BMW 530e iPerformance je plug-in hybrid se 185 kW a bezdrátovým nabíjením
Po únorovém příchodu nové generace BMW 5 na trh je její nabídka postupně rozšiřována. Automobilka v minulých měsících představila verzi kombi (opět s přídomkem Touring) nebo sportovní dieselovou variantu M550d. Nyní BMW uvádí plug-in hybridní provedení 530e iPerformance, u něhož slibuje dynamický charakter i nízkou spotřebu paliva.
Nový model je už šestým zástupcem hybridní řady iPerformance, na jejímž vzniku automobilka využívala své zkušenosti z vývoje elektrických modelů řady BMW i. V tomto případě vůz používá přeplňovaný dvoulitrový čtyřválec se 135 kW a 320 N. v kombinaci s elektromotorem o výkonu 83 kW a točivém momentu 250 N.m, které dohromady poskytují 185 kW a 420 N.m. Ve srovnání s konkurenčním Mercedesem E 350 e s 210 kW a 550 N.m je tak mnichovský plug-in hybrid o něco slabší.
BMW 550e iPerformance – srovnání s konkurencí | ||
Model | BMW 5 | Mercedes-Benz E |
Motor | 550e iPerformance | E 350 e |
Zdvihový objem [cm3] | 1997 | 1991 |
Válce/ventily | 4/4 | 4/4 |
Výkon spalovacího motoru [kW] | 135 | 155 |
Točivý moment spalovacího motoru [N.m] | 320 | 350 |
Výkon elektromotoru [kW] | 83 | 65 |
Točivý moment elektromotoru [N.m] | 250 | 440 |
Největší výkon [kW/min] | 185 | 210 |
Točivý moment [N.m/min] | 420 | 550 |
Převodovka | 8A | 9A |
Max. rychlost [km/h] | 235 | 250 |
Zrychlení 0-100 km/h [s] | 6,2 | 6,2 |
Komb. spotřeba [l/100 km] | 1,9 | 2,1 |
Dojezd v el. režimu [km] | 50 | 33 |
Síla je přitom posílána výhradně na zadní kola, a to prostřednictvím osmistupňové automatické převodovky Steptronic. Ta je umístěna za elektromotorem, díky čemuž bylo možné se zbavit měniče točivého momentu a ušetřit tak hmotnost. Samotný elektromotor čerpá svoji energii z lithium-iontových baterií o kapacitě 9,2 kWh, které z domácí zásuvky lze dobít za pět hodin. Přestože je akumulátor umístěn pod zadními sedadly, projevuje se na zmenšeném zavazadelníku. Jeho objem činí 410 litrů, zatímco u běžné pětky má 530 litrů.
Výhodou přitom bude možnost bezdrátového nabíjení baterek, které bude od příštího roku dodáváno za příplatek. Fungovat bude pomocí speciální podložky s integrovanou cívkou, kterou bude možné umístit například do garáže. Druhá cívka bude umístěna na spodku vozu, přičemž mezi oběma plochami při dobíjení vznikne magnetické pole, kterým se bude přenášet elektřina bez použití kabelů. Tímto způsobem bude možné nabít baterie za zhruba 3,5 hodiny.
Automobil je stejně jako u ostatních bmw možné přepnout do režimů Sport, Comfort a Eco Pro, vedle toho ale nechybí ani tři režimy upravující fungování hybridního pohonu. Auto eDrive samočinně spouští spalovací motor nebo elektromotor podle potřeby, zatímco Max eDrive je čistě elektrický mód, v němž auto zvládne jet až rychlostí 140 km/h. Battery Control pak šetří energii v baterii, případně ji dobíjí, aby si případně mohl elektřinu uchovat pro plánovaný průjezd městem.
Uváděné parametry umožňují hybridní pětce zrychlit z 0-100 km/h za 6,2 sekundy a jet maximálně rychlostí 235 km/h. Jak už to tak u plug-in hybridů bývá, kombinovaná spotřeba je jak z říše snů – činí 1,9 l/100 km. Jak ale dobře víme, v reálu bude nedosažitelná. Zároveň ale automobilka tvrdí, že dojezd v reálném prostředí činí až 650 kilometrů, přičemž v čistě elektrickém režimu zvládne až 50 kilometrů.
Oproti běžným verzím se 530e iPerformance neliší jen svojí technikou, ale také svým vzhledem, který decentně odkazuje na pohon. Příčky v masce chladiče jsou modré, před A sloupkem na straně řidiče najdeme nabíjecí zásuvku, zatímco na C sloupcích nebo prazích nechybí nápis eDrive.
Samotná výbava se ale ve srovnání s konvenčními variantami nijak neliší. K dispozici je tak asistent pro jízdu v pruzích, hlídání mrtvého úhlu nebo adaptivní tempomat, přičemž automobilka zdůrazňuje, že tito asistenti fungují i v elektrickém módu.