Bugatti EB 16.4 Veyron

Bugatti EB 16.4 Veyron

 
 
24.9. 2001

Pravděpodobně nejsilnějším vozem představeným na autosalonu v německém Frankfurtu byla poslední vývojová verze vozu Bugatti EB 16.4 Veyron. Vůz byl představen ve dvoubarevné kombinaci "Rouge Ventoux" a "Noir".

Karosérie

Pokrok ve vývoji

Pravděpodobně nejsilnějším vozem představeným na autosalonu v německém Frankfurtu byla poslední vývojová verze vozu Bugatti EB 16.4 Veyron. Vůz byl představen ve dvoubarevné kombinaci "Rouge Ventoux" a "Noir", což byly barvy historického modelu Bugatti T 57 C Coupé z roku 1938. Tento poslední vývojový model se opět přiblížil vozu, který by mohl být prodáván a to zejména v oblasti pohonné jednotky a karosérie. Jsou známy také první výkonové hodnoty, ze kterých se tají dech. Posuďte sami: maximální rychlost 406 km/h, akcelerace 0-300 km/h za méně než 14 sekund.

V porovnání s vývojovou předchozí verzí byl prodloužen rozvor kol o 50 mm na současných 2.700 mm. Cílem bylo zvětšení vnitřního prostoru, který je proveden v kůži v barvě "Silk".

Více vzduchu pro motor a brzdy

Pokrok v aerodynamice v posledních měsících vedl ke změnám na všech částech vozu. Nejmarkantnější změnou prošla přední část vozu. Vstupy vzduchu byly upraveny pro lepší chlazení motoru W o výkonu 736 kW (1001 koní) a pro lepší chlazení velkokapacitních brzd. Stejně tak byl přepracována i pro Bugatti charakteristická přední maska.

Difuzor s automaticky rozšířitelným zadním křídlem

Také zadní část vozu prošla rozsáhlými změnami, včetně dvou nových výstupů vzduchu. Tyto výstupy společně s výsuvným zadním křídlem a naprosto plochým podvozkem zajišťují dostatečnou přítlačnou sílu i při vysokých rychlostech.

Zadní přítlačné křídlo je v klidovém stavu jen těžko rozeznatelné, protože dokonale zapadá do karosérie. Při rychlostech, kdy je přítlačný efekt potřebný se křídlo nejen vysouvá, ale také horizontálně rozšiřuje o cca. 20 cm. Po vypnutí motoru zůstává křídlo ještě několik minut ve vysunutém stavu, čímž je zajištěn odvod horkého vzduchu otvory pod křídlem.

Bugatti EB 16.4 Veyron je nyní delší a širší

Změny přední a zadní části společně s prodlouženým rozvorem způsobily nutnost prodloužit vůz se stávajících 4.380 mm na 4.466 mm. Jiné kola a širší rozchod náprav zapříčinily celkové rozšíření vozu na 1.998 mm oproti původních 1.994 mm. Výška vozu 1.206 mm zůstává nezměněna.

Kola a pneumatiky

Nové pneumatiky a nové kola

Tým inženýrů také přepracoval kola a pneumatiky, aby odpovídaly výkonovým parametrům nového vozu. Hliníková kola byla navržena s ohledem na dostatečné chlazení brzdových kotoučů. Disky mají 20 palců v průměru s 12ti paprsky.

Vysoké výkony kladou enormní nároky také na pneumatiky, proto bylo nutno pro tento vůz vyrobit speciální pneumatiky Michelin odolávající rychlostem přes 400 km/h. Přední pneumatiky mají rozměr 245-690 R 520 A, zadní mají neobvyklý rozměr 335-710 R 540 A. Pneumatiky mají zakomponovány systém "Pax", zajišťující jízdu i na úplně prázdné pneumatice.

"Pax" systém

Systém "Pax" vyvinutý firmou Michelin zahrnuje průběžnou kontrolu tlaku vzduchu v pneumatice a umožňuje jízdu s naprosto prázdnou pneumatikou. Bugatti je schopno pokračovat s absolutně prázdnou pneumatikou dalších 200 km rychlostí až 80 km/h bez ovlivnění chování vozu.

Pohonná jednotka W16

Nové technické prvky pohonné jednotky

Hliníková blok motoru W16 v Bugatti EB 16.4 Veyron je naprosto nový a unikátní. Dva extrémně úzké motory V8 používající princip VR byly zkombinovány a svírají úhel 90°. Výsledkem je pohonná jednotka dosahující neuvěřitelného výkonu 736 kW (1001 koní) při 6.000 ot. /min. Motor je umístěn podélně před zadní nápravou. Motor je mimořádně kompaktní s rozměry pouze 710 mm na délku a 767 mm na šířku. Těchto velice kompaktních rozměrů bylo možno dosáhnout pouze použitím koncepce do W, která také zajišťuje vysokou pevnost a tuhost pohonné jednotky.

Čtyři turbodmychadla pomáhají dosáhnout motoru o objemu 7.993 ccm točivého momentu, který nemá v osobních vozech obdoby. Točivý moment dosahuje maximální hodnoty 1250 Nm! Teplota plnícího vzduchu je upravována dvěmi vodou chlazenými mezichladiči vzduchu umístěnými nad hlavami válců. Vůz má 64 ventilů s variabilním časováním.

Elektrohydraulicky ovládaný vačkový hřídel je aktivní při všech jízdních režimech. Pro ideální koordinaci motoru W16 byly použity dva nezávislé počítače pro každou řadu válců.

Tlakové mazání

Poznatky z automobilového sportu se odráží také v použité distribuci oleje v motoru. Motor je mazán čtyřstupňovou olejovou pumpou, kde tři stupně jsou používány pro odsávání oleje a 1 stupeň pro opětovnou dodávku do motoru.

Sedmistupňová převodovka

Pokud by nebyla tato sedmistupňová převodovka vyvinuta speciálně pro model EB 16.4 Veyron, mohla by klidně pocházet z vozu F1. Jednotlivé rychlosti se volí páčkami pod volantem, bez požití spojkového pedálu, který chybí. Dvojitá spojka (DCT) přeřadí z jednotlivého rychlostního stupně na jiný max. za 0,2 sekundy. Výkon motoru je přenášen na všechna čtyři kola.

300 km/h pod 14 sekund!

Bugatti EB 16.4 Veyron dosahuje neuvěřitelných výkonů. Rychlosti 300 km/h z klidu dosáhne pod hranici 14 sekund! Tyto mimořádné hodnoty zrychlení jsou unikátní, i když víceméně zůstávají pouze teoretickými. Daleko důležitější je schopnost absolutní reakce na řidičovi pokyny a při jízdě se zdá, že pro tento vůz fyzikální zákony ani neexistují...

Rallye Dakar 2019
Spolupracujeme s TipCars.com
Exprimátor Hudeček dostal podmínku jako trest za kauzu opencard Exprimátor Hudeček dostal podmínku jako trest za kauzu opencard

Městský soud v Praze i napodruhé uložil totožné podmíněné…

Mayová potvrdila, že nechá hlasovat britský parlament o dohodě o odchodu země z EU Mayová potvrdila, že nechá hlasovat britský parlament o dohodě o odchodu země z EU

Britská premiérka Theresa Mayová potvrdila, že má v…

Google si postaví nové sídlo v New Yorku, zaplatí za něj desítky miliard Google si postaví nové sídlo v New Yorku, zaplatí za něj desítky miliard

Americká společnost Google hodlá investovat jednu…

Metnar ruší miliardový tendr na armádní radary Metnar ruší miliardový tendr na armádní radary

Ministr obrany Lubomír Metnar (za ANO) zrušil kvůli…

 
 







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Američanka chtěla natankovat do elektrické Tesly. A snažila se dlouho Američanka chtěla natankovat do elektrické Tesly. A snažila se dlouho

Je to opravdu náhodný záznam z čerpací stanice, nebo si…

Auto pro každé dobrodružství! Má i solární panely, stojí 4,5 milionu Auto pro každé dobrodružství! Má i solární panely, stojí 4,5 milionu

V USA existuje řada firem, které upravují pick-upy a…

 






 
Opel Astra 1.0 Turbo Innovation – Jak mi udělalo radost 77 kW

TEST: Opel Astra 1.0 Turbo Innovation – Jak mi udělalo radost 77 kW

Dnes 12:51

Asi by mě nenapadlo, jak moc budu za volantem tříválcové litrové astry spokojený. Byť výtky by byly.




Blesk.cz

Karel Gott poslal fotku z procházky a strhla se lavina! Slova, která dojímají

Karel Gott poslal fotku z procházky a strhla se…

Třetí adventní neděli si Karel Gott (79) zpříjemnil procházkou v zasněžené přírodě. Po nedávném nachlazení, kdy…

Zničená Tomicová výhru Dvořáka nerozdýchala? Utekla, objevila se až na večírku

Zničená Tomicová výhru Dvořáka nerozdýchala? Utekla,…

Po čertech dobré výkony posadily na trůn nového krále StarDance, čerta Uriáše Jiřího Dvořáka (51). Zatímco…

 

iSport.cz

Modričův útok na Ronalda s Messim: Dejme jim ceny a zrušme ankety

Modričův útok na Ronalda s Messim: Dejme jim ceny a…

Pořádně ostrá slova! Chorvatský fotbalista Luka Modrič zkritizoval Portugalce Cristiana Ronalda a Argentince…

Play off Evropské ligy: Plzeň vyzve Dinamo Záhřeb, Slavia Genk

Play off Evropské ligy: Plzeň vyzve Dinamo Záhřeb,…

Fotbalisté Plzně se v prvním kole vyřazovacích bojů Evropské ligy utkají s Dinamen Záhřeb, Slavii čeká belgický…

 

Reflex.cz

Babiš dojí stát o miliardy, Agrofert mu vyplatil 100 milionů korun za půlrok, říká  Pirát Michálek

Babiš dojí stát o miliardy, Agrofert mu vyplatil 100…

Dotace pro Agrofert jsou čím dál vyšší, za doby působení Andreje Babiše v politice získal tento podnik 7 miliard…

Simon Mawer: Nereformovatelný komunismus? Havlův pohled ignoroval důležité věci

Simon Mawer: Nereformovatelný komunismus? Havlův…

Nebýt jeho, ani my Češi bychom o vile Tugendhat nevěděli tolik. Prostřednictvím svého románu dokázal dveře do…