BMW M550d přichází. Co přináší nafta, šest válců a čtyři turba?
BMW rozšiřuje nabídku nové generace řady 5 o další model s písmenkem M v názvu. Zatím se tedy nejedná o novou generaci M5, ta se má světu představit až na podzim, ale o model stojící v hierarchii pod ním, tedy zástupce řady BMW M Performance. Přivítejte nový model M550d xDrive, který se stává naftovou alternativou k již nabízenému zážehovému modelu M550i xDrive.
Novinka přitom přichází ve velkém stylu. Pod kapotou pracuje vznětový šestiválec o objemu 2993 cm3, který je dopován hned čtyřmi turbodmychadly. Jedná se tedy o stejnou techniku jako v útrobách větší 750d xDrive.
Shodné jsou i parametry motoru. Také v pětce je quad-turbo naladěno na výkon 294 kW a točivý moment 760 N.m, což z něj podle BMW dělá nejsilnější vznětový šestiválec automobilového světa. Pětce to umožňuje zrychlit z 0-100 km/h za 4,4 sekundy, kombík je na stovce o dvě desetiny pomaleji. Maximální rychlost je u obou vozů limitována na 250 km/h.
Oproti stejně pojmenovanému předchůdci, který měl „jen“ tři turbodmychadla, jde o nárůst 14 kW a 20 N.m, což možná na první pohled není úplně velký rozdíl. Jenže BMW zdůrazňuje, že čtvrté turbo zlepšuje účinnost motoru a jeho výkonovou charakteristiku.
To ve výsledku znamená, že o pět procent výkonnější motor nabízí o 11 % nižší kombinovanou spotřebu (udávaná hodnota činí 5,9 l/100 km u sedanu a 6,2 l/100 km u kombi). Víceúrovňové přeplňování navíc přináší ještě více síly v nízkých otáčkách, už v 1.000 otáčkách, tedy těsně nad volnoběhem, je k dispozici přes 450 N.m. Není divu, že M550d má standardně pohon všech kol, aby takovou sílu vůbec bylo schopné přenést na silnici. Standardem je také osmistupňová automatická převodovka se sportovním naladěním.
A jak čtyřstupňové přeplňování vlastně funguje? Jedná se o stejný princip jako u 750d. To znamená, že v činnosti jsou vždy dvě nízkotlaká turbodmychadla doplněná o jedno ze dvou vysokotlakých turbodmychadel. Ta jsou nová a se svými kompaktnějšími rozměry nahradila dřívější jedno velké turbo. Pouze při intenzivní akceleraci z volnoběžných otáček dojde k odpojení dvojice nízkotlakých turbodmychadel obtokovými ventily pro rychlejší zvýšení tlaku. Druhé vysokotlaké turbodmychadlo se aktivuje při překročení hranice 2500 min-1.
To ale není všechno. Motor se dále spoléhá na vstřikování typu common-rail, jehož piezoelektrické vstřikovače pracují s tlakem přes 2500 bar. Kvůli splnění emisní normy Euro 6 pak využívá i kombinaci filtru pevných částic, redukční katalyzátor snižující emise oxidů dusíku nebo systém selektivní katalytické redukce se vstřikováním kapaliny AdBlue.
Autu samozřejmě nechybí sportovní vizáž, vzhled zdůrazňuje aerodynamický M paket. Sedan má dokonce i spoiler na zádi. Uvnitř se zase objevují elektricky ovládaná sportovní sedadla nebo specifické pedály a volant.
BMW M550d xDrive bude dostupný jak v karosářské verzi sedan, tak jako kombi. Zatímco tříprostorová varianta bude dostupná od července, Touring na trh dorazí až před koncem roku.
BMW M550d xDrive – srovnání s předchůdcem | ||||
Generace | G30 | G31 | F10 | F11 |
Model | M550d xDrive Sedan | M550d xDrive Touring | M550d xDrive Sedan | M550d xDrive Touring |
Motor | 3.0 R6 quad-turbo | 3.0 R6 quad-turbo | 3.0 R6 tri-turbo | 3.0 R6 tri-turbo |
Pohon | 4x4 | 4x4 | 4x4 | 4x4 |
Zdvihový objem [cm3] | 2993 | 2993 | 2993 | 2993 |
Válce/ventily | 6/4 | 6/4 | 6/4 | 6/4 |
Největší výkon [kW/min] | 294/4400 | 294/4400 | 280/4000 | 280/4000 |
Točivý moment [N.m/min] | 760/2000-3000 | 760/2000-3000 | 740/2000-3000 | 740/2000-3000 |
Převodovka | 8A | 8A | 8A | 8A |
Max. rychlost [km/h] | 250 | 250 | 250 | 250 |
Zrychlení 0-100 km/h [s] | 4,4 | 4,6 | 4,7 | 4,9 |
Komb. spotřeba [l/100 km] | 5,9 | 6,2 | 6,3 | 6,4 |