Český trh od ledna do října 2014: Škodě patří na domácím hřišti přes 30 %
Od ledna do října 2014 si čeští firemní i soukromí klienti koupili celkem 159.261 nových osobních automobilů. To je o 23.761 více než za stejné období loňského roku. Tehdy si jich postavili do garáží přesně 135,5 tisíce. V procentech činí údaj +17,5 %. Data vyplývají ze statistik SDA, reexporty v nich nejsou zahrnuty. Což ovšem neznamená, že by se nejednalo o pozitivní číslo! Trh je evidentně po krizových obdobích zdravý, což je opravdu dobře.
A jak vypadá situace mezi jednotlivými značkami? Lídrem je pochopitelně Mladá Boleslav. Během deseti měsíců letošního roku značka Škoda prodala kumulovaně 48.322 nových osobních aut. Užitkové vozy nezařazujeme, samozřejmě kromě osobních dodávek, ale ty okřídlený šíp v nabídce nemá. Udržuje si tržní podíl nad hranicí 30 procent, aktuálně je ještě o tři desetiny vyšší. Ovšem když se podíváme na druhou příčku, zjistíme, že domestikovaný jihokorejský Hyundai s továrnou ve slezských Nošovicích dosáhl magických deseti procent! V HMMC tak mohou slavit, a to i přesto, že do 16 tisíc chyběl jen kousek. Ale Škodovka prodává stále trojnásobek, to je fakt. Volkswagen se musí spokojit s průběžným bronzem a 15,1 tis. přírůstků. Pěticiferné číslo má na kontě ještě Ford (10.347). Top 5 doplňuje agilní Dacia (přes 7,3 tisíce vozů).
Vlastně všechny značky si svá umístění po září udržely, v nejlepší patnáctce nedošlo k žádné změně. Peugeot už má přes 6.000 registrací. Souboj importérů, jejichž cifry začínají pětkou, ale ještě není rozhodnut. Konkrétně se jedná o Opel, Kiu, Seat a Renault, tedy zbytek Top 10. Citroën ztrácí na nejbližšího francouzského soka skoro 400 aut, tam se zdá být situace vyřešena. A navíc má zase dostatečný náskok před BMW. Německý luxusní triumvirát rozděluje pouze „lidová“ Toyota jako nejúspěšnější z japonských značek. Nissan, Suzuki ani Mazda se mezi nejlepší nepodívají. První dva výrobci však už dosáhli mety 2.000 přírůstků (spolu s Fiatem), Mazdě k ní mnoho nechybí
Importérem, který si oproti roku 2013 nejvíce polepšil, je Dacia (+64,8 %), Následuje ji Opel, kterému se v poslední době daří nadmíru dobře (+62,4 %). Nad polovinu už se nikdo jiný nezvedl, třetí je v této statistice španělský Seat (+35,7 %), následovaný jen těsně Fordem (+35,3 %). Mnichov má o 28,4 % více.
Nárůst registrací Škody za letošních deset měsíců činí 17,4 %, to znamená, že prakticky kopíruje celý trh. Na nejlepší to sice v tomto ohledu nestačí, ale znamená to zároveň o 7.168 kusů více než za období od ledna do října 2013. A tady není nikdo lepší. Dacia se totiž zvedla o 2.873 aut, Hyundai o 2.844 a Volkswagen o rovných 2,8 tisíce. Modrý ovál vykazuje v tuto chvíli o 2,7 tisíce lepší čísla než v uplynulém roce, Opel si pomohl o 2.199 registrací a Seat ještě o 1.382.
Propadáky najdeme v celkovém pořadí pouze tři. Citroën si pohoršil nejvíce, ztratil 360 kusů a 7,1 %, druhá Toyota prodala o 191 aut méně (-5,5 %) a Peugeot je jen v mírném propadu: o 35 registrací, respektive 0,6 %.
Český trh od ledna do října 2014 – pořadí značek (Top 15) | ||||||
Kategorie | OA | Tržní podíl | OA | Změna (rok) | změna (rok) | |
Období | 1-10/2014 | 1-10/2014 | 1-10/2013 | [ks] | [%] | |
1. | Škoda | 48 322 | 30,3% | 41 154 | 7 168 | 17,4% |
2. | Hyundai | 15 984 | 10,0% | 13 140 | 2 844 | 21,6% |
3. | Volkswagen | 15 110 | 9,5% | 12 310 | 2 800 | 22,7% |
4. | Ford | 10 347 | 6,5% | 7 647 | 2 700 | 35,3% |
5. | Dacia | 7 305 | 4,6% | 4 432 | 2 873 | 64,8% |
6. | Peugeot | 6 068 | 3,8% | 6 103 | -35 | -0,6% |
7. | Opel | 5 725 | 3,6% | 3 526 | 2 199 | 62,4% |
8. | Kia | 5 475 | 3,4% | 5 357 | 118 | 2,2% |
9. | Seat | 5 254 | 3,3% | 3 872 | 1 382 | 35,7% |
10. | Renault | 5 110 | 3,2% | 4 975 | 135 | 2,7% |
11. | Citroën | 4 720 | 3,0% | 5 080 | -360 | -7,1% |
12. | BMW | 3 992 | 2,5% | 3 115 | 877 | 28,2% |
13. | Toyota | 3 292 | 2,1% | 3 483 | -191 | -5,5% |
14. | Mercedes-Benz | 3 114 | 2,0% | 2 577 | 537 | 20,8% |
15. | Audi | 2 867 | 1,8% | 2 686 | 181 | 6,7% |
Ostatní značky | - | 16 576 | 10,4% | 16 043 | 533 | 3,3% |
CELKEM | - | 159 261 | 100,0% | 135 500 | 23 761 | 17,5% |