29.4. 2014 David Bureš Google+ profil David Bureš

BMW i8: Nahlédněte do zákulisí výroby hybridního sporťáku

 

BMW nás nechává nahlédnout pod pokličku výroby modelu i8. Ten je zajímavý svou strukturou tvořenou dvěma celky nazvanými Life a Drive.

Sportovní plug-in hybrid BMW i8 vyjíždí z německé továrny v Lipsku. K hotovému sporťáku schopnému zrychlit z 0-100 km/h za 4,4 sekundy ale vede dlouhá cesta, jejíž počátky hledejme v USA.

Začátek výrobního řetězce i8 najdeme v továrně na karbonová vlákna ve městě Moses Lake v americkém státě Washington. Zde jsou karbonová vlákna vyráběna z termoplastických textilních vláken na bázi polyakrylonitrilu.

Jedno vlákno je tlusté pouze 0,007 milimetru, což je méně než tloušťka vlasu (0,05 mm), pro použití v autě je třeba navinout asi 50.000 takových vláken. Energie potřebná pro výrobu uhlíkových vláken je v Moses Lake získávána výhradně z obnovitelných zdrojů.

Vlákna jsou následně poslána do německého závodu Wackersdorf, kde jsou z nich vytvořeny desky tvořené několika vrstvami vláken, z nichž je následně vystřižen potřebný tvar. Karbonové desky jsou poté odeslány do závodu Landshut, kde je z nich vytvořen materiál nazývaný CFRP, tedy karbonem vyztužený kompozit. Zde je vyráběn také vnější plášť i8 tvořený termoplastem, který je v Landshutu rovněž lakován.

Jednotlivé díly z CFRP jsou následně spojeny dohromady v karosárně v Lipsku. Tím vzniká takzvaný modul Life, který poskytuje prostor pro posádku. Prvky jsou k sobě lepeny, tento proces probíhá plně automaticky.

Druhý modul – Drive – je klíčový prvek pasivní bezpečnosti, tvoří jej podvozek, motor a baterie. Tento modul vyrábí závod Dingolfing, jeho velká část je z hliníku. Lithium-iontové články jsou sice do Dingolfingenu dováženy, až zde ale jsou baleny do modulů.

Nepřehlédněte: BMW i8 v Česku stojí 3,44 milionu korun

Co se týče motorů, ten spalovací je britského původu, zatímco ten elektrický je německým dílem. O výrobu přeplňovaného benzinového tříválce se starají v Hams Hill, elektromotor vzniká v již zmíněném závodu Landshut.

Až v této fázi přichází na řadu montáž všech prvků dohromady v lipské továrně. Při montáži modulu Drive je hliníkové šasi doplněno o akumulátor, následuje osazení motorů, převodovky a poté i náprav. Mezitím rovněž dochází k doplnění modulu Life o zákazníkem zvolenou výbavu.

Psali jsme: BMW i8 mohlo mít motor V10

To už přichází čas na spojení obou modulů, které jsou k sobě přišroubovány na čtyřech místech. Po doplnění vnější vrstvy montovanému exempláři už následuje jen jeho závěrečná kontrola.

Montáž BMW i8 se skládá z celkem 14 pracovních cyklů. Práce v karosárně a na montážní lince trvá u jednoho vozu pouhých 20 hodin, což je asi poloviční doba proti konvenčnímu výrobnímu procesu. BMW toho dosáhlo díky paralelnímu vzniku dvou modulů a faktu, že struktura z CFRP nepotřebuje tolik dílů.

Spolupracujeme s TipCars.com
Komentář Lukáše Kovandy: Babiš může trumfnout Kalouska Komentář Lukáše Kovandy: Babiš může trumfnout Kalouska

Loni v únoru ministr financí Babiš vypočítával, jak se mu…

Unipetrol po loňské ztrátě dosáhl zisku 2,8 miliardy Unipetrol po loňské ztrátě dosáhl zisku 2,8 miliardy

Petrochemický holding Unipetrol dosáhl za první čtvrtletí…

Zeman naštval Turky, označil masakr za genocidu. Turecko zkritizovalo i parlament Zeman naštval Turky, označil masakr za genocidu. Turecko zkritizovalo i parlament

Turecko odsoudilo rozhodnutí českého parlamentu uznat…

Český Metrostav postaví na Islandu tunel za miliardu Český Metrostav postaví na Islandu tunel za miliardu

Horu v odlehlé části Islandu protne tunel vybudovaný…

 
 







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
Rychlá jízda ve Velké Británii teď přijde na desetitisíce. Také omezují diesely Rychlá jízda ve Velké Británii teď přijde na desetitisíce. Také omezují diesely

Lidem cestujícím do Velké Británie lze doporučit, aby…

Jsou SUV vážně pomalejší? Porovnání jejich dynamiky s příbuznými kombi Jsou SUV vážně pomalejší? Porovnání jejich dynamiky s příbuznými kombi

Potřetí srovnáváme příbuzná kombi s SUV a zjišťujeme,…

 




BMW i8 s faceliftem posílí BMW i8 s faceliftem posílí

BMW i8 v příštím roce projde modernizací a v jejím rámci…

Video: Souboj BMW i8 vs. Upravená Dacia s 340 koňmi. Kdopak asi vyhrál? Video: Souboj BMW i8 vs. Upravená Dacia s 340 koňmi. Kdopak asi vyhrál?

Dacia 1300 má v Rumunsku stále množství fanoušků. Mnozí…

 



 
Motory 1.4 a 1.6 VTi/1.6 THP: Největší francouzsko-německý motorový průšvih!

Motory 1.4 a 1.6 VTi/1.6 THP: Francouzsko-německý motorový průšvih!

Dnes 08:00

V roce 2006 uvedl Citroën modernizovanou první generaci C4. Největší její novinkou byla úplně první aplikace zcela nových motorů. Počáteční nadšení ale po čase vystřídaly rozpaky.




Blesk.cz

Módní policie z Fashion Weeku: Živá voda nebo jed nevkusu?

Módní policie z Fashion Weeku: Živá voda nebo jed nevkusu?

Milují módu, následují trendy, vyznávají minimalismus, disco cirkus, vintage, punk revoltu. Snaží nesplynout s…

Hanks a Watson v exkluzivním rozhovoru. The Circle je firma, která ovládne váš život

Hanks a Watson v exkluzivním rozhovoru. The Circle…

Chovali byste se lépe, kdybyste věděli, že vás někdo 24 hodin denně nepřetržitě sleduje? To, co začíná jako…

 

iSport.cz

Slavná trofej v Česku! V Praze můžete vidět pohár pro šampiona Ligy mistrů

Slavná trofej v Česku! V Praze můžete vidět pohár…

Do Prahy na 48 hodin zavítala trofej pro šampiony fotbalové Ligy mistrů. Fanoušci budou moci na vlastní oči…

Rajtoralův přítel Střihavka: Únava? Nesmysl, trpěl vážnou poruchou

Rajtoralův přítel Střihavka: Únava? Nesmysl, trpěl…

Měl k němu blízko. Jako k vlastnímu bratrovi. Bývalý útočník David Střihavka (34) působil se zesnulým Františkem…

 

Reflex.cz

Petr Fiala: Koalici s ANO nepřipravujeme. Byl to Sobotka, kdo přivedl Babiše do vlády

Petr Fiala: Koalici s ANO nepřipravujeme. Byl to…

Předseda Občanské demokratické strany Petr Fiala kritizuje premiéra Bohuslava Sobotku za nečinnost v daňové…

Video z tetování JXD: Na lebce má neolitickou Venuši v podobě žáby. Budou ty články teď lepší?

Video z tetování JXD: Na lebce má neolitickou Venuši…

Jak stárnu, víc a víc se uchyluji k magickým praktikám. Ne že bych senilněl – jen lépe a lépe vím, jak divoch v…