Nová BMW M na českém trhu: X5 M za 2,75 mil.Kč, BMW X6 M za 2,805 mil.Kč

Nová BMW M na českém trhu: X5 M za 2,75 mil.Kč, BMW X6 M za 2,805 mil.Kč

 
 

Osmiválcová SUV jsou dražší než desetiválcové BMW M5. Tím však výčet pozoruhodných superlativů zdaleka nekončí.

BMW M GmbH odolávalo tlaku konkurenčních SUV-produktů ze Stuttgartu (Mercedes-Benz, Porsche) poměrně dlouho, ale nakonec přeci jen přichází se svými sportovními SUV. Na výběr jsou rovnou dvě - X5 M a X6 M - se shodnými dynamickými parametry.

Představením nových supersilných SUV zbořilo BMW hned několik mýtů. Kombinace sportovního stroje a kategorie SUV byla dlouhou dobu pro BMW tabu, podobně jako mix pohonu čtyř kol s písmenem M v názvu. Vysoká pohotovostní hmotnost (2305 kg u obou vozů) si vyžádala vyhnání parametrů přeplňovaného osmiválce 4,4 l za hranici dosud nejvýkonnějšího sériového modelu z nabídky BMW M GmbH.

Ceníky BMW platné od 1. října 2009 obsahují cenovky obou nových SUV. X5 M pořídíte za 2.745.600,-Kč, X6 M pak za 2.805.400,-Kč. Pro zajímavost: cena BMW M3 s osmiválcem 4,0 (309 kW) momentálně činí 1,817 mil. Kč, desetiválcové BMW M5 (373 kW) příjde na 2,5 mil. Kč. Všechny ceny jsou kalkulovány pro směnný kurz 26 Kč/euro.

Výbava BMW X5 M obsahuje mj. metalický lak, 20" M kola z lehké slitiny a pneumatikami 275/40 R20 resp. 315/35 R20 (vzadu), pneumatické odpružení zadní nápravy se samočinnou regulací světlé výšky, Adaptive Drive (el. přizpůsobení tuhosti tlumičů a aktivní stabilizátory), nebo systém "Dynamic Performance Control" - aktivní rozdělení točivého momentu mezi kola zadní nápravy, který je pro ostatní BMW X5 zatím nedostupný.

Motor
Strojovna, které BMW říká M TwinPower Turbo, vychází z vidlicového osmiválce, který již pracuje v modelech 750i a X6 xDrive50i. Změn, které pomohly zvýšit výkon o více než 100 kW, je ale celá řada, takže BMW mluví rovnou o zcela novém motoru.

Osmiválec, jehož řady válců svírají úhel 90°, se chlubí zejména neobvyklým uspořádáním sacího a výfukového traktu s integrovaným systémem přeplňování. Většina komponent obsluhujících přívod vzduchu a odvod spalin se nachází mezi řadami válců. Zkrácení vzdáleností mezi spalovacími prostory a katalyzátory zkrátila dobu potřebnou pro jejich zahřátí na pracovní teplotu. Ještě důležitější je však pro řidiče minimální vzdálenost mezi motorem a turbodmychadly, která se společně s konstrukcí dmychadlové skříně Twin Scroll podílí na mimořádné dynamice celého systému. BMW se podařilo eliminovat nežádoucí protitlaky výfukových plynů přicházejících od jednotlivých válců, které jsou v případě přeplňování víceválcových motorů hrozbou, snižující efektivitu a kontinuitu plnění motoru. Systém přeplňování může pracovat s maximálním plnicím tlakem 1,5 bar.

Ve srovnání s motorem 4,4 l v X6 xDrive50i byl eliminován zásobník chladicí kapaliny původně umístěný mezi řadami válců, menší množství chladicího média snížilo hmotnost, navíc bylo přidáno elektrické čerpadlo pro chlazení turbodmychadel po vypnutí motoru a nová čerpadla systému mezichlazení stlačeného vzduchu.

Klapky ve výfukovém potrubí jsou elektronicky řízeny v závislosti na několika parametrech zanesených do mapových podkladů managementu motoru. Jejich nastavením je docílen specifický zvuk osmiválců odpovídající různým provozním režimům motoru.

Systém přímého vstřikování paliva pracuje s piezoelektricky ovládanými vstřikovači a nejvyšším tlakem 200 bar. Rozprašování paliva ve válcích při vysokých zatíženích motoru je důležitým prvkem koncepce chlazení vysokovýkonného motoru.

Spotřeba paliva je snižována zavedením známé sady opatření BMW EfficientDynamics, zahrnující mj. plně variabilní ventilový rozvod Double-VANOS, olejové čerpadlo dodávající tlak systému mazání podle aktuální potřeby, odpojitelný kompresor klimatizace, nebo inteligentně zatěžovaný alternátor, pracující např. v okamžicích brzdění.

Hydraulický systém aktivních stabilizátorů dostal čerpadla, která dodávají tlak v závislosti na aktuální potřebě. Při klidné jízdě je tak ušetřeno až 70 % dříve spotřebované energie.

Automatická převodovka, DPC a xDrive
Poprvé je v BMW řady M použita šestistupňová automatická převodovka. Velmi krátké časy potřebné pro změnu převodového stupně byly docíleny použitím funkce snižování točivého momentu motoru v manuálním režimu řazení. Vypínáním jednotlivých válců (eliminace vstřiku paliva, zážehu) je realizována extrémně rychlá reakce systému motor-převodovka. Sportovní automat obsahuje nový tlumič torzních kmitů, který minimalizuje prokluz na měniči, což přispívá i ke snížení spotřeby paliva.

Vedle režimu D je řidiči k dispozici také režim M a S. V režimu M čeká převodovka na řidičův pokyn k přeřazení, i když se otáčky motoru blíží k omezovači. K dispozici je funkce Launch Control pro maximální akceleraci z klidu.

Poprvé u vozů laděných v BMW M GmbH došlo na pohon všech kol xDrive. Elektronicky řízený systém má pro X5 M a X6 M speciální nastavení s preferencí zadní nápravy. Důležitým prvkem aktivní bezpečnosti a spolehlivého přenosu velkých hnacích momentů na silnici je standardní zadní diferenciál Dynamic Performance Control, který aktivně přerozděluje hnací moment mezi koly zadní nápravy v závislosti na aktuálním jízdním režimu. V zatáčce je tak například akcelerující vozidlo stabilizováno přenosem hnacího momentu na vnější kolo.

Jízdní parametry
Dynamika jízdy a chování rozměrného, vysokého a těžkého vozu je vždy pochopitelně velkým oříškem bez ohledu na značku výrobce. BMW proto nasadila vše, co by mohlo nové silné dvojce parametry vylepšit.

Standardem je sportovní podvozek s adaptivními tlumiči, novým nastavením posilovače řízení Servotronic a aktivními hydraulickými stabilizátory. Brzdová soustava spoléhá na čtyřpístkové pevné třmeny a kotouče s průměrem 395 mm vpředu a 385 mm vzadu. Dvacetipalcová kola obouvají pneumatiky 275/40 R20 vpředu a 315/35 R20 vzadu.

Oba vozy mají shodnou pohotovostní hmotnost (2305 kg), akceleraci z 0 na 100 km/h (za 4,7 s) i maximální rychlost. Standardně je omezena na 250 km/h, za příplatek lze pořídit vozidlo s nejvyšší rychlostí 275 km/h, pak dostanete k vozu také řidičské školení na okruhu.

BMW X5 M a BMW X6 M - Stručná technická data
ModelX5 MX6 M
Zdvihový objem [cm3]43954395
Válce/ventily8/48/4
Nejvyšší výkon [kW/ot/min]408/6000408/6000
Nejvyšší toč. mom. [Nm/ot/min]680/1500-5650680/1500-5650
Max. rychlost [km/h]250 (275)250 (275)
Zrychlení 0-100 km/h [s]4,74,7
Komb. spotřeba [l/100 km]13,913,9
Pohotovostní hmotnost [kg]23052305
Cena [Kč]2.745.600,-2.805.400,-

Design
Na první pohled je zřejmé, že zásadní proměnou prošly přední i zadní nárazníky.BMW X5 M převzalo masku a přední světlomety z X6 M, vzadu je vždy čtveřice výfuků, motorová kapota s Powerdome-hrbem ukrývá mohutný přeplňovaný osmiválec s netradiční konstrukcí. Nová jsou sportovní zrcátka, eliminováno bylo použití tmavých plastů ve spodní části vozů, aby byl zvýrazněn silniční charakter původně lehce terénních vozů.

Anketa

Optimální volbou z nabídky BMW M GmbH je
Spolupracujeme s TipCars.com
Brexit by neměl ohrozit finanční stabilitu eurozóny, tvrdí ECB Brexit by neměl ohrozit finanční stabilitu eurozóny, tvrdí ECB

Odchod Británie z Evropské unie by neměl představovat…

Lidovce a starosty povede v Praze do voleb Gazdík, dvojkou bude Herman Lidovce a starosty povede v Praze do voleb Gazdík, dvojkou bude Herman

Koalici KDU-ČSL a Starostů a nezávislých (STAN) povede v…

IKEA vymění ředitele, do čela nastoupí Jesper Brodin IKEA vymění ředitele, do čela nastoupí Jesper Brodin

Švédský nábytkářský řetězec IKEA Group jmenoval novým…

Komentář Bohumila Pečinky: Zajímavá bude hlavně koncovka Komentář Bohumila Pečinky: Zajímavá bude hlavně koncovka

Pokud si někdo myslí, že výměnou ministra financí skončí…

 
 

Tapety








Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
Škoda chystá sportovní elektromobil odkazující na slavný model 110 R Škoda chystá sportovní elektromobil odkazující na slavný model 110 R

Hodně nenápadně potvrdila mladoboleslavská automobilka…

Legendární Lancia opouští svět aut. 7 milníků, které stojí za připomenutí Legendární Lancia opouští svět aut. 7 milníků, které stojí za připomenutí

Není žádným tajemstvím, že dříve slavná italská…

 




BMW Concept5 X5 eDrive: Třetí mnichovský plug-in model bude SUV BMW Concept5 X5 eDrive: Třetí mnichovský plug-in model bude SUV

BMW na IAA ve Frankfurtu představí další auto s technikou…

BMW X5 má problémy s brzdami BMW X5 má problémy s brzdami

Mnichovská automobilka urychleně svolává přes 30.000 vozů…

 



 
Golf GTI First Decade Concept: Čtyřsetkoňový hybrid pro Wörthersee

Golf GTI First Decade Concept: Čtyřsetkoňový hybrid pro Wörthersee

Dnes 11:53

Učni Volkswagenu vytvořili už desátou studii pro GTI Treffen u jezera Wörthersee. Tentokrát přestavěli Golfa GTI na hybrid. Společnost mu dělá... elektrický kombík!




Blesk.cz

Jak dnes žije rodina z Dovolené v protektorátu? Děsivé zážitky v nás zůstaly! Vážíme si svobody a jídla

Jak dnes žije rodina z Dovolené v protektorátu?…

 Jsou to dva roky, co rodina Dočekalových a Lustykových žila po dobu dvou měsíců zpět v době protektorátu Čechy…

Cisterna s 28 tunami cementu se zřítila ze srázu na Chrudimsku: Řidič jako zázrakem přežil

Cisterna s 28 tunami cementu se zřítila ze srázu na…

Rychlá jízda se málem stala osudnou řidiči cisterny z ciziny. V nebezpečném úseku na Chrudimsku se v sobotu i s…

 

iSport.cz

United můžou ve finále pomoci Zlínu. Jde jim o peníze či Griezmanna

United můžou ve finále pomoci Zlínu. Jde jim o…

Již dnes usednou fotbalisté, vedení i fanoušci Zlína k televizi a budou fandit Manchesteru United. Pokud totiž…

Hotovo! Vukadinovič jde do Sparty, Jugas upřednostnil Slavii

Hotovo! Vukadinovič jde do Sparty, Jugas upřednostnil Slavii

Přestupová sága dvou zlínských hvězd končí. Stoper Jakub Jugas (24) podepsal tříletý kontrakt se Slavií a…

 

Reflex.cz

Nový policejní prezident i likvidátor Sobotky. Internet si dělá legraci z Kajínkova propuštění

Nový policejní prezident i likvidátor Sobotky.…

Je to pár hodin, co se Jiří Kajínek zjevil před zástupem novinářů ve svítivě zeleném tílku a po 23 letech poprvé…

Polepšení bojovníci: Co bude s příslušníky kolumbijských geril ve výslužbě?

Polepšení bojovníci: Co bude s příslušníky…

Letos po více než padesáti letech podepsala kolumbijská vláda s nejstarší gerilou v zemi FARC dohodu o příměří.…