Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Český trh v srpnu 2008: Ve třídě malých vozů výrazný pokles registrací Fabií

Aleš Dragoun
Diskuze (13)
Třída malých vozů zaznamenala v srpnu razantní pokles nových registrací. Oproti červenci, kdy zákazníci zakoupili 6202 nových malých automobilů, jich v srpnu odebrali jen 4991.

Ano, proti červenci se v srpnu zmenšil se celý trh, ale pohled na počty registrací vozů z první desítky ukazuje, že propad třídy padá z větší části na pokles zájmu o domácí produkci. Červencové registrace Fabie dosáhly takřka 2.700 vozů, srpnové se propadly těsně pod hranici dvou tisíc kusů – to je pokles o více než čtvrtinu – přesněji 25,7 %. Ford Fusion si naopak polepšil o 13 vozů. Třetí příčka patří opět odcházející první generaci Renaultu Thalia, podpořené velkými slevami. Prvních dvanáct míst žebříčku zůstalo stejných jako v červenci! Počty vozů z první desítky se liší proti červenci jen nevýznamně.

Fabia drží měsíční podíl nad hranicí 40 % a její podíl od začátku roku poklesl jen nepatrně – o 0,3 %. Druhý Ford Fusion drží takřka osm procent, třetí je ve statistikách od ledna Peugeot 207 s podílem 5,3 %. Tento výsledek je možné brát jako úspěch.

Češi na lowendovou novinku z Rumunska Dacii Sandero stále neslyší, za tři měsíce si jich koupili pouze osmnáct, v srpnu pak třináct. Hlavní prodejní sezóna ale přichází právě nyní. V segmentu máme ale další novinku, tentokrát z opačného konce ceníku – Alfu Romeo MiTo. Vzhledem k tomu, že je v současné době nejmenším typem značky, je zařazena mezi malé vozy. Spolu s Mini pak tvoří jakýsi podsegment prémiových malých vozů. Zatím se ovšem v srpnu prodal jeden jediný vůz. Oficiální zahájení prodeje je naplánováno na polovinu září, takže první relevantní výsledek čekejme někdy na konci roku.

V souvislosti s poklesem zaujme výsledek Suzuki. Pozice modelů Ignis a Swift se nijak radikálně nezměnila, ovšem počet kusů ano, a to směrem nahoru. Není divu, stejně jako na model Splash, i na tyto dva zástupce ve třídě malých vozů poskytuje dovozce slevy. Import řady Ignis byl pak oficiálně ukončen a doprodávají se pouze skladové vozy. Třídveřový Swift pak začíná na částce 219.900 Kč, samozřejmě pouze s holou výbavou GA.

Slevy poskytují pochopitelně i další dovozci, například Citroën na C3 – základní 1,1i X prodává za 234.900 v hotovosti, při využití leasingu spadne cena, ze které se vypočítávají splátky, pod magickou hranici dvou set tisíc. Opel nabízí Corsu v provedení Essentia Family se základním litrovým motorem, klimatizací a rádiem s CD přehrávačem za 239.900 Kč. Tyto lákavé nabídky se ovšem na nových registracích těchto modelů v srpnu nijak neprojevily, u obou jmenovaných následovaly pokles celého trhu ve třídě. Ještě hůře dopadl Hyundai Getz, jehož doprodej provází pochopitelně také akce (nejlevnější verze stojí 204.900 Kč v hotovosti). Sice zůstal na dvanáctém místě, ale pouhých 95 nových vozů znamená meziměsíční pokles o 32 %! Že by už docházely zásoby? Ruská Lada sice nabízí v řadě Kalina sice nejlevnější kombi na našem trhu, ale na jejím kontě je za srpen letošního roku velká nula a mezi třicítkou nejlepších tak chybí. Inu, Corsa B, ze které konstrukčně i tvarově Kalina vychází, se již dočkala dvou nástupnických generací....

Malé vozy, registrace na českém trhu v srpnu 2008
-KategorieOA+LUVOA+LUVTržní podíl ve tř.Tržní podíl ve tř.
-Období8/20081-8/20088/20081-8/2008
1.Škoda FABIA19991968640,1%42,6%
2.Ford FUSION45536339,1%7,9%
3.Renault THALIA35219137,1%4,1%
4.Peugeot 20725424325,1%5,3%
5.Volkswagen POLO25119315,0%4,2%
6.Toyota YARIS23615924,7%3,4%
7.Renault CLIO14516832,9%3,6%
8.Chevrolet AVEO13711372,7%2,5%
8.Opel CORSA13712062,7%2,6%
10.Ford FIESTA1349712,7%2,1%
11.Citroën C312014522,4%3,1%
12.Hyundai GETZ9512871,9%2,8%
13.Mazda 2898311,8%1,8%
14.Seat IBIZA887291,8%1,6%
15.Fiat PUNTO8311381,7%2,5%
16.Kia RIO746381,5%1,4%
17.Suzuki IGNIS514911,0%1,1%
18.Mitsubishi COLT434220,9%0,9%
18.Suzuki SWIFT435120,9%1,1%
20.Peugeot 206385860,8%1,3%
21.Hyundai ACCENT357370,7%1,6%
22.Honda JAZZ332230,7%0,5%
23.Honda CITY281190,6%0,3%
24.Seat CORDOBA202900,4%0,6%
25.Nissan MICRA172790,3%0,6%
26.Dacia SANDERO13180,3%0,0%
27.Subaru JUSTY10690,2%0,1%
28.Mini6520,1%0,1%
29.Citroën C24640,1%0,1%
30.Alfa Romeo MITO110,0%0,0%
-Ostatní modely0510,0%0,1%
-CELKEM499146173100,0%100,0%

Aleš Dragoun
Diskuze (13)
16. 9. 2008 13:06
Re: Propad?
jo ale vyfuk uhnije po 4 letech u Fobie a ne u Clia :-!
16. 9. 2008 12:57
Re: Propad?
To je možné, ale těch 33% nebude tak velkých, jako současných 33%. Lidi začínají mít na větší káry, takže pro Škodovku se u nás stane klíčovou Oktávka (nebo nějaký její nástupce).
15. 9. 2008 16:59
Re: Kam spadne Fabia?
Jenomže s ohledem na to, že jde stále o "novou" generaci, je výsledek dost ubohý. Vzpomínám si, byl to nejspíš rok 2002, tedy přes dva roky od uvedení fabie I na trh, a běžně se jí prodávalo kolem 4.000ks měsíčně a někdy i téměř 6.500 8-s

15. 9. 2008 13:38
Propad?
Nová Fabka se mi nelíbí vůbec. Ovšem tvrdit, že stávající situace je výrazný propad, to bych si tedy netroufl. Propad možná teprve nastane, ale nepochybuji o tom, že VW koncertnový marketing je ve střehu. Možná se budeme ještě divit, jak se "základní Fabka" bude prodávat za 180 litrů :-)
Ale to může nastat teprve poté, co prodeje opravdu klesnou. Když mají přes 40% registrací ve třídě, tak to asi těžko...
14. 9. 2008 23:49
Re: Kam spadne Fabia?
Jen mi uniká proč se prodá za měsíc 2000 Fábií a jen 20 Cordob, přestože je Cordoba hezčí a technicky dál, nenabízí v základu tu hrůzu, kterou se Škodovka nestydí nazvat motorem a má modernější podvozek. Zajímal by mě opravdu racionální důvod ke koupi Fábie ;-\