Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

BMW 5 Touring - turistika ve sportovním kabátě

Ondřej Láník
Podíl BMW na větším zájmu o kombi má přitom růst ještě více než trh samotný. Dosavadní podíl kombi na prodeji pětkových BMW činí v Německu 40%, v Evropě 25% a celosvětově 22%. Nové kombi přišlo pouhých 9 měsíců po sedanu, na letošním ženevském autosalonu.

Historie velkých kombi BMW

První sportovní kombi BMW Touring vznikla sice již v roce 1971 na bází řady 02, ale skutečný nástup značky mezi prostorná kombi vyšší střední třídy přišel až o 20 let později, v roce 1991. V té době se už pár let vyráběla menší kombi trojkové řady, která slavila velký úspěch. Tehdejší pětková řada (E34) se přes vyšší cenu prodávala dobře na všech hlavních trzích, ale BMW se rozhodlo získat ještě více zavedením praktičtější varianty kombi. Konkurenční Mercedes 200-300 (řada E) i Audi 100 variantami kombi již léta disponovali, ale zájemci o velké mnichovské kombi museli čekat, aby se více než 3 roky po premiéře sedanu dočkali stejně dlouhého kombi s překvapivě skromným zavazadlovým prostorem o objemu 460 l. Nová karosářská verze mnichovské řady 5 sklidila velký úspěch, když zabrala 55% segmentu prémiových vozů kombi. Mezi více než 125 tisíci pětkovými kombíky první generace bylo také několik stovek supersilných vozů M5.

Druhá generace kombi přišla opět později než nový sedan. V roce 1997 představená kombi posunula laťku zase výše. Na pokračování úspěchu se podílel nový hliníkový podvozek, nabídka 10 různých motorů, o 50% vyšší tuhost karosérie a nová zadní náprava, poskytující mnohem lepší využitelnost zavazadlového prostoru. Do konce roku 2003 vzniklo asi 260 tisíc vozů BMW 5 touring druhé generace.

Nové BMW 5 Touring: nadějné vyhlídky

Minulý rok se brněnský autosalon stal místem světové premiéry nové pětkové řady a tak bylo jasné, že nové kombi na sebe své zákazníky nenechá dlouho čekat. Trh těchto automobilů v posledních letech celkem slušně rostl a poroste dále. Podíl BMW na větším zájmu o kombi má přitom růst ještě více než trh samotný. Dosavadní podíl kombi na prodeji pětkových BMW činí v Německu 40%, v Evropě 25% a celosvětově 22%. Nové kombi přišlo pouhých 9 měsíců po sedanu, na letošním ženevském autosalonu.

Stejně jako předkové, BMW 5 touring se opět profiluje jako sportovnější alternativa k etalonu třídy – praktičtěji zaměřenému Mercedesu E kombi. Bokorys se až po B-sloupek shoduje se sedanem, od půlky vozu vzad je vše jinak, zejména linie střechy, spolu s decentním spoilerem záměrně evokují tvary kupé. Koncová světla již nemají tak pravidelný tvar jako u předchozích generací. Automobil i přes objemnou záď vyhlíží sportovně.

Nová kombi řady 5 jsou podle verze až o 50 kg lehčí než předchozí kombi BMW 5 a to i přes větší vnější rozměry. Automobil s rozvorem 2886 mm a vnějšími rozměry 4843 x 1846 x 1491 mm narostl do délky o 38 mm, do šířky o 46 mm a také výška je nyní o 23 mm větší. Zřejmě nejvíce ocení posádka zvětšení prostoru v oblasti ramen (+30 mm) a v oblasti kolen na zadních sedadlech (+45 mm).

Zavazadlový prostor

Otevírání a zavírání výklopné zádě mají na starost elektromotory (příplatek 520 Euro), takže stačí stisk tlačítka a víko se automaticky otevře. Samočinně se odsune také kryt zavazadlového prostoru, a to i v případě, že ukládáte pouze drobnosti samostatně výklopným zadním sklem. Na něm ale nehledejte další kliku nebo spínač, protože klika k otevření okna je elegantně integrována do ramene stěrače. Na výklopném víku je umístěno světlo, které v noci prakticky osvětluje nakládací prostor.

Zavazadlový prostor se sice zvětšil na 500 litrů základního objemu (o 90 litrů více než dříve), ale to je jen průměrná hodnota vozů kombi této třídy. Na Mercedes E jenž se chlubí hodnotami 690(!)/1950 l, sice BMW nemá, ale Audi A6 Avant s 455/1590 je na tom o málo hůře (minimálně do příchodu nové generace). Sklopením dělených opěradel lze získat až 1615 litrů přepravního prostoru. Největší šířka kufru činí 1110 mm, výška 787 mm a vézt lze až 1880 mm dlouhé předměty. Pokud se rozhodnete vzdát rezervního kola (volitelné runflat pneu, schopné jízdy omezenou rychlostí i po defektu), jsou rozměry zavazadelníku 535/1650 litrů. Kombi BMW 5 uvezou podle verze 560 až 600 kilogramů.

Uzamykatelná dvojitá podlaha zavazadlového prostoru se zvedá za pomoci plynových vzpěr (v paketu za 270 Euro), podobně jako kapota motoru. Pod podlahou se nachází menší úložný prostor a teprve pod ním je rezerva s nářadím. Pokud jste se vzdali náhradního kola, je místo něj k dispozici 35 litrová “pašerácká” schránka, pod druhým dnem zavazadelníku.

Podvozek

Nové kombi převzalo hnací ústrojí od příbuzného sedanu s výjimkou zadní nápravy. Ta je podobně jako ta přední vyrobena ze slitin hliníku, ale na rozdíl od zadní nápravy sedanu je přizpůsobena specifickým požadavkům kladeným na tuto skupinu ve voze kombi. Nové uspořádání pružin a tlumičů šetří místo, což se pozitivně projevuje v šířce zavazadlového prostoru, který má pravidelný tvar. Čtyři ramena vedou každé ze zadních kol. Zavěšení není uchyceno přímo na samonosnou karoserii, ale na hliníkový pomocný rám, prostřednictvím elastických prvků. Teprve samotný rám (je v něm uchycen také diferenciál) je přes další pryžová pouzdra uchycen ke karoserii. Toto řešení má zabránit přenosu vibrací a hluku od zadní hnací nápravy do interiéru.

Pověstné jízdní vlastnosti mnichovských vozů jsou v novém pětkovém dostavníku podporovány několika technickými prvky, které zatím ve vozech kombi nejsou vůbec běžné. Aktivní řízení oslavilo premiéru v sedanu, teď je k dispozici také pro „užitkovou” verzi pětky (+1200 Euro), podobně jako aktivní podvozek Dynamic Drive (+2300 Euro). Ten dovede zcela eliminovat náklony karosérie do bočního zrychlení 0,3g a ve velmi ostře projížděných zatáčkách, kdy na vůz působí boční zrychlení do 0,6g je náklon eliminován na 0,5°. V rozmezí 0,6 až 0,8g náklon vzroste na 1,3°.

S jízdní dynamikou kombi souvisí také sériová montáž vzduchového odpružení na zadní nápravě, které udržuje konstantní světlou výšku i vlastnosti odpružení nezávislé na zatížení. K dispozici bude také sportovní podvozek s tužšími tlumiči a o 15 mm nižší světlou výškou.

Samozřejmostí je sériová montáž DSC (Dynamic Stability Control), DTC (Dynamic Traction Control), které v sobě integrují další systémy jízdní dynamiky (ABS, ASC, CBC, …).

Ve srovnání s předchozí generací pětkového kombi je nový model o cenné milimetry větší. Rozvor narostl o 59 mm na 2886 mm, rozchod kol vpředu má nyní 1558 mm (+46 mm) a vzadu 1581 mm (+59 mm). Také toto BMW respektuje firemní úsilí o ideální rozdělení hmotnosti mezi nápravy, když na zadní nápravu BMW 5 touring připadá o málo více než polovina hmotnosti vozu.

Motory

Nejdříve se dočkáme modelů 525i, 545i, 525d a 530d, na podzim 2004 bude nabídka rozšířena o turbodiesel v modelu 535d a za rok bude k dispozici také zážehová dvojice s označením 520i a 530i.

Počínaje uvedením kombi se dostává do autosalonů nový turbodiesel Common Rail II 2497 cm3 (pro modely BMW 525d), vzniklý zmenšením známého třílitru. Také se jedná o čtyřventilový řadový šestiválec s variabilním turbodmychadlem, vynikající zejména plochou křivkou kroutícího momentu. V kombi 525d vyvíjí 130 kW při 4.000 ot./min, 400 Nm v rozmezí 2.000 – 2.750 ot./min, což stačí k akceleraci na stovku za 8,3 s a maximální rychlosti 225 km/h. To je zatím „nejslabší“ agregát v BMW 5 touring! Kombinovaná spotřeba činí 7,0 l/100 km. V limuzíně řady 5 jsou hodnoty o málo lepší. Další vznětovou volbou je 530d (160 kW). Oba turbodiesely dostaly částicové filtry a plní Euro IV. Vznětové verze se podílejí na prodejích 60 až 70 procenty.

Odpůrci nafty mají na výběr dva zážehové motory, šestiválec 525i (141 kW) a osmiválec 545i (245 kW), zkombinovatelný se sekvenční převodovkou SMG.

Základní cena začíná na 40.400 Euro (německý trh) za model 525i touring, jen o málo dražší bude žádaný diesel 525d, prodávaný za 40.950 Euro.

Přehled motorů

BMW 5 Touring 525i 545i 525d 530d
Druh motoru zážeh. R6 zážeh. V8 př.vznět R6 př.vznět R6
Zdvihový objem [cm3] 2494 4398 2497 2993
Výkon [kW/ot/min] 141/6000 245/6100 130/4000 160/4000
Točivý moment [Nm/ot/min] 245/3500 450/3600 400/2000-2750 500/2000-2750
Zrychlení 0-100 km/h [s] 8,2 (8,8) 5,9 (6,0) 8,3 (8,5) 7,2 (7,4)
Nejvyšší rychlost [km/h] 232 (229) 250 (250) 225 (222) 242 (240)
Kombinovaná spotřeba [l/100 km] 9,9 (10,3) 11,3 (11,2) 7,0 (8,0) 7,2 (8,0)
Cena v Německu [€] 40.400,- 60.400,- 40.950,- 44.050,-

*Údaje v kulatých závorkách platí pro automatickou převodovku.

Související články:

Ondřej Láník