27.10. 2018 Petr Slováček

Češi na offroadové soutěži v Africe: Po černém kontinentu českým stylem

 

Toužíte spát týden ve stanu, mýt se pod sprchou s Rusy, Tchajwanci nebo Němci a dělit se o mobilní WC? Stačí „jen“ pořídit si VW Amarok a probojovat se do afrického finále soutěže mezi jeho majiteli. Garantujeme, že nebudete litovat!

Typický řidič SUV se do terénu nikdy nepodívá, to je známá věc. Zato majitelé pickupů s poctivým rámovým podvozkem jsou jiná klasa – nebojí se auto ušpinit.

Dokonce mezi sebou soutěží v terénních dovednostech, kdy se snaží na čas a bez dotyku s vytyčenými praporky zdolat trať. Vypadá to snadně, ale většinu krpálů byste pěšky ani nevyšli.

Majitelé Volkswagenů Amarok v tom dokonce soutěží na mezinárodní akci Spirit of Amarok. Češi se ho letos v Jihoafrické republice zúčastnili vůbec poprvé. Přelom září a října strávili mezi posádkami Austrálie, Botswany, Dánska, Jižní Afriky, Namibie, Německa, Ruska, Švédska, Tchajwanu a Číny. Podmínkou afrického postupu bylo vítězství v českém kole 17. června v Bělé pod Bezdězem.

Volant u spolujezdce

Z českého finále vzešly dvě posádky ve složení otec a syn Vernerovi a kamarádi Jakub Kadlec a Petr Čajka. Strávili jsme s nimi týden v africkém prachu, teple i nečekané zimě. V Jihoafrické republice teď totiž mají jaro a teploty v noci klesají i k desítce. Dokonce tu znají sníh.

Spirit of Amarok: České kolo soutěže s pick-upy značky Volkswagen zná své vítěze

První zrada čekala evropské účastníky už po nahlédnutí do připravených amaroků – v JAR totiž mají pravostranné řízení. A s tím měli závodníci jezdit v terénu mezi brankami. „Mají jen o pár centimetrů víc než šířka auta se zrcátky,“ kroutil hlavou mladší z dua Vernerových, vítězů českého finále. Ale zvykli si, co také zbývalo. Jenže než se mozek přeprogramuje na řízení z místa spolujezdce, chvíli to trvá. Takže jsme i po pěti dnech usedali za volant ze špatné strany a vyvolávali tím pobavení místních.

Ti měli výhodu ještě v dalším momentu – české tankodromy nedávají takovou školu jízdy v terénu, jako zažívají účastníci z JAR nebo Botswany. Z toho je zřejmé, že Češi hned od počátku neplatili za favority. Ale zase máme fištrona!

Afričané jezdí bomby!

Denní program se posádky dozvěděly až každé ráno bez bližších detailů. Dokonce si nesměly ani nastudovat trať. Během pěti dnů absolvovaly jak trialové soutěže, tak rychlostní zkoušky v plantážích avokáda nebo pomerančovníků.

Trestné sekundy účastníci získali za brzký start, nestihnutí trasy v čase nebo dotyk s brankami – deset za bílý praporek, třicet za červený. Ten oznamoval nebezpečí na trati – třeba skrytý kámen či blízký plot.

K rozdělení dovedností jednotlivých posádek stačil už první den. „Jihoafričané jezdí neskutečný bomby,“ hlásil hned Kuba z české posádky. Celkové vítěze letošního ročníku tím hned správně odhadl. Místní posádky opravdu zdolávají terén, jako by je to učil africký pánbůh. Přesně na čas a bez dotyků s brankami. Jejich jízda měla ladnost a plynulost. Špatně si v tomhle ohledu nevedl ani tým Namibie.

Zato od živelných Rusů bylo dobré držet se dál – jezdili silově a přehnali to hned druhý den, kdy jedna z posádek poslala svůj amarok přímo do ostnatého plotu napájeného elektřinou. Překvapilo nás, jak drastický účinek mají všudypřítomné žiletkové ohradníky mezi plantážemi a plechový blatník karoserie. Místní vždycky odpovídají, že je to kvůli opicím. Ale vzhledem k nevoli části místního černého obyvatelstva vůči deseti procentům bohatých bílých farmářů je zřejmě, že ploty mají za účel i odradit nezvané návštěvníky…

Poslepu dozadu

Zajímavým babylonským mixem jazyků se stala disciplína navádění na dálku – spolujezdec vystoupil z auta a vysílačkou navigoval šoféra se zavázanýma očima. Ten měl projet poslepu složitou trať do zatáčky, a ještě u toho couvat! Bylo to těžké na souhru i orientaci v prostoru. „Nejvíc překvapili Tchajwanci, kteří snad místo doleva a doprava navigovali ode mě a ke mně,“ smál se Petr z české posádky. Z pohledu diváka šlo spíš o masakr branek. V disciplíně neexcelovala ani jedna česká posádka, ale my přihlížející jsme si škodolibě přišli na své. Vyloženě diváckou disciplínou pak byla výměna kola. To přece mají šikovní Češi v malíku! Vedlo se nám znatelně lépe než třeba účastníkům z Tchaj-wanu. Překvapili Rusové, kteří na start kola nastoupili v teplých válenkách a s kožešinovými čepicemi na hlavě.

Vyzkoušeli jsme nejsilnější Volkswagen Amarok: Jak si poradil s ománskou pouští?

Výhru týdenního klání shrábli Jihoafričané. Ač se Češi umístili daleko za stupni vítězů, ve finále to bylo beztak jedno. Výhra v podobě sošky vlka je spíše symbolická. Nejvyšší odměnou pro soutěžící byla samotná účast na akci. Pokud se chcete přidat příští rok, šetřete už na nový amarok. V Česku se domácího kola účastní jen třicet posádek, postupují dvě.

Soutěž pro chlapy

S trochou škodolibosti přiznáváme, že naše účast na soutěži nebyla se vším všudy – zatímco soutěžící bydleli „tvrďácky“ ve stanu mezi plantážemi pomerančovníků, zhýčkaní novináři si užívali pohodlí vesničky se sprchou a WC v pokoji. Offroaďáci jsou holt drsňáci, a tak jim to patří.

Nic neřeš, tohle je Afrika!

Africký terén dokonale prověří odolnost aut. Na konci pětidenního klání jsme nenašli ani jediný amarok bez škrábanců. Pravidlo organizátorů je přitom neúprosné – za zničení auta je diskvalifikace z celé soutěže! Rusové s rozpáraným blatníkem o plot na to doplatili. Ani my jsme ale nebyli beze ztrát. Po dvou dnech už ani jedna z českých novinářských posádek neměla přední registrační značku. Ovšem černý správce vozového parku Ezra nás uklidnil: „Stačí, že ji máte v autě. Jeli jste přece offroad.“ V Africe se prostě nic neřeší.

Profily posádek

Martin a Filip Vernerovi – Táta se synem vyhráli české kolo. Coby soukromý zemědělec má starší Martin s jízdou v terénu bohaté zkušenosti. Oba se navíc věnují myslivectví, pickup proto opravdu využijí na práci. Ale v tak ostrém terénu ještě nejezdili, a už vůbec ne mezi brankami.

Jakub Kadlec a Petr Čejka – Dlouholetí kamarádi původně dorazili na české semifinále každý ve vlastních autech, nakonec se rozhodli utvořit na finále společnou posádku. Jak majitel softwarové firmy Jakub, tak manažer pneumatikářské společnosti Petr nikdy předtím amarok do podobného terénu nevzali.

Spolupracujeme s TipCars.com
Průměrná sazba hypoték v říjnu stoupla na 2,66 procenta Průměrná sazba hypoték v říjnu stoupla na 2,66 procenta

Průměrná úroková sazba hypoték v říjnu stoupla na 2,66…

Zápisník Jana Vávry: Černá středa Zápisník Jana Vávry: Černá středa

Blíží se obchodnický slevový Black Friday, trh kryptoměn…

České pivo dobývá svět, export bude letos rekordní České pivo dobývá svět, export bude letos rekordní

Vývoz českého piva se letos škrábe k  historickému…

 
 







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Jeremy Clarkson otevřeně: Co si myslí o elektroautech? A co řekl o natáčení? Jeremy Clarkson otevřeně: Co si myslí o elektroautech? A co řekl o natáčení?

Premiéra třetí řady motoristického pořadu The Grand Tour…

VW u nás začal prodávat elektrickou dodávku. Je drahá, ale dává smysl VW u nás začal prodávat elektrickou dodávku. Je drahá, ale dává smysl

Volkswagen e-Crafter měl českou premiéru na výstavě…

 






 
Tohle podivné Bentley je na prodej. Jeho základ byste jen těžko odhadovali

Tohle podivné Bentley je na prodej. Jeho základ byste jen těžko odhadovali

Včera

Nabízené červené kupé se znaky Bentley postavila karosárna Hooper & Company. Jeho základem byl luxusní sedan Turbo R.




Blesk.cz

The Walking Dead: Odhaleno, kam se poděla Maggie. Kdy začnou zabíjet Šeptači?

The Walking Dead: Odhaleno, kam se poděla Maggie.…

Sedmá epizoda deváté řady kultovního zombie seriálu The Walking Dead (Živí mrtví) přinesla odpověď na zásadní…

Rána pro Meghan: Před pár dny Evu (†18) objímala, teď je po smrti!

Rána pro Meghan: Před pár dny Evu (†18) objímala,…

Těhotná vévodkyně Meghan (37) v slzách! Svůj boj s rakovinou totiž prohrála mladá dáma Eva (†18), s níž se spolu…

 

iSport.cz

Černý večer pro PSG! Neymar i Mbappé se zranili, když hráli za reprezentaci

Černý večer pro PSG! Neymar i Mbappé se zranili,…

Hvězdní útočníci Paris Saint-Germain Neymar a Kylian Mbappé nedohráli dnešní přípravné reprezentační zápasy.…

Hokej a kokain? Pamětník Klíma odhalil, jak to chodilo v NHL

Hokej a kokain? Pamětník Klíma odhalil, jak to chodilo v NHL

Případ pardubického obránce Petra Čáslavy, v jehož těle byla zjištěna přítomnost kokainu, otevřel téma, kolem…

 

Reflex.cz

Tomio Okamura šel do politiky, aby mohl ve sněmovně prodávat suši

Tomio Okamura šel do politiky, aby mohl ve sněmovně…

Tento týden se potvrdilo to, o čem se dlouze pouze spekulovalo. Vyšlo najevo, že Tomio Okamura pokoutně prodává…

Petr Kolman: 4 důvody proti pádu vlády aneb Vzkaz našim politkům

Petr Kolman: 4 důvody proti pádu vlády aneb Vzkaz…

Už týden žijí česká média novou fází kauzy Čapí hnízdo. Opoziční politici označují situaci, zvlášť kolem vztahu…