Byl zakázaný software použitý také u aut pro Evropu? Volkswagen zatím neví.
V kauze Dieselgate se začínají objevovat další zajímavé informace. Od začátku se mluví o tom, že po celém světě jezdí zhruba 11 milionů automobilů s motory EA189, které nesplňují platné emisní normy. Číslo by ale nakonec mohlo být nižší. Podle britského Autocaru totiž koncern Volkswagen neví, zda byl zakázaný software aktivní také při evropských emisních testech.
Volkswagen potvrdil, že byl software použit při měřicím cyklu v USA, kde jsou limity mnohem přísnější. Seznam postižených vozů provozovaných na evropském trhu prý ale stále není kompletní, respektive se ještě nepodařilo prověřit, zda každý konkrétní kus software skutečně používal. Situaci má navíc komplikovat fakt, že motory 1.2 TDI, 1.6 TDI a 2.0 TDI procházely úpravami v rámci modernizací modelů, do kterých byly instalovány. Šetření se tedy pořádně protáhne.
Aféra Dieselgate se neřeší pouze na půdách vybraných automobilek koncernu Volkswagen. V Česku se do celé situace zapojilo ministerstvo dopravy v čele s Danem Ťokem, který již v polovině toho týdne nastínil průběh oprav postižených automobilů. Ministerstvo bude na základě údajů z registru řidičů kontaktovat majitele zhruba 148.000 automobilů s motory EA189 a uvědomí je o svolávacích akcích do servisů.
Účast na akcích nebude povinná, protože postižené vozy jsou plně homologovány pro provoz na veřejných silnicích. Opravy budou pravděpodobně probíhat pouze na softwarové úrovni, zatím se ale neví, jak se zásah projeví na dynamických parametrech. Ťok účast doporučuje spíše z morálního hlediska – když bude existovat způsob, jak snížit vypouštěné emise, měl by se využít.