21.5. 2001

Kategorie třídveřových kompaktů je oblíbená zejména pro svůj zajímavý vzhled a sportovní charakter. V této kategorii má svého zástupce i mnichovská automobilka BMW. První kompaktní BMW řady 3 bylo představeno v roce 1994 a dostalo název Compact. Na jarním autosalonu v Ženevě však již nastoupila jeho druhá generace, která přináší řadu významných novinek.

Nejdříve se podívejme na nový design Compactu. Ten sice opticky navazuje na poslední generaci řady 3, ale shodný karosářský díl snad není ani jeden... Zejména pozměněný výraz předních i zadních světlometů celý vůz opticky odlehčuje. Compact tak působí podstatně mladistvějším dojmem. Proti předchozí generaci nový Compact významně povyrostl a to o 15 mm na výšku (na 1408 mm), na šířku dokonce o 53 mm (na 1751 mm) a také na délku o 52 mm (na 4262 mm).

Interiér novinky byl samozřejmě také modernizován. Největší změny jsou ve využití nových elektronických systémů. Z těch nejzajímavějších je to například klíč s osobní pamětí, na kterém je možné předprogramovat některé funkce jako je nastavení sedadla, rádia, klimatizace, atd. Dalšími novinkami jsou i 9ti palcový displej se zobrazením 16: 9, dva typy navigačních systémů, ale také systémy automatického spouštění a regulace stěračů a kontroly tlaku v pneumatikách.

Praktickým vylepšením interiéru je větší počet úložných schránek a zejména zvláštní odkládací místo na drobnější předměty v zavazadlovém prostoru. Zavazadlový prostor se navíc může pochlubit zvětšením proti předchozímu modelu o 70 litrů na nynějších 310 litrů. Po sklopení zadních sedadel lze dosáhnout prostoru dokonce až 1100 litrů. Tyto údaje však u kompaktních vozů nebývají až tak důležité, takže se raději podívejme na to nejzajímavější, co BMW 3 Compact přináší. A tím je bezesporu nový motor 1,8/85 kW.

Zákazníci kupující BMW 3 Compact budou mít zpočátku výběr jen ze dvou motorů. Model s označením 316ti však bude osazen pozoruhodným čtyřválcovým motorem o obsahu 1,8 litru. Tento motor dosahuje nejvyššího výkonu 85 kW (115 k) při 5500 ot/min a maximálního točivého momentu 175 Nm při 3750 ot/min. Jeho zajímavostí je kromě již známého systému Vanos (variabilní časování ventilů) i nový systém přívodu vzduchu do motoru nazvaný Valvetronic. Jde o velmi významnou konstrukční změnu, která je v sériovém automobilu použita poprvé na světě. Tento nový systém by se svým významem dal přirovnat k nahrazení karburátorů přímým vstřikováním paliva. Systém Valvetronic totiž plynule řídí zdvih sacích ventilů, čímž plně nahrazuje dosud používanou škrtící klapku, která v principu není ideální. Částečně otevřená škrtící klapka totiž vytváří značné turbulence přicházejícího vzduchu a špatně promíchané palivo se vzduchem není následně plně využito. Nový systém je schopen lépe reagovat na potřebu přívodu vzduchu, což má mnoho výhod. Jednou z těchto výhod je více než 10 % úspory paliva v celém rozsahu otáček, což je prakticky stejný efekt jako při použití přímého vstřikování. BMW 316ti Compact se tak pyšní kombinovanou spotřebou pouze 6,9 l/100 km, což je o 0,7 l/100 km méně než bylo u předchozí generace. Nižší spotřeba však není na úkor výkonu. Právě naopak a to je další výhoda. Nový motor dosahuje o 8 kW více než předchozí verze a nový BMW 316ti Compact tak dokáže jet rychlostí přes 200 km/h. Dalšími výhodami je i lepší odezva na plynový pedál, hladší chod motoru a tím zmenšení vibrací a samozřejmě i nižší produkce výfukových plynů.

Model s druhým motorem ponese označení 325ti a bude poháněn známým šestiválcem se zdvihovým objemem 2,5 litru. Tento motor dosahuje výkonu 141 kW (192 k) při 6000 ot/min a maximálního točivého momentu 245 Nm při 3500 ot/min. U obou motorů bude na výběr mezi pětistupňovou manuální nebo pětistupňovou automatickou převodovkou se systémem Steptronic. Později nabídku pohonných jednotek rozšíří další motory včetně vznětových.

O co nejvyšší bezpečnost se v novém Compactu starají systémy ABS s rozdělovačem brzdné síly, systém jízdní stability ASC+T, protiprokluzový systém DSC (u modelu 316ti za příplatek), dále může být vůz vybaven až osmi airbagy a bi-xenonovými světlomety.

BMW 3 Compact si se svým zajímavým vzhledem, moderními motory, sportovním nastavením podvozku a tradičním pohonem zadních kol jistě své příznivce najde. V prodeji by se měl objevit v červnu tohoto roku.

Dohodu o toleranci budoucí vlády ještě nemáme hotovou, říká Vojtěch Filip Dohodu o toleranci budoucí vlády ještě nemáme hotovou, říká Vojtěch Filip

KSČM s Andrejem Babišem jedná o toleranci menšinové vlády…

Komentář Václava Zemana: Co by si měl Andrej Babiš přivézt z Finska Komentář Václava Zemana: Co by si měl Andrej Babiš přivézt z Finska

Předseda hnutí ANO se vydal do Finska prý i proto, aby…

Babišovo ANO hlasováním ve sněmovně potápí možnou vládu s ČSSD Babišovo ANO hlasováním ve sněmovně potápí možnou vládu s ČSSD

Mezi socialisty roste počet odpůrců koalice s Andrejem…

 
 







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Němci ujeli s Fabií 106.000 km. Pak ji v Česku nechali rozebrat do šroubku Němci ujeli s Fabií 106.000 km. Pak ji v Česku nechali rozebrat do šroubku

Zelená Škoda Fabia Combi prošla dlouhodobým testem Auto…

Nový Ford Focus už se vyrábí. Podívejte se do upravené německé továrny Nový Ford Focus už se vyrábí. Podívejte se do upravené německé továrny

Příchod každého nového modelu si žádá prázdniny pro…

 





 
Výhody a nevýhody elektromobilů: Proč třeba nepotřebují převodovku? A jak je to s jejich účinností?

Výhody a nevýhody elektromobilů: Proč třeba nepotřebují převodovku? A jak je to s jejich účinností?

Dnes 18:34

Elektromobily jsou dle mnohých pohonem budoucnosti. Co od nich může řadový motorista očekávat?




Blesk.cz

Neuvěřitelná tragédie: Františka (†36) během středeční bouřky zabil blesk

Neuvěřitelná tragédie: Františka (†36) během…

Absolutně neuvěřitelná tragédie se odehrála v malém městě poblíž Nitry na Slovensku. Františka (†36) během…

Luxusní loď obávaného diktátora nikdo nechce: Ze Saddámovy jachty bude hotel!

Luxusní loď obávaného diktátora nikdo nechce: Ze…

Postel s hedvábnými závěsy, koupelna vykládaná zlatem, 17 pokojů pro hosty a vlastní holičství. Luxusní…

 

iSport.cz

Plavecká ruleta: Na nominaci na ME mají jediný závod, bojuje i Baumrtová

Plavecká ruleta: Na nominaci na ME mají jediný…

Jedna šance a dost. Tradiční systém amerických kvalifikací si o víkendu vyzkouší čeští plavci, pro které je…

Speciál k finále Ligy mistrů: 68 stran, plakáty. Zase vyhrajeme, hlásí Šmicer

Speciál k finále Ligy mistrů: 68 stran, plakáty.…

Liverpool proti Realu Madrid. Tohle finále fotbalové Ligy mistrů bude velmi emotivní pro jednoho z hrdinů…

 

Reflex.cz

Palác na kolejích: Takhle cestoval ruský car, než byl sesazen a zastřelen bolševiky

Palác na kolejích: Takhle cestoval ruský car, než…

Konec 19. století byl ve znamení obrovského rozmachu železniční dopravy a pozadu nechtěl zůstat ani ruský car…

Sado-maso v Dobřichovicích: Skvělé erotické kresby, které vás možná inspirují

Sado-maso v Dobřichovicích: Skvělé erotické kresby,…

Michal Cihlář je všeobecně známý jako ten, který dal tvář pražské zoo (a udělal to skvěle). Jeho oborem ovšem…