Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Český trh v říjnu 2011: Třída minivozů před příchodem Citigo

Aleš Dragoun
Diskuze (28)
Obsazení nového segmentu značkou Škoda obvykle znamená zásadní změnu konkurenčního prostředí. Citigo se teprve nadechuje.

Celkem bylo zaregistrováno v této kategorii 338 nových vozů, což je oproti stejnému měsíci roku 2010 pokles o 36 aut, tedy o 9,6 %. Propad segmentu tedy není tak výrazný jako v předchozích přehledech.

Picanto si v říjnu připsalo na své konto dalších 54 registrací. Stříbrná skončila v titulku zmíněná Škoda Citigo, která má na kontě prvních 44 přírůstků. Pochopitelně se v tuto chvíli nejedná o auta určená zákazníkům, neboť oficiální prodej začíná až v listopadu. Jsou to vozy, které dosud získaly registrační značky, tedy předváděcí a novinářské. Jak si mini s okřídleným šípem z bratislavské továrny skutečně povede, zjistíme tedy až za další měsíc. S největší pravděpodobností nás čeká změna rozložení sil. Jak na tom budou jeho sourozenci VW up! a Seat Mii, uvidíme až příští rok.

Vraťme se zpět do aktuálního pořadí. Na třetím místě najdeme Fiat Panda (42 vozů). Čtvrtou příčku obsadil Chevrolet Spark (34 kusů) a Top 5 uzavírá první mini ze středočeského Kolína: Peugeot 107 (29). Mimo jsou tedy Citroën C1, Suzuki Splash i ostatní.

V porovnání s říjnem 2010 si Picanto polepšilo o mohutných 116 % (loni jen 29). Italský medvídek s polským pasem má naopak tradiční hluboký propad o polovinu a více. Vykazuje přesně -54,8 %. Před rokem jich bylo nově zaregistrováno 93. Také počty Sparku klesly o podobná čísla: -32 kusů, což znamená -48,5 % (ze 66). Stosedmička zaznamenala nárůst o 26,1 %, dvanáct měsíců nazpět se prodalo o šest kousků méně kousky méně.

Trojciferné nárůsty najdeme jen u zmíněného Picanta a ještě vyšší u Toyoty Aygo. Ta se totiž zlepšila o 175 % (z 8 na 22 registrací). Opačným statistikám nevévodí překvapivě Hyundai i10. ani Fiat 500 (ten si dokonce o polovinu polepšil), nýbrž Suzuki Alto s pádem přes 60 %. Malý indický Hyundai je až třetí ještě za Sparkem (-48,3 %).

Třída mini, registrace na českém trhu v říjnu 2011
-KategorieOA+LUVOA+LUVTržní podíl ve tř.Tržní podíl ve tř.
-Období10/20111-10/201110/20111-10/2011
1.Kia PICANTO5450216,0%15,6%
2.Škoda CITIGO444413,0%1,4%
3.Fiat PANDA4258412,4%18,1%
4.Chevrolet SPARK3437610,1%11,7%
5.Peugeot 107293218,6%9,9%
6.Citroën C1242507,1%7,7%
7.Suzuki SPLASH232446,8%7,6%
8.Toyota AYGO221416,5%4,4%
9.Renault TWINGO181335,3%4,1%
10.Hyundai i10151244,4%3,8%
11.Fiat 50012903,6%2,8%
12.Suzuki ALTO71412,1%4,4%
13.Ford KA6611,8%1,9%
14.MINI4941,2%2,9%
15.Smart FORTWO3720,9%2,2%
-Ostatní modely1500,3%1,5%
-CELKEM3383227100,0%100,0%

Výsledky nejmenší kategorie nových vozů na českém trhu nejsou letos příliš lichotivé. Segment se meziročně propadl o 1.493 kusů, ze 4.720 na 3.227, tedy o 31,6 % (v září měl ale ještě -33,5 %, malinko se tedy vzchopil).

Do pořadí od ledna 2011 Citigo pochopitelně zatím nezasáhlo. Nadále vede Panda, která má v tuto chvíli 584 kusů (18,1 %). Druhé mini z Jižní Koreje s logem firmy Kia si jich zatím připsalo 502 (15,6 %). Rozdíl tedy smazalo z 94 na 82 registrací. Jiskřička je i nadále na třetí příčce (376, 11,7 %), Peugeot 107 už nemá ani desetiprocentní podíl (konkrétně 9,9 %), zůstal ovšem díky 321 exemplářům čtvrtý. Pořadí mezi Citroënem C1 a Suzuki Splash je nadále velmi vyrovnané (250:244, respektive 7,7 ku 7,6 %). Rozdíl se tedy změnil o jedinou registraci ve prospěch dvojitého šípu.

Ve srovnání s loňskem si Panda pohoršila o 54,3 % (-694 kusů). Picanto vykazuje již +30,7 %, letos se prodalo o 118 aut více. Nová generace úřaduje, prodej původní skončil. Chevrolet Spark ztratil 49,5 % a 368 vozů. Peugeot 107 se zlepšil o 18,5 %, respektive o rovných padesát aut. Jeho dvojče Citroën C1 se takovými výsledky pochlubit nemůže, má opačných -23,8 %. Rozhodlo se pro něj o 78 Čechů (nebo spíše Češek?) méně než loni.

Alto už nemá čtyřciferný nárůst, dokonce jej překonal Ford Ka, který má přes 400 % a konkrétně u něj se jedná o relevantní číslo. Navýšení prcka od Suzuki spadlo na +350 %, navíc se začal se prodávat až během loňského roku. To ještě více hovoří o úspěchu modrého oválu, druhá generace káčka žádným bestsellerem nikdy nebyla. Propadům dominují Hyundai i10 a Fiat 500, ty u nich oscilují kolem 80, respektive 75 %.

Statistiky vznětových pohonných jednotek v této třídě rozšířil jediný Mini Cooper SD.

Od ledna jich našlo nové majitele již tři desítky,, další tři byly otevřené a jeden poslední do počtu představovala základní verze One D. Pro srovnání: turbodieselové Pandy našly nové majitele jen tři, Smarty dva a Cinquecento dokonce jediné!

Aleš Dragoun
Diskuze (28)
Avatar - Bristol
8. 11. 2011 19:15
Re: Svět motorů
u světa motorů se není čemu divit...tam je hodnocení vždy trochu na straně "domácích" když chceš relevantnější hodnocení doporučím autocar nebo auto tip...tam měli teď velmi hezký test B segmentu-honda jazz, kia rio, renault clio, mazda 2 a škoda fabia(vítěz)...

sice jsem fandil riu...ale ta fabka v TSi byla o chlup lepší...rio těsně druhé sa tím že kdyby mělo turbomotor i fabia by na ni byla krátká
Avatar - Bristol
8. 11. 2011 19:13
Re: šířka :-))
lecos je širší než fabia... ;-) hlavně v jejím segmentu
Avatar - Bristol
8. 11. 2011 19:12
Re: dvěstě plus
já jsem naopak rád že se kupují raději větší než menší auta...ono jezdit autem segmentu C je teda mnohem lepší než jezdit nákupní taškou...tyto minivozy se opravdu hodí do ucpaných metropolí západní evropy, japonska, číny a blízkého východu(USA i v zácpě raději budou jezdit chargerem :yes: :yes: >:D )
Avatar - Bristol
8. 11. 2011 19:09
Re: picanto
...ještě nesmíš zapomínat že Hyundai/KIA jsou globálními vozy...škoda zatím nikoli...ta prodává dobře možná tak v evropě...jinak je to teda dost bída... ;-)
8. 11. 2011 18:45
Re: picanto
Ber to tak, narozdiell od skodovky si Hyu drzi svoje miesto rovnako (resp. vzostupuje) u nas,v CZ, v Nemecku,v Europe, v USA a tak...pricom Skodovka len tu,v tomto regione +/- km dole hore :-) ...
ix20ky sa predalo cez 1400kusov co je na novy model tejto triedy velmi dobré! V podstate vyborne české auto :-)