1.1. 2019 Tomáš Dusil Tomáš Dusil

Cadillac Cyclone ukázal jako první systém varování před srážkou. V roce 1959!

 

Systém upozorňující řidiče na možnost srážky je dnes v autech zcela běžný. Na sklonku 50. let se ovšem jednalo o unikum.

V padesátých a částečně ještě začátkem 60. let vrcholila v USA móda automobilů, jejichž design měl evokovat rakety. Šlo o reakci na poválečné tempo rozvoje techniky, charakterizované mimo jiné také počátky dobývání vesmíru.

Zatímco sériová auta si zachovávala jistou decentnost, v případě konceptů se mohli američtí designéři odvázat mnohem výrazněji. Dokazuje to i vzpomínaný Cadillac Cyclone, dvoumístný roadster se zadní částí stejně dlouhou jako ta přední. A dále ploutvičkami a špičatými předními blatníky, připomínající svým tvarem rakety. Hroty trčící vpřed možná vypadaly efektně, avšak z pohledu bezpečnosti by patrně nikdy neprošly, a to ani v benevolentních 50. letech.

Dvojice párů předních světlometů byla v případě, že se nepoužívala, částečně zasunuta pod hranu přední kapoty. Při rozsvícení se nejprve mírně spustila dolů, aby se vyprostila zpod překrytu kapoty a následně byla vysunuta dopředu a mírně nahoru. Tedy na poměrně složitém mechanismu.

Koncept Cyclone byl však pozoruhodný nejen svým designem. Cadillac byl vždy inovativní automobilkou. Vždyť jako první nabídl třeba motor s odpojováním válců nebo v masovější míře elektronické přístrojové desky.

Video

Brzdit musel sám řidiči

Cyclone tehdy zaujal zejména zastavěním systému varujícího řidiče před srážkou. K podobné technice měli Američané poměrně blízko, když těžili z pokročilého leteckého a kosmického průmyslu. Systém v Cyclonu pracoval s radarem, tedy s rádiovými vlnami, které jsou vysílány před vozidlo a po jejich odražení od vpředu jedoucího vozidla (nebo přesněji předmětu) se vracejí zpět. Systém počítá čas od vyslání vln k jejich návratu a z něj určuje vzdálenost od překážky. Stejný princip se používá i dnes, byť samozřejmě v mnohem dokonalejší podobě, zejména co se přesnosti určování vzdálenosti týče.

Jako první motor s odpojováním válců uvedl v roce 1981… Cadillac!

Dnešní protikolizní systémy jsou propojeny s brzdami vozidla, takže pokud řidič nereaguje na zvukovou a optickou signalizaci a nevyhne se překážce, případně nezačne brzdit, dokáže vozidlo zpomalovat samo za něj. U Cyclonu ale nic takové nebylo. Jeho systém varující před srážkou se tak omezoval pouze a jen na onu signalizaci řidiči. Auto tedy neumělo samo brzdit. To musel stále řidič.

Ani plátěná, ani kovová

Auto ovšem nabízelo i jiné zvláštnosti. Třeba boční dveře měly zcela zapuštěné vnější kliky. Navíc se klasicky neotevíraly do strany, ale byly posuvné, a sice dozadu. Dvoumístná kabina neměla plátěnou střechu. V případě nepohody ji chránil skleněný překryt, který bylo možné odklopit vzad a uložit v zadní části vozidla po zvednutí celé její přední hrany. Tím se odkryl prostor tam, kde je normálně zavazadelník a skleněný kryt kokpitu se do něj složil.

Design vozidel Cadillac: Oploutvení průkopníci

Z přiloženého videa i obrázků udivuje kvalita dílenského zpracování s velice malými spárami mezi jednotlivými částmi karoserie vozu. Vše bylo velice jemně slícováno. Kabina auta nabízela luxus hodný této značky. Převládala kůže v šedém odstínu a chromované doplňky včetně ovladačů.

Auto mělo nezvykle na americké poměry nejen té doby nezávislé zavěšení všech kol a pod kapotou osmiválec o objemu 390 kubických palců (6,39 litru) s výkonem 325 koní (239 kW). Motor poháněl zadní kola přes samočinnou převodovku. Zvláštností motoru bylo vyústění výfuků v blatnících před předními koly. Cyclone se do výroby nikdy nedostal. Jeho myšlenky ale jistě našly později uplatnění u sériových amerických automobilů.

Rallye Dakar 2019
Spolupracujeme s TipCars.com
Ryanair osekává výhled svého zisku, stěžuje si na příliš levné letenky Ryanair osekává výhled svého zisku, stěžuje si na příliš levné letenky

Letecká společnost Ryanair snížila očekávaný odhad zisku…

V Praze by mohlo v budoucnu přibýt několik kilometrů tunelů V Praze by mohlo v budoucnu přibýt několik kilometrů tunelů

Tunely by měly vzniknout především jako součásti…

Češi ztrácejí zájem o zaměstnání v cestovním ruchu, ukázala analýza Češi ztrácejí zájem o zaměstnání v cestovním ruchu, ukázala analýza

Češi ztrácejí zájem o práci v cestovním ruchu. Zatímco v…

Novým předsedou CSU se stal Markus Söder, nahradil Seehofera Novým předsedou CSU se stal Markus Söder, nahradil Seehofera

Novým předsedou německé vládní Křesťanskosociální unie se…

 
 







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Škoda Scala má české ceny. Stojí od 394.900 Kč, má pro to dobré důvody Škoda Scala má české ceny. Stojí od 394.900 Kč, má pro to dobré důvody

Šéf českého zastoupení Škody Auto nám v rámci prezentace…

Vymysleli Passat a Golf v NDR? Wartburg 355 Coupé to naznačuje Vymysleli Passat a Golf v NDR? Wartburg 355 Coupé to naznačuje

Bývalé východní Německo si obvykle spojujeme se…

 





 
Auto v mobilu: Co všechno můžete v autě mobilem ovládat? Možnosti berou dech

Auto v mobilu: Co všechno můžete v autě mobilem ovládat? Možnosti berou dech

Dnes 07:00

Vyzkoušeli jsme, co vše dnes můžete ve svém autě sledovat a ovládat přes telefon a co v této oblasti výrobci chystají do budoucna.




Blesk.cz

Módní téma týdne: Být královnou bálu, stát se Popelkou

Módní téma týdne: Být královnou bálu, stát se Popelkou

Plesy jsou na pořadu dne. K období zimy tradičně patří a v lednu se jejich kolotoč začíná naplno roztáčet.…

Z dolů až na Hrad. Černý baron Emil (91) zažil útisk komunistů i nacistů

Z dolů až na Hrad. Černý baron Emil (91) zažil útisk…

Černý baron, havíř, účetní, kameraman nebo prostě dědeček. Emil Pražan (91) toho v životě zažil hodně. „Dnes…

 

iSport.cz

ONLINE: Biatlonistky jedou štafetu. Jislová se propadla na sedmé místo

ONLINE: Biatlonistky jedou štafetu. Jislová se…

ONLINE | Minulý týden překvapily třetím místem ve štafetě v Oberhofu. Jen šest dní po bronzovém úspěchu budou…

Darida exkluzivně o odchodech z Česka, dalším přestupu i Šilhavém

Darida exkluzivně o odchodech z Česka, dalším…

Byl součástí vlny, která po vzestupu Viktorie Plzeň vzala bundesligu útokem. Zatímco František Rajtoral, Václav…

 

Reflex.cz

Proč má celibát smysl? Jeptiška Lucie Cincialová bourá stereotypní představy o řeholním životě

Proč má celibát smysl? Jeptiška Lucie Cincialová…

Běhá půlmaratóny, jezdí pomáhat do Paraguaye a učí na univerzitě. Kromě toho je, jak to říct, jeptiška. Že vám…

Vzhůru na sever, temný a tajemný. Vikingská Bílá velryba aneb Hon na leviatana

Vzhůru na sever, temný a tajemný. Vikingská Bílá…

Komiksy jsou skvělé médium, kde mohou autoři s relativně malou produkcí dosáhnout nevídaných divů. Tak třeba…