Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Chrysler v Ženevě 2008

Ondřej Láník
Diskuze (0)
Jestliže jste měli u jistého francouzského MPV potíže s identifikací přídě a zádě, opravdové problémy vás teprve čekají. Chrysler přivezl do Ženevy studii představenou poprvé na detroiském autosalonu NAIAS.

Chrysler ecoVoyager Concept

Chrysler ecoVoyager Concept má být oslavou romantického automobilového cestování na dlouhé vzdálenosti v americkém stylu. Jak jeho název napovídá tento koncept rozhodně nezabrnká na strunku milovníků benzinových motorů. O pohon čtyřmístného vozu se stará elektromotor o výkonu 200 kW (268 k) roztáčející kola přední nápravy. O přísun energie se postarají palivové články a Li-Ion baterie s kapacitou 16 kWh, které se dobíjejí během brzdění. Náplň vodíku je pod tlakem 700 bar uložena v nádržích, které mají své místo pod podlahou.

Ekologický koncept má celkový dojezd 480 km a z toho je schopen ujet 64 km pouze na energii z baterií. Automobil s maximální rychlostí 184 km/h dosahuje zrychlení z 0 na 96 km/h za 8,8 s. Chysler dokonce uvádí i čas, který ecoVoyager Concept potřebuje k překonání čtvrt míle (400 m) s pevným startem a ten je 12,9 s.

Čtyřdveřový automobil je dlouhý 4856 mm, široký 1915 mm, vysoký 1600 mm a má rozvor náprav 2946 mm. Karoserie vozu přichází s hladkými oblými liniemi a jedním z charakteristických prvků je zcela chybějící B sloupek.

Přístup do interiéru umožňují dva páry dveří s úhlem otevření 90 stupňů, zadní pár se otevírá proti směru jízdy. Prostor pro posádku nabízí čtyři samostatná kožená křesla a celý interiér je čalouněn kůží v barvě holubí šedi, kterou doplňuje dřevěné obložení. Samozřejmostí je nejmodernější elektronické vybavení a vůz nabízí například kamery, které slouží místo zpětných zrcátek nebo výkonný audiosystém a DVD přehrávač.

Voyager

Ze sériových Chryslerů měl největší důležitost nový Grand Voyager. Prodej v Evropě se rozbíhá (v ČR je již v nabídce) a Američanům hraje do karet slabý dolar.

Automobil má celkové vnější rozměry 5143 x 1954 x 1750 mm, rozvor 3078 mm, délkou jej překonává snad jen prodloužený Mercedes-Benz třídy R. Jde o delší ze dvou provedení karoserie, které Chrysler LLC dnes vyrábí. Kratší provedení s délkou 4,8 m se nebude na náš trh dovážet. Nový Grand Voyager má vpředu nezávislé zavěšení kol, vzadu je tuhá náprava, hnací jsou ale pochopitelně přední kola. Řízení je hřebenové s hydraulickým posilovačem, avšak vzhledem ke značné délce potřebuje Grand Voyager alespoň 12metrový průměr k otočení.

Konzervativně navržený interiér se vymyká zaběhnutým zvyklostem snad jen umístěním voliče automatické převodovky mezi přístrojový štít a středovou konzoli. Počítá se s variabilním interiérem, sedadly zapustitelnými do podlahy i možností konferenčního uspořádání sedadel. Přístup ke dvěma zadním řadám sedadel je umožněn dlouhými posuvnými dveřmi na obou stranách vozu, nově nechybí ani možnost spouštění bočních skel (dosud byla lepená do karoserie).

V nabídce jsou dvě motorizace, obě kombinované s moderními šestistupňovými automatickými převodovkami. Vidlicový šestiválec OHV asi nebude v našich zeměpisných šířkách příliš populárním motorem, ale o známém čtyřválci 2,8 CRD to platit nemusí.

Standardem základního modelu LX je ABS, EBD, TCS, brzdový asistent i stabilizační systém, přední, boční a hlavové airbagy, systém pro sledování tlaku v pneumatikách, třízónová klimatizace s automatickou regulací teploty (samostatné ovládání teploty v zadním prostoru), kola z lehkých slitin s pneumatikami 225/65 R16 a rádio s CD a MP3 přehrávačem.


Ondřej Láník
Diskuze (0)