Citroën a Peugeot chystají nové motory, e-THP a Blue HDi
Tempo inovací v koncernu PSA nabírá nevídané obrátky. Letos přichází s novou modulární platformou EMP2, která je základem pro dva modely – Citroën C4 Picasso a Peugeot 308. Příští rok budou následovat i nové motory.
Přechodovou fázi tvoří nová verze 1.6 THP o výkonu 92 kW, která debutuje v nové 308. Už příští rok ale její místo zaujme novinka jménem 1.2 e-THP – přeplňovaný tříválec z řady Pure Tech, tedy příbuzný atmosférických jednotek 1.0 VTi/50 kW a 1.2 VTi/60 kW. Ve verzích 81 a 96 kW bude vyzývatelem 1.0 EcoBoost od Fordu, konkurenční tříválec ale trumfne maximem točivého momentu 230 N.m. Tento agregát je primárně určen pro Peugeot 308 a technický facelift Citroënu C4, který se chystá na rok 2014. Mimo jiné dostane unikání start-stop s reverzním alternátorem, kterým dnes disponují agregáty e-HDi.
Na straně turbodieselů se chystá 2.0 Blue HDi o výkonu 110 kW, který dostane selektivní katalyzátor se vstřikováním močoviny (SCR) a díky tomu vyhoví emisní normě Euro 6. Jako první se ho dočká Citroën Grand C4 Picasso, zřejmě již při letošním uvedení do prodeje. Potvrzen je ale i příchod silnější verze s parametry 132 kW a 400 N.m – chystá se jeho nasazení do luxusního modelu DS5 a také do sportovní varianty 308 GT, která bude vyzyvatelem Volkswagenu Golf GTD.
Dále je v přípravě nový motor 1.6 Blue HDi o výkonu 88 kW. Také on splní normu Euro 6, proti aktuálnímu 1.6 HDi/82 kW nabídne nárůst točivého momentu z 270 na 300 N.m a snížení spotřeby na 3,2 l/100 km v kombinovaném cyklu. Emise CO2 by měly v modelu 308 dosáhnout rekordních 82 g/km, dnes je v segmentu nejlepší VW Golf BlueMotion s hodnotou 85 g/km.
Všechny jmenované motory se dočkají šestistupňové manuální převodovky, alternativou bude výrazně přepracovaný klasický automat s měničem. Robotizovaná převodovka ETG to má u PSA zřejmě do budoucna spočítané, francouzský magazín L’Automobile tvrdí, že napříště automobilka vsadí na dvouspojkové převodovky.
Zároveň se chystá od základu nová generace dieselových motorů. V prodeji bude nejpozději v roce 2017. Agregáty z nové řady DV-R budou mít objem 1,4 a 1,6 litru a vyrábět se budou ve Francii. PSA investuje do přestavby továrny Douvirn 60 milionů eur. Od roku 2018 bude spuštěna výroba nových motorů také v závodě Trémery, čímž se roční produkce nových turbodieselů zvýší na zhruba 1,3 milionu kusů.