Chevrolet Niva: Nová generace na patentových snímcích
Slovenský designér Ondrej Koromház z GM odvedl na studii skvělou práci, loni v srpnu se hodně líbila. Pod kapotou jí vrčel atmosférický benzinový čtyřválec 1,8 l/90 kW. Pochopitelně posloužila jako předskokan nové generace. Produkční verze měla původně přijít již příští rok s podélně vpředu uloženou čtyřválcovou osmnáctistovkou o výkonu s výkonem kolem 88 kW, ruská média spekulovala i o objemu 1,6 l, nic oficiálního zatím není k dispozici. Motor je spojen s pětistupňovou manuální převodovkou, zda dostane i dvoustupňovou redukci, jako měla studie, není dosud jasné. Stálá čtyřkolka s uzamykatelným diferenciálem je samozřejmostí, vzadu zůstává ortodoxní tuhá náprava.
Jak bude vypadat sériové provedení, vidíme na patentových snímcích z webu ruského Federálního úřadu pro průmyslové duševní vlastnictví (FIPS). Většina z linek jí díkybohu zůstala, přišla hlavně o střešní nosič s rezervou a přídavné světlomety. Zmizela i matná černá barva a určitě nepřežijí terénní pneumatiky.
Jenže osud projektu je zatím nejasný. Nikde totiž zatím není známo, zda druhá (nebo vlastně třetí?) Niva skutečně zamíří do sériové výroby. Loni v srpnu byly vývojové práce v plném proudu, ale letos v březnu koncern General Motors začal silně utlumovat svou přítomnost v Rusku a vývojové práce byly zmrazeny. Ruský server AutoMail uvádí, že GM s AvtoVAZem jednají o pokračování projektu. Hlavním problémem je nedostatek vhodné pohonné jednotky. Osmnáctistovka PSA EC8 s předpokládaným výkonem 101 kW by totiž byla příliš drahá, základní cena takto vybaveného vozu dosáhne milionu rublů (necelých 351 tisíc korun). A to je pro cílovou skupinu klientů příliš. Příchod na trh se tak očekává nejdříve v sezóně 2018.
První generace Nivy byla původně plánována coby nástupce té klasické s plachetnicí ve znaku. Jenže v devadesátých letech přišel General Motors, uzavřel s ruským výrobcem mimo jiné i společný podnik a auto, původně vyvíjené jako VAZ 2123, změnilo logo na Chevrolet. Existuje od roku 1996 (včetně prototypů), výstavní premiéru si odbylo v Moskvě 1998, ale s emblémem Lady vznikalo sériově jen mezi lednem a březnem 2001. Pod americkou značkou se vyrábí od září 2002 v Togliatti. Nejde však o klasický teréňák jakým je původní Niva alias VAZ 2121, nýbrž o pětidveřové SUV, byť se slušnými schopnostmi mimo zpevněné cesty. Auto s délkou necelých 4,06 m pohání klasická zážehová čtyřválcová sedmnáctistovka. Motor Ecotec 1,8 l od Opelu se dostal jen do pár kusů.