reklama


13.10. 2014 Ladislav Černý

Citroën Berlingo L1 Electric SX: Rychlík?

 

V podvědomí se s elektromobily spojuje podprůměrná dynamika. Berlingo Electric nás v mnoha směrech překvapilo.

Nikdo si nepořizuje užitkový vůz, aby se mu v něm co nejlépe jezdilo, ale k práci. Zkoušený furgon s akumulátory pod podlahou vykazoval půltunové užitečné zatížení, což je pro 3,3 m3 základního nákladového prostoru dost. Automobil splnil první praktické kritérium díky zvýšené celkové hmotnosti na 2225 kg, která u konvenčně poháněných verzí Berlinga umožňuje naložit až 805 kg. Snížení užitečného zatížení elektroverze na půl tuny je dáno hmotností akumulátorů a přídavných zařízení, což ve srovnání s dieselovým pohonem 1.6 HDi přidává 265 kg.

Odpich

Nezasvěcený pohled na „loudavé“ elektromobily může vycházet z údajů o času potřebném k rozjetí na stokilometrovou rychlost. Zkoušené Berlingo tuto disciplínu zvládá za více než dvacet sekund, což působí ve srovnání s běžně poháněnými automobily tragicky. Nebudeme alibisticky bránit elektrododávku ekologickými parametry, protože jsme se s tímto vozidlem svezli. Berlingo totiž dokázalo z křižovatky odpálit téměř jako sportovní automobil. Možná i trochu rychleji, jelikož výrobce odvrhl převodovku a začlenil pouze redukční převod. Tah tedy nebyl přerušován prodlevou řazení, a tak jsme si svižné starty a udivené pohledy ostatních řidičů na elektromobil velmi užívali.

Jednou dole, jednou nahoře

Proč tedy tak dlouhý čas k dosažení stokilometrového tempa?

Silné tlačení do sedadla během zrychlování končí kolem padesátikilometrové rychlosti. Téměř gumování pneumatik při rozjezdu střídalo ležérní zrychlování už od osmdesátky. Odpověď jsme nenalezli pouze v exponenciálně rostoucím aerodynamickém odporu a výkonu elektromotoru jen 49 kW. Druhou stránku bezpřevodového řešení tvořily otáčky motoru lineárně rostoucí se zvyšováním rychlosti. Zatímco ve vznětových pohonech panuje trend posouvání točivého momentu do co nejnižších a z hlediska třecích ztrát nejekonomičtějších otáček, v případě elektropohonu bez aspoň dvojího převodu se otáčky motoru blížily deseti tisícům za minutu. To není ideální stav ani při absenci mechanické vazby mezi statorem a rotorem agregátu. Berlingo Electric je však určené pro městskou rozvážku, proto redukční převod pro komerční využití stačí.

Dojedu či nedojedu

Druhý prubířský kámen elektromobilů tvoří kilometrový dojezd. Citroën udává průměrnou spotřebu elektřiny 17,7 kWh/100 km, což při kapacitě akumulátorů 22,5 kWh dává 127 km. Výrobce udává největší dojezd 170 km, což se nám ani při snaze o co nejekonomičtější způsob jízdy nikdy nepodařilo. Neznamená to, že bychom zkoušeli vyčerpat veškerou elektřinu z akumulátorů, ale spíše jsme sečetly údaje o ujeté vzdálenosti a dojezdu. Náš průměr činil 140 km, v lepším případě pak pár kilometrů přes 150. Během testování jsme nepotřebovali klimatizaci, během chladných rán pracovalo topení spoře.

Ohřívání vzduchu

Zastavme se nad temperací interiéru, která na rozdíl od elektromobilu Citroënu C-Zero nepoužívá vodní okruh. Vyhřívání interiéru se děje elektrickým topným tělískem, které předává energii přímo do vzduchu. Díky tomu nastával náběh vyhřívání během dvou tří sekund.

V elektrickém Berlingu bylo možné téměř plynule regulovat teplotu vháněného vzduchu, což u C-Zera s možností zapnutí čtyřkilowattového ohřívače vodního okruhu topení možné nebylo.

Modernizace topení tedy vykazovala nejen zvýšený komfort temperace interiéru, ale také větší a téměř stoprocentní účinnost vyhřívání spojenou s nižší hmotností vzdušného topného systému.

Hrátky s rekuperací

Pro co největší využití kinetické energie elektromobily využívají rekuperace. U Berlinga nastávala proměna pohybové energie vozu v elektrickou ukládanou do akumulátorů okamžitě po uvolnění akcelerátoru. První zkušenost s tímto prvkem nebyla příjemná, protože automobil „neplachtil“ dál, ale začal výrazně zpomalovat. Furgon nenabízel více úrovní rekuperace, proto výrobce zvolil intenzivní stupeň. O jeho síle nás přesvědčil fakt, že furgon ve dvanáctistupňovém klesání se zapnutou rekuperací nezrychloval.

Nástup rekuperace po uvolnění nohy z akcelerátoru byl silný, takže příště jsme už uvolňovali pravou nohu pozvolněji. Inu, výrobce zvolil energeticky nejúčinnější systém s tím, že furgonem bude jezdit profesionální řidiče, který na drobnosti zvyšující komfort jízdy přijde a bude je provádět. Vydatná proměna energií přišla vhod při dojíždění ke křižovatce s červeným semaforem či dáním přednosti v jízdě.

Citroën myslel na maximální efektivitu rekuperace, a proto při dotyku na brzdový pedál nejdříve nastupuje zesílení dobíjení akumulátorů a až později činnost provozních brzd. Toto jsme využívali při zastavování, když ručička zobrazující elektrohospodaření se z pole Charge blížila k nule. Lehkým stiskem brzdy při zpomalování docházelo k silnější rekuperaci.

Sto padesát

Jak jsme již zmínili, při šetrném stylu jízdy náš dojezd lehce přesahoval hranici 150 km. To však nastávalo až po ujetí několika stovek kilometrů, kdy jsme vycítili možnosti přeměny kinetické energie v elektrickou i v drobných detailech. K nim patřilo i přepínání kruhové voliče pohonu v mírném klesání do polohy N, abychom nemuseli nohu držet lehce na akcelerátoru, aby vozidlo nezrychlovalo ani nerekuperovalo.

Dobíjení

K doplňování elektřiny jsme zvolili standardně dodávaný kabel pro zásuvku 230 V. Při dobíjecím proudu 14 A by měla být plná využitelná kapacita akumulátorů obnovena během 8,8 hodiny. My jsme však neměli k dispozici speciální zásuvku 230 V pro dobíjení elektromobilů, proto řídicí jednotka propojovacího kabelu dovolila dobíjecí proud pouze osm ampérů. Výrobce v tomto případě garantuje plné dobití až po patnácti hodinách. Proto se nám stalo, že při velkém vyčerpání akumulátorů se nestačily ani během celé noci obnovit.

Kdo si tedy Berlingo Electric do své flotily k rozvážkovému provozu po městě pořídí, měl by uvažovat o instalaci 230voltové zásuvky pro elektromobily. Na stokilometrovou denní porci kilometrů to zcela stačí, zájemci o intenzivnější provoz by si měli připlatit 15 900 korun za zásuvku v levém zadním blatníku pro rychlodobíjení 380 V/95 A. Osmdesát procent kapacity obnoví během třiceti minut.

Plusy

  • Levný provoz
  • Nehlučnost
  • Bez emisí motoru

Minusy

  • Vysoká cena
  • Pomalé dobíjení z běžné zásuvky

TECHNICKÉ PARAMETRY
Elektromotor synchronní
Největší výkon (kW) 49/4000-9200
Točivý moment (N.m) 200
Převodovka jednostupňový reduktor
Akumulátory Li-Ion
Plná kapacita (kWh) 22,5
Doba nabíjení 400/230 V (hod.) 0,5/8,5/15
Pohon předních kol
Délka/šířka/výška (mm) 4380/1810/1801
Rozvor (mm) 2728
Celková hmotnost (kg) 2225
Užitečné zatížení (kg) 495
Objem nákladového prostoru (m3) 3,4/3,7
Šířka mezi podběhy (mm) 1230
Nejvyšší rychlost-omezeno (km/h) 110
Zrychlení z 0 na 100 km/h (s) 19,4
Cena (Kč bez DPH) 700 000
Rallye Dakar 2017
Spolupracujeme s TipCars.com
Trumpova rallye se zadrhla. Akcie firem, které vítaly jeho vítězství, padají Trumpova rallye se zadrhla. Akcie firem, které vítaly jeho vítězství, padají

Nový americký prezident ještě nesložil slib a investoři…

Venezuelané se po měsíci dočkali slíbených nejvyšších bankovek Venezuelané se po měsíci dočkali slíbených nejvyšších bankovek

Po více než měsíci odkladů, zmatků a nepokojů se…

Řecký účetní dvůr schválil prodej drah italské železnici Řecký účetní dvůr schválil prodej drah italské železnici

Řecký účetní dvůr v pondělí schválil prodej řeckých drah…

Zápisník Dušana Kütnera: Lančmítové štěstí Zápisník Dušana Kütnera: Lančmítové štěstí

Facebook hodlá zavést v Německu jako druhém státě po USA…

 
 



reklama


reklama


Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Test ojetiny: VW Tiguan je SUV s praktičností MPV. Slabá místa lze ohlídat. Test ojetiny: VW Tiguan je SUV s praktičností MPV. Slabá místa lze ohlídat.

Ceny ojetých Volkswagenů Tiguan klesají ke dvěma stům…

Airbag zachraňuje životy již 45 let. Víte, jaké druhy existují? Airbag zachraňuje životy již 45 let. Víte, jaké druhy existují?

Tlumí náraz, usměrňuje naše tělo při nehodě, ale také nám…

 




Citroën Berlingo 1.6 BlueHDi Euro 6 Furgon: Nejsilnější Citroën Berlingo 1.6 BlueHDi Euro 6 Furgon: Nejsilnější

Modernizovaný Citroën Berlingo v provedení furgon prošel…

Citroën Berlingo: První jízdní dojmy z Francie Citroën Berlingo: První jízdní dojmy z Francie

Citroën Berlingo si během své existence získal řadu…

 



 
Chcete si tuningem zničit auto? Přinášíme spolehlivé tipy!

Chcete si tuningem zničit auto? Přinášíme spolehlivé tipy!

Dnes 08:00

Široká kola, kity přímého sání či laděný výfuk. To všechno jsou úpravy, jejichž smyslem je dále zlepšit jízdní projev auta. Ale opravdu jej zlepší, nebo autu spíše ublíží?




Blesk.cz

V Davosu se sejdou politické a ekonomické elity: Řešit budou Trumpa a Čínu

V Davosu se sejdou politické a ekonomické elity:…

Ve švýcarském luxusním letovisku Davos začíná každoroční setkání elit politického a ekonomického světa v rámci…

Další šťastlivec ze superhry Trhák: Výhru předpověděl komín

Další šťastlivec ze superhry Trhák: Výhru předpověděl komín

„Mám obrovskou radost. Ani to neumím popsat. Nikdy v životě jsme totiž nic nevyhráli,“ prozradil včera Blesku…

 

iSport.cz

TOP hvězdy, nebo talent? PĚT borců, kteří můžou vystřídat Costu v Chelsea

TOP hvězdy, nebo talent? PĚT borců, kteří můžou…

O jeho budoucnosti v Chelsea se má rozhodnout brzy. Útočník Diego Costa si každopádně hádkou s trenérem Antoniem…

Hušbauer: Rok ve Slavii? Ještě nemám sešívané srdce, bylo by to nefér

Hušbauer: Rok ve Slavii? Ještě nemám sešívané srdce,…

Ve Spartě vyrůstal a získal s ní i titul, teď už rok obléká dres jejího největšího rivala. Záložník Slavie Josef…

 

Reflex.cz

Sebevražda Západu: Čísla a data dokazují propojení islamismu, terorismu a migrace

Sebevražda Západu: Čísla a data dokazují propojení…

Víte co mají společného střelba v Židovském muzeu v Bruselu z 24. května 2014 a atentát spáchaný na vánočním…

Svléknout se před foťákem v šedesáti? Francouzská modelka dokazuje, že věk je jenom číslo

Svléknout se před foťákem v šedesáti? Francouzská…

V době, kdy má většina modelek už několik let po kariéře, se jedenašedesátiletá Yazemeenah Rossiová teprve…

 
 
reklama