Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST BMW 528i – Auto téměř dokonalé

Tomáš Zajíček
Diskuze (90)

Nová pětka od BMW je opravdovým zástupcem vyšší střední třídy. Oproti předchozímu modelu je nová pětka uhlazenější, méně agresivní, ale samozřejmě s nejnovější technikou, jaká je dnes dostupná. Čtyři světlomety se podobně jako u ostatních modelů BMW schovaly pod společné kryty z organického skla.

Dnes začnu interiérem. Po uzavření dost těžkých dveří se ocitnete v uzavřeném kokpitu pravého BMW s vysokou úrovní dílenského zpracování, ergonomie a bezpečnosti. Interiér budí pocit téměř absolutního bezpečí, který však může u méně zkušených majitelů nové pětky způsobit nebezpečný pocit vlastní nesmrtelnosti... O umístění jednotlivých ovládacích prvků se nebudu šířeji rozepisovat, jelikož se blíží ideálu. Zvláštní pozornost ovšem zaslouží vyhřívaný multifunkční volant se čtyřmi kolébkovými přepínači, které zvládají ovládat např. autorádio, tempomat, autotelefon a uzavření přístupu vzduchu do interiéru. Zajímavý je také pro BMW typický analogový ukazatel okamžité spotřeby paliva. Masivní přední kožená sedadla se třemi pamětmi pro individuální nastavení posezu cestujících jsou na hony vzdáleny běžné produkci ve střední třídě. Spíše by se daly přirovnat k oblíbenému domácímu křeslu. Nalezení dobré pozice pro řízení pomáhá jak všestranně el. seřiditelné sedadlo, tak el. seřiditelný volant ve dvou osách. Na zadních sedadlech je situace obdobná. Místa na nohy je tak akorát. Z dalších drobností zpříjemňující řízení vybírám alespoň dešťový senzor řídící stěrače, ultrazvukový parkovací systém PDS s akustickou signalizací blížící se překážky při parkování nebo elektromotorkem ovládaná roletka na zadním okně. Co se týče potlačení hlučnosti motoru, rozhodně se nedá říci, že by nebyl vůbec slyšet, ale vtírá se mi na mysl výraz programový zvuk. Zvuk přicházející od šestiválce je prostě takový, jaký ho konstruktéři pětky chtěli mít - kultivovaný, dobře tlumený, ale zároveň dobře čitelný.

Podvozek je vrcholem umění konstruktérů BMW, je kombinací komfortních a zároveň sportovních jízdních vlastností, ač tyto dva výrazy dohromady moc nejdou. Samozřejmě je tu pohon zadních kol, který na mokré či zmrzlé silnici lze bezpečně používat jen se zapnutým protiprokluzovým systémem. V případě, že ho vypnete (což jde :-) záď díky silnému motoru často v zatáčce ustřeluje a je nutno včas reagovat volantem, aby nedošlo ke smyku.

Motor jsem si nechal nakonec. Jde o špičkový šestiválec s čtyřventilovou technikou a proměnným časováním ventilů VANOS, které odstranilo dřívější slabší tah z nižších otáček. V kombinaci s vynikající pětistupňovou automatickou převodovkou s možností manuální volby rychlostí Steptronic jde o kombinaci ze které musí každému milovníku automobilů zaplesat srdce. Motor prakticky nemá slabé místo, táhne výborně ve všech režimech otáček a zároveň naměřená spotřeba je vzhledem ke kombinaci s automatem přijatelná - 12,2 l/100 km. Pětistupňový Steptronic je další lahůdkou instalovanou do tohoto automobilu. Má dva režimy - automatický nebo manuální. V případě automatického režimu jen prostě zvolíte režim D (drive) a automat se o řazení stará sám. Jakmile však přesunete páku řazení směrem k sobě, můžete sami ovlivňovat zařazený rychlostní stupeň pohybem páky dopředu či dozadu. Samozřejmě, že elektronika převodovky vám zabrání v chybném přeřazení a například přetočení motoru.

Tomáš Zajíček
Diskuze (90)
Cena základní sestavy 0 Kč
Cena testované sestavy 1 800 000 Kč
Motor
Typ motoru: zážehový
Válce / ventily: 6 / 4
Zdvihový objem (ccm): 2793
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 142 / 5300
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 280 / 3950 - 3950
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 236
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 7.5
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 14.2 / 7.4 / 9.9
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 460 / 0
Objem nádrže (l): 70
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1515 / 460
Rozměr pneu: 225
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4775
b) šířka (mm): 1800
c) výška (mm): 1435
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
místo vzadu pod předním sedadlem: ne
3. 5. 2021 13:19
Re: Recyklujeme?
No co na tom, že to úžasný Camry má skoro o 60 km/h menší maximálku, takže si ho BMW na dálnici namaže na chleba ;-)
3. 5. 2021 13:18
Re: Recyklujeme?
Ona to není jen fyzika, ale i kinematika = to jak je udělaný zavěšení, uložení náprav a spousta dalších prvků na podvozku. A to je ten hlavní rozdíl, který já vidím. Trošku zkušeností s tím mám. :-)
Avatar - Hammunasakra
3. 5. 2021 10:17
Re: Recyklujeme?
Ale to vůbec NENÍ ZAJÍMAVÝ = to JE realita = tady je lidí co vaculíkovo pravidlo = docela DOST ;-)

Zpět k realitě (víš že) JÁ volím DOPRAVA
Stejně tak (víš že) TY volíš DOLEVA

Tolik k představám a FAKTŮM :-)

Hochu = proč mi říkáš co sem sám napsal? jen viz já a Dinar = dnešní ekvivalent 540i
Avatar - Hammunasakra
3. 5. 2021 10:07
Re: Zub času nezastavíš
Sakra ZASE SHODA :yes: :yes: :-)
Avatar - Dinar
3. 5. 2021 10:06
Re: Zub času nezastavíš
Obecně, nejhorší na akt. modelech jsou věci svázané s moderními prvky, tj. asistenty, digitalizace, ledky. To první pod heslem bezpečnosti je velmi často kontraproduktivní, zásahy do řízení, zvukové výstrahy, dotaženo akt. do stavu, kdy tyto prvky jsou nejen otravné, ale hlavně můžou být v urč. situacích nebezpečné. Druhé dva jsou možná pokrokem pro oko, superčitelné displeje s milionem informací, podsvětlení, která umí uvnitř vozu navodit světelnou atmosféru drahého bordelu, každopádně trpí ergonomie, ovládání digi systémů je z hlediska člověka za volantem otravnější, pozornost od řízení odvádějící.

Ty další body, které zmiňuješ jsou trochu sporné. Jakkoliv jsou auta těžší, tak např. mluvíme-li konkrétně o 5er, pak G30 není, díky technol. vývoji, hůř ovladatelná nebo ubrzditelná, než E39. Je těžší, ale má lepší brzdy i podvozek, plus věci typu natáčení zadní nápravy, akt. řízení rozhodně nedělají dojem řízení většího a těžšího auta než je E39. Nemluvě o tom, že je G30 reálně výrazně větší s větším prostorem všude, ona ta E39 nabídne uvnitř to, co dnešní kompakt.

S čím souhlasím, je zvuk, mechanický pocházející hlavně od sání je u starých atmo R6 prostě nepřekonatelný, a přesto, že se i u těch turb snaží, není to v přímém srovnání ono.

A ještě poznámka k reakci motoru na plyn, zrovna E39 v tomhle nebyla úplně přeborník, nevím, jestli to bylo první bmw s el. plynem, ale reakce na sešlápnutí pedálu je u dnešní G30 (např. 540i) lepší, než u té 528i. Nejlepší byla E60 atmo, tam už to bylo vychytané.