Čísla a písmena na pneumatikách. Víte, co znamenají?
Pokud jste si někdy detailněji prohlíželi pneumatiky na svém automobilu, jistě vám neunikl fakt, že jsou zhusta popsány různými kombinacemi číslic a písmen. Víte však, co tato čísla a písmena znamenají? Jsou důležitá, protože při nákupu nového obutí pro svého čtyřkolového miláčka se bez nich neobejdete.
Při popisu jednotlivých informací zobrazených na obutí použijme přiložený snímek, tedy konkrétní kombinaci 205/55 R 16 91V. Tento nápis je ze všech písmen a čísel vyobrazených na bočnici pneumatik nejdůležitější, už jen proto, že je rozmezí této kombinace stanoveno ve velkém technickém průkazu daného automobilu. I z toho důvodu bývá tato kombinace vyobrazena na gumě velkým nápisem, nebývá to ale samozřejmostí. Někdy budete muset hledat drobné písmo.
První trojčíslí, tedy v tomto konkrétním případě 205, prezentuje šířku pneumatiky v milimetrech. Ta se liší vůz od vozu, přičemž šíře je spolu s dalšími informacemi o povolených pneumatikách stanovena v technickém průkazu vozidla. Třeba u malých aut typu fabie, pola či clia se šíře gum pohybuje mezi zhruba 185 a 215 mm.
Za trojčíslím následuje dvojčíslí (55), obvykle zobrazené za lomítkem. Číslo prezentuje výšku pneumatiky, a to pomocí poměru příčného profilu pneumatiky k její šířce, který je vyjádřený v procentech. V tomto konkrétním případě tedy výška pneumatiky činí 113 mm, představuje 55 % z šířky 205 mm.
Poté následuje písmeno (R), na jehož základě rozeznáte konstrukci dané pneumatiky. U většiny dnešních gum zde najdete písmo R, odkazující na radiální pneumatiku. U takové gumy kordová tkanina tvořící její kostru ubíhá od patky k patce kolmo na směr otáčení kola, zatímco u diagonální pneumatiky jsou tyto kordové vrstvy položené šikmo od jednoho patkového lana k druhému ve střídavém směru.
Většina moderních gum pro osobní auta je radiálních, případná diagonální guma bývá značena písmenem D. V takovém případě se navíc liší i předcházející čísla prezentující šířku a výšku pneumatiky. Šířka pneumatiky totiž v takovém případě nebývá uvedena v milimetrech, ale v palcích. Existují navíc i pneumatiky se smíšenou kostrou, označené písmenem B (bias belted). V případě gum pro supersportovní auta informace o konstrukci bývá doplněna o písmeno Z značící pneumatiku schopnou zvládat rychlost přes 300 km/h.
Další číslo (16), respektive dvojčíslí, informuje řidiče o průměru samotného kola, na které se pneumatika dá obout. Aby však toho zmatku nebylo málo, v tomto případě je průměr (výška) kola uváděna v palcích. Jestliže zůstaneme u malých aut, nejčastějším jsou 15palcová a 16palcová kola.
Následující číslo, v našem případě 91, je tzv. indexem zátěže (LI – load index). Informuje řidiče o maximální přípustné zátěži na jednu pneumatiku. Jedná se o index, nikoliv o číslo vyjadřující přesnou hmotnost. Její hodnota se zjišťuje pomocí přiložené tabulky. Také minimální index zátěže je stanoven ve velkém technickém průkazu vozidla, pneumatiku s nižší zátěží tudíž není možné obout, na což mnozí řidiči při výběru nové pneumatiky zapomínají. Naopak gumu s vyšší zátěží ano, taková totiž bude mít tužší bočnici, a tak nejenže zvládne větší zátěž, ale rovněž bude odolnější proti proražení.
Tabulka hmotnostních indexů pneumatik | |||||||||
Index | Hmotnost [kg] | Index | Hmotnost [kg] | Index | Hmotnost [kg] | Index | Hmotnost [kg] | Index | Hmotnost [kg] |
50 | 190 | 65 | 290 | 80 | 450 | 95 | 690 | 110 | 1060 |
51 | 195 | 66 | 300 | 81 | 462 | 96 | 710 | 111 | 1090 |
52 | 200 | 67 | 307 | 82 | 475 | 97 | 730 | 112 | 1120 |
53 | 206 | 68 | 315 | 83 | 487 | 98 | 750 | 113 | 1150 |
54 | 212 | 69 | 325 | 84 | 500 | 99 | 775 | 114 | 1180 |
55 | 218 | 70 | 335 | 85 | 515 | 100 | 800 | 115 | 1215 |
56 | 224 | 71 | 345 | 86 | 530 | 101 | 825 | 116 | 1250 |
57 | 230 | 72 | 355 | 87 | 545 | 102 | 850 | 117 | 1285 |
58 | 236 | 73 | 365 | 88 | 560 | 103 | 875 | 118 | 1320 |
59 | 243 | 74 | 375 | 89 | 580 | 104 | 900 | 119 | 1360 |
60 | 250 | 75 | 387 | 90 | 600 | 105 | 925 | 120 | 1400 |
61 | 257 | 76 | 400 | 91 | 615 | 106 | 950 | 121 | 1450 |
62 | 265 | 77 | 412 | 92 | 630 | 107 | 975 | 122 | 1500 |
63 | 272 | 78 | 425 | 93 | 650 | 108 | 1000 | 123 | 1550 |
64 | 280 | 79 | 437 | 94 | 670 | 109 | 1030 | 124 | 1600 |
Následující písmeno (V) zase vyjadřuje index rychlosti (SI – speed index), určuje tedy maximální povolenou rychlost, kterou je při nazutí dané pneumatiky možné s vozem dosáhnout bez rizika jejího poškození. Z toho vyplývá, že rychlostní index musí být vyšší než je maximální rychlost vozidla uvedená v technickém průkazu. Výjimkou jsou zimní pneumatiky, u nichž rychlostní index může být nižší, než je maximální rychlost vozu. V takovém případě ale řidič musí být na tuto skutečnost dle zákona upozorněn, ať už samolepkou v jeho zorném poli, nebo třeba varováním palubního počítače.
Rychlostní index se liší na základě abecedního pořadí s tím, že pneumatiky „Q“ jsou určeny pro maximální rychlost 160 km/h, R pro 170 km/h a tak dále. Výjimkou je písmeno H, které značí maximální povolenou rychlost 210 km/h, zatímco pneumatiky s označením VR pak označují maximální rychlost nad 210 km/h.
Tabulka rychlostních indexů pneumatik | |||||||||
Index | Q | R | S | T | U | H | V | W | Y |
Rychlost [km/h] | 160 | 170 | 180 | 190 | 200 | 210 | nad 240 | 270 | 300 |
To ale nejsou jediné informace, které na bočnicích pneumatik najdeme. Ponechme stranou teď název výrobce nebo typ konkrétní pneumatiky a zaměřme se i na další značení, která by vás měla zajímat.
Zimní pneumatiky jsou označeny symbolem sněhové vločky uvnitř hory se třemi vrcholy, zatímco tzv. celoroční pneumatiky obvykle i nápisy AW (all weather) či All Season. Nápis M+S, znamenající Mud and Snow (Bláto a Sníh) odkazuje na pneumatiky vhodné i mimo zpevněné cesty, přičemž jsou též celoroční.
Stále častější jsou i tzv. runflatové pneumatiky, tedy dojezdové gumy, na nichž je možné dojet do servisu i při defektu nebo náhlé ztrátě tlaku. Ustálené značení takových gum ale zatím neexistuje, a tak pro ně různí výrobci používají různé zkratky, např. RFT (Bridgestone), SSR či CSR (Continental) nebo ZP (Michelin). Podobně jsou zase některé gumy označeny jako speciálně navržené pro konkrétní automobilovou značku např. MO pro mercedesy nebo symbol hvězdičky pro vozy BMW.
Označení pneumatik typu runflat dle výrobce | |
Výrobce | Značení |
Bridgestone | MOE, RFT |
Continental | SSR, CSR |
Dunlop | DSST,RoF |
Goodyear | EMT, ROF |
Michelin | ZP |
Nokian | RunFLAT |
Pirelli | RunFlat, RFT |
Yokohama | Run Flat |
Zapomínat bychom neměli ani na kombinaci za zkratkou DOT (dle amerického ministerstva dopravy – Department of Transportation). První čísla a písmena vás tolik zajímat nemusí, jedná se kódy výrobce, poslední čtyřčíslí ale už zajímavé je. Označuje totiž datum výroby dané gumy, první dvojčíslí kalendářní týden a druhé rok. Zákazník na jeho základě tak snadno zjistí, zda nekupuje starou gumu. Odborníci obvykle doporučují nekupovat pneumatiky starší než pět let.
Zkratka TWI pak ukazuje, kde se na pneumatice nachází ukazatel opotřebení běhounu pneumatiky. Ten byste měli pravidelně sledovat, zda už nemáte sjeté pneumatiky. Krátce připomeňme, že letní pneumatiky u osobních vozů musí vzorek hluboký alespoň 1,6 milimetru, zatímco u zimních pneumatik musí mít alespoň čtyři milimetry.