Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

České Budějovice testují Iveco Urbanway Full Hybrid

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (3)
Dopravní podnik města České Budějovice testuje v ostrém linkovém provozu městský autobus Iveco Urbanway Full Hybrid ve dvounápravovém provedení.

Dopravní podnik města České Budějovice nasadil díky spolupráci se společností Iveco Czech Republic v posledním srpnovém týdnu na svou linku číslo 12 autobus s hybridním pohonným systémem. Cestující mají možnost si jej zde vyzkoušet až do úterý 5. září letošního roku. Dopravní podnik města České Budějovice tak prověří po elektrobusu a autobusu na CNG další z řady alternativních pohonů.

Slavoj Dolejš, ředitel a místopředseda představenstva dopravního podniku, k tomu uvedl, že vozy s alternativními pohony jsou ideální ekologickou volbou pro města typu Českých Budějovic. Součástí příprav zavádění do praxe je podle jeho slov proto i testování různých typů vozů, které by byly pro podmínky tohoto města vhodné a umožnily výraznou obnovu vozového parku.

Iveco Urbanway Full Hybrid je sériový hybrid s akumulátory, který je vedle elektrického pohonu vybaven i přeplňovaným vznětovým šestiválcem Tector 7 o objemu 6,7 litru, splňujícím emisní normu Euro 6. Standardem je u toto autobusu režim Arrive & Go, což znamená kompletně elektrický příjezd a odjezd z autobusových zastávek bez hluku a emisí.

Při využití čistě elektrického režimu s vypnutým vznětovým motorem uvádí Iveco u autobusu Urbanway Full Hybrid snížení vibrací i hluku o více než 50 %. Navíc, s rekuperací energie při každém brzdění a klesání, má hybridní pohonných systém umožňovat značnou úsporu paliva při akceleraci.

Při použití ve městech s pomalou, intenzivní dopravou, nabízí tento sériový hybrid podle materiálů svého výrobce úspory paliva až 40 % ve srovnání s konvenčním srovnatelně velkým a výkonným autobusem.

Iveco Urbanway Full Hybrid pak má vynikat i výrazně nižším emisemi škodlivých výfukových plynů. Ve srovnání s autobusem poháněným pouze vznětovým motorem se má v případě CO2 v gramech na kilometr jednat o snížení o 33 % a NOx až o 40 %.

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (3)
31. 8. 2017 11:57
Re: Sériový hybrid - konečně
Jo jo, dobrá připomínka - děkuji. (Třeba originál článku o prototypu VW z r.81 jsem taky našel).

Vypadá to, že diesel by mohl mít místo ztrátové aut. převodovky el. generátor dobíjející relativně malý v čl. zmíněný meziakumulátor (jistě relativně malý), z něhož už trakci "dýchá" el. motor. Pro rovinaté prostředí Českých Budějovic je to ideální. Ale i v kopcovitých městech jako je Praha nebo Brno to může úspěšně jezdit.
Co se prostoru týče, pasažeři vůbec nepoznají, že jde o jiný než čistě dieselový zpřevodovaný pohon - narozdíl od směšných čistých elektrobusů.
Avatar - Hammunasakra
31. 8. 2017 11:45
Re: Sériový hybrid - konečně
Nejsi trochu náročnej? Si na ACZ ;-)

Odtud vítr vane [odkaz] a víc informací tam prostě nebylo :-)
31. 8. 2017 11:37
Sériový hybrid - konečně
Jen tu není napsáno, zda je možné autobus provozovat bez nutnosti jeho nabíjení z el. sítě. Vlatně tu není popsáno skoro nic. Jen je vidět, že to je autobus z Vyského Mýta, ale není už vidět, jestli el. výzbroj dělala Škoda Plzeň-Ostrov nad Ohří.

Je dost možné, že diesel bude skoro pořád provozován v optimálním režimu, tj. s nejlepší účinností (nejmenší spotřebou), a tím i vyladěnými emisemi a také hlukem (snadno proveditelné tlumení rezonancí jedné frekvence).