13.10. 2014 Ladislav Černý Zveřejněno ve spolupráci s časopisem Auto Profi

Citroën Berlingo L1 Electric SX: Rychlík?

 

V podvědomí se s elektromobily spojuje podprůměrná dynamika. Berlingo Electric nás v mnoha směrech překvapilo.

Nikdo si nepořizuje užitkový vůz, aby se mu v něm co nejlépe jezdilo, ale k práci. Zkoušený furgon s akumulátory pod podlahou vykazoval půltunové užitečné zatížení, což je pro 3,3 m3 základního nákladového prostoru dost. Automobil splnil první praktické kritérium díky zvýšené celkové hmotnosti na 2225 kg, která u konvenčně poháněných verzí Berlinga umožňuje naložit až 805 kg. Snížení užitečného zatížení elektroverze na půl tuny je dáno hmotností akumulátorů a přídavných zařízení, což ve srovnání s dieselovým pohonem 1.6 HDi přidává 265 kg.

Odpich

Nezasvěcený pohled na „loudavé“ elektromobily může vycházet z údajů o času potřebném k rozjetí na stokilometrovou rychlost. Zkoušené Berlingo tuto disciplínu zvládá za více než dvacet sekund, což působí ve srovnání s běžně poháněnými automobily tragicky. Nebudeme alibisticky bránit elektrododávku ekologickými parametry, protože jsme se s tímto vozidlem svezli. Berlingo totiž dokázalo z křižovatky odpálit téměř jako sportovní automobil. Možná i trochu rychleji, jelikož výrobce odvrhl převodovku a začlenil pouze redukční převod. Tah tedy nebyl přerušován prodlevou řazení, a tak jsme si svižné starty a udivené pohledy ostatních řidičů na elektromobil velmi užívali.

Jednou dole, jednou nahoře

Proč tedy tak dlouhý čas k dosažení stokilometrového tempa?

Silné tlačení do sedadla během zrychlování končí kolem padesátikilometrové rychlosti. Téměř gumování pneumatik při rozjezdu střídalo ležérní zrychlování už od osmdesátky. Odpověď jsme nenalezli pouze v exponenciálně rostoucím aerodynamickém odporu a výkonu elektromotoru jen 49 kW. Druhou stránku bezpřevodového řešení tvořily otáčky motoru lineárně rostoucí se zvyšováním rychlosti. Zatímco ve vznětových pohonech panuje trend posouvání točivého momentu do co nejnižších a z hlediska třecích ztrát nejekonomičtějších otáček, v případě elektropohonu bez aspoň dvojího převodu se otáčky motoru blížily deseti tisícům za minutu. To není ideální stav ani při absenci mechanické vazby mezi statorem a rotorem agregátu. Berlingo Electric je však určené pro městskou rozvážku, proto redukční převod pro komerční využití stačí.

Dojedu či nedojedu

Druhý prubířský kámen elektromobilů tvoří kilometrový dojezd. Citroën udává průměrnou spotřebu elektřiny 17,7 kWh/100 km, což při kapacitě akumulátorů 22,5 kWh dává 127 km. Výrobce udává největší dojezd 170 km, což se nám ani při snaze o co nejekonomičtější způsob jízdy nikdy nepodařilo. Neznamená to, že bychom zkoušeli vyčerpat veškerou elektřinu z akumulátorů, ale spíše jsme sečetly údaje o ujeté vzdálenosti a dojezdu. Náš průměr činil 140 km, v lepším případě pak pár kilometrů přes 150. Během testování jsme nepotřebovali klimatizaci, během chladných rán pracovalo topení spoře.

Ohřívání vzduchu

Zastavme se nad temperací interiéru, která na rozdíl od elektromobilu Citroënu C-Zero nepoužívá vodní okruh. Vyhřívání interiéru se děje elektrickým topným tělískem, které předává energii přímo do vzduchu. Díky tomu nastával náběh vyhřívání během dvou tří sekund.

V elektrickém Berlingu bylo možné téměř plynule regulovat teplotu vháněného vzduchu, což u C-Zera s možností zapnutí čtyřkilowattového ohřívače vodního okruhu topení možné nebylo.

Modernizace topení tedy vykazovala nejen zvýšený komfort temperace interiéru, ale také větší a téměř stoprocentní účinnost vyhřívání spojenou s nižší hmotností vzdušného topného systému.

Hrátky s rekuperací

Pro co největší využití kinetické energie elektromobily využívají rekuperace. U Berlinga nastávala proměna pohybové energie vozu v elektrickou ukládanou do akumulátorů okamžitě po uvolnění akcelerátoru. První zkušenost s tímto prvkem nebyla příjemná, protože automobil „neplachtil“ dál, ale začal výrazně zpomalovat. Furgon nenabízel více úrovní rekuperace, proto výrobce zvolil intenzivní stupeň. O jeho síle nás přesvědčil fakt, že furgon ve dvanáctistupňovém klesání se zapnutou rekuperací nezrychloval.

Nástup rekuperace po uvolnění nohy z akcelerátoru byl silný, takže příště jsme už uvolňovali pravou nohu pozvolněji. Inu, výrobce zvolil energeticky nejúčinnější systém s tím, že furgonem bude jezdit profesionální řidiče, který na drobnosti zvyšující komfort jízdy přijde a bude je provádět. Vydatná proměna energií přišla vhod při dojíždění ke křižovatce s červeným semaforem či dáním přednosti v jízdě.

Citroën myslel na maximální efektivitu rekuperace, a proto při dotyku na brzdový pedál nejdříve nastupuje zesílení dobíjení akumulátorů a až později činnost provozních brzd. Toto jsme využívali při zastavování, když ručička zobrazující elektrohospodaření se z pole Charge blížila k nule. Lehkým stiskem brzdy při zpomalování docházelo k silnější rekuperaci.

Sto padesát

Jak jsme již zmínili, při šetrném stylu jízdy náš dojezd lehce přesahoval hranici 150 km. To však nastávalo až po ujetí několika stovek kilometrů, kdy jsme vycítili možnosti přeměny kinetické energie v elektrickou i v drobných detailech. K nim patřilo i přepínání kruhové voliče pohonu v mírném klesání do polohy N, abychom nemuseli nohu držet lehce na akcelerátoru, aby vozidlo nezrychlovalo ani nerekuperovalo.

Dobíjení

K doplňování elektřiny jsme zvolili standardně dodávaný kabel pro zásuvku 230 V. Při dobíjecím proudu 14 A by měla být plná využitelná kapacita akumulátorů obnovena během 8,8 hodiny. My jsme však neměli k dispozici speciální zásuvku 230 V pro dobíjení elektromobilů, proto řídicí jednotka propojovacího kabelu dovolila dobíjecí proud pouze osm ampérů. Výrobce v tomto případě garantuje plné dobití až po patnácti hodinách. Proto se nám stalo, že při velkém vyčerpání akumulátorů se nestačily ani během celé noci obnovit.

Kdo si tedy Berlingo Electric do své flotily k rozvážkovému provozu po městě pořídí, měl by uvažovat o instalaci 230voltové zásuvky pro elektromobily. Na stokilometrovou denní porci kilometrů to zcela stačí, zájemci o intenzivnější provoz by si měli připlatit 15 900 korun za zásuvku v levém zadním blatníku pro rychlodobíjení 380 V/95 A. Osmdesát procent kapacity obnoví během třiceti minut.

Plusy

  • Levný provoz
  • Nehlučnost
  • Bez emisí motoru

Minusy

  • Vysoká cena
  • Pomalé dobíjení z běžné zásuvky

TECHNICKÉ PARAMETRY
Elektromotor synchronní
Největší výkon (kW) 49/4000-9200
Točivý moment (N.m) 200
Převodovka jednostupňový reduktor
Akumulátory Li-Ion
Plná kapacita (kWh) 22,5
Doba nabíjení 400/230 V (hod.) 0,5/8,5/15
Pohon předních kol
Délka/šířka/výška (mm) 4380/1810/1801
Rozvor (mm) 2728
Celková hmotnost (kg) 2225
Užitečné zatížení (kg) 495
Objem nákladového prostoru (m3) 3,4/3,7
Šířka mezi podběhy (mm) 1230
Nejvyšší rychlost-omezeno (km/h) 110
Zrychlení z 0 na 100 km/h (s) 19,4
Cena (Kč bez DPH) 700 000
Rallye Dakar 2018
Spolupracujeme s TipCars.com
Sociální správa obstavila účet Vítkovice Heavy Machinery Sociální správa obstavila účet Vítkovice Heavy Machinery

Správa sociálního zabezpečení obstavila jeden účet…

Jasné slovo Martina Čabana: Zednáři, režiséři a CapsLock Jasné slovo Martina Čabana: Zednáři, režiséři a CapsLock

Ano, určitě vám babička říkávala, že na každém šprochu je…

 
 







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Kia Stinger GT poměřila síly s BMW 640i a Porsche Panamera. Jak dopadla? Kia Stinger GT poměřila síly s BMW 640i a Porsche Panamera. Jak dopadla?

Korejské gran turismo Stinger GT absolvoval zajímavé…

Apollo IE při nočním testování v Hongkongu. Je vůbec z této planety? Apollo IE při nočním testování v Hongkongu. Je vůbec z této planety?

Automobilka Apollo své nejnovější superauto Intensa…

 



Citroën E-Berlingo Multispace jako rodinný elektromobil s dojezdem 170 km Citroën E-Berlingo Multispace jako rodinný elektromobil s dojezdem 170 km

Citroën Berlingo poháněný elektromotorem figuroval…

Citroën Berlingo 1.6 BlueHDi Euro 6 Furgon: Nejsilnější Citroën Berlingo 1.6 BlueHDi Euro 6 Furgon: Nejsilnější

Modernizovaný Citroën Berlingo v provedení furgon prošel…

 



 
Honker: Znáte polský Land Rover? Jako nástupce UAZu 469 slouží dodnes

Honker: Znáte polský Land Rover? Jako nástupce UAZu 469 slouží dodnes

Včera

I Poláci mají svůj drsný offroad ve stylu Land Roveru Defender či Mercedesu G. Vyrábět se začal na konci osmdesátých let.




Blesk.cz

Čas plesů očima Františky: Manuál jak uspět, nebýt za burana! Inspirujte se vzory, poučte z průšvihů

Čas plesů očima Františky: Manuál jak uspět, nebýt…

Počátek roku patří bálům, jež v únoru finišují, do půli března doznívají a jsou považovány za gala vrchol…

Klíště se na vás přisaje i v zimě, varuje odborník. Encefalitida hrozí také ze sýrů

Klíště se na vás přisaje i v zimě, varuje odborník.…

Máte pocit, že je na klíšťata ještě brzy? Opak je pravdou. Odborníci už zaznamenávají případy, kdy se lidé…

 

iSport.cz

Hokej na ZOH 2018: Kdy hrají Češi, Kanada a další favorité?

Hokej na ZOH 2018: Kdy hrají Češi, Kanada a další favorité?

Hokej na olympijských hrách v Pchjongčchangu bude jednou z nejsledovanějších disciplín, i když na ZOH 2018 po…

SESTŘIH: Dortmund jen remizoval na Herthě, Darida nastoupil v závěru

SESTŘIH: Dortmund jen remizoval na Herthě, Darida…

Záložník Vladimír Darida nastoupil poprvé od říjnového zranění kolena a následné operaci na pár minut za Herthu,…

 

Reflex.cz

Svět má první popovou skupinu, která reprezentuje 8 kryptoměn. O měnách zpívají samé dívky

Svět má první popovou skupinu, která reprezentuje 8…

Osm japonských dívek pod jménem Kasocuka Šojo je skutečným unikátem. Každá členka reprezentuje jednu z kryptoměn…

Hajósi Pincék je malým rájem pro milovníky vína. Najdete zde více než tisíc vinných sklepů

Hajósi Pincék je malým rájem pro milovníky vína.…

Těsně vedle maďarského městečka Hajós čeká na mlsné bonvivány více než tisícovka útulných vinných sklípků.…