Alko kalkulačka
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Chcete, aby vám pneumatiky vydržely? Pár tipů, jak na to!

Jan Mička Jan Mička 2. 12. 2016 • 11:23
25
Každý týden vám přinášíme řadu zajímavých testů nových automobilů, jejich pneumatikám se ale zase tak často nevěnujeme. Pojďme si proto nyní shrnout, co byste o nich měli vědět.

Ne každý řidič si uvědomuje, že základ jízdních vlastností automobilů tvoří jejich pneumatiky. Špatně zvolená guma vám může pokazit dojem z řízení, o vlivu na bezpečnost provozu nemluvě. Je to smutné, ale ne všichni věnují pneumatikám potřebnou pozornost, nejčastější kontroly probíhají pouze „hmatovou“ zkouškou tlaku a výšky dezénu ve vztahu k indikátorům opotřebení, to je ale naprostý základ, který bychom měli provádět klidně před každou jízdou.

Pneumatiky pro osobní vozy můžeme ve zkratce rozdělit na sezónní (zimní, letní, celoroční), terénní, závodní a výkonnostní. Všechny typy se liší provedením, směsí, hloubkou a výškou dezénu, což je důležité z hlediska odvodu vody a nečistot, které snižují styčnou plochu pláště s vozovkou. Nehledě na typ a provedení se však setkáváme s několika základními způsoby znehodnocení pneumatik, které bychom měli mít na paměti při pravidelné kontrole a údržbě vozu.

Na co si dát pozor?

Všechno začíná už v pneuservisu, kde vám při výměně pneumatik musí všechna kola pořádně vyvážit. Že je vyvážení provedeno správně, poznáte v podstatě už během prvních desítek metrů po vyjetí – pneumatiky se správně odvalují, nehučí více, než je běžné, nepřenášení do řízení vibrace způsobené odstředivými silami samotného kola.

Pneumatika na nevyváženém kole se nepravidelně a předčasně opotřebovávají a kvůli zvýšeným vibracím může dojít i k poškození zavěšení. Při každém z uvedených příznaků přitom stačí obejít auto a zkontrolovat stav závaží. Že některé chybí, poznáte například podle zbylých stop po lepidle, samotné vibrace ale mohou vypovídat také o unavených tlumičích – na dezénu pak můžete vidět vybrzděné plošky způsobené špatným kontaktem pláště s vozovkou.

Velkou pozornost je potřeba věnovat také správnému nahuštění pneumatik. Nové automobily mívají buď ve spodní části sloupku B na straně řidiče uvedené správné tlaky v závislosti na zatížení vozu a velikosti kol, totéž pak můžete najít i pod víčkem nádrže a stoprocentně v uživatelské příručce.

U testovacích aut se občas setkáváme s přefoukanými pneumatikami, které mají hned několik nevýhod. Takřka okamžitě poznáte zhoršený jízdní komfort daný menšími „deformacemi“ pláště na ostrých krátkých nerovnostech (pneumatika méně pruží), hlavně je však potřeba brát v potaz nepřirozené opotřebování pneumatik. Dezén má menší styčnou plochu s vozovkou (tlak se šíří všemi směry stejně) a více trpí jeho střední část, to ale nemusíte při zbrklé kontrole indikátorů opotřebení hned poznat. Přefoukáním pneumatik snížíte jejich valivý odpor, což může mít příznivý dopad na spotřebu paliva, pár ušetřených deci však za udrncanější jízdu a dříve odepsané pláště nestojí.

U málo nahuštěných pneumatik se pak dočkáte pravého opaku. Pláště se v zatáčkách více hrnou pod disk, může dokonce dojít k jejich sesunutí z ráfku, hlavně se ale více ojíždějí okraje běhounu, v horším případě celé bočnice (kolikrát z pneumatik mizí i nápisy!). Takovou pneumatiku je pak snadnější prorazit (například po projetí hlubokého výmolu, kdy se guma prosekne), což je pro ni konečná, výjimkou ale nejsou také neopravitelné bubliny způsobené poškozením vnitřních vrstev pneumatiky. Na bubliny pozor: může jít o časované bomby!

Podhuštění pneumatik bychom měli řešit s ohledem na jejich každodenní použití, nižší tlak se ale občas může také hodit. Snížením tlaku si v terénu můžete pomoci k větší styčné ploše pláště s podkladem, nic se ale nesmí přehánět, protože trpí bočnice a může dojít k sesunutí pláště z disku. I na to ale mají výrobci řešení – například Mercedes-Benz nabízí pro třídu G pneumatiky typu beadlock, které se díky speciálnímu vnitřnímu prstenci jenom tak nevyzují. Toto řešení je známé například ze závodních speciálů pro Dakar, které mohou, ale také nemusí disponovat centrálním dohušťováním pneumatik.

Související články

Témata
4. 12. 2016 09:18
Pán Mička by mohol ...
nabudúce v článku season 2017 doplniť:
Nejazdite v zákrutách ako širóni.
Čím vyšší rýchlostný index pneu, tak mäkšia zmes. Čiže rýchlejšie opotrebovanie.
Sviatočných jazdcov upozorniť, že treba pneu najprv "rozchodiť".
A "mrázikov", ktorí jazdia na zimných až do leta, vystaviť v pranieri na námestí!
A dovolenkárov pochváliť, že si napr. v Chorvátsku pneu zakrývajú pred slnkom.
... :-)
3. 12. 2016 21:59
Re: WTF..?
Jestli tim haterem a okopavacem myslis me, tak jsi dost vedle.
Kritizuju, pokud je co, chvalim pokud je co.
Tady na tom clanku neni co chvalit, jestli ty jsi s nim spokojeny, tak mas latku zatracene nizko a to neni muj problem.
Avatar - Floyd
3. 12. 2016 21:10
Re: WTF..?
Souhlasím :yes:
Avatar - Floyd
3. 12. 2016 21:09
Re: WTF..?
Ale nedlužím, asi si se špatně podíval, viz můj příspěvek z 30. 11. ve 21:51. Abys to nemusel hledat: [odkaz]

Pokud ti to jako odpověď nestačí a pokud tak jako ty opominu překlepy, což by u píšícího novináře nemělo existovat, ale taky je to jen člověk, takže ok, ale potom nechápu proč redakce nepoužívá korektora a pokud používá, tak by ho měla okamžitě nahradit, protože tento svoji práci neodvádí ani trochu dobře, tak co rozhodně nemůžu opominout a přejít bez povšimnutí je prachsprosté opisování převzatých článků ze zahraničních webů, případně kopírování a upravování z jiných českých webů, a to je ten amaterismus na který jsem poukazoval mimo jiné i linkem na originál předmětného článku. Schválně jsem to celé napsal do jedné věty, aby ses nad tím musel zamyslet a přečetl si to proto třeba dvakrát třikrát.

Copak redaktor donedávna nejlepšího a největšího automobilového webu v Česku (dnes slabá dvojka trojka, bohužel) nemá dostatek znalostí, zkušeností, profesionality a erudice na to, aby takový článek připravil sám čistě na základě svých poznatků, vyzkoušených aut a odježděných kilometrů? Pokud ne, tak už dávno měl dělat něco jiného někde jinde. A tato kritika nepadá jen na hlavu Mičky, podobně na tom jsou Bureš, Fokt a někteří další co na tento web přispívají.

Když si dáš práci a vyhledáš, tak i já jsem kolikrát Mičku (Bureše, Fokta...) pochválil za článek, který napsal. Tady ale není ani gram jeho vlastních jezdeckých znalostí, jen prostě sprostě opsal článek a neuvedl zdroj, což je porušení autorských práv. To ti taky nevadí? Až za to redakci někdo zažaluje a ta dostane flastr a ten bude muset zaplatit a kvůli tomu web zpoplatní, pak bude pozdě flejmovat diskuzi.

Stačí jako vysvětlení? Jako můj pohled na často špatně odváděnou práci rádoby profesionálů? Uvidíme jakej seš formát ty a jestli odpovíš slušně jako já tobě, na něhož kritika nemířila, anebo si budeš chtít a potřebovat hejtnout a kopnout.

Tak teď se zase ukaž ty, frajere!

Edit: Karel a kalousek jsou taky hejtři a okopávači když to vidí jinak než ty?
Edit 2: Doporučuji podívat se na ten originální článek a budeš valit bulvy. Nechybí tam tolik potřebná a vysvětlující videa, která zmiňované techniky jízdy ozřejmí dokonale. Kdyby byl Mička co k čemu, tak aspoň použije osvědčené utfg, nebo yt.
Edit 3: Že si jako řidič mám uvědomit, jestli mám na autě zimní nebo letní gumy a jak jsou sjetý a jakej mají tlak, to sice ovlivňuje techniku jízdy, ale o tom tento článek vůbec neměl být. Ne, neměl.
Avatar - Floyd
3. 12. 2016 20:13
Re: WTF..?
Chce se mi brečet a bohužel ne smíchy :yes:

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerátZobrazit nabídku