Bugatti EB 16.4 Veyron

Bugatti EB 16.4 Veyron

 
 

Pravděpodobně nejsilnějším vozem představeným na autosalonu v německém Frankfurtu byla poslední vývojová verze vozu Bugatti EB 16.4 Veyron. Vůz byl představen ve dvoubarevné kombinaci "Rouge Ventoux" a "Noir".

Karosérie

Pokrok ve vývoji

Pravděpodobně nejsilnějším vozem představeným na autosalonu v německém Frankfurtu byla poslední vývojová verze vozu Bugatti EB 16.4 Veyron. Vůz byl představen ve dvoubarevné kombinaci "Rouge Ventoux" a "Noir", což byly barvy historického modelu Bugatti T 57 C Coupé z roku 1938. Tento poslední vývojový model se opět přiblížil vozu, který by mohl být prodáván a to zejména v oblasti pohonné jednotky a karosérie. Jsou známy také první výkonové hodnoty, ze kterých se tají dech. Posuďte sami: maximální rychlost 406 km/h, akcelerace 0-300 km/h za méně než 14 sekund.

V porovnání s vývojovou předchozí verzí byl prodloužen rozvor kol o 50 mm na současných 2.700 mm. Cílem bylo zvětšení vnitřního prostoru, který je proveden v kůži v barvě "Silk".

Více vzduchu pro motor a brzdy

Pokrok v aerodynamice v posledních měsících vedl ke změnám na všech částech vozu. Nejmarkantnější změnou prošla přední část vozu. Vstupy vzduchu byly upraveny pro lepší chlazení motoru W o výkonu 736 kW (1001 koní) a pro lepší chlazení velkokapacitních brzd. Stejně tak byl přepracována i pro Bugatti charakteristická přední maska.

Difuzor s automaticky rozšířitelným zadním křídlem

Také zadní část vozu prošla rozsáhlými změnami, včetně dvou nových výstupů vzduchu. Tyto výstupy společně s výsuvným zadním křídlem a naprosto plochým podvozkem zajišťují dostatečnou přítlačnou sílu i při vysokých rychlostech.

Zadní přítlačné křídlo je v klidovém stavu jen těžko rozeznatelné, protože dokonale zapadá do karosérie. Při rychlostech, kdy je přítlačný efekt potřebný se křídlo nejen vysouvá, ale také horizontálně rozšiřuje o cca. 20 cm. Po vypnutí motoru zůstává křídlo ještě několik minut ve vysunutém stavu, čímž je zajištěn odvod horkého vzduchu otvory pod křídlem.

Bugatti EB 16.4 Veyron je nyní delší a širší

Změny přední a zadní části společně s prodlouženým rozvorem způsobily nutnost prodloužit vůz se stávajících 4.380 mm na 4.466 mm. Jiné kola a širší rozchod náprav zapříčinily celkové rozšíření vozu na 1.998 mm oproti původních 1.994 mm. Výška vozu 1.206 mm zůstává nezměněna.

Kola a pneumatiky

Nové pneumatiky a nové kola

Tým inženýrů také přepracoval kola a pneumatiky, aby odpovídaly výkonovým parametrům nového vozu. Hliníková kola byla navržena s ohledem na dostatečné chlazení brzdových kotoučů. Disky mají 20 palců v průměru s 12ti paprsky.

Vysoké výkony kladou enormní nároky také na pneumatiky, proto bylo nutno pro tento vůz vyrobit speciální pneumatiky Michelin odolávající rychlostem přes 400 km/h. Přední pneumatiky mají rozměr 245-690 R 520 A, zadní mají neobvyklý rozměr 335-710 R 540 A. Pneumatiky mají zakomponovány systém "Pax", zajišťující jízdu i na úplně prázdné pneumatice.

"Pax" systém

Systém "Pax" vyvinutý firmou Michelin zahrnuje průběžnou kontrolu tlaku vzduchu v pneumatice a umožňuje jízdu s naprosto prázdnou pneumatikou. Bugatti je schopno pokračovat s absolutně prázdnou pneumatikou dalších 200 km rychlostí až 80 km/h bez ovlivnění chování vozu.

Pohonná jednotka W16

Nové technické prvky pohonné jednotky

Hliníková blok motoru W16 v Bugatti EB 16.4 Veyron je naprosto nový a unikátní. Dva extrémně úzké motory V8 používající princip VR byly zkombinovány a svírají úhel 90°. Výsledkem je pohonná jednotka dosahující neuvěřitelného výkonu 736 kW (1001 koní) při 6.000 ot. /min. Motor je umístěn podélně před zadní nápravou. Motor je mimořádně kompaktní s rozměry pouze 710 mm na délku a 767 mm na šířku. Těchto velice kompaktních rozměrů bylo možno dosáhnout pouze použitím koncepce do W, která také zajišťuje vysokou pevnost a tuhost pohonné jednotky.

Čtyři turbodmychadla pomáhají dosáhnout motoru o objemu 7.993 ccm točivého momentu, který nemá v osobních vozech obdoby. Točivý moment dosahuje maximální hodnoty 1250 Nm! Teplota plnícího vzduchu je upravována dvěmi vodou chlazenými mezichladiči vzduchu umístěnými nad hlavami válců. Vůz má 64 ventilů s variabilním časováním.

Elektrohydraulicky ovládaný vačkový hřídel je aktivní při všech jízdních režimech. Pro ideální koordinaci motoru W16 byly použity dva nezávislé počítače pro každou řadu válců.

Tlakové mazání

Poznatky z automobilového sportu se odráží také v použité distribuci oleje v motoru. Motor je mazán čtyřstupňovou olejovou pumpou, kde tři stupně jsou používány pro odsávání oleje a 1 stupeň pro opětovnou dodávku do motoru.

Sedmistupňová převodovka

Pokud by nebyla tato sedmistupňová převodovka vyvinuta speciálně pro model EB 16.4 Veyron, mohla by klidně pocházet z vozu F1. Jednotlivé rychlosti se volí páčkami pod volantem, bez požití spojkového pedálu, který chybí. Dvojitá spojka (DCT) přeřadí z jednotlivého rychlostního stupně na jiný max. za 0,2 sekundy. Výkon motoru je přenášen na všechna čtyři kola.

300 km/h pod 14 sekund!

Bugatti EB 16.4 Veyron dosahuje neuvěřitelných výkonů. Rychlosti 300 km/h z klidu dosáhne pod hranici 14 sekund! Tyto mimořádné hodnoty zrychlení jsou unikátní, i když víceméně zůstávají pouze teoretickými. Daleko důležitější je schopnost absolutní reakce na řidičovi pokyny a při jízdě se zdá, že pro tento vůz fyzikální zákony ani neexistují...

Spolupracujeme s TipCars.com
Ukrajina pohořela u soudu v Londýně. Nevysvětlila, proč by Rusku neměla splatit dluh Ukrajina pohořela u soudu v Londýně. Nevysvětlila, proč by Rusku neměla splatit dluh

Ukrajina nedokázala uspokojivě vysvětlit, proč nesplatila…

Řekové osekali českým miliardářům zisk ze sázkové společnosti OPAP Řekové osekali českým miliardářům zisk ze sázkové společnosti OPAP

Největší řecké sázkové společnosti OPAP ve čtvrtém…

VIDEO: Koukalová udělala jméno českému biatlonu, vydělala miliony korun VIDEO: Koukalová udělala jméno českému biatlonu, vydělala miliony korun

V sedmadvaceti letech zažila biatlonistka Gabriela…

Koruna se vrátí do roku 2013, říká ekonom Josef Jeřicha Koruna se vrátí do roku 2013, říká ekonom Josef Jeřicha

Nervozita před ukončením intervencí přináší výkyvy na…

 
 







Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
O tato auta přicházíme kvůli módní vlně SUV. Některá nás obzvláště mrzí O tato auta přicházíme kvůli módní vlně SUV. Některá nás obzvláště mrzí

Hlad zákazníků po módních SUV je drtivý. Automobilky na…

Hyundai si patentovalo motor s nestejným objemem spalovacích komor Hyundai si patentovalo motor s nestejným objemem spalovacích komor

Korejská automobilka si nechala na evropském patentovém…

 




Podívejte se do strojovny s výkonem 65.000 koní Podívejte se do strojovny s výkonem 65.000 koní

Nejvyšší výkon kolem 1000 koní představuje špičku mezi…

Bugatti a jeho moderní historie (2. díl) Bugatti a jeho moderní historie (2. díl)

Po neslavném konci Bugatti Automobili S.p.A. v roce 1995…

 



 
Jízdní dojmy Kia Picanto: Ještě pořád mini? (+videa)

Jízdní dojmy Kia Picanto: Ještě pořád mini? (+videa)

Včera

U minulé generace picanta jsem měl pocit, že vlastně řídím malé auto. Že je minikia celkově velmi dospělá. Došel jsem ke stejnému závěru i v případě novinky?




Blesk.cz

Zeman z Chorvatska: Jsem agent podnikatelů, kteří nechtějí tunelovat

Zeman z Chorvatska: Jsem agent podnikatelů, kteří…

Prezident Miloš Zeman se setkal s chorvatskou prezidentkou Kolindou Grabar-Kitarović. Při rozhovorech se jednalo…

Nákaza z Bauhausu a Hornbachu: Zemědělci se bojí bakterie, která plení sady

Nákaza z Bauhausu a Hornbachu: Zemědělci se bojí…

Ústřední kontrolní a zkušební úřad zemědělský (ÚKZÚZ) se obává šíření bakterie Xylella fastidiosa, která napadá…

 

iSport.cz

Brněnský Škoda jde do Norska. „Už jsem s tím nepočítal,“ přiznal útočník

Brněnský Škoda jde do Norska. „Už jsem s tím…

Zbrojovka přichází o svého nejlepšího střelce. Útočníka Michala Škodu dnes čekají zdravotní testy v Norsku a…

VIDEO: Hradec - Kometa 0:2. Rozhodl Nečas, do prázdné pečetil Kvapil

VIDEO: Hradec - Kometa 0:2. Rozhodl Nečas, do…

Do semifinále Generali play off Tipsport extraligy vstoupili lépe hokejisté brněnské Komety, kteří v prvním…

 

Reflex.cz

Mladé české podnikatelky vymyslely superlehký stan s koly místo tyčí, chtějí ním na americký trh

Mladé české podnikatelky vymyslely superlehký stan s…

S originálním nápadem vstupují do českého byznysového rybníku Petra Krhutová a Helena Záleská. Mladé…

Brexit začíná. Předseda EK dostal formální oznámení záměru Londýna odejít z unie

Brexit začíná. Předseda EK dostal formální oznámení…

Ostatních 27 zemí Evropské unie bude při jednání s Británií o odchodu ze společenství postupovat jednotně a…