Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

BMW X5 xDrive40e: Velké bavorské SUV jako sériový plug-in hybrid

Aleš Dragoun
Diskuze (1)
Studie X5 eDrive z Frankfurtu 2013 se dočkala sériové podoby, BMW představuje svůj první produkční plug-in hybrid mimo divizi i.

X5 eDrive se ukázala také Američanům ještě loni v New Yorku v mírně pozměněné podobě. Je nasnadě, že do ní Bavoři vkládají velké naděje, doba takovým vozidlům velí a přeje. I když byl debut oproti původním plánům posunut až na letošní jaro. Sériový model dostal označení xDrive40e. Pohonná soustava se ovšem skládá z malého zážehového dvoulitrového přeplňovaného čtyřválce a elektromotoru. Konvenční jednotka ovšem poskytuje působivých 180 kW a 350 N.m, ta synchronní elektrická pak 83 kW a 250 N.m.

Kombinovaný výkon obou agregátů je samozřejmě nižší: 230 kW, o přenos celých 450 newtonmetrů, jak už výše zmíněný název napovídá, na všechna kola se stará osmistupňová převodovka Steptronic. Energii dodává lithium-iontová baterie s poměrně nízkou kapacitou 9 kWh, není tedy divu, že auto ujede s bzučícím motorem pouze 31 km. A maximálně stodvacítkou, výše mohutné SUV nepustí elektronika. Při použití domácí zásuvky jejich nabití trvá 3 hodiny a 50 minut, pokud si klient koupí firemní wallbox, zkrátí se potřebný čas na dvě a tři čtvrtě hodiny. V nabídce jsou verze Pure a Pro. Konektor se dá logicky připojit i ke kterékoliv běžné veřejné stanici. Články se nacházejí kvůli bezpečnosti pod podlahou zavazadelníku, rezervu auto beztak nemá. Jeho velikost tak nijak neomezují, v základu se do něj vejde 500 l zbytečností, ve dvoumístném uspořádání i 1720 l. Ani o na tři části dělenou a sklopnou zadní lavici hybrid nepřišel.

Osmnáctipalcová litá kola obouvají pneumatiky rozměru 255/55. Částečně elektrická X5 není žádná lehká váha, 2230 kg představuje slušnou zátěž. Oblíbenou akcelerační disciplínu z klidu na stovku ovšem zvládne za vcelku slušných 6,8 s a na německých dálnicích také nepředstavuje žádnou brzdu. Umí se totiž rozjet až na 210 km/h. Normovaná spotřeba benzinu je samozřejmě supernízká, dosahuje 3,3 l/100 km, v případě elektrické energie udává výrobce 15,3 kWh, ale jak už bylo řečeno, baterie má kapacitu nižší. Napájí navíc klasický dvanáctivoltový akumulátor.

K dispozici je trojice režimů jízdy, které se dají přepínat tlačítkem eDrive na středové konzole. Automatický mód využívá sílu elektromotoru ke zrychlení, Max slouží k jízdě na „čistší“ zdroj energie kupříkladu ve městě. Save pak rekuperuje při brzdění. Módy Comfort, Sport a Eco Pro dále rozdělují jízdní programy. Hybrid je vybaven adaptivním odpružením, o komfort se na zadní nápravě stará vzduch.

Nechybí balíček on-line služeb ConnectedDrive, standard představuje navigace Professional s dopravními informacemi v reálném čase. Mobilní aplikace Remote byla upravena tak, aby zobrazila specifická data včetně aktuálního stavu nabití a případných dobíjecích stanic v bezprostředním okolí. Klimatizaci a ventilaci lze řídit na dálku, tuto vymoženost měl už i původní koncept. Ve spolupráci s partnery BMW nabízí kartu ChargeNow pro bezhotovostní veřejné dobíjení, ParkNow Longterm pak vyhledá parkovací místo s příslušným stojanem.

Plug-in hybrid X5 se dá samozřejmě vyšperkovat i vzhledově, ať už zvenčí, či uvnitř, včetně obvyklého hávu M Sport. Komu to nestačí, obrátí se na divizi Individual. Automobil se bude vyrábět stejně jako ostatní SUV s modrobílým logem v americkém Spartanburgu (Jižní Karolína).

Aleš Dragoun
Diskuze (1)
16. 3. 2015 20:58
450 newtonmetrů na všechna kola
Doporučoval bych nepoužívat formulace ve stylu:
"...o přenos celých 450 newtonmetrů ...na všechna kola se stará osmistupňová převodovka...".
Zní to poněkud diletantsky, vzhledem k faktu že hodnota momentu se v převodech výrazně mění