Bugatti EB 16.4 Veyron

Bugatti EB 16.4 Veyron

 
 

Pravděpodobně nejsilnějším vozem představeným na autosalonu v německém Frankfurtu byla poslední vývojová verze vozu Bugatti EB 16.4 Veyron. Vůz byl představen ve dvoubarevné kombinaci "Rouge Ventoux" a "Noir".

Karosérie

Pokrok ve vývoji

Pravděpodobně nejsilnějším vozem představeným na autosalonu v německém Frankfurtu byla poslední vývojová verze vozu Bugatti EB 16.4 Veyron. Vůz byl představen ve dvoubarevné kombinaci "Rouge Ventoux" a "Noir", což byly barvy historického modelu Bugatti T 57 C Coupé z roku 1938. Tento poslední vývojový model se opět přiblížil vozu, který by mohl být prodáván a to zejména v oblasti pohonné jednotky a karosérie. Jsou známy také první výkonové hodnoty, ze kterých se tají dech. Posuďte sami: maximální rychlost 406 km/h, akcelerace 0-300 km/h za méně než 14 sekund.

V porovnání s vývojovou předchozí verzí byl prodloužen rozvor kol o 50 mm na současných 2.700 mm. Cílem bylo zvětšení vnitřního prostoru, který je proveden v kůži v barvě "Silk".

Více vzduchu pro motor a brzdy

Pokrok v aerodynamice v posledních měsících vedl ke změnám na všech částech vozu. Nejmarkantnější změnou prošla přední část vozu. Vstupy vzduchu byly upraveny pro lepší chlazení motoru W o výkonu 736 kW (1001 koní) a pro lepší chlazení velkokapacitních brzd. Stejně tak byl přepracována i pro Bugatti charakteristická přední maska.

Difuzor s automaticky rozšířitelným zadním křídlem

Také zadní část vozu prošla rozsáhlými změnami, včetně dvou nových výstupů vzduchu. Tyto výstupy společně s výsuvným zadním křídlem a naprosto plochým podvozkem zajišťují dostatečnou přítlačnou sílu i při vysokých rychlostech.

Zadní přítlačné křídlo je v klidovém stavu jen těžko rozeznatelné, protože dokonale zapadá do karosérie. Při rychlostech, kdy je přítlačný efekt potřebný se křídlo nejen vysouvá, ale také horizontálně rozšiřuje o cca. 20 cm. Po vypnutí motoru zůstává křídlo ještě několik minut ve vysunutém stavu, čímž je zajištěn odvod horkého vzduchu otvory pod křídlem.

Bugatti EB 16.4 Veyron je nyní delší a širší

Změny přední a zadní části společně s prodlouženým rozvorem způsobily nutnost prodloužit vůz se stávajících 4.380 mm na 4.466 mm. Jiné kola a širší rozchod náprav zapříčinily celkové rozšíření vozu na 1.998 mm oproti původních 1.994 mm. Výška vozu 1.206 mm zůstává nezměněna.

Kola a pneumatiky

Nové pneumatiky a nové kola

Tým inženýrů také přepracoval kola a pneumatiky, aby odpovídaly výkonovým parametrům nového vozu. Hliníková kola byla navržena s ohledem na dostatečné chlazení brzdových kotoučů. Disky mají 20 palců v průměru s 12ti paprsky.

Vysoké výkony kladou enormní nároky také na pneumatiky, proto bylo nutno pro tento vůz vyrobit speciální pneumatiky Michelin odolávající rychlostem přes 400 km/h. Přední pneumatiky mají rozměr 245-690 R 520 A, zadní mají neobvyklý rozměr 335-710 R 540 A. Pneumatiky mají zakomponovány systém "Pax", zajišťující jízdu i na úplně prázdné pneumatice.

"Pax" systém

Systém "Pax" vyvinutý firmou Michelin zahrnuje průběžnou kontrolu tlaku vzduchu v pneumatice a umožňuje jízdu s naprosto prázdnou pneumatikou. Bugatti je schopno pokračovat s absolutně prázdnou pneumatikou dalších 200 km rychlostí až 80 km/h bez ovlivnění chování vozu.

Pohonná jednotka W16

Nové technické prvky pohonné jednotky

Hliníková blok motoru W16 v Bugatti EB 16.4 Veyron je naprosto nový a unikátní. Dva extrémně úzké motory V8 používající princip VR byly zkombinovány a svírají úhel 90°. Výsledkem je pohonná jednotka dosahující neuvěřitelného výkonu 736 kW (1001 koní) při 6.000 ot. /min. Motor je umístěn podélně před zadní nápravou. Motor je mimořádně kompaktní s rozměry pouze 710 mm na délku a 767 mm na šířku. Těchto velice kompaktních rozměrů bylo možno dosáhnout pouze použitím koncepce do W, která také zajišťuje vysokou pevnost a tuhost pohonné jednotky.

Čtyři turbodmychadla pomáhají dosáhnout motoru o objemu 7.993 ccm točivého momentu, který nemá v osobních vozech obdoby. Točivý moment dosahuje maximální hodnoty 1250 Nm! Teplota plnícího vzduchu je upravována dvěmi vodou chlazenými mezichladiči vzduchu umístěnými nad hlavami válců. Vůz má 64 ventilů s variabilním časováním.

Elektrohydraulicky ovládaný vačkový hřídel je aktivní při všech jízdních režimech. Pro ideální koordinaci motoru W16 byly použity dva nezávislé počítače pro každou řadu válců.

Tlakové mazání

Poznatky z automobilového sportu se odráží také v použité distribuci oleje v motoru. Motor je mazán čtyřstupňovou olejovou pumpou, kde tři stupně jsou používány pro odsávání oleje a 1 stupeň pro opětovnou dodávku do motoru.

Sedmistupňová převodovka

Pokud by nebyla tato sedmistupňová převodovka vyvinuta speciálně pro model EB 16.4 Veyron, mohla by klidně pocházet z vozu F1. Jednotlivé rychlosti se volí páčkami pod volantem, bez požití spojkového pedálu, který chybí. Dvojitá spojka (DCT) přeřadí z jednotlivého rychlostního stupně na jiný max. za 0,2 sekundy. Výkon motoru je přenášen na všechna čtyři kola.

300 km/h pod 14 sekund!

Bugatti EB 16.4 Veyron dosahuje neuvěřitelných výkonů. Rychlosti 300 km/h z klidu dosáhne pod hranici 14 sekund! Tyto mimořádné hodnoty zrychlení jsou unikátní, i když víceméně zůstávají pouze teoretickými. Daleko důležitější je schopnost absolutní reakce na řidičovi pokyny a při jízdě se zdá, že pro tento vůz fyzikální zákony ani neexistují...

Spolupracujeme s TipCars.com
Lovci s obřími teleobjektivy: národním sportem Tchajwanců je focení ptactva Lovci s obřími teleobjektivy: národním sportem Tchajwanců je focení ptactva

Vypadají jako skupina novinářů, která napjatě čeká před…

Draghi: Eurozóna se pořád ještě neobejde bez levných úvěrů Draghi: Eurozóna se pořád ještě neobejde bez levných úvěrů

Ekonomika eurozóny je stále závislá na levných úvěrech a…

ONLINE: Česko si připomíná 17. listopad. Drahoš: Zpochybňování hesla pravdy a lásky nechápu ONLINE: Česko si připomíná 17. listopad. Drahoš: Zpochybňování hesla pravdy a lásky nechápu

Tisíce lidí napříč Českem si v ulicích a na náměstích…

 
 







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
10 spolehlivých motorů „držáků“, jejichž koupí nešlápnete vedle 10 spolehlivých motorů „držáků“, jejichž koupí nešlápnete vedle

Znáte to. Ty nejspolehlivější motory máme beztak všichni…

Hyundai už vyrábí největšího konkurenta Octavie. i30 Fastback bude i ve verzi N Hyundai už vyrábí největšího konkurenta Octavie. i30 Fastback bude i ve verzi N

Letos by se v nošovické továrně značky Hyundai mělo…

 



V kartáčové myčce můžete potkat leccos. Třeba i Bugatti Veyron... V kartáčové myčce můžete potkat leccos. Třeba i Bugatti Veyron...

Někteří majitelé svá auta myjí ručně, jiní jezdí do…

Podívejte se do strojovny s výkonem 65.000 koní Podívejte se do strojovny s výkonem 65.000 koní

Nejvyšší výkon kolem 1000 koní představuje špičku mezi…

 



 
Tesla konečně odhalila nákladní Semi. Slibuje parádní dojezd i zrychlení na úrovni sporťáků

Tesla konečně odhalila nákladní Semi. Slibuje parádní dojezd i zrychlení na úrovni sporťáků

Dnes 15:40

Dočkali jsme se! Tesla po několika odkladech konečně dostála slova a představila světu svůj první tahač. A rozhodně má čím zaujmout.




Blesk.cz

„Ty p**o zatracená.“ Babišův muž v rozhlase nadával matce Emmy Smetany a utekl

„Ty p**o zatracená.“ Babišův muž v rozhlase nadával…

Vulgárním útokem přerušil předseda správní rady Babišova Institutu pro politiku a společnost Jan Macháček…

Největší lesní kalamita v dějinách Česka: Stromy v Jeseníkách »sežralo« sucho, zbyly jen holiny! Hrozí povodně

Největší lesní kalamita v dějinách Česka: Stromy v…

Největší přírodní katastrofa v historii českého lesnictví zasáhla pohoří Nízkého Jeseníku. Doslova před očima…

 

iSport.cz

Staré dobré časy? Witkowski má za návrat do obří bitky 10 zápasů stop

Staré dobré časy? Witkowski má za návrat do obří…

Hokejový útočník Luke Witkowski z Detroitu dostal v NHL automatický zákaz startu na deset zápasů. Byl potrestán…

V Bohemians skončil ve zlém. Všechno šlo udělat jinak, přiznává Hubínek

V Bohemians skončil ve zlém. Všechno šlo udělat…

Jeho letní přestupová sága rozproudila dost zlé krve. „Celé je to jedna velká chyba,“ ohlíží se pár měsíců zpět…

 

Reflex.cz

Vlak vyjel o dvacet vteřin dříve, japonský dopravce se omluvil cestujícím

Vlak vyjel o dvacet vteřin dříve, japonský dopravce…

Japonská soukromá dopravní společnost se omluvila svým cestujícím. Vlak společnosti Tsukuba Express totiž vyjel…

Bill Gates, jeden z nejbohatších lidí světa, postaví v Arizoně vlastní supermoderní „inteligentní“ město

Bill Gates, jeden z nejbohatších lidí světa, postaví…

Bude se jmenovat Belmont, má mít necelých 200 tisíc obyvatel a má vyrůst na jihozápadě amerického státu Arizona.…