Občas se povede otestovat některou novinku velmi brzy. Tentokrát se nám podařilo krátce seznámit s významnou novinku z "chovu" BMW a to se SUV (Sport Utility Vehicle) modelem X5, pro který si u BMW vymysleli "novou" kategorii tzv. SAV (Sport Activity Vehicle). Toto označení by mělo více akcentovat zaměření X5 na sportovní vyžití a dynamiku než nepřekonatelné terénní vlastnosti.

Občas se povede otestovat některou novinku velmi brzy. Tentokrát se nám podařilo krátce seznámit s významnou novinku z "chovu" BMW a to se SUV (Sport Utility Vehicle) modelem X5, pro který si u BMW vymysleli "novou" kategorii tzv. SAV (Sport Activity Vehicle). Toto označení by mělo více akcentovat zaměření X5 na sportovní vyžití a dynamiku než nepřekonatelné terénní vlastnosti.

Jak se již v poslední době stalo zvykem, každá větší automobilka, která se chce udržet na špici, musí investovat do vývoje a výroby terénního modelu. A to nehledě na to, zda půjde o skutečný "terénní" vůz, nebo o automobil, který má spíše ambice takto jen vypadat, popřípadě mít schopnost překonat lehčí terén.

BMW X5 je totiž spíše automobilem pro rychlé, bezpečné a komfortní cestování než "tvrďákem" do terénu. Tomu napovídají i standardně použité široké pneumatiky Michelin MXV4 rozměru 235/65 R17 s označením Energy a velmi jemným vzorkem, které by s odvodem bahna v terénu měly jistě nemalé problémy. Také podvozek s nezávislým zavěšením všech kol, samonosná karoserie či nepřítomnost redukce, předurčuje X5 do role velmi rychlého "vyššího" vozu na dálnice... Je to však chyba? Je známo, že většina terénních vozů vybavených žebřinovým rámem, tuhými nápravami a redukcí tyto výhody využijí jen v minimu případů, někdy vůbec. Navíc podvozek s tuhými nápravami je při jízdě na běžných silnicích nepohodlný a jízdní vlastnosti se s X5 také těžko dají srovnávat.

Testovaný model byl osazen zážehovým osmiválcem o objemu 4,4 litru, který je navíc vybaven proměnným časováním ventilů VANOS, které zajišťuje ideální průběh točivého momentu a snižuje emisní hodnoty (X5 splňuje normy EU3 i velmi přísné emisní hodnoty pro stát California). Nejvyšší výkon tohoto motoru je slušných (286 k), které dosahuje při 5400 ot/min. Ještě důležitější je však u modelu s automatickou převodovkou hodnota nejvyššího točivého momentu, který se zastaví na úctyhodné hodnotě při 3600 ot/min. Motor s těmito parametry si s těžkým X5 () dokáže přímo pohrávat a přestože je osazen automatickou (pětistupňovou) převodovkou, dá se Zrychlení z křižovatky, po naskočení zelené, je opravdu obdivuhodné. Je to pravý opak některých starších povětšinou dieselových off-roadů, které bývají spíše překážkou v plynulosti provozu. Bohužel však výkonu motoru plně odpovídá , která se při využívání výkonového potenciálu pohybuje okolo . Naštěstí je dostatečně dimenzována (), takže dojezd na jednu nádrž je dostatečný. Ani při "běžné" jízdě se o mnoho níž nedostanete. Jezdit s tímto vozem pod 13 litrů nebude snadné. Ovšem vzhledem k ceně testovaného vozu, která se pohybuje okolo tří (!) milionů korun, je cena za benzín poměrně malou položkou v celkových nákladech. Zvuk motoru se těžko popisuje, ale naladění výfuků u X5 připomíná spíše supersport M5. Žádné ševelení, ale dravý zvuk. Ten však při častějším vytáčení motoru poměrně dost proniká i do interiéru, což by nemuselo každému vyhovovat...

Pětistupňová automatická převodovka s funkcí manuálního řazení Steptronic téměř ideálně spolupracuje se silným motorem. Bohužel řazení v manuálním režimu příliš nepřipomíná klasické řazení u manuální převodovky. Pokud totiž manuálně pohybem páky (vpřed či vzad) zvolíte jiný rychlostní stupeň, elektronika převodovky v některých případech jakoby "přemýšlí" zda přeřadit (a někdy to vůbec neudělá). Přitom je jasné, že například k přetočení motoru by v té chvíli nemohlo dojít.

Pokud se mluví o BMW musí se mluvit i o podvozku. Zde měli konstruktéři BMW těžký úkol skloubit vlastnosti podvozku pro jízdu až přes 200 km/h a zároveň se schopností překonat středně těžký terén. Rychlá jízda po kvalitní silnici podvozku evidentně svědčí. Náklony v zatáčkách jsou sice větší než u BMW trojkové či pětkové řady, ale pořád jde o náklon velmi malý. Trakce je samozřejmě výborná díky stálému pohonu všech kol, kdy je rozděleno 62% točivého momentu na zadní kola a zbytek na přední.

Bohužel terénní schopnosti nebylo možné s tímto vozem otestovat - snad později. Za zmínku však stojí alespoň systém HDC (Hill Descent Control), který po zapnutí samočinně udržuje maximální rychlost jízdy na 5 km/h. Využití této funkce je jasné, pokud se v terénu dostanete k prudkému klesání, kde by hrozilo nekontrolované rozjetí vozu, aktivuje se tento systém tlačítkem na přístrojové desce.

Zavazadlový prostor o objemu 465 litrů (1550 při sklopených sedadlech) plně vyhovuje běžným potřebám. Páté dveře jsou rozděleny na dvě části. Spodní se odklápí dolů a horní pochopitelně nahoru. Ovšem nic zajímavého na tomto uspořádání neshledávám. Klasické jednodílné dveře jsou určitě praktičtější. Výhodné je, že se podařilo plnohodnotné náhradní kolo umístit pod zavazadlový prostor, takže nehyzdí elegantní zadní část vozu.

Interiérje kvalitně zpracován, veškeré použité materiály jsou špičkové kvality odpovídající prestiži značky. Zdá se, že kvalita zpracování interiéru předstihuje i konkurenční Mercedes M. Ovládání vozu je velmi snadné, a zvládla by to i jemná ženská ručka. Další uznání zaslouží prostornost X5, jak v oblasti ramen, tak v podélném směru. Na zadních sedadlech je pro nohy cestujících opravdu hodně místa.

Výbava vozu je samozřejmě i vzhledem k ceně velmi bohatá, přesto se najde ještě řada prvků výbavy o které je možné toto BMW vylepšit. Nutno však podotknout, že některé prvky příplatkové výbavy jsou k mání přímo za astronomický příplatek. O bezpečnost posádky se stará

Vypadá to, že u BMW nenechali nic náhodě a model X5 prestiž značky asi jen vylepší. Škoda jen, že vzhledem k vysoké pořizovací ceně jej na našich silnicích často nepotkáme.

10x airbag, protiprokluzový systém ASC+T, ABS, HDC, imobilizér, automatická klimatizace, palubní počítač, dálk. ovládaný centrální zámek, el.výškově i podélně stavitelný volant, posilovač řízení, el. ovl. a vyhřívání zpětných zrcátek, el. ovládání všech oken, rádio BMW, otáčkoměr, ekonoměr, tónovaná skla, nárazníky v barvě vozu, multifunkční volant, dřevěné obložení palubní desky, rádio Business RDS, kola z lehkých slitin, pětistupňová automatická převodovka s funkcí Steptronic

Základní výbava + metalíza (+30.100,-), kožená sedadla (+89.500,-), navigační systém s TV (+169.400,-), vyhřívání předních sedadel (+16.700,-), el. ovl. předních sedadel (+78.200,-), PDC - Park Distance Control (31.800,-), Xenon. světla vč. ostřikovačů (+ 36.300,-), střešní okno (+50.400,-)

Spolupracujeme s TipCars.com

Cena v základní výbavě: 2 532 500 Kč Cena v testované výbavě: 3 034 900 Kč

Základní výbava:10x airbag, protiprokluzový systém ASC+T, ABS, HDC, imobilizér, automatická klimatizace, palubní počítač, dálk. ovládaný centrální zámek, el.výškově i podélně stavitelný volant, posilovač řízení, el. ovl. a vyhřívání zpětných zrcátek, el. ovládání všech oken, rádio BMW, otáčkoměr, ekonoměr, tónovaná skla, nárazníky v barvě vozu, multifunkční volant, dřevěné obložení palubní desky, rádio Business RDS, kola z lehkých slitin, pětistupňová automatická převodovka s funkcí Steptronic

Výbava testovaného vozu:metalíza (+30.100,-), kožená sedadla (+89.500,-), navigační systém s TV (+169.400,-), vyhřívání předních sedadel (+16.700,-), el. ovl. předních sedadel (+78.200,-), PDC - Park Distance Control (31.800,-), Xenon. světla vč. ostřikovačů (+ 36.300,-), střešní okno (+50.400,-)

Výrobce espézetek čeká horká valná hromada, v bývalém Neographu se bojí podpásovek Výrobce espézetek čeká horká valná hromada, v bývalém Neographu se bojí podpásovek

Spletitá kauza bývalé papírny Neograph se může ještě více…

Tillerson: Trump podporuje alianční princip Tillerson: Trump podporuje alianční princip "jeden za všechny"

Americký prezident Donald Trump podporuje pátý článek…

Senátoři brání zařazení tradiční čínské medicíny do běžného zdravotnictví Senátoři brání zařazení tradiční čínské medicíny do běžného zdravotnictví

Přes senátní výbor pro zdravotnictví a sociální politiku…

Median: Krize ovlivnila preference, ČSSD ztrácela více než ANO Median: Krize ovlivnila preference, ČSSD ztrácela více než ANO

Vládní krize, která oslabila jmenováním nového ministra…

 

Štítky SUV BMW Testy

Technické údaje
Motor
Typ motoru: zážehový
Válce / ventily: 8 / 4
Zdvihový objem (ccm): 4398
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 210 / 5400
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 440 / 3600
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 207
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 7.5
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 18.8 / 11.1 / 13.9
Emise CO2:335
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 465 / 1550
Objem nádrže (l):235
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 2095 / 555
Rozměr pneu:235
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4667
b) šířka (mm): 1872
c) výška (mm): 1707
d) rozvor (mm): 2820
e) rozchod vpředu (mm): 1576
f) rozchod vzadu (mm): 1576
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 850 / 1070
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 640 / 860
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 980
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):940
k) šířka vpředu (mm): 1510
l) šířka vzadu (mm): 1480
délka sedáku vpředu (mm): 500
délka sedáku vzadu (mm): 500
výška opěradla vpředu (mm): 610
výška opěradla vzadu (mm): 630
místo vzadu pod předním sedadlem: ano
Hodnocení
Interiér, řízení
Kvalita dílenského zpracování interiéru: 10
Kvalita sedadel (délka sedáku, boční vedení):
Palubní deska - design funkčnost: 10
Prostor na zadních sedadlech - nohy: 10
Prostor na zadních sedadlech - hlava: 9
Odkládací plochy: 8
Dojem z řízení: 10
Výhled vpřed: 8
Výhled vzad: 8
Motor, převodovka
Kultivovanost chodu: 10
Tah v nižších otáčkách: 10
Výkon ve vyšších otáčkách: 10
Hlučnost v nižších otáčkách: 9
Hlučnost v vyšších otáčkách: 7
Spotřeba: 6
Odstupňování převodovky: 9
Snadnost řazení: 0
Podvozek, brzdy
Jízdní vlastnosti v běžném provozu: 10
Jízdní vlastnosti v extrému: 10
Přenos hluku do interiéru (díry ve vozovce…): 9
Přenos hnací síly na vozovku: 10
Účinnost brzd: 10
Velikost zavazadlového prostoru: 9
Prostor pro vkládání do zav. prostoru: 7
Variabilita zavazadlového prostoru: 9
Poměr cena/užitná hodnota
Poměr cena/užitná hodnota: 3
Celkové hodnocení
Celkové hodnocení - průměr: 8,80
 







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
Škoda chystá sportovní elektromobil odkazující na slavný model 110 R Škoda chystá sportovní elektromobil odkazující na slavný model 110 R

Hodně nenápadně potvrdila mladoboleslavská automobilka…

Legendární Lancia opouští svět aut. 7 milníků, které stojí za připomenutí Legendární Lancia opouští svět aut. 7 milníků, které stojí za připomenutí

Není žádným tajemstvím, že dříve slavná italská…

 




BMW Z18 (1995): Enduro na čtyřech kolech BMW Z18 (1995): Enduro na čtyřech kolech

U BMW postavili před dvěma dekádami skutečného křížence…

BMW X5 Le Mans: Dvanáctiválcové SUV přijelo do Amelia Islandu BMW X5 Le Mans: Dvanáctiválcové SUV přijelo do Amelia Islandu

Tento víkend je v Amelia Islandu k vidění jediný exemplář…

 



 
Převodovky: Čeká nás trojspojkový automat? A dvourychlostní zpátečka?

Převodovky: Čeká nás trojspojkový automat? A dvourychlostní zpátečka?

Dnes 18:53

V blízké budoucnosti nabídnou automobilové převodovky ještě více převodů. S jejich rostoucím počtem už dvě spojky stačit nebudou. Víte proč?




Blesk.cz

Kajínek na svobodě: Falšovali moje zdravotní záznamy! Proč?

Kajínek na svobodě: Falšovali moje zdravotní záznamy! Proč?

Jiří Kajínek je na svobodě. Jeho doživotní trest ukončila prezidentská milost a v úterý ve 13:40 opustil…

Obezita i únava: Lidé netuší, že je za tím štítná žláza. Jak to zjistila Marie?

Obezita i únava: Lidé netuší, že je za tím štítná…

Příznaky špatně fungující štítné žlázy mohou být nenápadné, podle celosvětového průzkumu téměř polovina lidí o…

 

iSport.cz

CHAT: Věří Slavii, nebo Plzni? A jaké má plány? Ptejte se Martina Vaniaka

CHAT: Věří Slavii, nebo Plzni? A jaké má plány?…

Ve Slavii ho fanoušci milovali a přezdívali ho „čaroděj“. Když se ale stal z Martina Vaniaka trenér brankářů,…

Co změní italský kouč ve Spartě: Čistka, zlepší vztahy i tvrdší tréninky

Co změní italský kouč ve Spartě: Čistka, zlepší…

Od chvíle, kdy vyšlo najevo, že si Sparta plácla s italským trenérem Andreou Stramaccionim (41), jsou všichni na…

 

Reflex.cz

Nejslavnější český kuřák Jiří Bartoška: Cigareta byla láska na první pohled

Nejslavnější český kuřák Jiří Bartoška: Cigareta…

Víte, jak to chodí v kavárnách. Někoho tam potkáte, chvíli se s ním pobavíte, pak se zas přidá někdo jiný, kdo…

Čeští fotografové: Zdeněk Thoma a osudová Asie aneb Cesta dobrodruhů do Japonska

Čeští fotografové: Zdeněk Thoma a osudová Asie aneb…

Jeho první velká cesta stopem do Japonska nebyla ani přímočará, ani lehká. Zdeňka Thomu ale definitivně…