BMW 5: Podrobná data nových čtyřválců v 520i, 528i, 525d

BMW 5: Podrobná data nových čtyřválců v 520i, 528i, 525d

 
 

Mnichovská automobilka zveřejnila kompletní specifikaci nových motorů, které od září vstoupí do prodeje v řadě 5.

Dva roky na trhu jsou v případě BMW řady 5 implusem k první velké vlně technických inovací. Šestiválce na mnoha frontách střídají srovnatelně výkonné čtyřválce. Po prvních vlaštovkách v podobě modelů X1 a Z4 tak přichází nová generace downsizingu z Mnichova i v jedné z klíčových modelových řad.

520i místo 523i

Po dvouleté přestávce se pod kapotu BMW řady 5 vrací zážehové čtyřválce. Nejslabší z nich se chystá pod notoricky známým označením 520i – tento číselný kód je s pětkovými BMW spojen od samého počátku.

Z objemu dvou litrů dává s pomocí turbodmychadla 135 kW a 270 Nm. Výkon je sice o 15 kW nižší než u předchozího podladěného šestiválce 523i (150 kW), momentové maximum je shodné.

Změna parametrů se projevuje nižší maximální rychlostí a srovnatelnou akcelerací z klidu. Kombinovaná spotřeba se díky úspornějšímu motoru, o 30 kg nižší hmotnosti a také systém Start-Stop snížila o 0,8 resp. 1,2 l/100 km.

BMW 5 - srovnání čtyř- a šestiválcových motorizací
Model523i520i
rok výroby2009–2011od 2011
Převodovka6M (8A)6M (8A)
Zdvihový objem [cm3]29961997
Válce/ventily6/44/4
Největší výkon [kW/min-1]150/6100135/5000-6250
Největší toč. mom. [Nm/min-1]270/1500-4250270/1250-4500
Max. rychlost [km/h]238 (234)227 (226)
Zrychlení 0-100 km/h [s]7,9 (8,2)7,9 (8,0)
Komb. spotřeba [l/100 km]7,6 (7,6)6,8 (6,4)
Poh. hmotnost [kg]1700 (1725)1670 (1685)

Čtyř- a šestiválec místo 528i

Atmosférické šestiválce u BMW ještě zcela nekončí. Třílitr 528i totiž nahradí 530i s výkonem zvýšeným o 10 kW. Zároveň se maximum točivého momentu 310 Nm posunulo do nižších otáček a klesla spotřeba. Na výsledných 7,6 l/100 km má kromě start-stopu svůj podíl i nově zavedená technologie spalování chudé směsi (lean burn).

Řeč čísel je ale jasná: dvoulitrový čtyřválec 528i je sice o 20 kW slabší než šestiválcová 530i, vykazuje ale lepší zrychlení i nižší spotřebu.

Novinkou je varianta 525i xDrive. Vůbec poprvé se do řady 5 dostává spojení čtyřválce a pohonu všech kol.

BMW 5 - srovnání čtyř- a šestiválcových motorizací
Model528i530i528i528i xDrive
rok výroby2009–2011od 2011od 2011od 2011
Převodovka6M (8A)6M (8A)6M (8A)8A
Zdvihový objem [cm3]2996299619971997
Válce/ventily6/46/44/44/4
Největší výkon [kW/min-1]190/6600200/6100180/5000-6500180/5000-6500
Největší toč. mom. [Nm/min-1]310/2600-5000)310/1600-4250350/1250-4800350/1250-4800
Max. rychlost [km/h]250 (250)250 (250)250 (250)250
Zrychlení 0-100 km/h [s]6,6 (6,7)6,5 (6,6)6,2 (6,3)6,5
Komb. spotřeba [l/100 km]7,8 (7,6)7,6 (7,4)6,8 (6,5)7,0
Poh. hmotnost [kg]1710 (1730)1710 (1730)1685 (1695)1780

525d mění dva válce za dvojité přeplňování

Premiéru má pod kapotou řady 5 nový čtyřválcový turbodiesel 25d. Nahrazuje stejně označovaný šestiválec (150 kW), proti němu přidává 10 kW a zachovává si 450 Nm. Další změnou je rychlejší akcelerace a o 1,2 litru nižší spotřeba.

Agregát je osazen dvěma různě velkými turbodmychadly s variabilní geometrií lopatek, která zajišťují dvoustupňové přeplňování. Proti současným aplikacím v modelech 123d a X1 xDrive23d (150 kW, 400 Nm) přidává 10 kW a 50 Nm.

I model 525d se bude s přechodem na čtyřválcový pohon nabízet ve verzi xDrive.

BMW 5 - srovnání čtyř- a šestiválcových motorizací
Model525d525d525d xDrive
rok výroby2009–2011od 2011od 2011
Převodovka6M (8A)6M (8A)8A
Zdvihový objem [cm3]299319951995
Válce/ventily6/44/44/4
Největší výkon [kW/min-1]150/4000160/4400160/4400
Největší toč. mom. [Nm/min-1]450/1750-2500450/1500-2500450/1500-2500
Max. rychlost [km/h]236 (232)243 (239)234
Zrychlení 0-100 km/h [s]7,2 (7,3)7,0 (7,0)7,0
Komb. spotřeba [l/100 km]6,2 (6,1)5,0 (4,8)5,1
Poh. hmotnost [kg]1765 (1780)1720 (1725)1795

Změny čekají také šestiválce

Úprav se dočkají ale také pokračující šestiválce – konkrétně ty vznětové. Upgrade 530d na 190 kW a 560 Nm (+10 kW/+20 Nm) není překvapením, stejných parametrů dosahuje už od jara vyráběná 530d xDrive.

Nárůst výkonu smazal náskok xDrivu v jízdní dynamice a instalace start-stopu zase snížila spotřebu. Ať už s pohonem zadních nebo všech kol, 530d má nyní s automatickou převodovkou 0-100 km/h za 6,0 sekundy a kombinovaná spotřeba se u všech třílitrů pohybuje kolem 5,5 l/100 km.

Dvoustupňově přeplňovaný 535d také posílí, a to z 220 na 230 kW. Tím se dostává o 5 kW nad výkon dosud nejsilnějšího mnichovského dieselu v 740d a xDrive40d od modelů X5 a X6.

Současně s posílením na 230 kW vzrostlo maximum točivého momentu z 600 na 630 Nm, kombinovaná spotřeba je díky start-stopu 5,4 l/100 km a akcelerace z 0 na 100 km/h se zkrátila o dvě desetiny na 5,5 sekundy.

Novinkou je možnost pohonu všech kol ve verzi 535d xDrive.

Spolupracujeme s TipCars.com
Český zdravotnický projekt zrozený v Brazílii poprvé uspěl doma Český zdravotnický projekt zrozený v Brazílii poprvé uspěl doma

Oborová zdravotní pojišťovna začala podporovat…

Komentář Martina Lobotky: Rozpočet 2018 aneb Jiný rok, stejný marasmus. Takhle se firma neřídí Komentář Martina Lobotky: Rozpočet 2018 aneb Jiný rok, stejný marasmus. Takhle se firma neřídí

Známe první obrysy rozpočtu na rok 2018, přičemž se žádná…

Tisíce českých firem získaly možnost přijímat platby bitcoinem Tisíce českých firem získaly možnost přijímat platby bitcoinem

Pokladní systém Storyous umožní podnikatelům přijímat…

 
 

Přidat názorDiskuse: BMW 5: Podrobná data nových čtyřválců v…







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
Škoda chystá sportovní elektromobil odkazující na slavný model 110 R Škoda chystá sportovní elektromobil odkazující na slavný model 110 R

Hodně nenápadně potvrdila mladoboleslavská automobilka…

25 aut z dílny Italdesign, která na silnici rozhodně nepotkáte… 25 aut z dílny Italdesign, která na silnici rozhodně nepotkáte…

Letos tomu je 50 let, kdy se Giorgetto Giugiaro rozhodl…

 




Podívejte se, jak vznikají kamufláže pro testovací prototypy! Podívejte se, jak vznikají kamufláže pro testovací prototypy!

Vypadá to jako úplná hračka, ale i maskování vývojového…

BMW M5 Competition Edition: 600 koní pro 200 šťastlivců za 3,5 milionu BMW M5 Competition Edition: 600 koní pro 200 šťastlivců za 3,5 milionu

V závěru výroby současné generace BMW řady 5 přichází…

 



 
Závodní „Ford Focus“ s technikou Nissanu GT-R míří na Pikes Peak. Může vyhrát?

„Ford Focus“ s technikou Nissanu GT-R míří na Pikes Peak. Může vyhrát?

Dnes 18:50

Speciál pro slavný americký závod do vrchu Pikes Peak sice vypadá jako Ford Focus, avšak techniku má odjinud. Víte, odkud?




Blesk.cz

Klára Vytisková to má za pár: V červnu porodí druhého potomka

Klára Vytisková to má za pár: V červnu porodí…

Ta to má opravdu za pár. Na udílení cen Anděl 2016 se ukázala zpěvačka Klára Vytisková (31), která je podruhé…

Bude televize jen za peníze? Šéf Radiokomunikací: Hrozí to už brzy

Bude televize jen za peníze? Šéf Radiokomunikací:…

Česku hrozí, že po roce 2020 přijde o bezplatný pozemní příjem televizního vysílání. Stane se tak, pokud…

 

iSport.cz

Lavička: Schick a Juventus? Velká výzva, umí ale dát gól z každé situace

Lavička: Schick a Juventus? Velká výzva, umí ale dát…

V kvalifikačním cyklu byl jeho velkou oporou a sázet na něj bude chtít i na EURO v Polsku. Bez nejlepšího…

Ujfaluši: Asistent ve Spartě? Mám jiné plány. Stramaccioni je zajímavý tah

Ujfaluši: Asistent ve Spartě? Mám jiné plány.…

Fotbalová Sparta projde během letní přestávky velkými změnami. Kádru se ujme italský kouč Andrea Stramaccioni a…

 

Reflex.cz

Lesk a bída Neapole: Krásné město plné památek nebo jen špinavá stoka pod Vesuvem?

Lesk a bída Neapole: Krásné město plné památek nebo…

Kdo viděl Neapol, nemůže být nikdy smutný! Tak zvolal v euforii nad krásami Neapole německý básník Goethe. Na…

Svoboda projevu i po projevu musí platit i pro Miloše Zemana

Svoboda projevu i po projevu musí platit i pro Miloše Zemana

Rozhodně nejsem příznivcem Miloše Zemana a dnešního Hradu vůbec, nicméně mne negativně zaujal včerejší TV výrok…