13.10. 2014 Ladislav Černý Zveřejněno ve spolupráci s časopisem Auto Profi

Citroën Berlingo L1 Electric SX: Rychlík?

 

V podvědomí se s elektromobily spojuje podprůměrná dynamika. Berlingo Electric nás v mnoha směrech překvapilo.

Nikdo si nepořizuje užitkový vůz, aby se mu v něm co nejlépe jezdilo, ale k práci. Zkoušený furgon s akumulátory pod podlahou vykazoval půltunové užitečné zatížení, což je pro 3,3 m3 základního nákladového prostoru dost. Automobil splnil první praktické kritérium díky zvýšené celkové hmotnosti na 2225 kg, která u konvenčně poháněných verzí Berlinga umožňuje naložit až 805 kg. Snížení užitečného zatížení elektroverze na půl tuny je dáno hmotností akumulátorů a přídavných zařízení, což ve srovnání s dieselovým pohonem 1.6 HDi přidává 265 kg.

Odpich

Nezasvěcený pohled na „loudavé“ elektromobily může vycházet z údajů o času potřebném k rozjetí na stokilometrovou rychlost. Zkoušené Berlingo tuto disciplínu zvládá za více než dvacet sekund, což působí ve srovnání s běžně poháněnými automobily tragicky. Nebudeme alibisticky bránit elektrododávku ekologickými parametry, protože jsme se s tímto vozidlem svezli. Berlingo totiž dokázalo z křižovatky odpálit téměř jako sportovní automobil. Možná i trochu rychleji, jelikož výrobce odvrhl převodovku a začlenil pouze redukční převod. Tah tedy nebyl přerušován prodlevou řazení, a tak jsme si svižné starty a udivené pohledy ostatních řidičů na elektromobil velmi užívali.

Jednou dole, jednou nahoře

Proč tedy tak dlouhý čas k dosažení stokilometrového tempa?

Silné tlačení do sedadla během zrychlování končí kolem padesátikilometrové rychlosti. Téměř gumování pneumatik při rozjezdu střídalo ležérní zrychlování už od osmdesátky. Odpověď jsme nenalezli pouze v exponenciálně rostoucím aerodynamickém odporu a výkonu elektromotoru jen 49 kW. Druhou stránku bezpřevodového řešení tvořily otáčky motoru lineárně rostoucí se zvyšováním rychlosti. Zatímco ve vznětových pohonech panuje trend posouvání točivého momentu do co nejnižších a z hlediska třecích ztrát nejekonomičtějších otáček, v případě elektropohonu bez aspoň dvojího převodu se otáčky motoru blížily deseti tisícům za minutu. To není ideální stav ani při absenci mechanické vazby mezi statorem a rotorem agregátu. Berlingo Electric je však určené pro městskou rozvážku, proto redukční převod pro komerční využití stačí.

Dojedu či nedojedu

Druhý prubířský kámen elektromobilů tvoří kilometrový dojezd. Citroën udává průměrnou spotřebu elektřiny 17,7 kWh/100 km, což při kapacitě akumulátorů 22,5 kWh dává 127 km. Výrobce udává největší dojezd 170 km, což se nám ani při snaze o co nejekonomičtější způsob jízdy nikdy nepodařilo. Neznamená to, že bychom zkoušeli vyčerpat veškerou elektřinu z akumulátorů, ale spíše jsme sečetly údaje o ujeté vzdálenosti a dojezdu. Náš průměr činil 140 km, v lepším případě pak pár kilometrů přes 150. Během testování jsme nepotřebovali klimatizaci, během chladných rán pracovalo topení spoře.

Ohřívání vzduchu

Zastavme se nad temperací interiéru, která na rozdíl od elektromobilu Citroënu C-Zero nepoužívá vodní okruh. Vyhřívání interiéru se děje elektrickým topným tělískem, které předává energii přímo do vzduchu. Díky tomu nastával náběh vyhřívání během dvou tří sekund.

V elektrickém Berlingu bylo možné téměř plynule regulovat teplotu vháněného vzduchu, což u C-Zera s možností zapnutí čtyřkilowattového ohřívače vodního okruhu topení možné nebylo.

Modernizace topení tedy vykazovala nejen zvýšený komfort temperace interiéru, ale také větší a téměř stoprocentní účinnost vyhřívání spojenou s nižší hmotností vzdušného topného systému.

Hrátky s rekuperací

Pro co největší využití kinetické energie elektromobily využívají rekuperace. U Berlinga nastávala proměna pohybové energie vozu v elektrickou ukládanou do akumulátorů okamžitě po uvolnění akcelerátoru. První zkušenost s tímto prvkem nebyla příjemná, protože automobil „neplachtil“ dál, ale začal výrazně zpomalovat. Furgon nenabízel více úrovní rekuperace, proto výrobce zvolil intenzivní stupeň. O jeho síle nás přesvědčil fakt, že furgon ve dvanáctistupňovém klesání se zapnutou rekuperací nezrychloval.

Nástup rekuperace po uvolnění nohy z akcelerátoru byl silný, takže příště jsme už uvolňovali pravou nohu pozvolněji. Inu, výrobce zvolil energeticky nejúčinnější systém s tím, že furgonem bude jezdit profesionální řidiče, který na drobnosti zvyšující komfort jízdy přijde a bude je provádět. Vydatná proměna energií přišla vhod při dojíždění ke křižovatce s červeným semaforem či dáním přednosti v jízdě.

Citroën myslel na maximální efektivitu rekuperace, a proto při dotyku na brzdový pedál nejdříve nastupuje zesílení dobíjení akumulátorů a až později činnost provozních brzd. Toto jsme využívali při zastavování, když ručička zobrazující elektrohospodaření se z pole Charge blížila k nule. Lehkým stiskem brzdy při zpomalování docházelo k silnější rekuperaci.

Sto padesát

Jak jsme již zmínili, při šetrném stylu jízdy náš dojezd lehce přesahoval hranici 150 km. To však nastávalo až po ujetí několika stovek kilometrů, kdy jsme vycítili možnosti přeměny kinetické energie v elektrickou i v drobných detailech. K nim patřilo i přepínání kruhové voliče pohonu v mírném klesání do polohy N, abychom nemuseli nohu držet lehce na akcelerátoru, aby vozidlo nezrychlovalo ani nerekuperovalo.

Dobíjení

K doplňování elektřiny jsme zvolili standardně dodávaný kabel pro zásuvku 230 V. Při dobíjecím proudu 14 A by měla být plná využitelná kapacita akumulátorů obnovena během 8,8 hodiny. My jsme však neměli k dispozici speciální zásuvku 230 V pro dobíjení elektromobilů, proto řídicí jednotka propojovacího kabelu dovolila dobíjecí proud pouze osm ampérů. Výrobce v tomto případě garantuje plné dobití až po patnácti hodinách. Proto se nám stalo, že při velkém vyčerpání akumulátorů se nestačily ani během celé noci obnovit.

Kdo si tedy Berlingo Electric do své flotily k rozvážkovému provozu po městě pořídí, měl by uvažovat o instalaci 230voltové zásuvky pro elektromobily. Na stokilometrovou denní porci kilometrů to zcela stačí, zájemci o intenzivnější provoz by si měli připlatit 15 900 korun za zásuvku v levém zadním blatníku pro rychlodobíjení 380 V/95 A. Osmdesát procent kapacity obnoví během třiceti minut.

Plusy

  • Levný provoz
  • Nehlučnost
  • Bez emisí motoru

Minusy

  • Vysoká cena
  • Pomalé dobíjení z běžné zásuvky

TECHNICKÉ PARAMETRY
Elektromotor synchronní
Největší výkon (kW) 49/4000-9200
Točivý moment (N.m) 200
Převodovka jednostupňový reduktor
Akumulátory Li-Ion
Plná kapacita (kWh) 22,5
Doba nabíjení 400/230 V (hod.) 0,5/8,5/15
Pohon předních kol
Délka/šířka/výška (mm) 4380/1810/1801
Rozvor (mm) 2728
Celková hmotnost (kg) 2225
Užitečné zatížení (kg) 495
Objem nákladového prostoru (m3) 3,4/3,7
Šířka mezi podběhy (mm) 1230
Nejvyšší rychlost-omezeno (km/h) 110
Zrychlení z 0 na 100 km/h (s) 19,4
Cena (Kč bez DPH) 700 000
Spolupracujeme s TipCars.com
Slovenskou ministryní vnitra bude Saková Slovenskou ministryní vnitra bude Saková

Kandidátka na novou slovenskou ministryni vnitra Denias…

Akcie, měny & názory Petra Zahradníka: Lámání chleba v Unii Akcie, měny & názory Petra Zahradníka: Lámání chleba v Unii

Francouzský prezident Emmanuel Macron vyslal minulý týden…

Drahé dluhopisy mohou České národní bance způsobit ztráty Drahé dluhopisy mohou České národní bance způsobit ztráty

Uvolněná politika Evropské centrální banky ovlivňuje…

 
 







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Technická data VW Touareg 3.0 TDI: Jak si stojí proti Q7? Technická data VW Touareg 3.0 TDI: Jak si stojí proti Q7?

Nový Touareg se svými technickými údaji přichází až nyní.

Jak by vypadala nová 9-5, kdyby Saab nezkrachoval? Grafik tvrdí, že takto! Jak by vypadala nová 9-5, kdyby Saab nezkrachoval? Grafik tvrdí, že takto!

Trocha fantazie a vzpomínky na letecký design Saabu jsou…

 



Citroën E-Berlingo Multispace jako rodinný elektromobil s dojezdem 170 km Citroën E-Berlingo Multispace jako rodinný elektromobil s dojezdem 170 km

Citroën Berlingo poháněný elektromotorem figuroval…

Citroën Berlingo 1.6 BlueHDi Euro 6 Furgon: Nejsilnější Citroën Berlingo 1.6 BlueHDi Euro 6 Furgon: Nejsilnější

Modernizovaný Citroën Berlingo v provedení furgon prošel…

 



 
Mercedes-Benz třídy A přijíždí jako sedan. Zatím jen s delším rozvorem pro Čínu

Mercedes-Benz třídy A přijíždí jako sedan. Zatím jen s delším rozvorem pro Čínu

Dnes 15:54

Pekingský autosalon se blíží a pomalu se nám odhalují ty největší novinky. Jednou z nich je i čínský konkurent BMW řady 1.




Blesk.cz

Paroubkovi u soudu: Chce 150 tisíc měsíčně pro sebe, říká Jiří. Petra ale tvrdí něco jiného

Paroubkovi u soudu: Chce 150 tisíc měsíčně pro sebe,…

Od rána probíhá další kolo soudní pře mezi rozvádějícími se manželi Jiřím Paroubkem (65) a Petrou Paroubkovou…

Valentin trpí leukemií, na obličeji nosí roušku. Policie mu za to chtěla napařit pokutu

Valentin trpí leukemií, na obličeji nosí roušku.…

Rakouská policie chtěla uložit pokutu 80 eur (přes 2000 Kč) muži, který na ulici nosil lékaři předepsanou…

 

iSport.cz

Program MS v hokeji 2018:  kompletní rozpis zápasů, skupiny, play off

Program MS v hokeji 2018: kompletní rozpis zápasů,…

Rok 2018 přináší sportovním fanouškům jeden vrchol za druhým. Po únorové olympiádě v Jižní Koreji odstartuje v…

Fenomén Komety Zábranský: jak šéf naslouchá hráčům a stvořil rodinu

Fenomén Komety Zábranský: jak šéf naslouchá hráčům a…

To slovo zaznělo mezi hořícími doutníky hned několikrát: rodina. Hokejové klišé, které ale po svém nadřízeném…

 

Reflex.cz

Francie omylem legalizovala konopí. Díry v zákonech si přes deset let nikdo nevšiml

Francie omylem legalizovala konopí. Díry v zákonech…

THC, hlavní psychoaktivní složka marihuany, je ve Francii povolena od roku 2007, aniž by si díry v zákonech…

Studenti, prosím, nesouložte uprostřed kruhového objezdu, žádají norské úřady

Studenti, prosím, nesouložte uprostřed kruhového…

Třicetitisícové norské město Ringsaker se dostalo do pozornosti světových médií. Ředitel místního dopravního…