Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Jak se na českém trhu daří alternativním palivům? Boduje Toyota, Dacia nebo Porsche!

David Bureš
Diskuze (13)
Na českém trhu letos výrazně rostou prodeje hybridů a elektromobilů. Naopak vozy na „plynová“ paliva letos hlásí pokles.

Automobily s alternativním pohonem na českém trhu bývaly spíše marginální záležitostí, letos ale jejich registrace rostou. Prudký nárůst hlásí hlavně hybridní vozy, a to i díky rozšíření nabídky všemožných mild hybridů v souvislosti s novými emisními normami. Vyplývá to z dat Svazu dovozců automobilů.

Na českém trhu bylo v období leden až září registrováno 3.064 aut s hybridním pohonem (mild hybridy i full hybridy), což tvořilo 1,47% podíl na trhu. Mimo to bylo u nás letos zatím evidováno 210 plug-in hybridů. Loni statistiky SDA ještě mild hybridy, full hybridy i plug-in hybridy sčítaly dohromady, výsledkem čehož bylo za tři čtvrtiny loňského roku 2.039 registrovaných hybridů.

Důvod hledejme hlavně v rozšíření nabídky mild hybridů, ať už třeba o modely Audi nebo Mercedes-Benz. Výrazně ale rostou také prodeje Toyoty, která na hybridy sází odjakživa. V tomto ohledu mohlo pomoci i zvýhodněné parkování hybridních aut v pražských „modrých“ zónách.

Roste ale také počet registrovaných elektromobilů, a to z 294 kusů za leden-září 2017 na letošních 469 exemplářů. To však znamená stále nízký, 0,22% podíl na trhu.

Naopak registrace aut na LPG nebo CNG klesají, podíl automobilů na stlačený zemní plyn znovu klesl pod procento. V této souvislosti je opět potřeba zmínit nová emisní pravidla, z jejichž důvodu se na čas nabídka takových vozů zúžila. Třeba nejprodávanější automobil na CNG v Česku, Škoda Octavia, zatím na zahájení prodeje modernizované verze G-Tec čeká. Kvůli novým normám totiž Octavia G-Tec přezbrojila ze zážehové čtrnáctistovky na patnáctistovku a i celkově změnila své útroby.

Český trh – Počet registrací jednotlivých paliv
Palivo Registrace v 1-9/2018 [ks] Registrace v 1-9/2018 [%] Registrace v 1-9/2017 [ks] Registrace v 1-6/2017 [%]
Benzin 139.045 66,92 119.092 57,95
Nafta 62.732 30,19 78.871 38,38
CNG 1.764 0,85 2.120 1,03
LPG 646 0,31 925 0,45
Elektro 469 0,22 294 0,14
Hybrid 3064 1,47 2039* 0,99*
Plug-in hybrid 210 0,1 ? ?
*Včetně plug-in hybridů

České prodeje aut na CNG

CNG bylo díky domácí Škodě Octavia G-Tec dlouhodobě nejžádanějším alternativním pohonem na českém trhu, i kvůli jejímu poklesu ale počet registrací těchto aut klesají. V segmentu však nadále zůstávají silné značky koncernu VW Group, v prodejích za domácí Škodou následují Volkswagen a Seat.

Silná pozice koncernových členů je vidět i na pořadí top 5 aut na CNG, v němž jsou zastoupeny výhradně modely Volkswagen Group. Jediné Škodě Octavia klesly registrace, meziročně z 1.609 na 1.158 kusů, což je způsobeno zmíněnou výměnou techniky CNG verze tohoto modelu.

Český trh – Nejprodávanější vozy na CNG podle značek
Poř. Značka Registrace v 1-9/2018 [ks] Registrace v 1-9/2017 [ks]
1. Škoda 1317 1726
2. Volkswagen 358 290
3. Seat 50 36
4. Fiat 23 44
5. Opel 10 18
- CELKEM 1.764 2.120
Český trh – Nejprodávanější vozy na CNG podle modelů
Poř. Model Registrace v 1-9/2018 [ks] Registrace v 1-9/2017 [ks]
1. Škoda Octavia 1158 1609
2. Volkswagen Golf 208 173
3. Škoda Citigo 159 117
4. Volkswagen Caddy 117 86
5. Seat Leon 45 34

České prodeje aut na LPG

Také prodeje aut na LPG meziročně klesly, mimo jiné kvůli výpadku Dacie Duster, která na čas byla dostupná bez oblíbené verze na zkapalněný ropný plyn. Za prvních devět měsíců letošního roku tak u nás bylo registrováno jen 20 Dusterů na LPG, zatímco před rokem jich bylo 186. České prodeje aut na LPG ale klesly i dalším značkám, Opelu, Fiatu i Hyundaii.

Dacia si každopádně udržuje nejsilnější pozici v této oblasti, která má v top 5 modelech na LPG hned čtyři zástupce. Dominanci narušuje jen pátý Opel Crossland X s 36 evidovanými exempláři na zkapalněný ropný plyn.

Český trh – Nejprodávanější vozy na LPG podle značek
Poř. Značka Registrace v 1-9/2018 [ks] Registrace v 1-9/2017 [ks]
1. Dacia 518 706
2. Opel 90 165
3. Fiat 20 32
4. Hyundai 18 22
- CELKEM 646 925
Český trh – Nejprodávanější vozy na LPG podle modelů
Poř. Model Registrace v 1-9/2018 [ks] Registrace v 1-9/2017 [ks]
1. Dacia Dokker 292 266
2. Dacia Lodgy 94 82
3. Dacia Logan 75 117
4. Dacia Sandero 37 55
5. Opel Crossland X 36 0

České prodeje elektromobilů

Elektromobily sice na českém trhu zůstávají marginální záležitostí, počet jejich registrací ale roste. Mezi značkami nadále drží nejsilnější pozici Volkswagen, se 198 registrovanými elektrovozy, což je jednou tolik proti loňskému roku, hlavně díky nárůstu e-Golf. Jeho registrace totiž meziročně vzrostly hned třikrát.

Druhý je díky nové generaci Leafu Nissan, s 89 registrovanými elektromobily. Následuje Tesla, u níž statistiky SDA bohužel nepřibližují, kolik ze 73 evidovaných aut připadá na který z jejích modelů. BMW se z loňské druhé příčky propadlo na čtvrtou pozici.

Český trh – Nejprodávanější elektromobily podle značek
Poř. Značka Registrace v 1-9/2018 [ks] Registrace v 1-9/2017 [ks]
1. Volkswagen 198 87
2. Nissan 89 53
3. Tesla 73 60
4. BMW 68 75
5. Hyundai 25 14
- CELKEM 469 294
Český trh – Nejprodávanější elektromobily podle modelů
Poř. Značka Registrace v 1-9/2018 [ks] Registrace v 1-9/2017 [ks]
1. Volkswagen e-Golf 179 60
2. Nissan Leaf 77 43
3. BMW i3 68 75
4. Hyundai Ioniq 23 14
5. Volkswagen e-Up! 19 27

České prodeje hybridů

Automobily s hybridním pohonem hlásí v letošním roce velký nárůst. Nejsilnější pozici má nadále Toyota, dlouholetý propagátor hybridního pohonu, 2.259 registrovaných hybridů je o 780 více než před rokem. Mohutněji rostlo Audi (meziročně z 18 na 233) nebo Mercedes-Benz (z 13 na 134), u nichž je znát postupné rozšiřování nabídky mildhybridů kvůli novými emisním normám.

Silná pozice Toyoty je znatelná také na pořadí modelů. První čtyři příčky v jejich top 5 obsadili právě zástupci Toyoty, za crossoverem C-HR následují SUV RAV4, kompaktní Auris a malý hatchback Yaris. Japonskou nadvládu narušuje jen pátá Kia Niro, se 151 registrovanými kousky.

Český trh – Nejprodávanější hybridy podle značek
Poř. Značka Registrace v 1-9/2018 [ks] Registrace v 1-9/2017 [ks]
1. Toyota 2259 1479
2. Lexus 265 186
3. Audi 233 18
4. Kia 151 122
5. Mercedes-Benz 134 13
- CELKEM 3064 2039*
*Včetně plug-in hybridů
Český trh – Nejprodávanější hybridy podle modelů
Poř. Model Registrace v 1-9/2018 [ks] Registrace v 1-9/2017 [ks]
1. Toyota C-HR 791 411
2. Toyota RAV4 679 539
3. Toyota Auris 424 271
4. Toyota Yaris 362 245
5. Kia Niro 151 121

České prodeje plug-in hybridů

SDA letos samostatně počítá také registrace plug-in hybridů, v jejichž případě bodují hlavně luxusní značky. Nejvíce plug-in hybridů u nás totiž u nás od ledna do září registrovalo BMW, následuje Volvo a Porsche.

Velké překvapení pak najdeme v pořadí modelů. Plug-in hybridem s nejvyšším počtem registrací na českém trhu je totiž, světe div se, Porsche Panamera s 25 exempláři. Až za ní se seřadil plug-in hybridní VW Passat nebo BMW X5. Kdo by to byl před lety čekal...

Český trh – Nejprodávanější plug-in hybridy podle značek
Poř. Značka Registrace v 1-9/2018 [ks]
1. BMW 64
2. Volvo 36
3. Porsche 27
4. Volkswagen 26
5. Mini 16
- CELKEM 210
Český trh – Nejprodávanější plug-in hybridy podle modelů
Poř. Model Registrace v 1-9/2018 [ks]
1. Porsche Panamera 25
2. VW Passat 22
3. BMW X5 18
4. BMW 5 17
5.-6. Mini Countryman 16
5.-6. Volvo XC90 16
David Bureš
Diskuze (13)
Avatar - .StenLi.
18. 10. 2018 14:52
Re: Zbytocny plug-in.
Citaj pozorne, pisem o ludoch ktori priplatok netrapi, staci ze je to EKO a ti si mozu kupit aj EV ktore je na jazdenie okolo komina (nech to uz znamena cokolvek :-) ) ovela vhodnejsie ako PHEV a na jazdenie 600+km si predsa kupia hybrid bez toho aby so sebou zbytocne vozili vacsiu bateriu na ktoru prejdu menej ako desatinu trasy a pozbytok trasy to bude iba draha mrtva vaha. Celkovo si PHEV alebo EV vacsinou nekupuju ludia ktori vlastnia iba jedno auto a teda je zbytocne robit kompromisy v podobe PHEV ktory nie je vhodny ani pre jeden variant, bud so sebou vozi zbytocnu zataz v podobe ICE a nadrze alebo baterie. Ak chce niekto setrit ci uz penazenku alebo zivotne prostredie, alebo aj aj, tak si kupi jazdeny Leaf alebo 500e za 10-11k na kratke trasy a jazdeny hybrid za 8k na dlhe a vybavene. Cim viac chce investovat tym lepsie auta si kupi. Aspon mne to takto vychadza..
Avatar - JirkaVejrazka
18. 10. 2018 13:00
Re: Zbytocny plug-in.
"ale ti si samozrejme uz rovno kupia EV". Tak samozrejme to neni. Co kdyz chci v tydnu jezdit okolo komina na elektriu a o vikendu ujet 600km? To zatim EV nezvladne. A pro tyhle lidi jsou PHEV urcene, myslim.
Avatar - beibej
18. 10. 2018 12:39
Re: Zbytocny plug-in.
ale většina lidí nemá garáž. >:-[]
Avatar - .StenLi.
18. 10. 2018 12:33
Re: Zbytocny plug-in.
Ale ono to nie je lacne a teda si priplatis za to ze musis robit nieco navyse. To moze oslovit len superEKOnadsencov ktorych netrapi priplatok, ale ti si samozrejme uz rovno kupia EV. Ak chce automobilka ponukat PHEV, ok, nech sa paci, ale ako doplnok k hybridu. Potom zistia ze predaje HEV ku PHEV su v CR 30 ku 2 a vyhodia zodpovedneho manazera ktory si nespravil dobry prieskum. Ked to nespravia a pouknu iba PHEV ako Peugeot tak budu akurat pozerat na mizerne predaje ktore im nepokryju naklady na vyvoj.
Avatar - .StenLi.
18. 10. 2018 08:29
Amaterizmus a zaujatost ACZ
Kus mimo temu, ale niet to kde inde napisat.
Ked zhori Tesla, titulok je na ACZ okamzite. Sice statistiky ukazuju ze ICE auta horia 11x castejsie ako Tesly, ale clickbait je hotovy.. Ked vsak tesla prejde 1 600 000 km a jej motor a prevodovka vyzeraju ako nove a ICE autam sa moze o takych najazdoch len snivat, tak na ACZ je ticho.. Sam som jazdil na aute ktore malo najazdene 2,1 mil. km, moj taxik v Chicagu, Ford Crown Victoria V8, ale tam sa robil servis vymenou dielov a motor ani prevodovka uz neboli povodne.
Aby som neostal len u ACZ.. aj Auto.Pravda aj Auto.SME su na tom rovnako..