BMW 5: Podrobná data nových čtyřválců v 520i, 528i, 525d

BMW 5: Podrobná data nových čtyřválců v 520i, 528i, 525d

 
 

Mnichovská automobilka zveřejnila kompletní specifikaci nových motorů, které od září vstoupí do prodeje v řadě 5.

Dva roky na trhu jsou v případě BMW řady 5 implusem k první velké vlně technických inovací. Šestiválce na mnoha frontách střídají srovnatelně výkonné čtyřválce. Po prvních vlaštovkách v podobě modelů X1 a Z4 tak přichází nová generace downsizingu z Mnichova i v jedné z klíčových modelových řad.

520i místo 523i

Po dvouleté přestávce se pod kapotu BMW řady 5 vrací zážehové čtyřválce. Nejslabší z nich se chystá pod notoricky známým označením 520i – tento číselný kód je s pětkovými BMW spojen od samého počátku.

Z objemu dvou litrů dává s pomocí turbodmychadla 135 kW a 270 Nm. Výkon je sice o 15 kW nižší než u předchozího podladěného šestiválce 523i (150 kW), momentové maximum je shodné.

Změna parametrů se projevuje nižší maximální rychlostí a srovnatelnou akcelerací z klidu. Kombinovaná spotřeba se díky úspornějšímu motoru, o 30 kg nižší hmotnosti a také systém Start-Stop snížila o 0,8 resp. 1,2 l/100 km.

BMW 5 - srovnání čtyř- a šestiválcových motorizací
Model523i520i
rok výroby2009–2011od 2011
Převodovka6M (8A)6M (8A)
Zdvihový objem [cm3]29961997
Válce/ventily6/44/4
Největší výkon [kW/min-1]150/6100135/5000-6250
Největší toč. mom. [Nm/min-1]270/1500-4250270/1250-4500
Max. rychlost [km/h]238 (234)227 (226)
Zrychlení 0-100 km/h [s]7,9 (8,2)7,9 (8,0)
Komb. spotřeba [l/100 km]7,6 (7,6)6,8 (6,4)
Poh. hmotnost [kg]1700 (1725)1670 (1685)

Čtyř- a šestiválec místo 528i

Atmosférické šestiválce u BMW ještě zcela nekončí. Třílitr 528i totiž nahradí 530i s výkonem zvýšeným o 10 kW. Zároveň se maximum točivého momentu 310 Nm posunulo do nižších otáček a klesla spotřeba. Na výsledných 7,6 l/100 km má kromě start-stopu svůj podíl i nově zavedená technologie spalování chudé směsi (lean burn).

Řeč čísel je ale jasná: dvoulitrový čtyřválec 528i je sice o 20 kW slabší než šestiválcová 530i, vykazuje ale lepší zrychlení i nižší spotřebu.

Novinkou je varianta 525i xDrive. Vůbec poprvé se do řady 5 dostává spojení čtyřválce a pohonu všech kol.

BMW 5 - srovnání čtyř- a šestiválcových motorizací
Model528i530i528i528i xDrive
rok výroby2009–2011od 2011od 2011od 2011
Převodovka6M (8A)6M (8A)6M (8A)8A
Zdvihový objem [cm3]2996299619971997
Válce/ventily6/46/44/44/4
Největší výkon [kW/min-1]190/6600200/6100180/5000-6500180/5000-6500
Největší toč. mom. [Nm/min-1]310/2600-5000)310/1600-4250350/1250-4800350/1250-4800
Max. rychlost [km/h]250 (250)250 (250)250 (250)250
Zrychlení 0-100 km/h [s]6,6 (6,7)6,5 (6,6)6,2 (6,3)6,5
Komb. spotřeba [l/100 km]7,8 (7,6)7,6 (7,4)6,8 (6,5)7,0
Poh. hmotnost [kg]1710 (1730)1710 (1730)1685 (1695)1780

525d mění dva válce za dvojité přeplňování

Premiéru má pod kapotou řady 5 nový čtyřválcový turbodiesel 25d. Nahrazuje stejně označovaný šestiválec (150 kW), proti němu přidává 10 kW a zachovává si 450 Nm. Další změnou je rychlejší akcelerace a o 1,2 litru nižší spotřeba.

Agregát je osazen dvěma různě velkými turbodmychadly s variabilní geometrií lopatek, která zajišťují dvoustupňové přeplňování. Proti současným aplikacím v modelech 123d a X1 xDrive23d (150 kW, 400 Nm) přidává 10 kW a 50 Nm.

I model 525d se bude s přechodem na čtyřválcový pohon nabízet ve verzi xDrive.

BMW 5 - srovnání čtyř- a šestiválcových motorizací
Model525d525d525d xDrive
rok výroby2009–2011od 2011od 2011
Převodovka6M (8A)6M (8A)8A
Zdvihový objem [cm3]299319951995
Válce/ventily6/44/44/4
Největší výkon [kW/min-1]150/4000160/4400160/4400
Největší toč. mom. [Nm/min-1]450/1750-2500450/1500-2500450/1500-2500
Max. rychlost [km/h]236 (232)243 (239)234
Zrychlení 0-100 km/h [s]7,2 (7,3)7,0 (7,0)7,0
Komb. spotřeba [l/100 km]6,2 (6,1)5,0 (4,8)5,1
Poh. hmotnost [kg]1765 (1780)1720 (1725)1795

Změny čekají také šestiválce

Úprav se dočkají ale také pokračující šestiválce – konkrétně ty vznětové. Upgrade 530d na 190 kW a 560 Nm (+10 kW/+20 Nm) není překvapením, stejných parametrů dosahuje už od jara vyráběná 530d xDrive.

Nárůst výkonu smazal náskok xDrivu v jízdní dynamice a instalace start-stopu zase snížila spotřebu. Ať už s pohonem zadních nebo všech kol, 530d má nyní s automatickou převodovkou 0-100 km/h za 6,0 sekundy a kombinovaná spotřeba se u všech třílitrů pohybuje kolem 5,5 l/100 km.

Dvoustupňově přeplňovaný 535d také posílí, a to z 220 na 230 kW. Tím se dostává o 5 kW nad výkon dosud nejsilnějšího mnichovského dieselu v 740d a xDrive40d od modelů X5 a X6.

Současně s posílením na 230 kW vzrostlo maximum točivého momentu z 600 na 630 Nm, kombinovaná spotřeba je díky start-stopu 5,4 l/100 km a akcelerace z 0 na 100 km/h se zkrátila o dvě desetiny na 5,5 sekundy.

Novinkou je možnost pohonu všech kol ve verzi 535d xDrive.

Spolupracujeme s TipCars.com
V Česku stagnuje. Hamé nahnalo rekordní tržby v zahraničí V Česku stagnuje. Hamé nahnalo rekordní tržby v zahraničí

Jedna z největších potravinářských firem rostla nejen na…

Další pokus o útok. V Antverpách někdo najel autem do nákupní zóny Další pokus o útok. V Antverpách někdo najel autem do nákupní zóny

V Antverpách se někdo pokusil autem najet vysokou…

Finanční divize Volkswagenu navzdory dieselgate zaznamenala rekordní zisky Finanční divize Volkswagenu navzdory dieselgate zaznamenala rekordní zisky

Finanční divize německé automobilové skupiny Volkswagen…

Trumpovo kouzlo vyprchává. Wall Street slábne nejvíce od jeho nástupu do úřadu Trumpovo kouzlo vyprchává. Wall Street slábne nejvíce od jeho nástupu do úřadu

Investoři přestávají věřit v růstovou hospodářskou…

 
 

Přidat názorDiskuse: BMW 5: Podrobná data nových čtyřválců v…







Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Zničili jsme pneumatiku a vydali se na cestu. Test nového výrobku Bridgestone Zničili jsme pneumatiku a vydali se na cestu. Test nového výrobku Bridgestone

Nový typ pneumatiky umožní motoristům ujet i po velkém…

Test Škody Octavia po faceliftu s motorem 1,8 TSI. K RS chybí jen kousek Test Škody Octavia po faceliftu s motorem 1,8 TSI. K RS chybí jen kousek

Octavia se zážehovou osmanáctistovkou nepatří mezi ty…

 




Podívejte se, jak vznikají kamufláže pro testovací prototypy! Podívejte se, jak vznikají kamufláže pro testovací prototypy!

Vypadá to jako úplná hračka, ale i maskování vývojového…

BMW M5 Competition Edition: 600 koní pro 200 šťastlivců za 3,5 milionu BMW M5 Competition Edition: 600 koní pro 200 šťastlivců za 3,5 milionu

V závěru výroby současné generace BMW řady 5 přichází…

 



 
Je toto první škodovácký elektromobil? Škoda představuje novou studii…

Je toto první škodovácký elektromobil? Škoda představuje novou studii…

Dnes 13:31

Dostali jsme tiskovou zprávu od Škodovky. O vývoji krystalického designu. Úplně na konci se ale našla jedna hodně zajímavá zmínka!




Blesk.cz

Piloti kroužili nad letištěm, dispečer spal: Ve Vietnamu nikdo nepřistál

Piloti kroužili nad letištěm, dispečer spal: Ve…

Letový dispečer mezinárodního vietnamského letiště Cat Bi ve městě Hai Phong zkomplikoval situaci celému letišti…

Nové české rekordy: Socha Hortenzie z 1,5 kilometru papíru a obraz Slunce z 940 okvětních lístků

Nové české rekordy: Socha Hortenzie z 1,5 kilometru…

Novými exponáty Muzea rekordů a kuriozit v Pelhřimově jsou od čtvrtka 23. března 2017 socha Hortenzie oblečená…

 

iSport.cz

Leguán na kurtu! Veselý odmítl hrát, veterán ulovil unikátní selfíčko

Leguán na kurtu! Veselý odmítl hrát, veterán ulovil…

Existuje spousta důvodů, proč přerušit tenisový zápas. Tma, déšť, třeba i chování soupeře… Ale přestat hrát…

Všichni se diví mé odvaze. Do Ruska příště nepojedu, slíbila Koukalová

Všichni se diví mé odvaze. Do Ruska příště nepojedu,…

Biatlonovou exhibici na závěr sezony proměnila Gabriela Koukalová ve svou show, když suverénně ovládla…

 

Reflex.cz

Odejde David Rath od soudu středem?

Odejde David Rath od soudu středem?

Už druhý soud hodil na hlavu státním zástupcům kauzu Davida Ratha kvůli odposlechům. Poté, co tak učinil pražský…

Můj heterosexuální coming out

Můj heterosexuální coming out

Minulý týden měl pro mě, stejně asi jako pro ostatní podobně smýšlející lidi, zásadní význam. Nejprve jsem si…