21.5. 2001

Kategorie třídveřových kompaktů je oblíbená zejména pro svůj zajímavý vzhled a sportovní charakter. V této kategorii má svého zástupce i mnichovská automobilka BMW. První kompaktní BMW řady 3 bylo představeno v roce 1994 a dostalo název Compact. Na jarním autosalonu v Ženevě však již nastoupila jeho druhá generace, která přináší řadu významných novinek.

Nejdříve se podívejme na nový design Compactu. Ten sice opticky navazuje na poslední generaci řady 3, ale shodný karosářský díl snad není ani jeden... Zejména pozměněný výraz předních i zadních světlometů celý vůz opticky odlehčuje. Compact tak působí podstatně mladistvějším dojmem. Proti předchozí generaci nový Compact významně povyrostl a to o 15 mm na výšku (na 1408 mm), na šířku dokonce o 53 mm (na 1751 mm) a také na délku o 52 mm (na 4262 mm).

Interiér novinky byl samozřejmě také modernizován. Největší změny jsou ve využití nových elektronických systémů. Z těch nejzajímavějších je to například klíč s osobní pamětí, na kterém je možné předprogramovat některé funkce jako je nastavení sedadla, rádia, klimatizace, atd. Dalšími novinkami jsou i 9ti palcový displej se zobrazením 16: 9, dva typy navigačních systémů, ale také systémy automatického spouštění a regulace stěračů a kontroly tlaku v pneumatikách.

Praktickým vylepšením interiéru je větší počet úložných schránek a zejména zvláštní odkládací místo na drobnější předměty v zavazadlovém prostoru. Zavazadlový prostor se navíc může pochlubit zvětšením proti předchozímu modelu o 70 litrů na nynějších 310 litrů. Po sklopení zadních sedadel lze dosáhnout prostoru dokonce až 1100 litrů. Tyto údaje však u kompaktních vozů nebývají až tak důležité, takže se raději podívejme na to nejzajímavější, co BMW 3 Compact přináší. A tím je bezesporu nový motor 1,8/85 kW.

Zákazníci kupující BMW 3 Compact budou mít zpočátku výběr jen ze dvou motorů. Model s označením 316ti však bude osazen pozoruhodným čtyřválcovým motorem o obsahu 1,8 litru. Tento motor dosahuje nejvyššího výkonu 85 kW (115 k) při 5500 ot/min a maximálního točivého momentu 175 Nm při 3750 ot/min. Jeho zajímavostí je kromě již známého systému Vanos (variabilní časování ventilů) i nový systém přívodu vzduchu do motoru nazvaný Valvetronic. Jde o velmi významnou konstrukční změnu, která je v sériovém automobilu použita poprvé na světě. Tento nový systém by se svým významem dal přirovnat k nahrazení karburátorů přímým vstřikováním paliva. Systém Valvetronic totiž plynule řídí zdvih sacích ventilů, čímž plně nahrazuje dosud používanou škrtící klapku, která v principu není ideální. Částečně otevřená škrtící klapka totiž vytváří značné turbulence přicházejícího vzduchu a špatně promíchané palivo se vzduchem není následně plně využito. Nový systém je schopen lépe reagovat na potřebu přívodu vzduchu, což má mnoho výhod. Jednou z těchto výhod je více než 10 % úspory paliva v celém rozsahu otáček, což je prakticky stejný efekt jako při použití přímého vstřikování. BMW 316ti Compact se tak pyšní kombinovanou spotřebou pouze 6,9 l/100 km, což je o 0,7 l/100 km méně než bylo u předchozí generace. Nižší spotřeba však není na úkor výkonu. Právě naopak a to je další výhoda. Nový motor dosahuje o 8 kW více než předchozí verze a nový BMW 316ti Compact tak dokáže jet rychlostí přes 200 km/h. Dalšími výhodami je i lepší odezva na plynový pedál, hladší chod motoru a tím zmenšení vibrací a samozřejmě i nižší produkce výfukových plynů.

Model s druhým motorem ponese označení 325ti a bude poháněn známým šestiválcem se zdvihovým objemem 2,5 litru. Tento motor dosahuje výkonu 141 kW (192 k) při 6000 ot/min a maximálního točivého momentu 245 Nm při 3500 ot/min. U obou motorů bude na výběr mezi pětistupňovou manuální nebo pětistupňovou automatickou převodovkou se systémem Steptronic. Později nabídku pohonných jednotek rozšíří další motory včetně vznětových.

O co nejvyšší bezpečnost se v novém Compactu starají systémy ABS s rozdělovačem brzdné síly, systém jízdní stability ASC+T, protiprokluzový systém DSC (u modelu 316ti za příplatek), dále může být vůz vybaven až osmi airbagy a bi-xenonovými světlomety.

BMW 3 Compact si se svým zajímavým vzhledem, moderními motory, sportovním nastavením podvozku a tradičním pohonem zadních kol jistě své příznivce najde. V prodeji by se měl objevit v červnu tohoto roku.

Firmy, které mají velké srdce - přihlaste se do TOP Odpovědná firma 2018 Firmy, které mají velké srdce - přihlaste se do TOP Odpovědná firma 2018

Férovost firem a jejich přístup k okolnímu světu…

Kubánci se po více než čtyřiceti letech dočkají nové ústavy, její návrh schválil parlament Kubánci se po více než čtyřiceti letech dočkají nové ústavy, její návrh schválil parlament

Kubánský parlament dnes schválil návrh nové ústavy, která…

RegioJet vyhrál soutěž na regionální dopravu v Ústeckém kraji RegioJet vyhrál soutěž na regionální dopravu v Ústeckém kraji

Soukromý dopravce RegioJet vyhrál poptávkové řízení na…

 
 







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Ráj na Zemi Škodu Kodiaq GT v Číně nečeká. Toto chystá konkurence Ráj na Zemi Škodu Kodiaq GT v Číně nečeká. Toto chystá konkurence

Zbrusu nový kupé-crossover Škody se ještě ani nezačal…

Řidič BMW byl napaden na čerpací stanici. Auto použil jako zbraň a ujel Řidič BMW byl napaden na čerpací stanici. Auto použil jako zbraň a ujel

Auto se dá použít jako zbraň a to jak v negativní, tak i…

 





 
Alfa Romeo 75 Turbo Evoluzione: Jak se její motor vešel do třílitrového limitu?

Alfa Romeo 75 Turbo Evoluzione: Jak se vejít do třílitrového limitu?

Včera

Alfa Romeo 75 Turbo Evoluzione z roku 1987 dnes představuje cenový vrchol v tradiční řadě 75. Tento homologační speciál dal 500 šťastným majitelům okusit nefalšované sportovní svezení. Nejrychlejší Alfou 75 tento vzácný typ přesto není.




Blesk.cz

Havajské ostrovy: Lákají na vulkány, odlehlé pláže a žhavé celebrity

Havajské ostrovy: Lákají na vulkány, odlehlé pláže a…

Pokud toužíte po absolutním ráji a nekonečné pohodě, zamiřte na jeden z Havajských ostrovů uprostřed Tichého…

Austrálie zachraňuje unikátní útes. Na pomoc povolala vědce

Austrálie zachraňuje unikátní útes. Na pomoc povolala vědce

Australská vláda začala posuzovat předložené vědecké návrhy na záchranu Velkého bariérového útesu, který je od…

 

iSport.cz

Dostali jsme na p*del, ale nepoložíme se, slibuje olomoucký kouč Jílek

Dostali jsme na p*del, ale nepoložíme se, slibuje…

Těšil se na konfrontaci, která odhalí opravdovou sílu jeho mančaftu i vzhledem ke třetímu předkolu Evropské…

SESTŘIH: Olomouc - Slavia 0:3. Pražané vedou ligu, trefil se i Coufal

SESTŘIH: Olomouc - Slavia 0:3. Pražané vedou ligu,…

Fotbalisté Slavie vstoupili do nového ročníku první ligy výhrou 3:0 na hřišti Olomouce. Souboj druhého se…

 

Reflex.cz

Kopr v kuchyni: Je křehký i dominantní, milovaný i nenáviděný

Kopr v kuchyni: Je křehký i dominantní, milovaný i…

Koprovku buď milujete, nebo nesnášíte. Být vůči ní lhostejný prakticky nejde. Asi měsíc v roce koprovku bezmezně…

Kapela TH!S během posledního tajného koncertu pomáhala bourat stan Reflexu

Kapela TH!S během posledního tajného koncertu…

Poslední tajný koncert Reflexu se na Colours odehrál v režii kapely TH!S. Gang kolem herce a režiséra Vojty…