Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

BMW 6 Gran Coupe: Čtyřdveřová šestka

Aleš Dragoun
Diskuze (142)
Koncept BMW Gran Coupe byl představen na autosalonu v Pekingu na jaře loňského roku. O případné sériové verzi se začalo mluvit hned poté, ovšem představuje se oficiálně až nyní.

Konkurent Mercedesu CLS a Audi A7 Sportback se oproti studii příliš nezměnil. Gran Coupe se nakonec stalo třetí karosářskou variantou nové řady 6, doplňuje tedy kupé a kabriolety. Jméno samozřejmě lehce mystifikuje, sama automobilka pro tuto verzi používá módní název čtyřdveřové kupé, ale jedná se o sportovně laděný sedan s dynamickým bočním profilem.

Krátce o technice: základní variantou je 640i. Třílitrový zážehový šestiválec používá turbodmychadlo typu twin-scroll, přímé vstřikování a proměnné časování Valvetronic. Poskytuje největší výkon 235 kW (320 k). Vlajkovou loď řady představuje nový osmiválec 650i. Ve skutečnosti má objem 4,4 l, obdobnou techniku jako menší motor, ale dopují jej turbodmychadla dvě. Díky nim poskytuje 330 kW (450 k). Turbodiesel je v nabídce jediný: 640d. Opět šestiválec, znovu třílitrový, s proměnným sekvenčním turbodmychadlem a vstřikováním common-rail. Ten nabízí 230 kW (313 k). Kompletní technické údaje uvádíme v obvyklé tabulce.

Všechny modely mají osmistupňovou samočinnou převodovku ZF, přepínač DEC (Driving Experience Control) a úsporný balíček EfficientDynamics se start-stopem a režimem Eco Pro. Podvozek disponuje rozvorem 2968 mm, oproti kupé byl prodloužen o 113 mm. Zavěšení je částečně z hliníku, nechybí elektronické tlumiče DDC (Dynamic Damper Control). Řízení má elektrický posilovač Servotronic, IAS (Integral Active Steering) je za příplatek. Rychlostní skříň přenáší točivý moment tradičně na zadní nápravu, 650i xDrive má ovšem pohon všech kol, která jsou mimochodem ve standardu osmnáctipalcová. K bezpečnosti přispívá i aktivní tempomat a další vychytávky sdružené do ConnectedDrive. Zmiňme alespoň parkovací asistent, varování před kolizí s automatickým brzdění a head-up displej.

Gran Coupe patří na horní okraj vyšší střední třídy. Délka těsně přesahuje pětimetrovou hranici (5007 mm). Dveře jsou z hliníku, stejně jako kapota. Jako materiál na blatníky posloužil termoplast. Víko zavazadlového prostoru je z kompozitu vyztuženého skleněnými vlákny. Sportovní nádech auta podtrhují bezrámová okna. Design přídě navazuje na většinu moderních bavoráků, někomu se líbí, jiný jej vytrvale odmítá. Zádi dominují koncová světla ve tvaru L, ke kterým se po experimentech Chrise Bangla Adrian van Hooydonk vrátil - známe je už čtvrt století. Samozřejmostí jsou hlavní světlomety s xenonovými výbojkami a diody všude, kde je to jen možné.

V Mnichově preferují čtyřmístnou obsaditelnost, přeprava případného pátého pasažéra je nouzovou záležitostí. Zadní sedadla se ovšem dají sklopit, což znamená rozšíření zavazadelníku ze základních 460 l na 1265 l.

Výbava je bohatá. Elektrická zrcátka jsou sklopná, vyhřívaná a samozatmavovací, poslední funkce platí i na to vnitřní. Interiér je čalouněn kůží Dakota, v předních sedadlech vám opět nebude zima, lze je elektromotorky všestranně nastavovat a mají paměť. Také volant se neseřizuje ručně, prostě, za vozy BMW se platí, ale komfort je za vynaložené peníze dostatečný. Včetně dvouzónové automatické klimatizace a audia s USB vstupem. Příplatků je také mnoho. Od špičkové hudební aparatury dánské firmy Bang & Olufsen, různých druhů sedaček, sportovních nebo komfortních s odvětráváním, můžete je mít i v umělé kůži Nappa. Vyhřívání si mohou užívat také cestující vzadu, a to včetně čtyřzónové klimatizace. Pro bohaté excentriky, kteří se chtějí lišit, je k dispozici program BMW Individual a nechybí ani M paket.

U BMW zatím zveřejnili pouze fotografie a podrobné údaje. Vyrábět se bude v Dingolfingu, o místě oficiální premiéry nepadlo v tuto chvíli ovšem ani slovo. První velkou přehlídkou nového roku bude detroitská NAIAS a americký trh je pro Němce velmi důležitý, tak se nechme překvapit.

BMW 6 Gran Coupe – Základní technická data
Motor640i650i650i xDrive640d
Převodovka8A8A8A8A
Zdvihový objem [cm3]2979439543952993
Válce/ventily6/248/328/326/24
Největší výkon [kW/ot/min]235/5800-6000330/5500-6000330/5500-6000230/4400
Největší toč. mom. [Nm/ot/min]450/1300-4500650/2000-4500650/2000-4500630/1500-2500
Max. rychlost [km/h]250250250250
Zrychlení 0-100 km/h [s]5,44,64,55,4
Komb. Spotřeba [l/100 km]7,7-7,98,6-8,89,2-9,45,5-5,7

Aleš Dragoun
Diskuze (142)
14. 12. 2011 12:04
Re: VLHKÉ SUPER TRENKY
Pravda, nemají jen delší tradici, také jsou početnější a určitě významnější.
Avatar - white label
14. 12. 2011 10:05
Re: VLHKÉ SUPER TRENKY
I proto jsem nejdřív napsal typičtější a tradičnější dal až za lomítko, ale ani tak netvrdím, že QP žádnou tradici nemá, jde spíš o přímé srovnání délky těch tradic (první kupé Maserati se objevilo podstatně dřív) a o to které produkty definují značku Maserati především.
14. 12. 2011 03:42
Re: VLHKÉ SUPER TRENKY
Není tak pěkná, ale finned fastback to je.
14. 12. 2011 03:39
Re: VLHKÉ SUPER TRENKY
To je pravda. Já to bral víc z pohledu "GT je GT" než tradice. Ale neřekl bych, že QP není tradiční produkt. První generace vyjela v roce 1963, máš pět generací, to je už slušný odkaz. GT mají větší tradici, ale pořád 48 let není málo.
Avatar - white label
14. 12. 2011 01:22
Re: VLHKÉ SUPER TRENKY
Ale dvojice QP a GT pro mě není ekvivalent k 550i a 650i, a to dokonce ani tehdy, když pominu o třídu vyšší QP proti 550i.
GT je pro Maserati podstatně typičtější/tradičnější produkt, než QP, což u BMW 550i a 650i stejně neplatí...