Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

ČKD Mobilní Jeřáby a Tatra: Tradiční spojení

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (13)
Společnost ČKD Mobilní Jeřáby patří k dlouholetým partnerům kopřivnické automobilky a v současnosti staví na Tatrách všechny typy svých jeřábu.

ČKD Mobilní Jeřáby a.s. vznikla transformací původní divize Jeřáby akciové společnosti ČKD Slaný do ekonomicky i právně samostatného celku a zahájila svou podnikatelskou činnost 15. prosince roku 1997.

Autojeřáby jsou výhradní výrobní specializací společnosti se sídlem ve Slaném a v současnosti tato firma produkuje autojeřáby a vyprošťovací jeřáby o nosnosti 10 až 30 tun montované na automobilové podvozky. Autojeřáby jsou mimo jiné vybaveny vícedílným teleskopickým výložníkem, plně hydraulickým ovládacím systémem a mikroprocesorovým řízením stability jeřábu.

Společnost s více než padesátiletou tradicí výroby hydraulických mobilních jeřábů s teleskopickým výložníkem v minulosti využívala především podvozky Tatra, Praga, Liaz, Steyr a Ross. V současnosti používá především podvozky z produkce automobilek Tatra, MAN, Mercedes-Benz, Iveco, Scania, Renault, MAZ a dalších značek podle přání zákazníka.

Jednotlivé typy podvozků se vždy musí dokonale sladit s nástavbou. Jedná se především o počet, nosnost a rozvor náprav, vyústění pomocného pohonu, úpravu výšky kabiny řidiče, umístění nádrží, baterií, tlumičů výfuku a další prvky.

Mezi nejtradičnější podvozky pro autojeřáby ČKD patří vozidla značky Tatra, která jsou využívána od počátku výroby ve Slaném v roce 1952. Dnes již klasikou jsou vozidla Tatra T 111 a T 148, na jejichž podvozky 6x6 byly montovány autojeřáby HOJ4, HSC4, HSC5, AB063 a vyprošťovací jeřáb AV8. K legendám dnes již patří i T 148 6x6 v kombinaci s jeřáby AD160 a AD20.

Největší počet autojeřábu byl ovšem postaven na podvozcích T 815, s nimiž jsou dodnes využívány typy AD20T, AD28 a vyprošťovací jeřáby AV14. K nejoblíbenějším patří autojeřáby značky ČKD na bezrámovém podvozku Tatra T 815-220R21 pro jeho vynikající jízdní vlastnosti v terénu.

V současnosti staví ČKD Mobilní Jeřáby na Tatrách všechny typy svých autojeřábů. Základem nabídky je typ AD 10 s dvoudílným teleskopickým výložníkem a hydraulikou Danfoss s joysticky, který má nosnost 10 tun a výložník s nástavcem dlouhý 15.000 mm. Tento autojeřáb je dodáván na podvozku T 810 6x6 AF nebo T 815 4x4.

Tento typ jeřábu je navíc dodáván i v provedení AD 10 K určeném pro použití na podvozku s kontejnerovým hydraulickým systémem. Jeřábová nástavba je dodávána s vlastním motorem Hatz, takže může pracovat i samostatně bez podvozku se zachováním všech jeřábových parametrů mimo pojezdu.

Autojeřáb AD 14 patří do kategorie silničních jeřábů s plně otočným vrškem a sklopným výložníkem, umožňujícím zvedání a přemisťování břemen na měnitelném vyložení. Pro tento typ s třídílným teleskopickým výložníkem s délkou 23.400 mm a nosností 14 tun je ideální podvozek Tatra T 815 6x6, ale ČKD Mobilní Jeřáby jej nabízí i ve spojení s podvozky jiných značek.

Typ AD 20 s třídílným teleskopickým výložníkem, disponujícím s nástavcem délkou až 28.800 mm a nosností 20 tun může být vybaven hydraulikou Danfoss s joysticky. Standardně je tento autojeřáb dodáván pod označením AD 20.2 na podvozku Tatra 6x6, ale dle přání zákazníka může být namontován i podvozek jiné značky.

Současným vrcholem v nabídce ČKD Mobilní Jeřáby je model AD 30, jehož označení dává jasně najevo, že tento autojeřáb má nosnost 30 tun. Standardem je čtyřdílný teleskopický výložník, který může mít s nástavcem délku až 38.900 mm a je dodáván i na podvozcích řady T815-7 s kabinou Force.

Společnost ČKD Mobilní Jeřáby vedle těchto autojeřábů vyrábí i vyprošťovací autojeřáby, které mohou být rovněž postaveny na podvozcích z Kopřivnice. Výroby firmy zaměstnávající okolo padesáti pracovníků jsou využívány vedle stavebnictví i hasičskými sbory a armádou.

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (13)
Avatar - T613
28. 12. 2015 20:17
Re: T815
Sedmička není žádná rarita, aspoň ne v Ostravě kde jich mají hasiči hafo..
Jinak hasiči přebírali i kontejnerové verze, valníky a sklápěčky. Do soukromého sektoru jdou sedmičky zatím jen do Austrálie.
28. 12. 2015 16:07
Re: T815
a budou jezdit i nadále :-)
Avatar - Barrichello
28. 12. 2015 14:28
Re: T815
Tuhle tu Tatrovku s touhle vojenskou budkou sem viděl jen jednou coby hasičskou cisternu a pak asi 4x na různých výstavách a show coby armádní, jinak nikdy.
Avatar - Pekelná Micinka
28. 12. 2015 13:56
Re: T815
AD30 815-7 pěkné, ale kde to jezdí? Tohle se mi líbí [odkaz]
28. 12. 2015 13:54
Re: T815
148ka jezdila nejčastěji, ale jak jsem psal, stačilo pár desítek minut a myslel jsem, že z té všudypřítomné modré mlhy omdlím.
Když se pak objevila dobrých 30let stará 815, tak ten rozdíl je vskutku obrovský. V hluku, smradu, rychlosti i přesnosti. : :yes:
Na druhou stranu, jednou přijel i nějaký obstarožní MAN (dle googlu stáří tak 20let), a to je opět jiný svět....