Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Český trh od ledna do října 2014: Škodě patří na domácím hřišti přes 30 %

Aleš Dragoun
Diskuze (56)
Domácí trh s novými osobními auty roste stejně jako mladoboleslavská automobilka. Úspěšný rok ovšem zažívá i Hyundai.

Od ledna do října 2014 si čeští firemní i soukromí klienti koupili celkem 159.261 nových osobních automobilů. To je o 23.761 více než za stejné období loňského roku. Tehdy si jich postavili do garáží přesně 135,5 tisíce. V procentech činí údaj +17,5 %. Data vyplývají ze statistik SDA, reexporty v nich nejsou zahrnuty. Což ovšem neznamená, že by se nejednalo o pozitivní číslo! Trh je evidentně po krizových obdobích zdravý, což je opravdu dobře.

A jak vypadá situace mezi jednotlivými značkami? Lídrem je pochopitelně Mladá Boleslav. Během deseti měsíců letošního roku značka Škoda prodala kumulovaně 48.322 nových osobních aut. Užitkové vozy nezařazujeme, samozřejmě kromě osobních dodávek, ale ty okřídlený šíp v nabídce nemá. Udržuje si tržní podíl nad hranicí 30 procent, aktuálně je ještě o tři desetiny vyšší. Ovšem když se podíváme na druhou příčku, zjistíme, že domestikovaný jihokorejský Hyundai s továrnou ve slezských Nošovicích dosáhl magických deseti procent! V HMMC tak mohou slavit, a to i přesto, že do 16 tisíc chyběl jen kousek. Ale Škodovka prodává stále trojnásobek, to je fakt. Volkswagen se musí spokojit s průběžným bronzem a 15,1 tis. přírůstků. Pěticiferné číslo má na kontě ještě Ford (10.347). Top 5 doplňuje agilní Dacia (přes 7,3 tisíce vozů).

Vlastně všechny značky si svá umístění po září udržely, v nejlepší patnáctce nedošlo k žádné změně. Peugeot už má přes 6.000 registrací. Souboj importérů, jejichž cifry začínají pětkou, ale ještě není rozhodnut. Konkrétně se jedná o Opel, Kiu, Seat a Renault, tedy zbytek Top 10. Citroën ztrácí na nejbližšího francouzského soka skoro 400 aut, tam se zdá být situace vyřešena. A navíc má zase dostatečný náskok před BMW. Německý luxusní triumvirát rozděluje pouze „lidová“ Toyota jako nejúspěšnější z japonských značek. Nissan, Suzuki ani Mazda se mezi nejlepší nepodívají. První dva výrobci však už dosáhli mety 2.000 přírůstků (spolu s Fiatem), Mazdě k ní mnoho nechybí

Importérem, který si oproti roku 2013 nejvíce polepšil, je Dacia (+64,8 %), Následuje ji Opel, kterému se v poslední době daří nadmíru dobře (+62,4 %). Nad polovinu už se nikdo jiný nezvedl, třetí je v této statistice španělský Seat (+35,7 %), následovaný jen těsně Fordem (+35,3 %). Mnichov má o 28,4 % více.

Nárůst registrací Škody za letošních deset měsíců činí 17,4 %, to znamená, že prakticky kopíruje celý trh. Na nejlepší to sice v tomto ohledu nestačí, ale znamená to zároveň o 7.168 kusů více než za období od ledna do října 2013. A tady není nikdo lepší. Dacia se totiž zvedla o 2.873 aut, Hyundai o 2.844 a Volkswagen o rovných 2,8 tisíce. Modrý ovál vykazuje v tuto chvíli o 2,7 tisíce lepší čísla než v uplynulém roce, Opel si pomohl o 2.199 registrací a Seat ještě o 1.382.

Propadáky najdeme v celkovém pořadí pouze tři. Citroën si pohoršil nejvíce, ztratil 360 kusů a 7,1 %, druhá Toyota prodala o 191 aut méně (-5,5 %) a Peugeot je jen v mírném propadu: o 35 registrací, respektive 0,6 %.

Český trh od ledna do října 2014 – pořadí značek (Top 15)
 KategorieOATržní podílOAZměna (rok)změna (rok)
 Období1-10/20141-10/20141-10/2013[ks][%]
1.Škoda48 32230,3%41 1547 16817,4%
2.Hyundai15 98410,0%13 1402 84421,6%
3.Volkswagen15 1109,5%12 3102 80022,7%
4.Ford10 3476,5%7 6472 70035,3%
5.Dacia7 3054,6%4 4322 87364,8%
6.Peugeot6 0683,8%6 103-35-0,6%
7.Opel5 7253,6%3 5262 19962,4%
8.Kia5 4753,4%5 3571182,2%
9.Seat5 2543,3%3 8721 38235,7%
10.Renault5 1103,2%4 9751352,7%
11.Citroën4 7203,0%5 080-360-7,1%
12.BMW3 9922,5%3 11587728,2%
13.Toyota3 2922,1%3 483-191-5,5%
14.Mercedes-Benz3 1142,0%2 57753720,8%
15.Audi2 8671,8%2 6861816,7%
Ostatní značky-16 57610,4%16 0435333,3%
CELKEM-159 261100,0%135 50023 76117,5%

Aleš Dragoun
Diskuze (56)
13. 11. 2014 17:04
pozor !!!
Prodejní čísla hnujdaj neodpovídají skutečnosti, hnujdaj si prodává samá sobě auta do koree, tím klame zákazníky a uměle tak zlepšuje svou pozici na trhu, jako dost mě to překvapilo, že by si tolik Čechů kupovalo tyhle nekvalitní a předražená auta.
Avatar - Guttalax
12. 11. 2014 18:59
Re: Už se směje jen někdo.......
2012-5 místo.....2013-6 místo.....2014 -8 místo.......Přeber si to jak chceš. ;-)
12. 11. 2014 18:05
Re: Co dodat.
Normalni to neni, nadhled v tom taky neni, ale maros ukazal, ze to jde >:D
12. 11. 2014 18:02
Dacia
Dacia celkem šlape, renault me prekvapil ze je v plusu, v nedavnym zebricku byl celkem v minusu, ale nevim ted za jaky obdobi to bylo. Uz aby byl ten espace a laguna III.
Avatar - Emel
12. 11. 2014 11:31
Re: Už se směje jen někdo.......
Teď jsem asi nepochopil, co jsi chtěl říct...

"Jasná" osmička... o 250ks za 7 a 221ks před 9... to je úspěch nebo neúspěch?