Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

BMW M550d přichází. Co přináší nafta, šest válců a čtyři turba?

David Bureš
Diskuze (324)
Také řada 5 se dočkala naftového šestiválce se čtyřmi turby, poprvé představeného v řadě 7. Motor nabídne 294 kW a 760 N.m.

BMW rozšiřuje nabídku nové generace řady 5 o další model s písmenkem M v názvu. Zatím se tedy nejedná o novou generaci M5, ta se má světu představit až na podzim, ale o model stojící v hierarchii pod ním, tedy zástupce řady BMW M Performance. Přivítejte nový model M550d xDrive, který se stává naftovou alternativou k již nabízenému zážehovému modelu M550i xDrive.

Novinka přitom přichází ve velkém stylu. Pod kapotou pracuje vznětový šestiválec o objemu 2993 cm3, který je dopován hned čtyřmi turbodmychadly. Jedná se tedy o stejnou techniku jako v útrobách větší 750d xDrive.

Shodné jsou i parametry motoru. Také v pětce je quad-turbo naladěno na výkon 294 kW a točivý moment 760 N.m, což z něj podle BMW dělá nejsilnější vznětový šestiválec automobilového světa. Pětce to umožňuje zrychlit z 0-100 km/h za 4,4 sekundy, kombík je na stovce o dvě desetiny pomaleji. Maximální rychlost je u obou vozů limitována na 250 km/h.

Oproti stejně pojmenovanému předchůdci, který měl „jen“ tři turbodmychadla, jde o nárůst 14 kW a 20 N.m, což možná na první pohled není úplně velký rozdíl. Jenže BMW zdůrazňuje, že čtvrté turbo zlepšuje účinnost motoru a jeho výkonovou charakteristiku.

To ve výsledku znamená, že o pět procent výkonnější motor nabízí o 11 % nižší kombinovanou spotřebu (udávaná hodnota činí 5,9 l/100 km u sedanu a 6,2 l/100 km u kombi). Víceúrovňové přeplňování navíc přináší ještě více síly v nízkých otáčkách, už v 1.000 otáčkách, tedy těsně nad volnoběhem, je k dispozici přes 450 N.m. Není divu, že M550d má standardně pohon všech kol, aby takovou sílu vůbec bylo schopné přenést na silnici. Standardem je také osmistupňová automatická převodovka se sportovním naladěním.

A jak čtyřstupňové přeplňování vlastně funguje? Jedná se o stejný princip jako u 750d. To znamená, že v činnosti jsou vždy dvě nízkotlaká turbodmychadla doplněná o jedno ze dvou vysokotlakých turbodmychadel. Ta jsou nová a se svými kompaktnějšími rozměry nahradila dřívější jedno velké turbo. Pouze při intenzivní akceleraci z volnoběžných otáček dojde k odpojení dvojice nízkotlakých turbodmychadel obtokovými ventily pro rychlejší zvýšení tlaku. Druhé vysokotlaké turbodmychadlo se aktivuje při překročení hranice 2500 min-1.

To ale není všechno. Motor se dále spoléhá na vstřikování typu common-rail, jehož piezoelektrické vstřikovače pracují s tlakem přes 2500 bar. Kvůli splnění emisní normy Euro 6 pak využívá i kombinaci filtru pevných částic, redukční katalyzátor snižující emise oxidů dusíku nebo systém selektivní katalytické redukce se vstřikováním kapaliny AdBlue.

Autu samozřejmě nechybí sportovní vizáž, vzhled zdůrazňuje aerodynamický M paket. Sedan má dokonce i spoiler na zádi. Uvnitř se zase objevují elektricky ovládaná sportovní sedadla nebo specifické pedály a volant.

BMW M550d xDrive bude dostupný jak v karosářské verzi sedan, tak jako kombi. Zatímco tříprostorová varianta bude dostupná od července, Touring na trh dorazí až před koncem roku.

BMW M550d xDrive – srovnání s předchůdcem
GeneraceG30G31F10F11
ModelM550d xDrive SedanM550d xDrive TouringM550d xDrive SedanM550d xDrive Touring
Motor3.0 R6 quad-turbo3.0 R6 quad-turbo3.0 R6 tri-turbo3.0 R6 tri-turbo
Pohon4x44x44x44x4
Zdvihový objem [cm3]2993299329932993
Válce/ventily6/46/46/46/4
Největší výkon [kW/min]294/4400294/4400280/4000280/4000
Točivý moment [N.m/min]760/2000-3000760/2000-3000740/2000-3000740/2000-3000
Převodovka8A8A8A8A
Max. rychlost [km/h]250250250250
Zrychlení 0-100 km/h [s]4,44,64,74,9
Komb. spotřeba [l/100 km]5,96,26,36,4

David Bureš
Diskuze (324)
Avatar - Machýrek
28. 4. 2017 21:23
Re: Vrchol dekadence? Aneb proč dělat něco jednoduše, když t
Potreboval jsem vetsi auto. Rozhodoval se mezi GLC a F-PACE.
A nakonec zvitezil MB ve verzi 43 AMG. Mam uz 10 tis. km. Prumerna je 11.9 l. Stejne jako s 550d. Dynamicky na tom byla 5er lepe, ale zpusob, jakym GLC svuj vykon podava je zabavnejsi.
28. 4. 2017 09:59
Re: V8 sa (BMW) nevyplatí.
Moje chyba, uvažoval jsem pouze o čtyřválci, pokud se týká vyrušení sil. B6 s vyvažováky také neznám žádný. A "na jednom čepu" je pitomost. Už jsem to měl asi nějak pomatlané dohromady.
Avatar - white label
28. 4. 2017 00:36
Re: a jak to zní?
Když už, tak Audi to "pouští z výfuku" (nemyslím koncovku výfuku), nikoli do výfuku... ;-)
27. 4. 2017 21:03
Re: V8 sa (BMW) nevyplatí.
Jen taková zajímavost. Na tenhle problém má vliv délka ojnic (delší ho zmírňují). V textech ho někdy nenajdeš, protože se pro jednoduchost předpokládají ojnice nekonečné délky. Ty jsou však trochu nepraktické. ;-)
27. 4. 2017 20:35
Re: V8 sa (BMW) nevyplatí.
Jak jsem napsal, mne žádný B6 s vyvažovacími hřídelemi nenapadá. A protizávaží třeba motory 911 mají (měly by tam být pro zvýšení setrvačnosti). V letadlech se používají velké šestiválcové boxery (například 540 Lycomingu má skoro 9 litrů) a vyvažovací hřídele, pokud vím, také nemají. Tím nechci říct, že tam ty vibrace nejsou; jen jsou malé. Ty víš o B6, který by je měl?

Teď jsem si přečetl ještě jednou tvůj předchozí příspěvek a všiml jsem si té montáže na jednom čepu. Jak můžou být ojnice protiběžných pístů v boxeru na jednom čepu? Ne, že by na tom záleželo z hlediska vyosení (tedy až na to, že bude ještě větší).

Ale nevyruší. R6 řeší kolébání R3, ale tohle ne (V12 to umí zmírnit). Podobně jako u čtyřválce (s plochou klikovou hřídelí), jen tam je to horší a také si to snáz představíš. Přiznám se, že jsem to u šestiválce nikdy nepočítal (představivost mi na to nestačí), jen věřím tomu, co jsem četl. Chápeš, jak to funguje u čtyřválce? Ať zbytečně nezacházím do detailů.