Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

BMW Z18 (1995): Enduro na čtyřech kolech

Aleš Dragoun
Diskuze (3)
U BMW postavili před dvěma dekádami skutečného křížence několika stylů. Terénní otevřené auto se sportovními ambicemi, které připomínalo motorku a mohlo převážet i náklad, se jmenovalo Z18.

Spojení dvoumístného roadsteru a terénního vozu mělo na svědomí oddělení BMW Technik GmbH. Spíše než tehdy debutující roadster Z3 na chůdách to byla to vlastně taková směs terénní motocyklu na čtyřech kolech s karoserií a větší porcí bezpečnosti. Ve velkých endurech na dlouhé cesty má koneckonců divize BMW Motorrad dlouholetou tradici. Spojení s jednou stopou naznačovaly černé blatníčky nad koly. V dnešním pojetí jde o velmi zajímavý crossover, byť trochu jiný, než si můžeme koupit...

Dostatek síly automobilu zajišťoval osmiválec 4,4 l (objem však nikdy oficiálně Bavoři neudávali!) s 260 kW, poháněny byly obě nápravy přes pětistupňovou přímo řazenou převodovku. Robustní lisovaný ocelový rám připomínal svou konstrukcí motorové čluny, vůz ostatně jako správný off-road uměl překonávat i mělkou vodu. Na firemních fotografiích je zobrazován jako dvoumístný, v zadní části šlo ale přepravovat i další dvojici cestujících, případně ji jednoduše proměnit na nákladový prostor. Vznikl tak jakýsi pick-up. Klasickou střechu auto s lehkou plastovou karoserií postrádalo, ochrany před nepřízní počasí tedy nabízelo jen o něco více než motorka, hlavně díky dveřím.

Na přídi byla použita dříve typická čtveřice nezakrytých světlometů, kterou v polovině 90. let Mnichov kvůli zpřísňujícím se bezpečnostním předpisům již opustil. Zajímavost představovaly směrovky v předním nárazníku, koncovky výfuku byly zase citlivě vkomponovány do toho zadního. Na vnější design bez zbytečných kudrlinek je dnes radost pohledět, šlo tak trochu o vzpomínku na 80. léta, ale v modernějším pojetí.

Interiéru dominovala trojice centrálně umístěných přístrojů, pod nimi se nacházelo topení a ventilace a prototypu nechybělo ani audio. Určení odpovídalo i čalounění sedadel, které nějaká ta kapka vody zvenčí nerozhodila, gumové koberečky byly opravdu masivní a pobraly i špínu a bláto od bot.

Mimochodem, Z18 automobilka odtajnila až po pěti letech od svého vzniku, v roce 2000, nepředstavila jej mezitím veřejnosti na žádném autosalonu. O jízdních parametrech můžeme spekulovat, ale auto bylo určitě poměrně lehké. Do série nezamířila, tržní potenciál pro takového exota byl příliš malý a výroba by se nevyplatila. Místo toho se objevilo SUV X5, které použilo stejný motor. Ale i po více než dvou dekádách je tenhle koncept hezkou ukázkou bavorské invence.

Aleš Dragoun
Diskuze (3)
9. 4. 2016 18:33
Radost pohledět?!
To je hnus, velebnosti... 8-s
Avatar - Individualita
9. 4. 2016 16:10
COOL
Ta přední světla bych zaměnil, ale jinak :yes:
Avatar - beibej
8. 4. 2016 23:26
FUJ
To je ale hnus :no: