TEST Citroën DS4: První jízdní dojmy
Citroën přišel u DS4 s nápadem na základě běžné mainstreamové techniky postavit vůz s prémiovými ambicemi. Na tom by nebylo nic neobvyklého, avšak narozdíl od koncernů VW nebo Fiat bude PSA tento vůz nabízet zcela běžně pod značkou Citroën po boku cenově dostupnějších modelů.
Jistě, tato myšlenka spatřila světlo světa s modelem DS3. Ten je ale malý, hravý a stylový, zatímco DS4 má vyšší cíle.
K prvnímu krátkému seznámení jsme využili Autosalon Brno 2011, kde byla možnost DS4 přímo srovnat i s C4. Konkrétně jsme zvolili nejsilnější motorizace – 1,6 THP (147 kW) v DS4 a 1,6 THP BMP6 (115 kW) z redakčního testu Jako Jin a Jang v C4.
I mimo reflektory výstavních ramp je DS4 působivá. Je až s podivem, jak několik účelných změn detailů dokáže zlepšit vzhled přídě ve srovnání s výchozí C4. Navazující partie pak rozvíjí svébytný styl, které je korunován kratším zadním převisem a snahou skrýt zadní pár dveří.
Palubní deska jako by vypadla přímo z interiéru C4. Liší se jen volbou zajímavějších materiálů a logem DS na volantu, místo tradiční dvojice šípů. Při bližším zkoumání se ale odhalují rozdíly, na kterých si dal Citroën záležet. Nejprve je to čelní okno Zenith z modelu C3, které zasahuje nad hlavy předních pasažérů.
Z funkčního hlediska se jedná o propracovanější výplně dveří a loketní opěrky v nich, „křeslovitější“ sedadla s lepším bočním vedením nebo zakrytí rámů oken. K tomu DS4 využívá kombinaci plastových a gumových lišt, zatímco obyčejnější C4 dává na odiv lakovanou konstrukci dveří.
Jiné speciality, jako digitální otáčkoměr nebo nastavitelnou barvu budíků (jen různá sytost modré nebo čistě bílá), nabízí i C4.
Navzdory nepatrně vyšší stavbě karoserie se v DS4 sedí podobně jako v C4. To znamená relativně nižší posaz kombinovaný s čelním oknem protaženým daleko dopředu – jak je tradicí u francouzských MPV.
Citroën DS4 - ceny v ČR | |||
Motor | 1,6 VTi 120 | 1,6 THP 155 | 1,6 THP 200 |
Převodovka | 5M | 6MA | 6M |
Zdvihový objem [cm3] | 1598 | 1598 | 1598 |
Válce/ventily | 4/4 | 4/4 | 4/4 |
Největší výkon [kW/min-1] | 88/6000 | 115/6000 | 147/5800 |
Největší toč. mom. [Nm/min-1] | 160/4250 | 240/1400-4000 | 275/1700-4500 |
Max. rychlost [km/h] | 193 | 214 | 235 |
Zrychlení 0-100 km/h [s] | 10,8 | 9 | 7,9 |
Kombinovaná spotřeba [l/100 km] | 6,2 | 6,5 | 6,4 |
Pohotovostní hmotnost [kg] | 1205 | 1284 | 1316 |
Cena Design [Kč] | 459.900,- | - | - |
Cena Style [Kč] | 519.900,- | 576.900,- | - |
Cena Sport [Kč] | - | - | 654.900,- |
Po jízdní stránce nejprve zaujme síla motoru 1,6 THP s twin-scroll turbem. Hezky zatahuje už od volnoběhu a přitom se nebrání vytáčení. Při plném sešlápnutí plynového pedálu se ale síla motoru přenáší do řízení, i při jízdě rovně dochází na nerovnostech k tzv. torque-steeru.
Podvozek je velmi komfortní. Přitom se ale téměř nenaklání a dovolí opravdu rychlé průjezdy zatáček – bez nedotáčivosti a bez nepříjemného boje s bočním přetížením.
Závěr? DS4 skvěle kombinuje výkon, francouzský komfort a styl s německou precizností a ovladatelností.
Obzvlášť při srovnání s C4 vynikne, jak moc si dal Citroën na vyladění DS4 záležet. Lépe izolovaný valivý hluk kol, přesnější řízení, znatelně jistější jízdní vlastnosti a při tom všem pohodlná jízda jsou pro inženýry Citroënu skvělou vizitkou
Komu se líbí a kdo nevyžaduje velký a snadno přístupný prostor pro zavazadla nebo velký prostor na zadních sedadel, ten bude s DS4 spokojen a příplatku v řádu 100 tisíc proti shodně motorizované C4 by neměl litovat.
Citroën DS4 - ceny v ČR | |||
Motor | 1,6 HDi 110 | 1,6 e-HDi 110 | 2,0 HDi 160 |
Převodovka | 5M | 6MA | 6M |
Zdvihový objem [cm3] | 1560 | 1560 | 1997 |
Válce/ventily | 4/4 | 4/4 | 4/4 |
Největší výkon [kW/min-1] | 82/3600 | 82/3600 | 120/3750 |
Největší toč. mom. [Nm/min-1] | 270/1750 | 270/1750 | 340/2000-3000 |
Max. rychlost [km/h] | 190 | 190 | 212 |
Zrychlení 0-100 km/h [s] | 11,3 | 11,3 | 8,6 |
Kombinovaná spotřeba [l/100 km] | 4,7 | 4,4 | 5,1 |
Pohotovostní hmotnost [kg] | 1290 | 1300 | 1320 |
Cena Design [Kč] | 509.900,- | 532.900,- | - |
Cena Style [Kč] | 569.900,- | 592.900,- | 629.900,- |
Cena Sport [Kč] | - | - | 669.900,- |