Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Kupte si krásné BMW 507, patřilo slavnému šampionovi motorek i F1

Stanislav Kolman
Diskuze (9)
John Surtees patřil svého času mezi největší hvězdy motorsportu. Jako jediný dokázal získat mistrovské tituly na silničních motocyklech i v F1. Klenot z jeho vozového parku je nyní k mání.

Vzpomínáte si, jak si Valentino Rossi před lety pohrával s myšlenkou, že by seknul se šampionátem MotoGP a zkusil štěstí ve Formuli 1? Ital byl velmi blízko, rokoval s Ferrari a po boku Michaela Schumachera i několikrát testoval. Nakonec ale z tohoto velkého přestupu sešlo a populární závodník dále pokračoval ve vrcholové kategorii silničních motocyklů.

Jenže v historických pramenech byste našli jednoho člověka, který něco podobného dokázal. Nejenže z motorek přesedlal do monopostu F1, ale navíc v obou diametrálně odlišných soutěžích získal titul.

Tím člověkem byl britský závodník John Surtees. S motorkami slavil titul celkem sedmkrát, v letech 1958, 1959 a 1960 ve třídě 350 cm³, v letech 1956, 1958, 1959 a 1960 zase nenašel přemožitele na pětistovkách. Ani to ale jezdci nestačilo, tudíž se posléze rozhodl startovat ve Formuli 1. Ani tady nečekal na vítěznou sezonu dlouho, jediný mistrovský titul zaznamenal v roce 1964. Jméno Surtees můžete mít spojené také se stájí, kterou založil, ta se ale v F1 nikdy výrazného úspěchu nedočkala.

John Surtees závodil v jedné z nejnebezpečnějších ér motorsportu, přesto se dožil úctyhodného věku 83 let. Zemřel v březnu loňského roku. Jeho syn Henry taktéž usedal do závodních monopostů, navíc v době, kdy už byla bezpečnost formulových závodů na diametrálně odlišné úrovni. Přesto nakonec jeho život vyhasl na závodní dráze. V roce 2009 v Brands Hatch jej během závodu F2 trefilo do hlavy kolo uvolněné po nehodě jednoho ze soupeřů. Teprve osmnáctiletý pilot zraněním krátce poté podlehl.

Vraťme se ale k Surteesovi staršímu. Roku 1957, krátce po zisku prvního mistrovského titulu, potkal na Hockenheimu šéfinženýra BMW Alexandera von Falkenhausena testujícího model 507. Autem byl doslova ohromen. Když se jej tehdy zaměstnavatel Domenico Agusta zeptal, jaký dárek by rád za své úspěchy, přál si právě tento roadster.

V útrobách tohoto kousku trůní 3,2litrový osmiválec s výkonem 110 kW, jenž kooperuje se čtyřstupňovou manuální převodovkou a pohonem zadních kol. Ze zrychlení na stovku za 9 sekund se možná neposadíte na zadek, ale nejvyšší rychlost 225 km/h už zní slušně.

Agusta mu přání nakonec splnil. I když se Surtees později upsal Ferrari a sám velký Enzo trval na tom, že bude jezdit v autě této italské značky, BMW si ponechal po celou dobu svého života. Až po smrti vůz hledá nového majitele, na Goodwood Festival of Speed jej v červenci nabídne společnost Bonhams.

Stanislav Kolman
Diskuze (9)
11. 9. 2018 12:34
BMW 507
Je to opravdu krásné auto, i když na veterány moc nejsem. Nedávno jsem o něm četl na [odkaz] , kde psali, že první prototyp BMW 507 byl veřejnosti představen v září 1955 na autosalonu ve Frankfurtu. Pod kapotou ukrýval vidlicový osmiválec OHV o objemu 3168 cm3 a výkonem 150 koní (110 kW), což byla na tehdejší dobu opravdu pecka. První série BMW 507 se vyráběla do roku 1957 a z továrny vyjelo pouze 45 kousků. Druhá lehce upravená série se vyráběla v letech 1957 až 1959 a celkem vzniklo 210 kusů. Vozy z první série jsou dnes logicky považována za vzácnější. Ve své době ale šlo o velký propadák, který málem způsobil krach německé automobilky. Což jsem vůbec netušil.
24. 3. 2018 18:24
Re: Tohle BMW neznám, stejně jako mnoho dalších
Ty nie si blbý, ty si len obyčajný úbožiak. :-!
24. 3. 2018 13:32
Re: Tohle BMW neznám, stejně jako mnoho dalších
Jsem blbej jak tvoje máma, když se rozhodla si tě nechat:)
24. 3. 2018 13:31
Re: Tohle BMW neznám, stejně jako mnoho dalších
Ano, myslel jsem DB5. A přijde mi to dost podobný.
24. 3. 2018 10:25
Nedá se zapomenout
Nejsem si jistý jestli to bylo v 77-78,ale opravoval se předek na 507 v Tatře Kopřivnici na zkušebně.Měl se tu čest být u toho,bylo to jako zjevení.