Bugatti EB 16.4 Veyron

Bugatti EB 16.4 Veyron

 
 

Pravděpodobně nejsilnějším vozem představeným na autosalonu v německém Frankfurtu byla poslední vývojová verze vozu Bugatti EB 16.4 Veyron. Vůz byl představen ve dvoubarevné kombinaci "Rouge Ventoux" a "Noir".

Karosérie

Pokrok ve vývoji

Pravděpodobně nejsilnějším vozem představeným na autosalonu v německém Frankfurtu byla poslední vývojová verze vozu Bugatti EB 16.4 Veyron. Vůz byl představen ve dvoubarevné kombinaci "Rouge Ventoux" a "Noir", což byly barvy historického modelu Bugatti T 57 C Coupé z roku 1938. Tento poslední vývojový model se opět přiblížil vozu, který by mohl být prodáván a to zejména v oblasti pohonné jednotky a karosérie. Jsou známy také první výkonové hodnoty, ze kterých se tají dech. Posuďte sami: maximální rychlost 406 km/h, akcelerace 0-300 km/h za méně než 14 sekund.

V porovnání s vývojovou předchozí verzí byl prodloužen rozvor kol o 50 mm na současných 2.700 mm. Cílem bylo zvětšení vnitřního prostoru, který je proveden v kůži v barvě "Silk".

Více vzduchu pro motor a brzdy

Pokrok v aerodynamice v posledních měsících vedl ke změnám na všech částech vozu. Nejmarkantnější změnou prošla přední část vozu. Vstupy vzduchu byly upraveny pro lepší chlazení motoru W o výkonu 736 kW (1001 koní) a pro lepší chlazení velkokapacitních brzd. Stejně tak byl přepracována i pro Bugatti charakteristická přední maska.

Difuzor s automaticky rozšířitelným zadním křídlem

Také zadní část vozu prošla rozsáhlými změnami, včetně dvou nových výstupů vzduchu. Tyto výstupy společně s výsuvným zadním křídlem a naprosto plochým podvozkem zajišťují dostatečnou přítlačnou sílu i při vysokých rychlostech.

Zadní přítlačné křídlo je v klidovém stavu jen těžko rozeznatelné, protože dokonale zapadá do karosérie. Při rychlostech, kdy je přítlačný efekt potřebný se křídlo nejen vysouvá, ale také horizontálně rozšiřuje o cca. 20 cm. Po vypnutí motoru zůstává křídlo ještě několik minut ve vysunutém stavu, čímž je zajištěn odvod horkého vzduchu otvory pod křídlem.

Bugatti EB 16.4 Veyron je nyní delší a širší

Změny přední a zadní části společně s prodlouženým rozvorem způsobily nutnost prodloužit vůz se stávajících 4.380 mm na 4.466 mm. Jiné kola a širší rozchod náprav zapříčinily celkové rozšíření vozu na 1.998 mm oproti původních 1.994 mm. Výška vozu 1.206 mm zůstává nezměněna.

Kola a pneumatiky

Nové pneumatiky a nové kola

Tým inženýrů také přepracoval kola a pneumatiky, aby odpovídaly výkonovým parametrům nového vozu. Hliníková kola byla navržena s ohledem na dostatečné chlazení brzdových kotoučů. Disky mají 20 palců v průměru s 12ti paprsky.

Vysoké výkony kladou enormní nároky také na pneumatiky, proto bylo nutno pro tento vůz vyrobit speciální pneumatiky Michelin odolávající rychlostem přes 400 km/h. Přední pneumatiky mají rozměr 245-690 R 520 A, zadní mají neobvyklý rozměr 335-710 R 540 A. Pneumatiky mají zakomponovány systém "Pax", zajišťující jízdu i na úplně prázdné pneumatice.

"Pax" systém

Systém "Pax" vyvinutý firmou Michelin zahrnuje průběžnou kontrolu tlaku vzduchu v pneumatice a umožňuje jízdu s naprosto prázdnou pneumatikou. Bugatti je schopno pokračovat s absolutně prázdnou pneumatikou dalších 200 km rychlostí až 80 km/h bez ovlivnění chování vozu.

Pohonná jednotka W16

Nové technické prvky pohonné jednotky

Hliníková blok motoru W16 v Bugatti EB 16.4 Veyron je naprosto nový a unikátní. Dva extrémně úzké motory V8 používající princip VR byly zkombinovány a svírají úhel 90°. Výsledkem je pohonná jednotka dosahující neuvěřitelného výkonu 736 kW (1001 koní) při 6.000 ot. /min. Motor je umístěn podélně před zadní nápravou. Motor je mimořádně kompaktní s rozměry pouze 710 mm na délku a 767 mm na šířku. Těchto velice kompaktních rozměrů bylo možno dosáhnout pouze použitím koncepce do W, která také zajišťuje vysokou pevnost a tuhost pohonné jednotky.

Čtyři turbodmychadla pomáhají dosáhnout motoru o objemu 7.993 ccm točivého momentu, který nemá v osobních vozech obdoby. Točivý moment dosahuje maximální hodnoty 1250 Nm! Teplota plnícího vzduchu je upravována dvěmi vodou chlazenými mezichladiči vzduchu umístěnými nad hlavami válců. Vůz má 64 ventilů s variabilním časováním.

Elektrohydraulicky ovládaný vačkový hřídel je aktivní při všech jízdních režimech. Pro ideální koordinaci motoru W16 byly použity dva nezávislé počítače pro každou řadu válců.

Tlakové mazání

Poznatky z automobilového sportu se odráží také v použité distribuci oleje v motoru. Motor je mazán čtyřstupňovou olejovou pumpou, kde tři stupně jsou používány pro odsávání oleje a 1 stupeň pro opětovnou dodávku do motoru.

Sedmistupňová převodovka

Pokud by nebyla tato sedmistupňová převodovka vyvinuta speciálně pro model EB 16.4 Veyron, mohla by klidně pocházet z vozu F1. Jednotlivé rychlosti se volí páčkami pod volantem, bez požití spojkového pedálu, který chybí. Dvojitá spojka (DCT) přeřadí z jednotlivého rychlostního stupně na jiný max. za 0,2 sekundy. Výkon motoru je přenášen na všechna čtyři kola.

300 km/h pod 14 sekund!

Bugatti EB 16.4 Veyron dosahuje neuvěřitelných výkonů. Rychlosti 300 km/h z klidu dosáhne pod hranici 14 sekund! Tyto mimořádné hodnoty zrychlení jsou unikátní, i když víceméně zůstávají pouze teoretickými. Daleko důležitější je schopnost absolutní reakce na řidičovi pokyny a při jízdě se zdá, že pro tento vůz fyzikální zákony ani neexistují...

Spolupracujeme s TipCars.com
Česko uprchlíky nezajímá. Počet žadatelů o azyl klesl o polovinu Česko uprchlíky nezajímá. Počet žadatelů o azyl klesl o polovinu

Za šest měsíců letošního roku požádalo o azyl v Česku 713…

Česko dá desítky miliard na boj proti suchu, v úvahu připadá také zdražování vody Česko dá desítky miliard na boj proti suchu, v úvahu připadá také zdražování vody

Česko bude investovat desítky miliard korun na boj proti…

Dráhy nakoupí posunovací lokomotivy za čtvrt miliardy od CZ Loko Dráhy nakoupí posunovací lokomotivy za čtvrt miliardy od CZ Loko

České dráhy dospěly po více než roce k uzavření soutěže…

Česko pošle 24 milionů korun pobřežní stráži do Libye, chce tak řešit migrační krizi Česko pošle 24 milionů korun pobřežní stráži do Libye, chce tak řešit migrační krizi

Česká republika poskytne 24 milionů korun na fungování…

 
 







Doporučujeme
Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta? Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta?

Policista řídící provoz na křižovatce mnohé řidiče mate.…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Honda Civic se vrátila k poctivé technice. Řidičům se musí líbit Honda Civic se vrátila k poctivé technice. Řidičům se musí líbit

Desátá generace Hondy Civic je pořádný kus auta.…

Nová Dacia Duster sedm míst nakonec nenabídne. Proč? Nová Dacia Duster sedm míst nakonec nenabídne. Proč?

Početnějším rodinám zůstane levné SUV od Dacie…

 



V kartáčové myčce můžete potkat leccos. Třeba i Bugatti Veyron... V kartáčové myčce můžete potkat leccos. Třeba i Bugatti Veyron...

Někteří majitelé svá auta myjí ručně, jiní jezdí do…

Podívejte se do strojovny s výkonem 65.000 koní Podívejte se do strojovny s výkonem 65.000 koní

Nejvyšší výkon kolem 1000 koní představuje špičku mezi…

 



 
Audi RS 5 – Sterilní vlk v rouše žabím

TEST: Audi RS 5 – Sterilní vlk v rouše žabím

Dnes 10:51

Na český trh přijíždí nová generace Audi RS 5. Je hodně rychlá a hodně zelená! Dokáže však také pobavit?




Blesk.cz

Božský Thor má nový sestřih, na hvězdnou akci láká čerstvým trailerem

Božský Thor má nový sestřih, na hvězdnou akci láká…

Do filmového podzimu už zase tak moc dlouhá doba nezbývá. Jedním z jeho trháků má být i nové dobrodružství…

Kontroloři cupují ministerstvo průmyslu. Mělo v účetnictví chyby za 25 miliard

Kontroloři cupují ministerstvo průmyslu. Mělo v…

Chyby za desítky miliard korun mělo ministerstvo průmyslu a obchodu (MPO) v účetnictví a výkazu pro hodnocení…

 

iSport.cz

Renault posadí Kubicu do aktuálního vozu. Otestuje, jestli se může vrátit

Renault posadí Kubicu do aktuálního vozu. Otestuje,…

Stáj Renault si otestuje v současném závodním voze Roberta Kubicu, zda je reálný jeho návrat do formule 1.…

Šilhavý před LM: Snad se projeví kvalita posil. Borisov má slabší obranu

Šilhavý před LM: Snad se projeví kvalita posil.…

Když los určil Slavii za soupeře v 3. předkole Ligy mistrů běloruské BATE, zvolal předseda představenstva…

 

Reflex.cz

Útočník zranil ve Švýcarsku pět lidí motorovou pilou

Útočník zranil ve Švýcarsku pět lidí motorovou pilou

V severošvýcarském Schaffhausenu dnes útočník vyzbrojený motorovou pilou zranil pět lidí, dva z nich jsou ve…

Slavný cyklistický závod řeší, zda smí hostesky políbit vítěze na tváře. Prý je to sexistické

Slavný cyklistický závod řeší, zda smí hostesky…

Pokud Evropu nezničí někdo jiný, zničí se nesmyslnými spory sama. Důkazem toho je debata, kterou oficiálně vedou…