BMW 5: Podrobná data nových čtyřválců v 520i, 528i, 525d
Dva roky na trhu jsou v případě BMW řady 5 implusem k první velké vlně technických inovací. Šestiválce na mnoha frontách střídají srovnatelně výkonné čtyřválce. Po prvních vlaštovkách v podobě modelů X1 a Z4 tak přichází nová generace downsizingu z Mnichova i v jedné z klíčových modelových řad.
520i místo 523i
Po dvouleté přestávce se pod kapotu BMW řady 5 vrací zážehové čtyřválce. Nejslabší z nich se chystá pod notoricky známým označením 520i – tento číselný kód je s pětkovými BMW spojen od samého počátku.
Z objemu dvou litrů dává s pomocí turbodmychadla 135 kW a 270 Nm. Výkon je sice o 15 kW nižší než u předchozího podladěného šestiválce 523i (150 kW), momentové maximum je shodné.
Změna parametrů se projevuje nižší maximální rychlostí a srovnatelnou akcelerací z klidu. Kombinovaná spotřeba se díky úspornějšímu motoru, o 30 kg nižší hmotnosti a také systém Start-Stop snížila o 0,8 resp. 1,2 l/100 km.
BMW 5 - srovnání čtyř- a šestiválcových motorizací | ||
Model | 523i | 520i |
rok výroby | 2009–2011 | od 2011 |
Převodovka | 6M (8A) | 6M (8A) |
Zdvihový objem [cm3] | 2996 | 1997 |
Válce/ventily | 6/4 | 4/4 |
Největší výkon [kW/min-1] | 150/6100 | 135/5000-6250 |
Největší toč. mom. [Nm/min-1] | 270/1500-4250 | 270/1250-4500 |
Max. rychlost [km/h] | 238 (234) | 227 (226) |
Zrychlení 0-100 km/h [s] | 7,9 (8,2) | 7,9 (8,0) |
Komb. spotřeba [l/100 km] | 7,6 (7,6) | 6,8 (6,4) |
Poh. hmotnost [kg] | 1700 (1725) | 1670 (1685) |
Čtyř- a šestiválec místo 528i
Atmosférické šestiválce u BMW ještě zcela nekončí. Třílitr 528i totiž nahradí 530i s výkonem zvýšeným o 10 kW. Zároveň se maximum točivého momentu 310 Nm posunulo do nižších otáček a klesla spotřeba. Na výsledných 7,6 l/100 km má kromě start-stopu svůj podíl i nově zavedená technologie spalování chudé směsi (lean burn).
Řeč čísel je ale jasná: dvoulitrový čtyřválec 528i je sice o 20 kW slabší než šestiválcová 530i, vykazuje ale lepší zrychlení i nižší spotřebu.
Novinkou je varianta 525i xDrive. Vůbec poprvé se do řady 5 dostává spojení čtyřválce a pohonu všech kol.
BMW 5 - srovnání čtyř- a šestiválcových motorizací | ||||
Model | 528i | 530i | 528i | 528i xDrive |
rok výroby | 2009–2011 | od 2011 | od 2011 | od 2011 |
Převodovka | 6M (8A) | 6M (8A) | 6M (8A) | 8A |
Zdvihový objem [cm3] | 2996 | 2996 | 1997 | 1997 |
Válce/ventily | 6/4 | 6/4 | 4/4 | 4/4 |
Největší výkon [kW/min-1] | 190/6600 | 200/6100 | 180/5000-6500 | 180/5000-6500 |
Největší toč. mom. [Nm/min-1] | 310/2600-5000) | 310/1600-4250 | 350/1250-4800 | 350/1250-4800 |
Max. rychlost [km/h] | 250 (250) | 250 (250) | 250 (250) | 250 |
Zrychlení 0-100 km/h [s] | 6,6 (6,7) | 6,5 (6,6) | 6,2 (6,3) | 6,5 |
Komb. spotřeba [l/100 km] | 7,8 (7,6) | 7,6 (7,4) | 6,8 (6,5) | 7,0 |
Poh. hmotnost [kg] | 1710 (1730) | 1710 (1730) | 1685 (1695) | 1780 |
525d mění dva válce za dvojité přeplňování
Premiéru má pod kapotou řady 5 nový čtyřválcový turbodiesel 25d. Nahrazuje stejně označovaný šestiválec (150 kW), proti němu přidává 10 kW a zachovává si 450 Nm. Další změnou je rychlejší akcelerace a o 1,2 litru nižší spotřeba.
Agregát je osazen dvěma různě velkými turbodmychadly s variabilní geometrií lopatek, která zajišťují dvoustupňové přeplňování. Proti současným aplikacím v modelech 123d a X1 xDrive23d (150 kW, 400 Nm) přidává 10 kW a 50 Nm.
I model 525d se bude s přechodem na čtyřválcový pohon nabízet ve verzi xDrive.
BMW 5 - srovnání čtyř- a šestiválcových motorizací | |||
Model | 525d | 525d | 525d xDrive |
rok výroby | 2009–2011 | od 2011 | od 2011 |
Převodovka | 6M (8A) | 6M (8A) | 8A |
Zdvihový objem [cm3] | 2993 | 1995 | 1995 |
Válce/ventily | 6/4 | 4/4 | 4/4 |
Největší výkon [kW/min-1] | 150/4000 | 160/4400 | 160/4400 |
Největší toč. mom. [Nm/min-1] | 450/1750-2500 | 450/1500-2500 | 450/1500-2500 |
Max. rychlost [km/h] | 236 (232) | 243 (239) | 234 |
Zrychlení 0-100 km/h [s] | 7,2 (7,3) | 7,0 (7,0) | 7,0 |
Komb. spotřeba [l/100 km] | 6,2 (6,1) | 5,0 (4,8) | 5,1 |
Poh. hmotnost [kg] | 1765 (1780) | 1720 (1725) | 1795 |
Změny čekají také šestiválce
Úprav se dočkají ale také pokračující šestiválce – konkrétně ty vznětové. Upgrade 530d na 190 kW a 560 Nm (+10 kW/+20 Nm) není překvapením, stejných parametrů dosahuje už od jara vyráběná 530d xDrive.
Nárůst výkonu smazal náskok xDrivu v jízdní dynamice a instalace start-stopu zase snížila spotřebu. Ať už s pohonem zadních nebo všech kol, 530d má nyní s automatickou převodovkou 0-100 km/h za 6,0 sekundy a kombinovaná spotřeba se u všech třílitrů pohybuje kolem 5,5 l/100 km.
Dvoustupňově přeplňovaný 535d také posílí, a to z 220 na 230 kW. Tím se dostává o 5 kW nad výkon dosud nejsilnějšího mnichovského dieselu v 740d a xDrive40d od modelů X5 a X6.
Současně s posílením na 230 kW vzrostlo maximum točivého momentu z 600 na 630 Nm, kombinovaná spotřeba je díky start-stopu 5,4 l/100 km a akcelerace z 0 na 100 km/h se zkrátila o dvě desetiny na 5,5 sekundy.
Novinkou je možnost pohonu všech kol ve verzi 535d xDrive.