (řadový šestiválec, zdvihový objem motoru 3246 cm3, nejvyšší výkon 252 kW, v nabídce od roku 2001), které má v řadě E46 výhradně dvoudveřovou karosérii (kupé nebo kabrio). V rámci neustálého zlepšování dostala později základní verze 316i nový čtyřválec 1796 cm3 (85 kW) a 318i již nemá pod kapotou motor 1,9 l ale nový čtyřválec 1995 cm3 (105 kW). Motorových verzí bylo ještě více, jejich přehled naleznete v samostatné tabulce.

BMW E46 Compact

ModelMotorvýkonvýroba
316tiN4285 kW2001 - dosud
318tiM44105 kW2001 - dosud
325tiM54141 kW2001 - dosud
318tdM4785 kW2003 - dosud
320tdM47110 kW2001 - dosud

BMW E46 Sedan

ModelMotorvýkonvýroba
316iM4477 kW1999 - 2002
316iN4285 kW2002 - dosud
318iM4487 kW1998 - 2001
318iN42105 kW2001 - dosud
320iM52110 kW1998 - 2000
320iM54125 kW2000 - dosud
323iM52125 kW1998 - 2000
325iM54141 kW2000 - dosud
325xiM54141 kW2000 - dosud
328iM52142 kW1998 - 2000
330iM54170 kW2000 - dosud
330xiM54170 kW2000 - dosud
318dM4785 kW2001 - dosud
320dM47100 kW1998 - 2001
320dM47110 kW2001 - dosud
330dM57135 kW1999 - 2003
330dM57150 kW2003 - dosud
330xdM57135 kW2000 - 2003
330xdM57150 kW2003 - dosud

BMW E46 Touring

ModelMotorvýkonvýroba
318iM4487 kW1999 - 2001
318iN42105 kW2001 - dosud
320iM52110 kW1999 - 2000
320iM54125 kW2000 - dosud
325iM54141 kW2000 - dosud
325xiM54141 kW2000 - dosud
328iM52142 kW1999 - 2000
330iM54170 kW2000 - dosud
330xiM54170 kW2000 - dosud
318dM4785 kW2003 - dosud
320dM47100 kW1999 - 2001
320dM47110 kW2001 - dosud
330dM57135 kW1999 - 2003
330dM57150 kW2003 - dosud
330xdM57135 kW2000 - 2003
330xdM57150 kW2003 - dosud

BMW E46 Coupe

ModelMotorvýkonvýroba
318CiM4487 kW1999 - 2001
318CiN42105 kW2001 - dosud
320CiM52110 kW1999 - 2000
320CiM54125 kW2000 - dosud
323CiM52125 kW1999 - 2000
325CiM54141 kW2000 - dosud
328CiM52142 kW1999 - 2000
330CiM54170 kW2000 - dosud
320CdM47110 kW2003 - dosud
330CdM57150 kW2003 - dosud

Samostatnou kapitolou jsou diesely. Jejich obliba roste nezadržitelným tempem a právě BMW bylo u počátku růstu výkonů v 90. letech, kdy byl na trh uveden „sportovní diesel“ v modelu 325tds (E36). Od počátku prodeje generace E46 je v nabídce čtyřválcový přeplňovaný diesel 1951 cm3 (100 kW (dnes 110 kW/330 Nm), 280 Nm při 1750 ot./min, kombinovaná spotřeba 5,7 l/100 km), později přišel dieselový vrchol, šestiválec se vstřikováním common-rail o zdvihovém objemu 2926 cm3 (135 kW, 390 Nm při 1750 ot./min, kombinovaná spotřeba 6,8 l/100 km) a nedávno také 150kilowattová verze. Setkat se můžete také s BMW 318d (85 kW).

Písmeno v označení verzí 325xi, 330xi a 330xd značí pohon všech kol (bez uzávěrek diferenciálu), který rozděluje výkon na kola v poměru 38 % na přední, 62 % na zadní nápravu a v případě nedostatku adheze je přísun síly na konkrétní kolo utlumen samočinným zásahem brzdového systému.

Verze touring i kupé disponovaly stejnou motorovou škálou jako sedany, až na nejslabší verze. Dieselový věk se přenesl i do sportovně střižené karosérie kupé, když se pod kapotou objevil menší (320Cd) i větší (330 Cd) turbodiesel.

Facelift řady přišel v roce 2001. Nejdůležitější změnou, která odlišuje novější vozy řady E46, jsou výraznější přední světlomety a inovovaný design koncových svítilen. Když jsme u koncových světel, v roce 2003 dostala trojková BMW dvoustupňová světla. V roce 2003 došlo také k výraznějšímu odlišení dvoudveřových verzí, které mají teď nejen bezrámová okna bočních dveří (platí od počátku produkce), ale také mnohem agresivnější příď s novým nárazníkem a jinými světlomety.

Od roku 2001 je v nabídce také druhá generace BMW 3 Compact, která sice vychází z řady 3, ale designéři dělali vše pro její odlišení od dražších karosářských verzí. Zcela jiná je příď se čtveřicí samostatných světlometů a neobvykle působí také záď se svítilnami sdruženými pod společným krycím sklem resp. plastem. Jako nejmenší BMW byl Compact určen mladým zákazníkům, kteří chtěli levné BMW. Konkurentem byly například Audi A3. Také Compact má pohon zadních kol, během výroby se rozšířila základní nabídka motorů také o šestiválec 325ti (141 kW, písmeno „t“ však neznamená že pod kapotou je turbo) a turbodiesely 316 TD (85 kW) a 318 TD (105 kW).

Podíváme-li se trojkovému BMW na zoubek okem statistik závad a nedostatků, najdeme poznámky techniků Dekry týkající se nadprůměrného výskytu nadměrného opotřebení brzd (zřejmě dáno i stylem jízdy mnoha majitelů BMW), občas zlobí viklající se sedadla, přední světlomety nebo časté závady na dieselovém vstřikovacím čerpadle. Žebříček TÜV 2004 ukazuje překvapivě špatné hodnocení už tříletých BMW řady 3 (hůře dopadlo jen 5 hodnocených vozů) a bohužel pro BMW, tato situace se opakuje také ve starších kategoriích, kam tato řada (E46) také patří. Trojková BMW patří dle statistik technických nedostatků k podprůměrným vozům. Klíčem k tak špatnému hodnocení jsou paradoxně (vzhledem k provozním kvalitám podvozku) závady na obou nápravách, které provázely již řadu E36 a u nástupce pokračují. Závady se kupodivu netýkají bezchybného řízení, ani hnacích hřídelů.

Nedávno německý Autobild zvýšil hladinu zájmu o BMW 3 aférou s problematickou zadní nápravou řady E46. U modelů vyrobených před únorem 2000 dochází nadprůměrně často k prasklinám kolem úchytů nápravy do karosérie. Automobilka tvrdí, že jde o ojedinělé případy, které se vyskytují u přetěžovaných a nestandardně používaných vozů (autoškoly a majitelé s těžkými přívěsy), které disponují vysokými výkony. Autobild zjistil, že zmíněné provozní podmínky nebyly v mnoha případech na vině. V extrémních případech došlo k oddělení jednoho ze čtyř úchytných bodů na zadní nápravě (která tak v tomto místě byla asi o 10 cm níže), což přirozeně výrazně mění geometrii kol. BMW ve většině případů přiznalo chybu a opravu závady uhradilo. (hromadnou opravu - svolávací akci - u všech vyrobených vozů ale odmítá). Zásadní nedostatek je řešen výměnou poměrně velkého plechového dílu, kvůli kterému je nutno odstrojit celou zadní část automobilu, včetně nápravy, nádrže a čalounění interiéru. O závažnosti této chyby hovoří i to, že celá operace trvá 3 až 4 týdny. Budete-li tedy kupovat takové BMW, doporučujeme pozorně prozkoumat uchycení zadní nápravy do karosérie, nepatrné praskliny se mohou brzy a rychle rozšířit. Naopak pokud uvidíte, že se se zadní části spodku vozu něco dělalo, nemusí jít hned o těžkou havárii, ale jen stopy po rozsáhlé opravě v servisu BMW. Takto postižených automobilů je samozřejmě relativně málo (řádově stovky) v celkovém objemu produkce, ale předpokládáme, že se majitelé opravených aut velmi rychle chtějí zbavit, což může znamenat, že se tyto vozy objeví za výhodnější cenu i u nás. Od poloviny února 2000 je tento konkrétní problém vyřešen změnou konstrukce. Faktem zůstává, že TÜV nachází již u tříletých aut u každého desátého BMW 3 problém na podvozku a procento závad s rostoucím věkem také roste.

Mezi špatné vlastnosti všech BMW patří jejich atraktivita na černém trhu, takže existuje potenciální nebezpečí krádeže nebo poškození vozu. V oblasti odolnosti vůči krádeži, udělala tato německá automobilka, vědoma si atraktivity svých vozů, velký krok kupředu, ale zloději časem vždy přijdou na nové triky… S tím souvisí vyšší částky za pojištění, které taky zohledňují prvotřídní sazby za servis a náhradní díly.

Koupě ojetého BMW může být splněním životního snu. Když už na něj máte, k výše uvedeným pozitivům a jistotám, problémům a nevýhodám, můžete připočítat bohatou bezpečnostní výbavu všech modelů a u šestiválcových verzí i nadstandardní komfortní výbavu (té u čtyřválců mnohdy něco schází). Co vám vyjde na konci této rovnice, zda koupit nebo nekoupit, bude jako vždy záležet na individuálním stavu vozu, stavu vaší peněženky a na vaší ochotě poddat se třem písmenům: BMW.

Další informace o tomto voze najdete také na těchto odkazech:

Přednosti:

  • výborné jízdní vlastnosti
  • hodnotně působící interiér, výborné dílenské zpracování
  • velmi dobré vznětové motory (výkonné, tiché, úsporné)
  • vzhledem k výkonům příznivá spotřeba zážehových motorů, kultivovaný chod
  • image značky

Nedostatky:

  • vyšší ceny náhradních dílů, servisních prací, pojištění
  • vysoká atraktivita u zlodějů
  • průměrné místo na zadních sedadlech, průměrný zavazadlový prostor
  • vyšší ztráta hodnoty v prvních letech provozu

Nejčastější závady:

  • nadprůměrně časté problémy s přední i zadní nápravou
  • nesouměrný účinek ruční brzdy
  • viklající se sedadla
  • závady vstřikovacích čerpadel u vznětových motorů
Oznámkuj dealera
Spolupracujeme s TipCars.com
Igor Záruba: Trump jako obraz doby Igor Záruba: Trump jako obraz doby

Donald Trump se dočkal, časopis Time ho zvolil za…

Ať dostane Mladič doživotí, navrhuje žalobce tribunálu pro bývalou Jugoslávii Ať dostane Mladič doživotí, navrhuje žalobce tribunálu pro bývalou Jugoslávii

Doživotní trest vězení navrhl dnes pro někdejšího…

Bude? Nebude? Sázkovky vypisují kursy na Forejta Bude? Nebude? Sázkovky vypisují kursy na Forejta

Hradní protokolář Jindřich Forejt zažívá obtížné období.…

Výstavba bytů se propadá. Prodeje přitom trhají rekordy Výstavba bytů se propadá. Prodeje přitom trhají rekordy

Stavební firmy v Česku zahájily letos do konce října…

 
 



reklama


reklama


Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Do konce desetiletí by mohl z Tatry opět vyjet nový osobní vůz Do konce desetiletí by mohl z Tatry opět vyjet nový osobní vůz

Automobilka Tatra se podle týdeníku Ekonom vrací k…

Zlatá éra rally skončila před 30 lety. Monstra skupiny B zabila moc lidí Zlatá éra rally skončila před 30 lety. Monstra skupiny B zabila moc lidí

Skupina B je považována za nejatraktivnější období…

 




Ojeté BMW E46 Compact (2000-2004): Život ve stínu Ojeté BMW E46 Compact (2000-2004): Život ve stínu

Než přišlo BMW řady 1, zastupoval mnichovskou značku v…

BMW svolává do servisů řadu 3 E46 kvůli vybuchujícím airbagům BMW svolává do servisů řadu 3 E46 kvůli vybuchujícím airbagům

Německá automobilka svolá do amerických servisů 42 tisíc…

 



 
Hyundai i30 a jeho pět tajemství. Kdy přijde na trh? A může být Autem roku 2017?

Hyundai i30 a jeho pět tajemství. Kdy přijde na trh? A může být Autem roku 2017?

Dnes 14:56

Tuzemské zastoupení automobilky Hyundai dnes pořádalo tiskovou předpremiéru nové generace modelu i30. V rámci prezentace jsme se dozvěděli spoustu užitečných informací.




Blesk.cz

Forejtovu prověrku potvrdil poslanec. Zeman ho chce i po skandálu ve Vatikánu

Forejtovu prověrku potvrdil poslanec. Zeman ho chce…

Jindřicha Forejta, který v úterý rezignoval na funkci hradního protokoláře, by prezident Miloš Zeman dál viděl…

Mapy.cz přidávají červený kříž. Volají, navigují a pomohou s První pomocí

Mapy.cz přidávají červený kříž. Volají, navigují a…

V menu mobilní aplikace Mapy.cz se po nejnovější aktualizaci objevila nová položka První pomoc. Umožní zavolat…

 

iSport.cz

Droppa skončil v Rusku. Hledá si angažmá, připustil návrat do Česka

Droppa skončil v Rusku. Hledá si angažmá, připustil…

Fotbalový reprezentant Lukáš Droppa skončil v Tomsku, který má finanční problémy a neplatil hráčům výplaty. S…

Kauza HC Polanský zná první verdikt. Končí Marek, vystřídá ho Peterek

Kauza HC Polanský zná první verdikt. Končí Marek,…

AKTUALIZOVÁNO 10.45 | V kauze "HC Polanský" padl v Třinci první verdikt. Dozorčí rada HC Oceláři odvolala…

 

Reflex.cz

50 důkazů krásy i krutosti na Zemi. National Geographic zveřejnil nejlepší fotky uplynulého roku

50 důkazů krásy i krutosti na Zemi. National…

Křehký život v divočině i krutost pytláků. Výběr fotografií, které vždy na konci roku vybere časopis National…

Kašpárek v rohlíku David Dvořák: Dětem jsme dali jejich vlastní kapelu se vším, co k tomu patří

Kašpárek v rohlíku David Dvořák: Dětem jsme dali…

V uplynulém týdnu jsme vám představili osm Čechů, kteří se už pár let živí (a leckdy i uživí) humorem – a…

 
 
reklama