Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

VUT Superbel II: Přestavba Superbu 2,0 TDI na elektropohon vznikla na brněnském VUT

Ondřej Láník
Diskuze (7)
EVC Group elektromobil nabízí pod obchodním označením EVC S7.

Po českých silnicích jezdí první automobil, který má v technickém průkazu uvedenou tovární značku VUT, tedy Vysoké učení technické.

Odborníci z brněnské techniky po úspěšné státní technické kontrole získali pro svou Škodu Superb přestavěnou na elektrický pohon registrační značku. Model nazvaný Superbel II dnes představili novinářům.

Po dvou letech práce na vývoji elektromobilu byl elektromobil VUT Superbel II v červnu 2011 homologován, schválen do provozu na pozemních komunikacích, prošel STK a Magistrát mu přidělil technický průkaz a státní poznávací značku. Jedná se o jediné osobní auto, které má v technickém průkazu jako tovární značku uvedeno "VUT".

Vývoj

V roce 2009 získalo VUT v Brně darem od Škoda Auto a.s. nehomologované vozidlo Škoda Superb 2.0 TDI bez technického průkazu pro přestavbu na elektromobil. Přestavby se ujal student doktorského studia Fakulty strojního inženýrství Ing. Martin Solař a student magisterského studia Fakulty informačních technologií Miroslav Svačina, kteří navrhli konstrukční řešení a po odsouhlasení Ing. Jaromírem Marušincem zrealizovali stavbu elektromobilu s využitím některých dílů nehomologovaného vozu Škoda Superb II

Práce na elektromobilu probíhaly v Hulíně ve firmě EVC Group s.r.o. Protože na projekt nemělo VUT dostačné prostředky, byla práce a některý materiál hrazen z prostředků a sponzorů EVC Group, TUV-SUD a TILI. Elektromobil byl plně pojízdný již po prvním roce prací a byl představen na brněnském Autosalonu 2010. Ačkoli jeho jednotlivé díly jsou homologovány pro automobilový průmysl, zkoušky a schvalování vozidla do provozu jako celku trvalo další rok.

Protože původní vůz od Škoda Auto nebyl homologován a neměl technický průkaz, nebylo možné požádat o povolení jeho přestavby. Proto bylo nutné získat povolení stavby nového vozu, přičemž dar Škoda Superb II byl použit pouze jako zdroj dílů. Nová stavba získala nové vlastní VIN jako by VUT byla automobilka a nové jméno „VUT SUPERBEL II“.

Homologace a testy včetně vozu probíhaly ve zkušebnách TUV-SUD a na polygonu u Mladé Boleslavi. Testoval se výkon vozu, spotřeba, brzdy, elektromagnetická kompatibilita, izolační odpor při 90% vlhkosti, ale i kvalita tažného zařízení a elektromotoru rozjížděním do prudkého kopce přičemž na tažném zařízení bylo vlečeno další těžké vozidlo.

Elektromobil Superbel II dosahuje dojezdu 220 km mimo dálnici a 160 km na dálnici, maximální rychlosti přes 160 km/h. Interní nabíječkou z jedné fáze 230V 16A se nabíjí 10hodin, z třífázové zásuvky 400V 32A 1 hodinu na 90 % kapacity a z 400V 64A půl hodiny. Připravuje se možnost nabíjení stejnosměrným proudem podle standardu CHAdeMO, kterým je možné elektromobil nabít na 90% za 20 minut výkonem 100kW.

Technika vozu VUT Superbel II

Elektromobil je vybaven ABS, elektrickým posilovačem řízení, elektrickým posilovačem brzdného účinku a elektrickým topením. Připravuje se také možnost elektrické klimatizace – tepelného čerpadla. Součástí elektromobilu je také navigace s vyznačenými 161 nabíjecími místy na mapě České Republiky.

Elektromobil využívá centrální elektrický střídavý asynchronní motor s kotvou nakrátko od firmy Siemens. Elektromotor je chlazen vodou z původního chladiče spalovacího motoru a je přes laserově vyřezanou přírubu napojen na spojku a manuální šestistupňovou převodovku. Elektromotor poskytuje trvalý výkon 35 kW při 3500 min-1. Díky kvalitnímu chlazení je schopen výkonu 70 až 100 kW po dobu akcelerace vozidla z 0 na 160 km/h.

Elektromotor je řízen speciálně vyvinutým frekvenčním měničem s napájecím napětím 350V z akumulátoru. Frekvenční měnič je vybaven vektorovým řízením a plynulou rekuperací, která je řízena akceleračním pedálem, brzdovým pedálem. Rekuperace je automaticky deaktivována při sešlápnutí spojky a aktivaci systému ABS.

Elektrický okruh 12V napájí veškeré obvyklé elektrické spotřebiče moderního automobilu. Elektromobil však místo alternátoru využívá DC/DC konvertor pro dobíjení 12V palubního akumulátoru z 300V trakčního akumulátoru.

Elektromobil využívá lithium-železo-yttrium-fosfátovou LiFeYPO4 baterii složenou z 95 akumulátorových článků. Každý článek je vybaven vlastním teplotním čidlem, mikroprocesorem a výkonovým tranzistorem, který provádí jeho balancování, chrání ho proti přebíjení a podbíjení a zajišťuje optimální provoz. Tyto balancery komunikují pomocí sběrnice se systémem BMS, jež sleduje a zobrazuje stav energie a jednotlivých článků na displeji řidiče a případně komunikuje s diagnostickým počítačem nebo s mobilním telefonem.

Využití v praxi a další plánovaný rozvoj

Elektromobil Superbel byl testován ve vývoji Škoda Auto během vývoje prototypu elektromobilu Škoda Green E Line. Nyní v praxi slouží jako předloha pro přestavby elektromobilů společnosti EVC Group na platformě Škoda Superb II pod obchodním označením EVC S7.

Příští 2 roky bude Superbel II vybaven robotickým viděním a řízením, které v určitých situacích může nahradit řidiče, budou testovány nové akumulátory.

Ondřej Láník
Diskuze (7)
Avatar - Special-line
3. 7. 2011 17:22
Re: Zbytečný vývoj.
Tak pokud to beru z pohledu studentů, že na tom naberou určité zkušenosti tak to nejsou až zas tak vyhozené peníze. V týhle republice se peníze vyhazujou na daleko větší kraviny. Jakékoliv získané praktické zkušenosti během studia jsou nesmírně cenné, protože jinak je u nás úroveň praxe a praktických dovedností podle mého názoru na školách nízká a toto může být třeba jedinou šancí jak si něco vyzkoušet a osahat. Firmy by nejradši nabírali pouze lidi s praxí no tak ať i ti studenti tu praxi i ve škole získávají.
Avatar - ryman
2. 7. 2011 20:38
Re: respekt
:yes:
2. 7. 2011 20:35
Zbytečný vývoj.
Vymýšlejí vymyšlené. Peníze vyhozené do větru. Ale pomalu je třeba myslet na dotace a granty na příští rok, takže prezentovat se je potřeba, co kdyby někomu došlo že tyhle projekty VUT jsou bohapusté vyhazovaní peněz a přištrtil penězovod.
2. 7. 2011 15:15
Re: respekt
Už roky jsou známé postupy, které zvednou kapacitu baterií v desetinásobcích. Problém je právě aplikace těchto postupů do sériové výroby tak, aby to bylo finančně dostupné. Například na Stanfordu vyvinuli baterie s nanovlákny, které mají zhruba 10x větší kapacitu než klasické Li-ion. Od roku 2007 pracují na praktické aplikaci, letos se snad objeví první kusy v mobilních telefonech. Dnešní elektromobily by mohly jen díky této jediné technologii mít dojezd tisíce kilometrů při stejné době nabíjení.

Technologie jsou, ale aplikace je ve hvězdách.

Co se mikroprocesorů v článku týče, to není žádná horká novinka. Už roky jsou podobná řešení ve spotřební elektronice. Většinou se nasazuje kvůli zvýšení životnosti vestavěných vícečlánkových baterií.
2. 7. 2011 09:28
skoda jen
skoda jen ze z toho udelali ciste elektromobil, jako prodejnejsi a pouzitelnejsi a zrejme odost levnejsi bych povazoval u takovehoto kombi udelat EV, takze ano baterky a elektromotor jako hlavni pohonne ustroji, ale klidne jen s dojezdem 30-50km, a pak nejaky mensi moturek jako elektrocentralu kterej by palivo sosal z puvodni nadrze a dojezd by tak klidne zvetsil prez 1000km,

no rekneme ze Superb Combi ma 60 litrovou nadrz ktera s nejslabsi dieselovou motorizaci 1.6TDI ma dojezd nejakych 1100-1200km (Greenline tusim 1300-1400), motor upraveny pro idealni zatah na rekneme 25-50kW v danych rezimech dobijeni (puvodne 77kW) + primarni Elektro pohon ktery tam maji ted s bateriema na pouhych 30-50km elektricke jizdy, a dojezd pri spravnem pouzivani takoveho auta by mohl bezproblemu atakovat 2000km, doufam ze alespon sama Skodovka se pokusi o nejake EV do jejich nejvetsiho auta, a ne jen o ciste elektro auto