Český trh v říjnu 2011: Třída minivozů před příchodem Citigo
Celkem bylo zaregistrováno v této kategorii 338 nových vozů, což je oproti stejnému měsíci roku 2010 pokles o 36 aut, tedy o 9,6 %. Propad segmentu tedy není tak výrazný jako v předchozích přehledech.
Picanto si v říjnu připsalo na své konto dalších 54 registrací. Stříbrná skončila v titulku zmíněná Škoda Citigo, která má na kontě prvních 44 přírůstků. Pochopitelně se v tuto chvíli nejedná o auta určená zákazníkům, neboť oficiální prodej začíná až v listopadu. Jsou to vozy, které dosud získaly registrační značky, tedy předváděcí a novinářské. Jak si mini s okřídleným šípem z bratislavské továrny skutečně povede, zjistíme tedy až za další měsíc. S největší pravděpodobností nás čeká změna rozložení sil. Jak na tom budou jeho sourozenci VW up! a Seat Mii, uvidíme až příští rok.
Vraťme se zpět do aktuálního pořadí. Na třetím místě najdeme Fiat Panda (42 vozů). Čtvrtou příčku obsadil Chevrolet Spark (34 kusů) a Top 5 uzavírá první mini ze středočeského Kolína: Peugeot 107 (29). Mimo jsou tedy Citroën C1, Suzuki Splash i ostatní.
V porovnání s říjnem 2010 si Picanto polepšilo o mohutných 116 % (loni jen 29). Italský medvídek s polským pasem má naopak tradiční hluboký propad o polovinu a více. Vykazuje přesně -54,8 %. Před rokem jich bylo nově zaregistrováno 93. Také počty Sparku klesly o podobná čísla: -32 kusů, což znamená -48,5 % (ze 66). Stosedmička zaznamenala nárůst o 26,1 %, dvanáct měsíců nazpět se prodalo o šest kousků méně kousky méně.
Trojciferné nárůsty najdeme jen u zmíněného Picanta a ještě vyšší u Toyoty Aygo. Ta se totiž zlepšila o 175 % (z 8 na 22 registrací). Opačným statistikám nevévodí překvapivě Hyundai i10. ani Fiat 500 (ten si dokonce o polovinu polepšil), nýbrž Suzuki Alto s pádem přes 60 %. Malý indický Hyundai je až třetí ještě za Sparkem (-48,3 %).
Třída mini, registrace na českém trhu v říjnu 2011 | ||||||
- | Kategorie | OA+LUV | OA+LUV | Tržní podíl ve tř. | Tržní podíl ve tř. | |
- | Období | 10/2011 | 1-10/2011 | 10/2011 | 1-10/2011 | |
1. | Kia PICANTO | 54 | 502 | 16,0% | 15,6% | |
2. | Škoda CITIGO | 44 | 44 | 13,0% | 1,4% | |
3. | Fiat PANDA | 42 | 584 | 12,4% | 18,1% | |
4. | Chevrolet SPARK | 34 | 376 | 10,1% | 11,7% | |
5. | Peugeot 107 | 29 | 321 | 8,6% | 9,9% | |
6. | Citroën C1 | 24 | 250 | 7,1% | 7,7% | |
7. | Suzuki SPLASH | 23 | 244 | 6,8% | 7,6% | |
8. | Toyota AYGO | 22 | 141 | 6,5% | 4,4% | |
9. | Renault TWINGO | 18 | 133 | 5,3% | 4,1% | |
10. | Hyundai i10 | 15 | 124 | 4,4% | 3,8% | |
11. | Fiat 500 | 12 | 90 | 3,6% | 2,8% | |
12. | Suzuki ALTO | 7 | 141 | 2,1% | 4,4% | |
13. | Ford KA | 6 | 61 | 1,8% | 1,9% | |
14. | MINI | 4 | 94 | 1,2% | 2,9% | |
15. | Smart FORTWO | 3 | 72 | 0,9% | 2,2% | |
- | Ostatní modely | 1 | 50 | 0,3% | 1,5% | |
- | CELKEM | 338 | 3227 | 100,0% | 100,0% |
Výsledky nejmenší kategorie nových vozů na českém trhu nejsou letos příliš lichotivé. Segment se meziročně propadl o 1.493 kusů, ze 4.720 na 3.227, tedy o 31,6 % (v září měl ale ještě -33,5 %, malinko se tedy vzchopil).
Do pořadí od ledna 2011 Citigo pochopitelně zatím nezasáhlo. Nadále vede Panda, která má v tuto chvíli 584 kusů (18,1 %). Druhé mini z Jižní Koreje s logem firmy Kia si jich zatím připsalo 502 (15,6 %). Rozdíl tedy smazalo z 94 na 82 registrací. Jiskřička je i nadále na třetí příčce (376, 11,7 %), Peugeot 107 už nemá ani desetiprocentní podíl (konkrétně 9,9 %), zůstal ovšem díky 321 exemplářům čtvrtý. Pořadí mezi Citroënem C1 a Suzuki Splash je nadále velmi vyrovnané (250:244, respektive 7,7 ku 7,6 %). Rozdíl se tedy změnil o jedinou registraci ve prospěch dvojitého šípu.
Ve srovnání s loňskem si Panda pohoršila o 54,3 % (-694 kusů). Picanto vykazuje již +30,7 %, letos se prodalo o 118 aut více. Nová generace úřaduje, prodej původní skončil. Chevrolet Spark ztratil 49,5 % a 368 vozů. Peugeot 107 se zlepšil o 18,5 %, respektive o rovných padesát aut. Jeho dvojče Citroën C1 se takovými výsledky pochlubit nemůže, má opačných -23,8 %. Rozhodlo se pro něj o 78 Čechů (nebo spíše Češek?) méně než loni.
Alto už nemá čtyřciferný nárůst, dokonce jej překonal Ford Ka, který má přes 400 % a konkrétně u něj se jedná o relevantní číslo. Navýšení prcka od Suzuki spadlo na +350 %, navíc se začal se prodávat až během loňského roku. To ještě více hovoří o úspěchu modrého oválu, druhá generace káčka žádným bestsellerem nikdy nebyla. Propadům dominují Hyundai i10 a Fiat 500, ty u nich oscilují kolem 80, respektive 75 %.
Statistiky vznětových pohonných jednotek v této třídě rozšířil jediný Mini Cooper SD.
Od ledna jich našlo nové majitele již tři desítky,, další tři byly otevřené a jeden poslední do počtu představovala základní verze One D. Pro srovnání: turbodieselové Pandy našly nové majitele jen tři, Smarty dva a Cinquecento dokonce jediné!