Caddy Ecofuel: rekordní cesta kolem světa s autem na zemní plyn

Caddy Ecofuel: rekordní cesta kolem světa s autem na zemní plyn

 
 
20.5. 2007 JP

Kromě první cesty kolem světa v Caddy na zemní plyn si může tým připsat na svůj účet i další rekordy. Trasa mezi Káhirou a Teheránem je dosud nejdelší vzdálenost, kterou osobní auto poháněné zemním plynem překonalo bez jediné zastávky na tankování.

Po půl roce a 45 000 kilometrech absolvovaných přes pět kontinentů a 26 zemí dorazili 13. dubna Rainer Zietlow, Franz Janusiewicz (foto), Falk Gunold (kamera) a Florian Hilpert (technika) zpět do Německa. Do své vlasti se vrátil i nepoškozený rekordman, sériový vůz Volkswagen Caddy EcoFuel. Všichni aktéři této rekordní jízdy navštívili 17. května Prahu, aby se podělili o zážitky z cest a představili svůj vůz.

Kromě první cesty kolem světa v Caddy na zemní plyn si může tým „EcoFuel World Tour“ připsat na svůj účet i další rekordy. Trasa mezi Káhirou a Teheránem v délce 3100 kilometrů je dosud nejdelší vzdálenost, kterou osobní auto poháněné zemním plynem překonalo bez jediné zastávky na tankování. S devíti přídavnými tlakovými nádobami ve voze bylo možné dodržet plánovanou trasu i v regionech s řídkou infrastrukturou čerpacích stanic. Tomu také napomohly i tři adaptéry na čerpací pistole, které nejsou na všech čerpacích stanicí světa stejné.

Zietlow překonal s vozem Volkswagen Caddy také téměř 4000 m vysoký průsmyk mezi Chile a Argentinou: „Bylo to tvrdé, ale také velmi poučné“ komentuje Rainer Zietlow zážitky ze své cesty. „Setkali jsme se s mnoha lidmi, všude na celém světě jsme byli srdečně a s velkou zvědavostí vítáni, všude nás ze všech sil podporovali.“

Kromě setkání s lidmi z nejrůznějších kulturních oblastí a úžasné přírody udělala na Rainera Zietlowa dojem zejména technická stránka projektu. „Vůz běžel jako hodinky a zásobování zemním plynem trošku pokulhávalo jen v Austrálii a jižní Indii. Jsem přesvědčen, že naše EcoFuel World Tour zaznamenala body pro zemní plyn na celém světě a doufám, že jsme přispěli k širšímu pochopení zemního plynu jako pohonné hmoty“.

Na celé cestě Caddy tankoval pouze 33x – s nejrůznějším tlakem – od 160 barů v Indii až po 250 barů v Německu a Rakousku, s nejrůznější kvalitou zemního plynu - od 80% podílu metanu v Indii až k 98% metanu v jižním Německu. Čím vyšší podíl metanu, tím větší je energetický obsah plynu a tím delší trasu vůz ujede po natankování.

Pro motor Caddy EcoFuel nepředstavuje různá kvalita plynu problém. Jeho elektronika totiž vždy spolehlivě rozezná směs a upraví podle ní spalovací proces. Pozitivním vedlejším efektem zemního plynu je vzhledem k mimořádně čistému spalování až na 30 000 kilometrů prodloužený interval výměny oleje.

Pokud se týká ekologie, i zde se „EcoFuel World Tour“ vyznamenala. Volkswagen Caddy EcoFuel s pohonem na zemní plyn vyprodukuje jen asi 157 gramů CO2 na kilometr, tedy o 42 gramů méně než jeho protějšek s benzinovým motorem o objemu 1,6 litru a navíc při použití zemního plynu dochází v porovnání s benzinovými motory také ke snížení úniku uhlovodíků o 60 %. K tomu všemu je třeba připočítat i fakt, že vůz poháněný na zemní plyn neprodukuje vůbec žádné saze. Kdyby bylo možné vybavit např. 45 milionů německých osobních aut zemním plynem, snížilo by se zatížení CO2 v celé spolkové republice ročně o 30 milionů tun. Tento fakt samozřejmě platí ještě výrazněji pro ty země, ve kterých se po silnicích pohybuje stále mnoho starých vozidel.

Mezi další výhody pohonu vozu na zemní plyn patří relativně nízké náklady. Ve srovnávacím výpočtu, ve kterém jsou použity současné německé ceny pohonných hmot, vycházejí náklady na cestu kolem světa při použití zemního plynu asi o 3000 euro nižší, než v případě tankování benzínu a asi o 400 euro nižší než při použití motorové nafty. Ve skutečnosti však byly úspory při cestě ještě výrazně vyšší, protože zemní plyn se v některých zemích prodává za extrémně výhodnou cenu - např. za 0,006 centů za kilogram v Iránu.

Během cesty musely jak posádka, tak i vozidlo neustále čelit extrémním situacím. Žár, zima, velmi špatné silnice, nejrůznější dopravní situace, trvalé zatížení působily jak na lidi, tak i na stroj. Volkswagen Caddy EcoFuel se však ukázal být mimořádně spolehlivým průvodcem. „EcoFuel World Tour“ prokázala, že zemní plyn může být kdekoli na světě plnohodnotnou náhradou a ekologickou alternativou benzinu i motorové nafty. Současně se ukázalo, že hnací technika i infrastruktura dosáhly v mezinárodním měřítku vysokého standardu.

„EcoFuel World Tour“ také prospěla i společnosti. Tým Rainera Zietlowa věnoval za každý ujetý kilometr jedenáct centů na dětskou SOS vesničku v Bangalore v Indii. Celková částka činí 5 000 Euro, které zajistí indickým dětem domov a naději na lepší budoucnost.

Stručná fakta Ecofuel World Tour
Trasa: 45 000 kilometrů přes pět kontinentů a 26 států
Doba: 142 dní
Zastávky: Kolín (start 25.10.06) - Vídeň - Thessaloniki - Istanbul - Damašek - Amman - Káhira - Teherán - Abu Dhabi - Doha - Karáčí - Lahore – Dilí – Bombaj – Bangkok – Kuala Lumpur – Singapur – Brisbane – Sydney – Santiago – Buenos Aires – Sao Paulo – Mexico City – Dallas – Los Angeles – Detroit – Toronto – New York – Lipsko (cíl 13.4.07)
Zastávky na tankování: 33
Celková spotřeba: 3200 kilogramů zemního plynu
Náklady na pohonné hmoty (přepočteno na německé ceny): 2520 euro (úspora v porovnání s benzínem: 3000 euro)*
Úspora CO2 (v porovnání s jízdou na motorovou naftu): 1,9 tun
Výměna oleje: žádná

* Údaje vycházejí ze spotřeby průměrného vozu střední třídy (benzín: 10 litrů / zemní plyn: 7 kilogramů) a cen pohonných hmot v Německu (benzín: 1,23 Euro za litr / zemní plyn: 0,79 Euro za kilogram)

Podrobný deník k expedici s mnoha fotografie a videem naleznete na stránkách www.ecofuel-world-tour.com.

Spolupracujeme s TipCars.com
Jasné slovo Martina Čabana: Český Babylon Jasné slovo Martina Čabana: Český Babylon

Čím zhřešily české politické špičky nevíme, ale trest na…

ČSSD rozhodla, že obnoví jednání s hnutím ANO o vládě ČSSD rozhodla, že obnoví jednání s hnutím ANO o vládě

Sociální demokraté podle informací z odpoledního…

Zotavení kryptoměn? Jejich kurzy vzrostly až o desítky procent Zotavení kryptoměn? Jejich kurzy vzrostly až o desítky procent

Ceny kryptoměn zaznamenaly po delší době výrazný nárůst.…

Orbán nehodlá Sorosovi dopřát klid ani po odchodu jeho nadace Orbán nehodlá Sorosovi dopřát klid ani po odchodu jeho nadace

Maďarský premiér Viktor Orbán uvedl, že boj proti…

 
Zdroj: Tisková zpráva VW

Štítky Volkswagen Nové modely Dodávky Zelená auta LPG Technika

 







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Lada Vesta Cross už je také jako sedan. Navoněné crossovery strčí do kapsy Lada Vesta Cross už je také jako sedan. Navoněné crossovery strčí do kapsy

Po sedanu, kombi, a oplastovaném praktičtějším provedení…

V garáži Elona Muska zůstala jen dvě klasická auta. E-Type a lidový vůz V garáži Elona Muska zůstala jen dvě klasická auta. E-Type a lidový vůz

V losangeleském domě Elona Muska za v přepočtu 350…

 



Volkswagen Caddy Maxi 1.4 TGI: Plný plyn netřeba Volkswagen Caddy Maxi 1.4 TGI: Plný plyn netřeba

Model Caddy se do víru pohonu na levné CNG vydal s…

Volkswagen Caddy Maxi 2.0 TDI: Osm tisíc (závěr) Volkswagen Caddy Maxi 2.0 TDI: Osm tisíc (závěr)

Jak obstál Volkswagen Caddy ve tříměsíčním testu? Co…

 



 
Renault Captur už koupíte s novou třináctistovkou. Na kolik horká motorová novinka přijde?

Renault Captur už koupíte s novou třináctistovkou. Na kolik horká motorová novinka přijde?

Dnes 17:56

Nová metodika měření nám v příštích měsících udělá v motorech pěkný guláš. Jednou z chystaných inovací je i tato třináctistovka.




Blesk.cz

Tři hodiny denně mu rodiče odlupují kůži. Nemocnému Martínkovi (7) hrozí, že ho „zaroste“

Tři hodiny denně mu rodiče odlupují kůži. Nemocnému…

Martínek (7) nechodí do školy, učí se doma. Má totiž vrozené genetické onemocnění kůže, která roste mnohem…

Jako batole utrpěla popáleniny na 70 % těla. Znetvořenou ženu (23) šikanovali, ale nedala se

Jako batole utrpěla popáleniny na 70 % těla.…

Život Angličanky Raiche Mederick (23) se krutě změnil, když jí byl teprve rok a půl. V domě jejích rodičů, kde…

 

iSport.cz

Program MS v hokeji 2018:  kompletní rozpis zápasů, skupiny, play off

Program MS v hokeji 2018: kompletní rozpis zápasů,…

Rok 2018 přináší sportovním fanouškům jeden vrchol za druhým. Po únorové olympiádě v Jižní Koreji odstartuje v…

Rychlý kurt, míče letí. Kdo to první spustí, vyhraje, říká Kvitová

Rychlý kurt, míče letí. Kdo to první spustí,…

V sobotu v pravé poledne otevře Petra Kvitová semifinále Fed Cupu na stuttgartské antuce. Cíl má jasný: urvat…

 

Reflex.cz

Zakázat komunisty? Jak lze rozpustit politickou stranu a proč by to v případě KSČM bylo složité

Zakázat komunisty? Jak lze rozpustit politickou…

V sobotu se v Nymburce koná další sjezd Komunistické strany Čech a Moravy, která je následnickou organizací…

Karel Steigerwald: Vítězný únor podruhé, trapná a ponižující fraška

Karel Steigerwald: Vítězný únor podruhé, trapná a…

Tak prý ČSSD dostala vnitro a kývne za to na trestně stíhaného agenta StB v roli předsedy vlády. Radovat by se…