Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

BMW 5: Podrobná data nových čtyřválců v 520i, 528i, 525d

Diskuze (33)
Mnichovská automobilka zveřejnila kompletní specifikaci nových motorů, které od září vstoupí do prodeje v řadě 5.

Dva roky na trhu jsou v případě BMW řady 5 implusem k první velké vlně technických inovací. Šestiválce na mnoha frontách střídají srovnatelně výkonné čtyřválce. Po prvních vlaštovkách v podobě modelů X1 a Z4 tak přichází nová generace downsizingu z Mnichova i v jedné z klíčových modelových řad.

520i místo 523i

Po dvouleté přestávce se pod kapotu BMW řady 5 vrací zážehové čtyřválce. Nejslabší z nich se chystá pod notoricky známým označením 520i – tento číselný kód je s pětkovými BMW spojen od samého počátku.

Z objemu dvou litrů dává s pomocí turbodmychadla 135 kW a 270 Nm. Výkon je sice o 15 kW nižší než u předchozího podladěného šestiválce 523i (150 kW), momentové maximum je shodné.

Změna parametrů se projevuje nižší maximální rychlostí a srovnatelnou akcelerací z klidu. Kombinovaná spotřeba se díky úspornějšímu motoru, o 30 kg nižší hmotnosti a také systém Start-Stop snížila o 0,8 resp. 1,2 l/100 km.

BMW 5 - srovnání čtyř- a šestiválcových motorizací
Model523i520i
rok výroby2009–2011od 2011
Převodovka6M (8A)6M (8A)
Zdvihový objem [cm3]29961997
Válce/ventily6/44/4
Největší výkon [kW/min-1]150/6100135/5000-6250
Největší toč. mom. [Nm/min-1]270/1500-4250270/1250-4500
Max. rychlost [km/h]238 (234)227 (226)
Zrychlení 0-100 km/h [s]7,9 (8,2)7,9 (8,0)
Komb. spotřeba [l/100 km]7,6 (7,6)6,8 (6,4)
Poh. hmotnost [kg]1700 (1725)1670 (1685)

Čtyř- a šestiválec místo 528i

Atmosférické šestiválce u BMW ještě zcela nekončí. Třílitr 528i totiž nahradí 530i s výkonem zvýšeným o 10 kW. Zároveň se maximum točivého momentu 310 Nm posunulo do nižších otáček a klesla spotřeba. Na výsledných 7,6 l/100 km má kromě start-stopu svůj podíl i nově zavedená technologie spalování chudé směsi (lean burn).

Řeč čísel je ale jasná: dvoulitrový čtyřválec 528i je sice o 20 kW slabší než šestiválcová 530i, vykazuje ale lepší zrychlení i nižší spotřebu.

Novinkou je varianta 525i xDrive. Vůbec poprvé se do řady 5 dostává spojení čtyřválce a pohonu všech kol.

BMW 5 - srovnání čtyř- a šestiválcových motorizací
Model528i530i528i528i xDrive
rok výroby2009–2011od 2011od 2011od 2011
Převodovka6M (8A)6M (8A)6M (8A)8A
Zdvihový objem [cm3]2996299619971997
Válce/ventily6/46/44/44/4
Největší výkon [kW/min-1]190/6600200/6100180/5000-6500180/5000-6500
Největší toč. mom. [Nm/min-1]310/2600-5000)310/1600-4250350/1250-4800350/1250-4800
Max. rychlost [km/h]250 (250)250 (250)250 (250)250
Zrychlení 0-100 km/h [s]6,6 (6,7)6,5 (6,6)6,2 (6,3)6,5
Komb. spotřeba [l/100 km]7,8 (7,6)7,6 (7,4)6,8 (6,5)7,0
Poh. hmotnost [kg]1710 (1730)1710 (1730)1685 (1695)1780

525d mění dva válce za dvojité přeplňování

Premiéru má pod kapotou řady 5 nový čtyřválcový turbodiesel 25d. Nahrazuje stejně označovaný šestiválec (150 kW), proti němu přidává 10 kW a zachovává si 450 Nm. Další změnou je rychlejší akcelerace a o 1,2 litru nižší spotřeba.

Agregát je osazen dvěma různě velkými turbodmychadly s variabilní geometrií lopatek, která zajišťují dvoustupňové přeplňování. Proti současným aplikacím v modelech 123d a X1 xDrive23d (150 kW, 400 Nm) přidává 10 kW a 50 Nm.

I model 525d se bude s přechodem na čtyřválcový pohon nabízet ve verzi xDrive.

BMW 5 - srovnání čtyř- a šestiválcových motorizací
Model525d525d525d xDrive
rok výroby2009–2011od 2011od 2011
Převodovka6M (8A)6M (8A)8A
Zdvihový objem [cm3]299319951995
Válce/ventily6/44/44/4
Největší výkon [kW/min-1]150/4000160/4400160/4400
Největší toč. mom. [Nm/min-1]450/1750-2500450/1500-2500450/1500-2500
Max. rychlost [km/h]236 (232)243 (239)234
Zrychlení 0-100 km/h [s]7,2 (7,3)7,0 (7,0)7,0
Komb. spotřeba [l/100 km]6,2 (6,1)5,0 (4,8)5,1
Poh. hmotnost [kg]1765 (1780)1720 (1725)1795

Změny čekají také šestiválce

Úprav se dočkají ale také pokračující šestiválce – konkrétně ty vznětové. Upgrade 530d na 190 kW a 560 Nm (+10 kW/+20 Nm) není překvapením, stejných parametrů dosahuje už od jara vyráběná 530d xDrive.

Nárůst výkonu smazal náskok xDrivu v jízdní dynamice a instalace start-stopu zase snížila spotřebu. Ať už s pohonem zadních nebo všech kol, 530d má nyní s automatickou převodovkou 0-100 km/h za 6,0 sekundy a kombinovaná spotřeba se u všech třílitrů pohybuje kolem 5,5 l/100 km.

Dvoustupňově přeplňovaný 535d také posílí, a to z 220 na 230 kW. Tím se dostává o 5 kW nad výkon dosud nejsilnějšího mnichovského dieselu v 740d a xDrive40d od modelů X5 a X6.

Současně s posílením na 230 kW vzrostlo maximum točivého momentu z 600 na 630 Nm, kombinovaná spotřeba je díky start-stopu 5,4 l/100 km a akcelerace z 0 na 100 km/h se zkrátila o dvě desetiny na 5,5 sekundy.

Novinkou je možnost pohonu všech kol ve verzi 535d xDrive.

Diskuze (33)
Avatar - Hammunasakra
23. 8. 2011 21:32
Re: Vsetka cest !
Děkuji, "vyřídím" :-)
Avatar - Hammunasakra
23. 8. 2011 21:32
Re: Vsetka cest !
Nooo, NEříkala jsem "menej motorov" ;-)
Za 5 let? To bude MNOHEM víc hybridů a elektrovozů.. :-)
"Poriadne baterie" jsou "na cestě" (kdy PŘESNĚ "dorazí" do sériově prodávaných vozů těžko říci, ale to období "za 5tiletku" by mohlo odpovídat.. ;-)
PS: Ano UŽIJME si "dokud to jde" - dokud existuje atmosferický 6.3 od AMG (a jemu alespoň podobní... :-)
Avatar - AUDIRS6
23. 8. 2011 19:26
Re: Vsetka cest !
nooo, menej motorov / spalovacich ale s preplnovanim / asi nebude, ich mensi priemerny objem-ano, - rastuce predaje v Cine, Rusku, Indii...takze toho sa nebojme, hybridy? - tak tych sa nebojme vobec - tato docasna cesta skonci v slepej ulicke - a ta pride v momente uvedenia na trh "poriadnych" baterii - takych, ktore umoznia realny dojazd nad cca 160 km...
a vobec, tesme sa z nasledujucej blizkej buducnosti, kde este mame na vyber slusne mnozstvo kvalitnych motorov na vyber. >:D
23. 8. 2011 19:14
Re: Vsetka cest !
Hej, zda sa, ze Tvoja gula to vidi spravne...
Avatar - Ham.
23. 8. 2011 18:40
Re: 535xd
Obávám se, že tě lidé/zákazníci zklamou a 528i v prodejích 530i prostě převálcuje. Zvuk motoru u sedanu kde je zvuk maximálně utlumen, a že je u 5er utlumen sakra dobře, a to prakticky v celém otáčkovém spektru není de facto slyšet a na druhé straně lepší parametry, nižší spotřeba a náklady (pojištění) velkou řadu zájemců prostě pošle k 528i. Kde by 30i měl být a to sofort je Z4 protože to je vlastně jediné auto kde jde právě o ten fantastický zvuk (kde jinde když ne v otevřeném roadsteru?). No a 535xd také určitě nebude víc prodávána než 530xd, prostě střední třílitr je typická motorizace vyšší střední a tvoří někde 50, někde i 80% prodejů a v ČR i víc, zbytek připadá na třeba 535d nebo benzíny tak to prostě je a asi ještě dlouho bude.